Woke, een bedreiging voor onze vrijheid?

09-03-2021 21:16 3008 berichten
Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?
Steeds vaker merk ik dat mensen hun taal corrigeren om maar niemand voor het hoofd te stoten, steeds vaker merk ik dat mensen hun gebruiken aanpassen aan de behoeften van een kleine minderheid.
Hoe nuttig is dit?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210305_97745711

De link zit achter een betaalmuur, dus hier een fragment:

1. Als ik me gekwetst voel, dan heeft iemand iets fout gedaan

Het klinkt onschuldig, maar het is een steeds ­gevaarlijker uitgangspunt aan het worden in het woke-debat. Je mag hopen dat de meeste mensen door het leven gaan met de ambitie om anderen niet nodeloos te kwetsen. En wie zich gekwetst voelt, moet dat mogen zeggen. Maar dat is nog niet hetzelfde als in elk gekwetst gevoel meegaan. Menselijke interactie schuurt, wringt en trekt tegen. Meningen botsen, gevoeligheden verschillen. Dat kan lastig zijn en vermoeiend en frustrerend. Maar frictieloze communicatie, die bestaat simpelweg niet. Het ontspoort trouwens snel. Steeds vaker ­eisen woke-woordvoerders dat in interviews alleen de “juiste” vragen gesteld mogen worden, steeds vaker zijn er incidenten omdat er een beetje tegenwind komt. Als je dit principe extreem doordenkt, mag enkel de meest lichtgeraakte nog iets zeggen en moet de rest uit voorzorg zwijgen, tenzij om zich af en toe nog eens te excuseren.

Ander voorbeeld:

https://www.tijd.be/cultuur/literatuur/ ... 87577.html

Voor mij is heel dat woke-gebeuren een volgende stap in de slachtoffercultuur die we daarvoor hadden. Je mag vooral niets doen wat één van de teergevoelige zieltjes kan kwetsen.
Wat denken jullie?

Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?

Totaal aantal stemmen: 542

Ja (22%)
Nee (73%)
Geen mening (6%)
Alle reacties Link kopieren
We krijgen er een woke oproep bij. Gesubsidieerd nog wel. Stel gekken die dat beslissen dat die enge opstoker nu zijn eigen omroep krijgt.
Jij ook 100% legaal in Nederland? Wat denk jij nu als je dit leest? De toon maakt de muziek. Op heldere toon geef ik mijn aversie tegen illegaliteit aan. Dat is MIJN mening.
Alle reacties Link kopieren
Verontruste-NL’er schreef:
08-07-2021 19:12
We krijgen er een woke oproep bij. Gesubsidieerd nog wel. Stel gekken die dat beslissen dat die enge opstoker nu zijn eigen omroep krijgt.
Maar het Ongehoorde tegengeluid mag toch ook meespelen?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
08-07-2021 20:12
Maar het Ongehoorde tegengeluid mag toch ook meespelen?
Ach ja, dacht dat doodzwijgen zou helpen….
Alle reacties Link kopieren
Nog extremer, een woke minister gaat woke gedachtegoed dwingend financieel gestuurd voorschriijven aan HBO en Universiteiten. GEK is ze.
Alle reacties Link kopieren
Hbo-instellingen en rijksuniversiteiten worden al jaren geleid door D66 en GroensLinks.

Kijk maar naar Groningen...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Echt_Nederlands schreef:
14-07-2021 18:11
Nog extremer, een woke minister gaat woke gedachtegoed dwingend financieel gestuurd voorschriijven aan HBO en Universiteiten. GEK is ze.
Details graag? Op de universiteiten waait al heel lang een erg onfrisse wind.
.
Het gaat vanuit de EU afgedwongen worden las ik op DDS.
Baudet zegt we laten ons toch niet chanteren door de EU, we kunnen ook onze financiële bijdrage stopzetten.
Woke is erg breed, welk aspect hebben we het hier over?

Sekse? Ras? Gender? Ethniciteit? Religie? Sexualiteit?

"woke gedachtengoed" kan veel betekenen
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
14-07-2021 22:50
Woke is erg breed, welk aspect hebben we het hier over?

Sekse? Ras? Gender? Ethniciteit? Religie? Sexualiteit?

"woke gedachtengoed" kan veel betekenen
Alles wat je hier noemt en wat je nog niet hebt kunnen bedenken.

Alles moet inclusief, dan krijg je dat.
:)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
14-07-2021 18:25
Details graag? Op de universiteiten waait al heel lang een erg onfrisse wind.
Klopt helemaal, de goede oude tijd is niet meer
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
14-07-2021 22:50
Woke is erg breed, welk aspect hebben we het hier over?

Sekse? Ras? Gender? Ethniciteit? Religie? Sexualiteit?

"woke gedachtengoed" kan veel betekenen
Sekse - vrouwen
Ras - meer diversiteit
Gender - zij, hij of hen/hun
Etniciteit - vast ook
Religie - geen idee
Sexualiteit - misschien
Echt_Nederlands schreef:
14-07-2021 23:23
Sekse - vrouwen
Ras - meer diversiteit
Gender - zij, hij of hen/hun
Etniciteit - vast ook
Religie - geen idee
Sexualiteit - misschien
Dus welke van deze dingen worden door een "woke minister dwingend financieel gestuurd voorgeschreven aan HBO en Universiteiten"
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
14-07-2021 23:51
Dus welke van deze dingen worden door een "woke minister dwingend financieel gestuurd voorgeschreven aan HBO en Universiteiten"
Heb je hier iets aan?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1402133 ... n-subsidie
Fizz schreef:
14-07-2021 23:54
Heb je hier iets aan?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1402133 ... n-subsidie
yes thanks

lol:
Universiteiten en hbo-instellingen moeten met ambitieuze plannen komen om de positie van de vrouw en andere niet-mannelijke geslachten te verbeteren. Doen ze dat niet, dan komt hun financiering uit Europa op de tocht te staan
"en andere niet-mannelijke geslachten"
Alle reacties Link kopieren
Knettergek:

https://www.scienceguide.nl/2021/07/uni ... uitbannen/

Lol: :rofl:

Ook moeten hoger onderwijsinstellingen de fysieke omgeving controleren. Zo moet er worden gecontroleerd op kunst, namen van gebouwen en foto’s die kunnen zorgen voor microagressie. Daarnaast moeten er genderneutrale toiletten aanwezig zijn in gebouwen.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
syntax18 schreef:
15-07-2021 00:49

"en andere niet-mannelijke geslachten"
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Godzijdank hadden we in Groningen wel de eerste vrouwelijke afgestudeerde geneeskundestudent. Tevens suffragette en pacifiste.

Geeft dat bonuspunten?

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
15-07-2021 06:47
Knettergek:

https://www.scienceguide.nl/2021/07/uni ... uitbannen/

Lol: :rofl:

Ook moeten hoger onderwijsinstellingen de fysieke omgeving controleren. Zo moet er worden gecontroleerd op kunst, namen van gebouwen en foto’s die kunnen zorgen voor microagressie. Daarnaast moeten er genderneutrale toiletten aanwezig zijn in gebouwen.
Echt knettergek inderdaad. Woke is niets meer dan een grote sensuuractie en uitbanning van elk ander gedachtegoed dat niet woke genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op de universiteit met hele leuke mannelijke hoogleraren gewerkt. Jammer genoeg kwamen hun secretaresses terug na hun zwangerschapsverloven.

Ik ben bij een volgend contract weggelopen van een afdeling met (een overschot aan) vrouwen en een vrouwelijke professor als hoofd van de afdeling.
Erger nog, ik heb dus een vaste baan afgeslagen (in de tijd van de grote JeugdWerkloosheid) en ben daarna voor het minimumloon elders aan het werk gegaan. WEG wilde ik.

Ik heb ook in latere functies NOOIT leuke, vrouwelijke leidinggevenden gehad. Geef mij maar mannen, die zijn lang niet zo geniepig.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Zouden er geen nieuwe universiteiten worden opgericht? Lijkt me echt niet okee als de huidige generatie pubers op woke-geindoctrineerde universiteiten opgeleid worden. Of zou hen dat juist opstandig maken zodat de volgende generatie weer gezond verstand gaat gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Genderneutrale toiletten...

Kunnen ze niet gewoon selecteren op functionaliteit?
Dus één afdeling met pisbakken en één afdeling met zitgelegenheden? Ik heb er de pest aan om langs pissende kerels te moeten lopen, dus wel aparte entrees, graag.

Afbeelding

De vrouw bezit(s)ter van vrouwelijke geslachtskenmerken mag zijn/haar/hets best doen om goed te mikken.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 15-07-2021 09:14
21.72% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-07-2021 08:59
Zouden er geen nieuwe universiteiten worden opgericht? Lijkt me echt niet okee als de huidige generatie pubers op woke-geindoctrineerde universiteiten opgeleid worden. Of zou hen dat juist opstandig maken zodat de volgende generatie weer gezond verstand gaat gebruiken?
Aangezien gezonde pubers zich horen af te zetten lijkt dat me een prima idee.
:)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
15-07-2021 08:50
Echt knettergek inderdaad. Woke is niets meer dan een grote sensuuractie en uitbanning van elk ander gedachtegoed dat niet woke genoeg is.
Ik ben benieuwd wanneer de boekverbrandingen beginnen en de critical race theory verplicht wordt ingevoerd.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Woke lijkt ook steeds meer de vormen van een religie aan te nemen. En dan met name de slechte kanten van een religie. Zoals andersdenkenden uit te schakelen al dan niet met geweld. Door het onmogelijk te maken vrijuit te praten als het niet strookt met hun religie. Door anderen te demoniseren met het bijbehorende, ben je niet met ons dan ben je tegen ons.

Linkse politici hebben hun dommige en naïeve volgers laten geloven dat ze belangrijk zijn en de wereld kunnen veranderen. En de allernaïefste zijn begonnen met woke. Die zijn zich er echt niet van bewust dat ze zich voor het karretje laten spannen. Maar ik hoop echt dat woke een laatste stuiptrekking is van de linkse politiek in zijn algemeen. Dat rechts het heft in handen neemt en de wereld weer op het juiste spoor brengt.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
15-07-2021 13:59
Woke lijkt ook steeds meer de vormen van een religie aan te nemen. En dan met name de slechte kanten van een religie. Zoals andersdenkenden uit te schakelen al dan niet met geweld. Door het onmogelijk te maken vrijuit te praten als het niet strookt met hun religie. Door anderen te demoniseren met het bijbehorende, ben je niet met ons dan ben je tegen ons.

Linkse politici hebben hun dommige en naïeve volgers laten geloven dat ze belangrijk zijn en de wereld kunnen veranderen. En de allernaïefste zijn begonnen met woke. Die zijn zich er echt niet van bewust dat ze zich voor het karretje laten spannen. Maar ik hoop echt dat woke een laatste stuiptrekking is van de linkse politiek in zijn algemeen. Dat rechts het heft in handen neemt en de wereld weer op het juiste spoor brengt.
Zag je die belachelijke motie in 2e kamer van Das Mensch Sylvana aankomen? “Links” laat de kogel weer van rechts komen…. Nu corona gerelateerd. Mag niet doorschieten….. maar anders..

Maar ik hoop echt dat woke een laatste stuiptrekking is van de linkse politiek in zijn algemeen. Dat rechts het heft in handen neemt en de wereld weer op het juiste spoor brengt“
hear hear

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven