Wordt het tijd om immigratie te beteugelen?

25-01-2020 22:13 782 berichten
In 1996 was er een bekend liedje met de titel ‘15 miljoen mensen’.

Hetzelfde liedje zou nu ‘17 miljoen mensen’ heten. En de bevolking groeit nu met ruim 100.000 per jaar. Voornamelijk door immigratie, want het aantal geboortes en sterfgevallen ontlopen elkaar niet zoveel.

Ondertussen loopt Nederland redelijk vast. De woningmarkt is zwaar overspannen en om allerlei redenen (stikstof, Pfas, ingewikkelde ruimtelijke ordening, nieuwbouw moet gasloos en dat is duur, enzovoorts) worden er structureel veel te weinig huizen gebouwd om aan de vraag te voldoen. Wegen, treinen, Schiphol: Nederland heeft op zich goede infrastructuur, maar alles wordt zo intensief gebruikt dat we elkaar steeds meer in de weg zitten.

Ik las laatst dat Australië iets minder dan 25 miljoen inwoners heeft. Een heel continent heeft dus maar anderhalf keer zoveel inwoners als onze hele kleine uithoek aan de Noordzeekust. Canada: eindeloos veel groter, slechts iets van 37 miljoen inwoners. Nederland is, na wat stadsstaten als Singapore en de overbevolkte delta in Bangladesh, het dichtbevolkste land ter wereld

Nu is het leven in Nederland in veel opzichte aangenaam en prettig. Ik ervaar zelf Nederland niet echt als enorm overbevolkt. Ons land is verstedelijkt, maar de stedelijkheid is bijna nergens echt heel intens omdat de steden niet heel groot zijn en redelijk verspreid liggen met nog wel wat weilanden of wat bossen ertussen in.

Toch lijkt het erop dat de grenzen van de groei wel in zicht beginnen te komen. Kort gezegd zijn we met zoveel mensen dat iedere poging om milieu en natuur te ontzien botst met menselijke activiteiten en belangen. Schiphol, stikstof, klimaat: allemaal niet los te zien van de enorme bevolkingsdichtheid.

Ik heb verder de indruk dat de meeste migratie arbeidsmigratie is. Al die Polen zijn toch voornamelijk hierheen gekomen om te werken. Daar zit ook een keerzijde aan: het gemak waarmee mensen naar Nederland kunnen komen, houdt de lonen laag en draagt eraan bij dat werkgevers gemakkelijk wegkomen met slechtbetaalde flexcontracten. Ik denk wel eens dat het ook voordelen kan hebben als arbeid echt schaars wordt in plaats van dar er steeds weer busladingen vol mensen van buiten komen om de gaten op de arbeidsmarkt op te vullen.

Lang verhaal kort. Ik denk dat Nederland behoorlijk aan de volle kant is, en dat het wenselijk is dat de migratie wordt ingeperkt omdat een groei van meer dan 100.000 mensen per jaar gewoon te hoog is. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. De grote vraag is: waarom lukt het ‘Den Haag’ niet om immigratie aan banden te leggen? Wil men dit niet, of is het niet mogelijk of gewoon te ingewikkeld?
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
26-01-2020 00:43
En Denemarken is een ontzettend saai en doods land, het zou wel eens op kunnen fleuren van een ruimer immigratiebeleid.
Ja joh, in Zweden hebben ze er inderdaad al zoveel plezier van.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7d93969/

https://www.dagelijksestandaard.nl/2018 ... d-geboren/
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-01-2020 01:03
Ja, ik begrijp ze ook, maar het wordt onmogelijk gemaakt om dat begrip te hebben en tegelijkertijd het probleem te zien. Zo genuanceerd mag je er niet in staan. als je niet voor bent, dan ben je tegen, het is dit of dat, meer smaken zijn er blijkbaar niet.
Ja dat is echt jammer. Het is gewoon een probleem, hoe je het ook went of keert. Ik kan ook geen partij vinden die aansluit bij wat ik vind. Of alle buitenlanders moeten weg en de natuur ook (dat staat in elk geval onderaan de prioriteitenlijst) of wél voor duurzame oplossingen, maar dan doet die partij net of er geen enkel migratie probleem is.
florita wijzigde dit bericht op 26-01-2020 08:29
1.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-01-2020 01:37
Maar even de feiten: er komen niet meer vluchtelingen en immigranten dan eerder. In het verleden zijn veel grotere groepen ingestroomd. Je moet je niet zo laten bang maken
Het kan natuurlijk ook heel lang wel qua aantallen, maar je snapt toch ook dat het ooit niet meer gaat? Zelfs als er niet meer dan vroeger komen, blijven er elk jaar mensen bijkomen. Zonder immigratie zou onze bevolking langzaam gaan afnemen, dat lijkt me voor ons volle land echt beter. En ja, dat brengt ook uitdagingen met zich mee, maar ooit zal het daar toch van moeten komen, want die blijvende bevolkingsgroei is gewoon geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Dat had minstens een halve eeuw eerder moeten gebeuren, maar de werkgevers moesten zo nodig bediend worden door goedkope arbeidskrachten te importeren. Om meer ging het niet. En links Nederland wilde graag sinterklaas spelen (van belastinggeld) door immigranten een vaste verblijfsvergunning te geven, iets wat absoluut nergens voor nodig is geweest. Maar er was een soort naoorlogse politieke competitie wie het aardigste voor buitenlanders was, rechts of links. Wat de gewone burger ervan vond speelde lange tijd geen rol. En nu, sinds de EU, hebben we er helemaal niets meer over te zeggen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Valt allemaal enorm mee.
Crovax schreef:
25-01-2020 22:53
Geboortes zouden wereldwijd flink beteugeld moeten worden. Maar in NL vanaf het 2e kind geen toeslagen meer zou een goed begin zijn. Laat dat ook gelden voor immigranten die hier met een groot gezin heen willen komen. Maakt NL meteen een stuk minder aantrekkelijk.
Ja lekker, laat de kinderen er onder lijden.
Letsgetlosttonight schreef:
26-01-2020 08:45
Ja lekker, laat de kinderen er onder lijden.
Nou ja, op zich zou je het ook zo kunnen zien: 1 bedrag als gezinstoeslag voor alle gezinnen waar een kind is geboren, dus vanaf het moment dat de eerstgeborene wordt geboren. Maar dus geen toeslag per (volgend) kind maar gewoon een ander soort toeslag.

Desnoods op berekening van álle kinderopvangtoeslagen, kinderbijslag en kindgebonden budget potjes en dat dan verdelen over alle gezinnen in 1 vaststaand bedrag. Ongeacht inkomen, kinderaantal of gebruikmakend van opvang.
hannaa45 schreef:
26-01-2020 00:43
Iedereen laat Italie en Griekenland ermee zitten en heeft schijt aan de afspraken die eerder gemaakt zijn.
Waarom worden de vluchtelingen niet eerlijk verdeeld over alle Europese landen?
En Denemarken is een ontzettend saai en doods land, het zou wel eens op kunnen fleuren van een ruimer immigratiebeleid.
Eens.
NYC schreef:
26-01-2020 08:59
Nou ja, op zich zou je het ook zo kunnen zien: 1 bedrag als gezinstoeslag voor alle gezinnen waar een kind is geboren, dus vanaf het moment dat de eerstgeborene wordt geboren. Maar dus geen toeslag per (volgend) kind maar gewoon een ander soort toeslag.

Desnoods op berekening van álle kinderopvangtoeslagen, kinderbijslag en kindgebonden budget potjes en dat dan verdelen over alle gezinnen in 1 vaststaand bedrag. Ongeacht inkomen, kinderaantal of gebruikmakend van opvang.
Slim. In Duitsland hebben ze per kind en als je daar 8 kinderen hebt heb je gewoon veel geld. (ik meen 200 per maand per kind gehoord te hebben).
En dat vindt men daar ook niet meer van deze tijd.
Gebruna schreef:
26-01-2020 03:42
Heb je daar een linkje / bron van (met de jaartallen en aantallen)?
ben je secretaresse niet. google op: immigratiecijfers
Het-groepje schreef:
26-01-2020 09:45
Slim. In Duitsland hebben ze per kind en als je daar 8 kinderen hebt heb je gewoon veel geld. (ik meen 200 per maand per kind gehoord te hebben).
En dat vindt men daar ook niet meer van deze tijd.
In Duitsland is de zorgverzekering weer veel duurder is het loon lager en de uitkering ook. Je kan zomaar een land niet met het ander vergelijken
Maar ik zie dat FVD de discussie over immigratie heeft geopend gister. Fijn toch dat ze hier vazallen hebben die de boel even opschudden
S-Meds schreef:
26-01-2020 10:28
Maar ik zie dat FVD de discussie over immigratie heeft geopend gister. Fijn toch dat ze hier vazallen hebben die de boel even opschudden
Dit is dus van het soort dat de discussie doodslaat en overigens kant noch wal raakt.
Cateautje schreef:
26-01-2020 10:31
Dit is dus van het soort dat de discussie doodslaat en overigens kant noch wal raakt.
Dat vond ik nou ook van die opmerking van jou dat autochtonen zich moeten aanpassen aan allochtonen. dat ook nog gebaseerd op een observatie. Nou als je iets observeert moet je ook kunnen vertellen wat je observeert, maar een voorbeeld bleef uit.
S-Meds schreef:
26-01-2020 10:34
Dat vond ik nou ook van die opmerking van jou dat autochtonen zich moeten aanpassen aan allochtonen. dat ook nog gebaseerd op een observatie. Nou als je iets observeert moet je ook kunnen vertellen wat je observeert, maar een voorbeeld bleef uit.
Zeg Meds, vraagje: Hoe hoog is het percentage in jouw woonplaats aan mensen van andere afkomst?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-01-2020 10:28
Maar ik zie dat FVD de discussie over immigratie heeft geopend gister. Fijn toch dat ze hier vazallen hebben die de boel even opschudden
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/05/de ... e-a3985743

FVD was niet de eerste dit jaar.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
weg ivm pricay
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 26-01-2020 10:44
91.51% gewijzigd
S-Meds schreef:
26-01-2020 10:43
Met 270.480 inwoners?
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 26-01-2020 10:46
12.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-01-2020 10:28
Maar ik zie dat FVD de discussie over immigratie heeft geopend gister. Fijn toch dat ze hier vazallen hebben die de boel even opschudden
Lekker op de inhoud... ontken jij dat er ooit een einde moet komen aan bevolkingsgroei (los van migratie)?
Wil je mijn bericht weghalen, wordt een beetje herkenbaar. Het gaat niet om de aantallen het gaat om hoeveel allochtonen versus autochtonen
florita schreef:
26-01-2020 10:44
Lekker op de inhoud... ontken jij dat er ooit een einde moet komen aan bevolkingsgroei (los van migratie)?
Dat is een mondiaal probleem kan je in Nederland niet oplossen. En immigratie zal ook nooit eindigen. Mensen gaan daar waar ze het meeste kunnen halen, dat doen ze al eeuwenlang en zullen ze blijven doen
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
25-01-2020 22:29
Als je de niet bewoonbare gedeeltes van Canada en Australië weg streept, geloof ik niet dat het minder druk bevolkt is dan Nederland.
De oorspronkelijke bewoners van Australië is de immigratie erg slecht bekomen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
S-Meds schreef:
26-01-2020 10:44
Wil je mijn bericht weghalen, wordt een beetje herkenbaar. Het gaat niet om de aantallen het gaat om hoeveel allochtonen versus autochtonen
Je ontwijkt mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
25-01-2020 22:29
Had al veel eerder moeten gebeuren.
Helemaal mee eens!
Cateautje schreef:
26-01-2020 10:45
Je ontwijkt mijn vraag.
Ik heb geantwoord wil je de quote weghalen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven