Worden vrouwelijke DJ’s meer lastig gevallen dan mannelijk
maandag 29 december 2025 om 21:29
Ik post deze topic omdat ik oprecht niet weet of mannelijke DJ’s net zoveel te maken met ongewenste intimiteiten in het nachtleven dan vrouwelijke.
Dit artikel van de BBC zet mij aan het denken.
https://www.bbc.com/news/articles/cly0535g3gyo.amp
Dit terwijl de BBC notabene een verleden heeft met Jimmy Saville.
Ik denk dat een deurbeleid kan helpen, maar in hoeverre gaat dit leiden tot omgekeerd seksisme of nog erger etnische profileren.
Vrouwelijke en mannelijke DJ’s heb je natuurlijk over de hele wereld.
Om die reden ben ik benieuwd hoe hier naar wordt gekeken.
Dit artikel van de BBC zet mij aan het denken.
https://www.bbc.com/news/articles/cly0535g3gyo.amp
Dit terwijl de BBC notabene een verleden heeft met Jimmy Saville.
Ik denk dat een deurbeleid kan helpen, maar in hoeverre gaat dit leiden tot omgekeerd seksisme of nog erger etnische profileren.
Vrouwelijke en mannelijke DJ’s heb je natuurlijk over de hele wereld.
Om die reden ben ik benieuwd hoe hier naar wordt gekeken.
dinsdag 30 december 2025 om 21:14
Ik denk dat dit best zou kunnen, maar we moeten natuurlijk niet vergeten dat mannen met macht sluw kunnen zijn. Het is niet onmogelijk dat ze vrouwelijke leidinggevende kunnen neerzetten op festivals en in clubs met als doel om vrouwelijke Dj’s op een subtiele manier ook voor andere “gezellige” activiteiten in te zetten. Het moeten dus echt vrouwen zijn die verstand van zaken hebben en die de wereld van (vrouwelijke) dj’s een betere plek willen geven.
dinsdag 30 december 2025 om 21:20
Je moet er geen complot inzien hoor. Er werken veel vrouwen in de industrie, op allerlei functies. Het probleem is dat er mannen zijn die het normaal lijken te vinden om vrouwen lastig te vallen en/of de hand boven het hoofd te houden. Dat is uberhaupt een probleem in de samenleving. En het wordt eens tijd dat mannen dat probleem eens gaan inzien en gaan nadenken over oplossingen ipv dat de vrouwen weer aan het werk moeten.Helena schreef: ↑30-12-2025 21:14Ik denk dat dit best zou kunnen, maar we moeten natuurlijk niet vergeten dat mannen met macht sluw kunnen zijn. Het is niet onmogelijk dat ze vrouwelijke leidinggevende kunnen neerzetten op festivals en in clubs met als doel om vrouwelijke Dj’s op een subtiele manier ook voor andere “gezellige” activiteiten in te zetten. Het moeten dus echt vrouwen zijn die verstand van zaken hebben en die de wereld van (vrouwelijke) dj’s een betere plek willen geven.
Where is my mind?
dinsdag 30 december 2025 om 21:32
Ik denk dat dit pas gebeurt als vrouwen echt massaal het uitgaansleven een tijd boycotten en dat zie ik niet gebeuren. Of het blijft beperkt tot een soort lintjesactie op socials.SurferRosa schreef: ↑30-12-2025 21:20Je moet er geen complot inzien hoor. Er werken veel vrouwen in de industrie, op allerlei functies. Het probleem is dat er mannen zijn die het normaal lijken te vinden om vrouwen lastig te vallen en/of de hand boven het hoofd te houden. Dat is uberhaupt een probleem in de samenleving. En het wordt eens tijd dat mannen dat probleem eens gaan inzien en gaan nadenken over oplossingen ipv dat de vrouwen weer aan het werk moeten.
dinsdag 30 december 2025 om 22:44
Succes daarmee. Als je echt problematisch bent geweest mag je er toch al niet in.
Mannen een soort VOG laten tonen, voor vrouwvriendelijk gedrag, top!
Maar ja, hoe dan?
Mijn zusje was doorbitch in 'hippe' clubs in Amsterdam en keek vooral naar kleding en stijl (ja, kan je veel van vinden...) Maar kerels/mannen die naar gingen doen bij de vrouwelijke dj's of andere vrouwen uiteindelijk, herkennen bij de deur? Lastig.
woensdag 31 december 2025 om 12:34
Nee joh, het eigenlijke probleem zit bij de man en hoe die naar vrouwen kijkt. Dat is ook gelijk de reden waarom er minder vrouwen werkzaam zijn in de door jouw genoemde werkvelden. Mannen maken daar de dienst uit (zoals overal) en je komt daar als vrouw niet zo makkelijk tussen omdat er minder respect is voor vrouwen en ze worden minder serieus genomen.Helena schreef: ↑30-12-2025 17:53Ik ben blij met jouw inzichten.
Zou het eigenlijke probleem kunnen liggen in het gegeven dat er waarschijnlijk minder vrouwen werkzaam zijn als promotors, clubeigenaren, festivalorganisatoren en bijvoorbeeld labelbazen zijn?
Misschien is mijn beeld hierover wat te beperkt, maar toch.
woensdag 31 december 2025 om 13:06
Dit vat het wel zo’n beetje samen.Pink-Freud schreef: ↑30-12-2025 22:44. Als je echt problematisch bent geweest mag je er toch al niet in.
Een heleboel wordt niet als echt problematisch gezien.
Gek genoeg tót het een man overkomt door een andere man (niet door een vrouw), dán moet zo’n dader met pek en veren weg wegens Zwaar Grensoverschrijdend Problematisch billen-aaien, kruistasten of nekhijgen. Kwijlend aanstaren kan dan al genoeg zijn voor volkswoede.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 1 januari 2026 om 13:27
Dat is ook zo hoor Pink-Freud.Pink-Freud schreef: ↑30-12-2025 22:44Maar kerels/mannen die naar gingen doen bij de vrouwelijke dj's of andere vrouwen uiteindelijk, herkennen bij de deur? Lastig.
Wel kan er geattendeerd worden op het al dronken zijn van potentiële bezoekers.
Bepaalde mannen in dit geval moeten de grens leren te bepalen tussen grensoverschrijdende gedrag en vrolijk dronken zijn.
Daar kan ook door ons over wordend nagedacht.
Makkelijk is anders, maar wel spannend.
donderdag 1 januari 2026 om 13:28
donderdag 1 januari 2026 om 15:38
Waarbij?Helena schreef: ↑01-01-2026 13:28Dit kan ook een beetje helpen.
https://www.ad.nl/video/productie/brak- ... ht-2092434
Where is my mind?
donderdag 1 januari 2026 om 16:46
Mannen drinken een glaasje alcohol in het uitgaansleven om de door hun begeerde meisje te durfen aan te spreken. Daar is natuurlijk niks mis mee. Bij overmatig drankgebruik raakt de balans in het lichaam echter zoek. Als alcohol echter matig wordt gebruikt dan kun je echter op een leuke manier gaan dansen met je potentiële partner. Het zou beter zijn om potentiële mannen te selecteren die nog niet gedronken hebben of in ieder geval niet dronken zijn. Te dronken mannen gaan zelfs vrouwelijke dj’s lastig vallen en hebben bovendien de volgende dag een kater.
Daarnaast zeggen ze dat ze niks meer kunnen herinneren wat ze de vorige dag hebben gedaan.
Nu is het wel moeilijk om een plek te creëren waar de bezoekers niet al teveel onder invloed zijn van drugs en alcohol.
Een club wil natuurlijk ook dat er zoveel mogelijk besteld wordt.
In de praktijk zal dit waarschijnlijk geen frisdrank zijn.
Toch geloof ik dat het mogelijk kan zijn dat mensen van hetzelfde geslacht en het andere elkaar op een vrolijke manier kunnen ontmoeten door matig alcohol en prettige muziek.
donderdag 1 januari 2026 om 16:50
Enhie helpt dat filmpje daarbij? Dan gaan mensen zich in clubs ineens miraculeus beter gedragen na het kijken van dat filmpje?Helena schreef: ↑01-01-2026 16:46Mannen drinken een glaasje alcohol in het uitgaansleven om de door hun begeerde meisje te durfen aan te spreken. Daar is natuurlijk niks mis mee. Bij overmatig drankgebruik raakt de balans in het lichaam echter zoek. Als alcohol echter matig wordt gebruikt dan kun je echter op een leuke manier gaan dansen met je potentiële partner. Het zou beter zijn om potentiële mannen te selecteren die nog niet gedronken hebben of in ieder geval niet dronken zijn. Te dronken mannen gaan zelfs vrouwelijke dj’s lastig vallen en hebben bovendien de volgende dag een kater.
Daarnaast zeggen ze dat ze niks meer kunnen herinneren wat ze de vorige dag hebben gedaan.
Nu is het wel moeilijk om een plek te creëren waar de bezoekers niet al teveel onder invloed zijn van drugs en alcohol.
Toch geloof ik dat het mogelijk kan zijn dat mensen van hetzelfde geslacht en het andere elkaar op een vrolijke manier kunnen ontmoeten door matig alcohol en prettige muziek.
Where is my mind?
donderdag 1 januari 2026 om 17:08
Rest mij de vraag: Wat heb je zelf gedronken gisteravond?Helena schreef: ↑01-01-2026 16:46Mannen drinken een glaasje alcohol in het uitgaansleven om de door hun begeerde meisje te durfen aan te spreken. Daar is natuurlijk niks mis mee. Bij overmatig drankgebruik raakt de balans in het lichaam echter zoek. Als alcohol echter matig wordt gebruikt dan kun je echter op een leuke manier gaan dansen met je potentiële partner. Het zou beter zijn om potentiële mannen te selecteren die nog niet gedronken hebben of in ieder geval niet dronken zijn. Te dronken mannen gaan zelfs vrouwelijke dj’s lastig vallen en hebben bovendien de volgende dag een kater.
donderdag 1 januari 2026 om 17:55
Alcohol is niet de oorzaak van seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Het zien van vrouwen als je bezit, een object en ondergeschikt wel.
Het is beter om mannen aan te spreken op domme opmerkingen en "grapjes" als ze nuchter zijn.
Is dit topic een grap? Want je komt over als een man die even lollig wil doen door heel vaag te praten.
Als je tof wil gaan doen, kun je beter de mannen in je omgeving eens aanspreken als er weer een denigrerende opmerking over vrouwen wordt gemaakt. Maar dat vergt wel moed, weet niet of je dat hebt?
Het zien van vrouwen als je bezit, een object en ondergeschikt wel.
Het is beter om mannen aan te spreken op domme opmerkingen en "grapjes" als ze nuchter zijn.
Is dit topic een grap? Want je komt over als een man die even lollig wil doen door heel vaag te praten.
Als je tof wil gaan doen, kun je beter de mannen in je omgeving eens aanspreken als er weer een denigrerende opmerking over vrouwen wordt gemaakt. Maar dat vergt wel moed, weet niet of je dat hebt?
donderdag 1 januari 2026 om 18:21
Goh, dat overkomt mij nou nooit. Dat ik zo dronken ben dat ik een man aanrand of verkracht...
Weet je waarom niet?
Omdat alcohol niet ineens gedrag tevoorschijn tovert, wat geen grond heeft in je persoonlijkheid.
Dus als jij je dronken ongepast gedraagt naar vrouwen, dan zit ergens in jou de overtuiging dat jij recht hebt op aandacht/ seks van de vrouwen die jij aantrekkelijk vindt.
Dus het probleem is niet dat alcohol bij mannen verkrachting in hun oor fluistert. Het probleem is dat de ongepaste overtuigingen er al zitten en alcohol remmingen wegneemt waardoor je gedrag naar buiten laat komen, wat je anders wel verborgen had kunnen houden.
donderdag 1 januari 2026 om 18:52
Alle beetjes helpen.SurferRosa schreef: ↑01-01-2026 16:50Enhie helpt dat filmpje daarbij? Dan gaan mensen zich in clubs ineens miraculeus beter gedragen na het kijken van dat filmpje?
Het is mogelijk om een publiek aan te trekken die helemaal geen alcohol of drugs gebruikt of anders gematigd.
Ik snap dat het voor mij makkelijk praten is, want ik lust helemaal geen alcohol en drugs.
Dansen op prettige muziek vind ik daarentegen wel weer leuk.
Misschien ben ik daaraan wel verslaafd.
Ik hoop dat clubs meer mensen kan aantrekken die voor de muziek en het leuke publiek komen. Dus niet voor het excuus om te zuipen en zeker geen vrouwelijke dj’s lastig te vallen.
We hebben nog een lange weg te gaan.
donderdag 1 januari 2026 om 19:00
Dropdrop schreef: ↑01-01-2026 18:21Goh, dat overkomt mij nou nooit. Dat ik zo dronken ben dat ik een man aanrand of verkracht...
Weet je waarom niet?
Omdat alcohol niet ineens gedrag tevoorschijn tovert, wat geen grond heeft in je persoonlijkheid.
Dus als jij je dronken ongepast gedraagt naar vrouwen, dan zit ergens in jou de overtuiging dat jij recht hebt op aandacht/ seks van de vrouwen die jij aantrekkelijk vindt.
Dus het probleem is niet dat alcohol bij mannen verkrachting in hun oor fluistert. Het probleem is dat de ongepaste overtuigingen er al zitten en alcohol remmingen wegneemt waardoor je gedrag naar buiten laat komen, wat je anders wel verborgen had kunnen houden.
donderdag 1 januari 2026 om 23:44
Vrouwen zijn minder agressief, maar ze doen het absoluut ook.
Er zijn genoeg wildvreemde dames die een mannelijke DJ kussen . Sommige hebben zelfs een persoonlijke lijst voor dj’s die ze nog moeten kussen.
Ik kan me voorstellen dat je als man ook niet door iedereen gekust wil worden.
Misschien dat ze er om een andere manier mee omgaan omdat het in vergelijking met vrouwen kinderspel is.
vrijdag 2 januari 2026 om 07:08
Helena schreef: ↑01-01-2026 18:52Alle beetjes helpen.
Het is mogelijk om een publiek aan te trekken die helemaal geen alcohol of drugs gebruikt of anders gematigd.
Ik snap dat het voor mij makkelijk praten is, want ik lust helemaal geen alcohol en drugs.
Dansen op prettige muziek vind ik daarentegen wel weer leuk.
Misschien ben ik daaraan wel verslaafd.
Ik hoop dat clubs meer mensen kan aantrekken die voor de muziek en het leuke publiek komen. Dus niet voor het excuus om te zuipen en zeker geen vrouwelijke dj’s lastig te vallen.
We hebben nog een lange weg te gaan.
Ik vraag je niet waarom minder drinken kan helpen, ik vraag je hoe het laten zien van dat filmpje kan helpen en wie.
Where is my mind?
vrijdag 2 januari 2026 om 10:15
Filmpje is uiteraard geen wondermiddel, maar wel toegankelijk.SurferRosa schreef: ↑02-01-2026 07:08Ik vraag je niet waarom minder drinken kan helpen, ik vraag je hoe het laten zien van dat filmpje kan helpen en wie.
Beginnende drinkers weten nu dat niks helpt tegen een kater.
Dit wisten ze mogelijk al, maar er is zoiets als de kracht van herhaling.
vrijdag 2 januari 2026 om 13:01
Ja joh doe net of dit een gedeeld probleem is waarin mannen en vrouwen gelijk zijn??
Ja er zijn vrouwelijke aanranders en verkrachters en ja dat is heel erg voor de slachtoffers, maar in 95% van de zedendelicten is de dader een man.
Je lijkt ontzettend wereldvreemd en vooral maar niet de schuld willen leggen waar hij hoort.
Het probleem is niet de alcohol, niet de vrouwen die in het nachtleven werken met twijfelachtige motieven, het probleem zijn mannen.
1 op de 5 vrouwen wordt in haar leven verkracht door een man waarschijnlijk ken jij zelf ook meerdere verkrachters, want ze worden zelden veroordeeld
vrijdag 2 januari 2026 om 13:10
dinsdag 6 januari 2026 om 10:12
Als vrouw wil je natuurlijk aangesproken worden door mannen waar je iets bij voelt.
Natuurlijk zijn er ook mannen waar je niet warm of koud van wordt. Alle mannen hebben echter geleerd dat een nee eigenlijk een ja is.
Mannen die op dat moment niet in de smaak vallen zijn daarbij de Sjaak.
Doorzettingsvermogen is een goede zaak , maar handtastelijkheden en andere ongewenste intimiteiten zijn dat nadrukkelijk niet.
Bij vrouwen als DJ ligt dat uiteraard anders. Ze zijn er immers niet om te versieren of versierd te worden.
Voor mannelijke dj’s geldt dit natuurlijk ook.
Het kan natuurlijk ook statusverhogend werken bij mannen.
Natuurlijk zijn er ook mannen waar je niet warm of koud van wordt. Alle mannen hebben echter geleerd dat een nee eigenlijk een ja is.
Mannen die op dat moment niet in de smaak vallen zijn daarbij de Sjaak.
Doorzettingsvermogen is een goede zaak , maar handtastelijkheden en andere ongewenste intimiteiten zijn dat nadrukkelijk niet.
Bij vrouwen als DJ ligt dat uiteraard anders. Ze zijn er immers niet om te versieren of versierd te worden.
Voor mannelijke dj’s geldt dit natuurlijk ook.
Het kan natuurlijk ook statusverhogend werken bij mannen.
dinsdag 6 januari 2026 om 10:40
'Doorzettingsvermogen' in sociale situaties tussen mannen en vrouwen is altijd alleen maar bedreigend.
De reden dat vrouwen vaak het gevoel hebben dat ze niet keihard nee kunnen zeggen, is omdat afwijzing door vrouwen vaak agressie opwekt bij mannen.
Daarom lachen ze vaak zo vriendelijk als ze zeggen 'nee dankjewel' tegen een opdringerige man. Daarom geven ze wel een telefoonnummer, maar met de verkeerde cijfers. En nog honderden andere trucjes.
Dat heet 'fawning' en het is geen vriendelijkheid het is een strategie om te voorkomen dat je agressie opwekt.
Mannen zijn bang om een blauwtje te lopen en voor schut te staan, vrouwen zijn bang om vermoord te worden.
woensdag 7 januari 2026 om 19:15
Je trekt het tot het extreme.
Met doorzetten wordt bedoeld dat je alles geprobeerd moet hebben in één gesprek.
Na één nee kun je nog een keer een tegenwerping proberen.
Na een tweede nee kan dit worden gezien als een leermoment.
Het gaat dus niet om het stalken of onder druk zetten van iemand die je aantrekkelijk vindt, maar het om leren gaan met afwijzingen.
Dit geldt dus ook voor vrouwen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in