Workshops over de natuur

01-04-2020 14:31 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn natuurliefhebbers en ons lijkt het leuk om straks als deze crisis voorbij is een workshop door de natuur te doen. Zijn hier nog meer natuurliefhebbers en hebben jullie tips/aanraders qua workshops? Of zijn er ervaringen?
jillrose wijzigde dit bericht op 01-04-2020 14:37
4.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jaimm schreef:
01-04-2020 15:03
Ja zelf heb ik een workshop yoga in de natuur met geiten gedaan. Ik ben wel één keer gebeten, maar buiten dat is het super leuk. Volgens mij bestaat deze workshop niet meer, maar zoiets is wel leuk.
Met geiten?
Alle reacties Link kopieren
FeyreVrijhof schreef:
01-04-2020 15:05
Met geiten?
Ja! Super bijzondere ervaring. En ze stonken niet zo heel erg hoor!
Alle reacties Link kopieren
Jaimm schreef:
01-04-2020 15:06
Ja! Super bijzondere ervaring. En ze stonken niet zo heel erg hoor!
Klinkt wel bijzonder, hoe ben je op dat idee gekomen toen? Vergelijkbaar met koeien knuffelen?
Alle reacties Link kopieren
jillrose schreef:
01-04-2020 15:07
Klinkt wel bijzonder, hoe ben je op dat idee gekomen toen? Vergelijkbaar met koeien knuffelen?
Nee, dit is heel actief. Ik had een vriendin die dit met mij wilde doen, dus vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
01-04-2020 14:55
Ik heb 'm opgezocht.
Afbeelding

Ken je de andere ook?

Het verschil tussen een keep en een vink (in de winter) vind ik al lastig, en tjiftjaf en fitis al helemaal. Als het licht iets anders is lijkt geel al gauw bruin.
Ik houd niet zo van het gebruiken van een verrekijker dus dan houdt het vaak op.

Gaaien vind ik geweldig, in het vroege voorjaar zijn ze wat minder krijserig en kunnen dan zo mooi murmelend en pruttelend zitten te zingen in een boom :heart:
nounou
Alle reacties Link kopieren
Die-hard natuurliefhebber meld zich :hyper: ik heb er zelfs mijn werk van gemaakt haha.

Ik zou gewoon zelf eerst laagdrempelig wat dingen uitproberen; hetzij via workshops (Staatsbosbeheer biedt vaak leuke uitjes aan)hetzij zelf en vanuit daar kijken waar je passie ligt. Ik vogel zelf graag en herken de meeste vogels al aan het geluid. Er wordt tijdens het vogelen juist niet zoveel gepraat want dan verdwijnen de vogels of hoor je ze niet. Vooraf en achteraf juist wel natuurlijk. Het vogelgidsje van de anwb is een hele leuke Verassend complete instapper. Leuk ook om bij te schrijven welke soort je waar ziet (ik schrijf zelf altijd locaties en data erbij). Ornithopedia is een leuke app voor de beginners. Alleen op Android helaas.

Insecten zijn ook leuk; uitvlieghuidjes van libellen en waterjuffers zoeken en determineren bijvoorbeeld.

Hoekels flora gids is een leuke voor determineren van plantjes.

Ken je ObsIdentify al? Foto maken en de app determineert voor je (niet 100% accuraat Maar wel leuk). En op waarneming.nl kan je een hoop vinden alleen worden zeldzame soorten vaak verborgen (uit conservatie oogpunt).
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
01-04-2020 15:00
Ja, ik ben een beetje een natuurgekkie B)
Mijn ervaring is dat je als je meedoet aan wandelingen onder leiding van een expert, of cursussen volgt, je veel sneller leert, en vooral, veel meer ziet dan als je met een app of een boekje de natuur ingaat.
Je leert trouwens ook veel van het tekenen van planten, omdat je dan heel goed moet kijken.
Haha super leuk! Mede natuur gekkie hier. Ja is denk ik ook veel leuker omdat de gids je dan meeneemt in zijn verhaal. Tekenen van planten? Gewoon planten na tekenen?
Alle reacties Link kopieren
Mocht je ooit meer willen leren over eetbare planten en paddenstoelen dan raad ik Bos Baas aan (oa regio Denhaag), Mark Janssen (paddenstoelen, geeft lezingen aan de universiteit en wandelingen) en Gerard Koopmansschap van Table d'Amis (eetbare paddenstoelen in NL en het buitenland. Ook de workshops van de IVN over eetbare planten zijn erg leuk. Er wordt altijd met respect voor de natuur geoogst en de meeste workshops zijn gericht op kennisoverdracht en niet op het leeg plukken van de natuur.
viva-amber wijzigde dit bericht op 01-04-2020 15:18
2.05% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jillrose, wat je ook kunt doen is donateur worden van je eigen Provinciaal Landschap, die geven veel informatie over natuur in je regio en organiseren ook wandelingen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Staat er niks leuks op internet? Of wilde je gewoon inspiratie?
Alle reacties Link kopieren
[quote=Odense* post_id=31183256 time=1585746047 user_id=394844]
Het leuke van wandelen met een vogelaar is dat hij/zij je op zaken wijst die je anders over het hoofd ziet. Maar je wordt zelf ook opmerkzamer. Bijvoorbeeld in de broedtijd van de spechten.

viva-amber schreef:
01-04-2020 15:16
Mocht je ooit meer willen leren over eetbare planten en paddenstoelen dan raad ik Bos Baas aan (oa regio Denhaag), Mark Janssen (paddenstoelen, geeft lezingen aan de universiteit en wandelingen) en Gerard Koopmansschap van Table d'Amis (eetbare paddenstoelen in NL en het buitenland. Ook de workshops van de IVN over eetbare planten zijn erg leuk. Er wordt altijd met respect voor de natuur geoogst en de meeste workshops zijn gericht op kennisoverdracht en niet op het leeg plukken van de natuur.
Dank je! Dit vind ik interessant en wil me er meer in gaan verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
jillrose schreef:
01-04-2020 15:13
Haha super leuk! Mede natuur gekkie hier. Ja is denk ik ook veel leuker omdat de gids je dan meeneemt in zijn verhaal. Tekenen van planten? Gewoon planten na tekenen?

Mits je interesse hebt in planten, natuurlijk :)
Als je planten of bomen natekent ga je heel precies letten op de structuur van het blad en de stengel, takken en bast, hoe de bloemen er uitzien in verschillende stadia.

Met een gids leer je niet alleen haar of zijn verhaal erover, maar je leert echt beter kijken en meer opmerken, dingen die je normaal over het hoofd zou zien bij een wandeling. Daar heb je dus voor je eigen wandelingen erna heel veel aan.
Het is ook interessant om te leren over ecologische leefgemeenschappen, welke planten en dieren kun je waar verwachten.
nounou
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
01-04-2020 15:16
Mocht je ooit meer willen leren over eetbare planten en paddenstoelen dan raad ik Bos Baas aan (oa regio Denhaag), Mark Janssen (paddenstoelen, geeft lezingen aan de universiteit en wandelingen) en Gerard Koopmansschap van Table d'Amis (eetbare paddenstoelen in NL en het buitenland. Ook de workshops van de IVN over eetbare planten zijn erg leuk. Er wordt altijd met respect voor de natuur geoogst en de meeste workshops zijn gericht op kennisoverdracht en niet op het leeg plukken van de natuur.
Super! Heb je er ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
01-04-2020 15:43
Mits je interesse hebt in planten, natuurlijk :)
Als je planten of bomen natekent ga je heel precies letten op de structuur van het blad en de stengel, takken en bast, hoe de bloemen er uitzien in verschillende stadia.

Met een gids leer je niet alleen haar of zijn verhaal erover, maar je leert echt beter kijken en meer opmerken, dingen die je normaal over het hoofd zou zien bij een wandeling. Daar heb je dus voor je eigen wandelingen erna heel veel aan.
Het is ook interessant om te leren over ecologische leefgemeenschappen, welke planten en dieren kun je waar verwachten.
Jazeker! Oh op die manier. Dat moesten we vroeger altijd doen bij biologie en vond ik echt interessant om te doen. Je leert daar echt super veel van.

Ik ga zeker een workshop boeken met een gids. Het bos zit vol met geheimen waar ik nog veel over wil leren :)
Alle reacties Link kopieren
Misschien is vogelkijken nu tijdens het thuisblijven wel het leukste idee voor je. Gewoon met een verrekijker in de tuin als je die hebt.
lilalinda schreef:
01-04-2020 15:01
en zet de wekker op Zondagochtend en luister naar Vroege Vogels
leer je veel van

Fantastisch programma, luister het al jaren. Lekkere muziek ook, heerlijke geluiden en inderdaad leerzaam.

Nature today heeft een leuke app waarmee je kunt zien wat er in een bepaalde buurt groeit en bloeit.
Alle reacties Link kopieren
jillrose schreef:
01-04-2020 16:13
Super! Heb je er ervaring mee?
Ja, ik ben een wildplukker maar ik pluk weinig. Ik spoor vooral naar eetbare zaken en maak foto's. Alleen soms neem ik iets mee waar veel van staat. Ik heb met een aantal gidsen meegelopen. Erg leuk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelfs trouwens leuk om naar nieuwe gebieden te gaan er daar te wandelen. Voelt echt verfrissend om in een nieuwe omgeving te zijn. Ik vind het lastig om een workshop aan te raden. Waar ben naar opzoek? Zoals ik al zei is yoga leuk, maar je kan ook mooie wandelingen maken. Laat me even weten wat je wilt dan let ik de aankomende tijd op en meldt ik het als ik iets leuks vind!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt nu meekijken in/bij vele vogelnesten bij www.beleefdelente.nl

Onder de livecams staan vele wetenswaardigheden over de vogels.

Verder de lokale bezoekerscentra in de gaten houden we hebben vorig jaar bijvoorbeeld een vollemaanswandeling gedaan onder begeleiding van een gids, in de duinen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
01-04-2020 16:56
Je kunt nu meekijken in/bij vele vogelnesten bij www.beleefdelente.nl

Onder de livecams staan vele wetenswaardigheden over de vogels.

Verder de lokale bezoekerscentra in de gaten houden we hebben vorig jaar bijvoorbeeld een vollemaanswandeling gedaan onder begeleiding van een gids, in de duinen.
Wat super leuk! Vooral om een kijkje binnen te nemen!!! Wauw!!
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
01-04-2020 16:56
Je kunt nu meekijken in/bij vele vogelnesten bij www.beleefdelente.nl

Onder de livecams staan vele wetenswaardigheden over de vogels.

Verder de lokale bezoekerscentra in de gaten houden we hebben vorig jaar bijvoorbeeld een vollemaanswandeling gedaan onder begeleiding van een gids, in de duinen.
Dit is echt te leuk!
[quote=boontje89 post_id=31183311 time=1585746752 user_id=187164]
Die-hard natuurliefhebber meld zich :hyper: ik heb er zelfs mijn werk van gemaakt haha.

Ik zou gewoon zelf eerst laagdrempelig wat dingen uitproberen; hetzij via workshops (Staatsbosbeheer biedt vaak leuke uitjes aan)hetzij zelf en vanuit daar kijken waar je passie ligt. Ik vogel zelf graag en herken de meeste vogels al aan het geluid. Er wordt tijdens het vogelen juist niet zoveel gepraat want dan verdwijnen de vogels of hoor je ze niet. Vooraf en achteraf juist wel natuurlijk. Het vogelgidsje van de anwb is een hele leuke Verassend complete instapper. Leuk ook om bij te schrijven welke soort je waar ziet (ik schrijf zelf altijd locaties en data erbij). Ornithopedia is een leuke app voor de beginners. Alleen op Android helaas.

Insecten zijn ook leuk; uitvlieghuidjes van libellen en waterjuffers zoeken en determineren bijvoorbeeld.

Hoekels flora gids is een leuke voor determineren van plantjes.

Ken je ObsIdentify al? Foto maken en de app determineert voor je (niet 100% accuraat Maar wel leuk). En op waarneming.nl kan je een hoop vinden alleen worden zeldzame soorten vaak verborgen (uit conservatie oogpunt).
[/quote


Interessante post! Ben nu wel benieuwd wat je voor werk doet.

Leuk topic, blij met de ideeën!
Alle reacties Link kopieren
Zoek eens op Bushcraft. Er zien een aantal leuke aanbieders op dit gebied. Bijvoorbeeld Siegurd. Je kan workshops volgen op het gebied van eetbare planten zoeken, paddestoelen leren herkennen, dierensporen zoeken, vuur maken, navigeren met kompas of aan de hand van de sterren. Hij heeft geloof ik ook workshop wild bereiden op traditionele manieren.
Alle reacties Link kopieren
Duinpieper schreef:
02-04-2020 17:14
Zoek eens op Bushcraft. Er zien een aantal leuke aanbieders op dit gebied. Bijvoorbeeld Siegurd. Je kan workshops volgen op het gebied van eetbare planten zoeken, paddestoelen leren herkennen, dierensporen zoeken, vuur maken, navigeren met kompas of aan de hand van de sterren. Hij heeft geloof ik ook workshop wild bereiden op traditionele manieren.


Klinkt goed, ik ga er naar kijken! Heb jij deze workshop gedaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven