Wordt het tijd om immigratie te beteugelen?

25-01-2020 22:13 782 berichten
In 1996 was er een bekend liedje met de titel ‘15 miljoen mensen’.

Hetzelfde liedje zou nu ‘17 miljoen mensen’ heten. En de bevolking groeit nu met ruim 100.000 per jaar. Voornamelijk door immigratie, want het aantal geboortes en sterfgevallen ontlopen elkaar niet zoveel.

Ondertussen loopt Nederland redelijk vast. De woningmarkt is zwaar overspannen en om allerlei redenen (stikstof, Pfas, ingewikkelde ruimtelijke ordening, nieuwbouw moet gasloos en dat is duur, enzovoorts) worden er structureel veel te weinig huizen gebouwd om aan de vraag te voldoen. Wegen, treinen, Schiphol: Nederland heeft op zich goede infrastructuur, maar alles wordt zo intensief gebruikt dat we elkaar steeds meer in de weg zitten.

Ik las laatst dat Australië iets minder dan 25 miljoen inwoners heeft. Een heel continent heeft dus maar anderhalf keer zoveel inwoners als onze hele kleine uithoek aan de Noordzeekust. Canada: eindeloos veel groter, slechts iets van 37 miljoen inwoners. Nederland is, na wat stadsstaten als Singapore en de overbevolkte delta in Bangladesh, het dichtbevolkste land ter wereld

Nu is het leven in Nederland in veel opzichte aangenaam en prettig. Ik ervaar zelf Nederland niet echt als enorm overbevolkt. Ons land is verstedelijkt, maar de stedelijkheid is bijna nergens echt heel intens omdat de steden niet heel groot zijn en redelijk verspreid liggen met nog wel wat weilanden of wat bossen ertussen in.

Toch lijkt het erop dat de grenzen van de groei wel in zicht beginnen te komen. Kort gezegd zijn we met zoveel mensen dat iedere poging om milieu en natuur te ontzien botst met menselijke activiteiten en belangen. Schiphol, stikstof, klimaat: allemaal niet los te zien van de enorme bevolkingsdichtheid.

Ik heb verder de indruk dat de meeste migratie arbeidsmigratie is. Al die Polen zijn toch voornamelijk hierheen gekomen om te werken. Daar zit ook een keerzijde aan: het gemak waarmee mensen naar Nederland kunnen komen, houdt de lonen laag en draagt eraan bij dat werkgevers gemakkelijk wegkomen met slechtbetaalde flexcontracten. Ik denk wel eens dat het ook voordelen kan hebben als arbeid echt schaars wordt in plaats van dar er steeds weer busladingen vol mensen van buiten komen om de gaten op de arbeidsmarkt op te vullen.

Lang verhaal kort. Ik denk dat Nederland behoorlijk aan de volle kant is, en dat het wenselijk is dat de migratie wordt ingeperkt omdat een groei van meer dan 100.000 mensen per jaar gewoon te hoog is. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. De grote vraag is: waarom lukt het ‘Den Haag’ niet om immigratie aan banden te leggen? Wil men dit niet, of is het niet mogelijk of gewoon te ingewikkeld?
Omdat de Europese regering in Brussel bepaalt wat er in ons land gebeurt heeft Den-Haag niks in te brengen, daarom dus.
Alle reacties Link kopieren
het is niet dat de polen een probleem vormen wel een andere soort bevolkingsgroep dat de bevoling terug naar de dark ages wilt brengen. meer zeg ik er niet over...
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
25-01-2020 22:13
Nederland is, na wat stadsstaten als Singapore en de overbevolkte delta in Bangladesh, het dichtbevolkste land ter wereld

Nederland staat op plaats 23 van dichtstbevolkte landen.
Alle reacties Link kopieren
Had al veel eerder moeten gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Als je de niet bewoonbare gedeeltes van Canada en Australië weg streept, geloof ik niet dat het minder druk bevolkt is dan Nederland.
Had allang beteugeld moeten worden natuurlijk.
Dit is weer zo een onderwerp waar je mening geven, die niet links/extreem-links is, over hoe je alles vindt, uitdraait op racist, fascist en/of nationalist genoemd te worden door ❄.
chocolol schreef:
25-01-2020 22:26
Nederland staat op plaats 23 van dichtstbevolkte landen.
Kijk eens naar de lijst. Alleen Bangladesh en Taiwan zijn ‘echte’ landen met een nog hogere bevolkingsdichtheid dan Nederland. De overige zogenaamde landen die nog dichter zijn bevolkt dan Nederland, zijn eilandstaatjes, stadsstaten en enclaves als Vaticaanstad waar de nonnen en priesters gezellig dicht op elkaar leven.
Xaviera1234567890 schreef:
25-01-2020 22:30
Dit is weer zo een onderwerp waar je mening geven, die niet links/extreem-links is, over hoe je alles vindt, uitdraait op racist, fascist en/of nationalist genoemd te worden door ❄.
Ja jammer he, gelukkig vliegen de hints hier al in de rondte maar zo sneu als je dan vannacht lekker los gaat en je daarna weerwoord krijgt. Kan niet iedereen tegen.
of misschien minder geboortes en bejaarden sneller euthanaseren?
Alle reacties Link kopieren
Als iedereen op de wereld nou eens maximaal 2 kinderen zou krijgen, zou een hele hoop schelen.
Alle reacties Link kopieren
sjoiswvw schreef:
25-01-2020 22:39
of misschien minder geboortes en bejaarden sneller euthanaseren?
Geboortes zouden wereldwijd flink beteugeld moeten worden. Maar in NL vanaf het 2e kind geen toeslagen meer zou een goed begin zijn. Laat dat ook gelden voor immigranten die hier met een groot gezin heen willen komen. Maakt NL meteen een stuk minder aantrekkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat migratie veel toevoegt aan Nederland.
Natuurlijk heb je wat kennismigranten nodig en ontkom je er niet aan als er mensen trouwen en die partner importeren.

Maar dat is het dan wel zo'n beetje.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
25-01-2020 23:04
Ik geloof niet dat migratie veel toevoegt aan Nederland.
Natuurlijk heb je wat kennismigranten nodig en ontkom je er niet aan als er mensen trouwen en die partner importeren.

Maar dat is het dan wel zo'n beetje.
En dan moeten ze ook nog financieel garant staan voor die partner.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
immigratie bestaat sinds de mens bestaat en is niet te beteugelen
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
25-01-2020 22:51
Als iedereen op de wereld nou eens maximaal 2 kinderen zou krijgen, zou een hele hoop schelen.
Daar wordt Nederland niet echt veel minder bevolkt van, hier ligt het gemiddelde al op 1,7 kind per vrouw.
S-Meds schreef:
26-01-2020 00:06
immigratie bestaat sinds de mens bestaat en is niet te beteugelen
Natuurlijk wel, Nederland kan stellen dat na zoveel inwoners we hetzelfde immigratiebeleid krijgen als bijvoorbeeld Australie.
Sophiever schreef:
26-01-2020 00:12
Natuurlijk wel, Nederland kan stellen dat na zoveel inwoners we hetzelfde immigratiebeleid krijgen als bijvoorbeeld Australie.
onvergelijkbaar, australie wordt omringd door oceaan en wij niet, mensen komen gewoon binnen en een muur houdt het ook niet tegen. En we hebben ze ook nog nodig ook want er worden veel meer mensen oud en hulpbehoevend dan er geboren worden om handen aan het bed te zijn
het enige dat enigzins immigratie kan beteugelen zijn europese afspraken.

Maar volgens mij valt het op het moment reuze mee met de immigratie in nederland
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-01-2020 00:16


Maar volgens mij valt het op het moment reuze mee met de immigratie in nederland
De Europese landen zadelen Italie en Griekenland ermee op.
Ik vind het erg moeilijk om daar klare gedachten over te hebben. Ik ben geboren en getogen in een stad die altijd al internationaal is geweest vanwege het havengebied. Sinds de eerste haven van Rotterdam ontstond kwamen hier al mensen van over de hele wereld naartoe en een aantal van hen werd verliefd, maakte kinderen en bleven of een tijdje hangen of de rest van hun leven.
Natuurlijk zijn er dingen veranderd en is het inderdaad ook een heel stuk drukker geworden, maar ik heb niet het idee dat we elkaar in de weg zitten. Aan de andere kant vraag ik me wel af hoever de staat bereid is te gaan met het op elkaar pakken van mensen van allerlei pluimage, het is natuurlijk niet de bedoeling dat we op een gegeven moment als bioplofkippen op elkaar leven. Anyway, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik het niet meer mee zal maken dat we elkaar vreselijk in de weg zitten en ik woon toch in een stad met 581.000 inwoners. Ik denk dat het te maken heeft met hoe een stad is opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
In Denemarken hebben ze wel een streng immigratiebeleid. Daarbij heeft het een uitstekende verzorgingsstaat en staat het op nummer 2 van de gelukkigste landen ter wereld. Heeft ook op 1 gestaan maar die plek is nu voor Finland.
Alle reacties Link kopieren
Dan ga je lekker verhuizen 😉
De wereld is van iedereen!
S-Meds schreef:
26-01-2020 00:15
onvergelijkbaar, australie wordt omringd door oceaan en wij niet, mensen komen gewoon binnen en een muur houdt het ook niet tegen. En we hebben ze ook nog nodig ook want er worden veel meer mensen oud en hulpbehoevend dan er geboren worden om handen aan het bed te zijn
Als de verhouding geboren worden en oud gaan gelijk is dan het verschil van babyboomers door de huidige immigratiestroom al opgevangen. Dat argument kan inmiddels al weer de prullenbak in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven