Zieke leerkrachten niet vervangen

04-02-2019 21:55 480 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in het nieuws. Basisscholen worden opgeroepen zieke leerkrachten niet te vervangen en de kinderen naar huis te sturen. Zo dat het probleem nog meer aan het licht wordt gebracht. Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het persoonlijk van de zotte dat ouders nu weer de pineut gaan worden en voor de problemen op mogen draaien.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-02-2019 12:33
Maar echt heel héél héél vaak gaat het niet over hun kind of over zaken die niet op school thuishoren.

Of leerkrachten dénken dat het daar niet over gaat omdat problemen niet zichtbaar zijn in de klas, maar wel thuis. En het vergt ontzettend veel tact en subtiliteit om te bespreken wat het probleem precies is. Om er voor te zorgen dat de leerkracht zich niet aangevallen voelt, maar toch wil meewerken om het probleem te verkennen en mede wil oplossen. Het kost me ontzettend strategisch inzicht om zulke gesprekken te voeren en gelukkig lopen ze doorgaans voorspoedig, maar ik snap helemaal dat dat veel ouders niet gegeven is. En die zitten met dezelfde problemen, maar krijgen ze níet opgelost, omdat het probleem geen schoolprobleem lijkt. Heel treurig.
Op onze vorige school was ik ook een 'zeurmoeder'. Na drie jaar tobben, doormodderen, angstige kinderen en bijna overspannen ouders door al het gedoe heb ik aan de leerkrachten gevraagd of ze zich wel eens hadden afgevraagd waarom ik een zeurmoeder was geworden. Nee, dat hadden ze niet. Dit was namelijk de beste school in de stad en tegenwoordig is iedereen hoogbegaafd, dus het lag aan mij.

Ik ben in die periode behoorlijk gaan twijfelen aan mijn capaciteiten als ouder. Na drie jaar ellende van die school zijn we uitgeweken naar een buurtschool, want wij wilden weg en zij waren de enige in de omgeving die plek wilden maken. Bij het kennismakingsgesprek stumperde ik wat op de vraag waarom wij van school wilden veranderen en voelde ik me onzeker. De directeur sprong er gelijk op in en zei dat hij moeders hoog in het vaandel had, want ze weten als geen ander wat goed is voor hun kind. Ik mompelde dat ik als 'zeurmoeder' werd gezien, waarop hij rustig zei dat ik vooral een bezorgde moeder was.

Dezelfde dag hebben wij de kinderen daar ingeschreven en een week later startten ze daar. We zijn nu vijf jaar verder en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Een fijne school, betrokken leerkrachten en alles is bespreekbaar. Mijn kinderen zijn daar in goede handen en ik heb daar nog nooit een gesprek gehad over een kind dat woest uit school kwam.
Pandax schreef:
13-02-2019 12:44
Of leerkrachten dénken dat het daar niet over gaat omdat problemen niet zichtbaar zijn in de klas, maar wel thuis. En het vergt ontzettend veel tact en subtiliteit om te bespreken wat het probleem precies is. Om er voor te zorgen dat de leerkracht zich niet aangevallen voelt, maar toch wil meewerken om het probleem te verkennen en mede wil oplossen. Het kost me ontzettend strategisch inzicht om zulke gesprekken te voeren en gelukkig lopen ze doorgaans voorspoedig, maar ik snap helemaal dat dat veel ouders niet gegeven is. En die zitten met dezelfde problemen, maar krijgen ze níet opgelost, omdat het probleem geen schoolprobleem lijkt. Heel treurig.

Dit snap ik nog, had zelf ook zo'n kind waarmee het niet lekker ging. School was heel begripvol en maakte goede afspraken die nog nagekomen werden ook.

Ik denk dat ouders ook vooral goed moeten aangeven dat er een probleem is door een afspraak te maken met de leerkracht. Om half negen even je grieven ventileren en er na schooltijd, op welke dag dan ook, niet over willen doorpraten is bij ons op school wel vaak het teken dat de problemen minder groot zijn dan in die eerste tellen wordt aangegeven.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32,
Ruim 20 jaar geleden werkte ik ook al in het onderwijs en had ik ook grote klassen. Als ik lees dat jij je verveelde kan ik maar 1 conclusie trekken: jij was op zo'n moment geen goede leerkracht.
Lesgeven was anders, maar me vervelen? Nee, er waren altijd wel kinderen die extra instructie of uitdaging nodig hadden.
Toen kon dat wel gewoon binnen je werktijd omdat de papieren tijgers die je produceert voor de inspectie niet bestonden (al is het papierwerk wel weer iets aan het minderen).
Alle reacties Link kopieren
Het lastige van dit probleem is dat ouders en kinderen geen invloed hebben op geld, aantal leerkrachten, het vervangerspooltje van de koepel etc. Maar wel de consequenties krijgen van het niet hebben van vervanging. School mag blijkbaar
tornen aan de leerplicht door ze naar huis te sturen als er geen vervanger is. De houding van scholen en overheden daarin wringt. Maar als ouder ben je geen partij. En mag je blijkbaar ook al niet zeuren.
Dat is wel een beetje kort door de bocht MrsDuck.

Op 'onze' school is mijn kind een keer naar huis gestuurd. Hij was een achtste groeper, het halve docententeam was ziek en ze hadden de jongere klassen zo goed en kwaad als het kon voorzien van invallers/directeur voor de klas/verdeeld over andere klassen. Groep 8 was het meest zelfstandig en velen konden alleen naar huis. De directeur heeft alle ouders gebeld, gevraagd wie er naar huis mochten en de drie kinderen die overbleven schoven aan als hulpjes bij de kleuterklassen.

Ik ken onze directeur vrij goed en hij vindt het alles behalve leuk om klassen naar huis te sturen. Mijn zoon had de dag van zijn leven: uurtje gym en daarna naar de bioscoop met vriendjes. Om een uur zat hij hier thuis met vijf vriendjes en gingen ze de koelkast leegeten, om daarna naar het trapveldje te gaan. Leukste dag ooit!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-02-2019 12:55
Ik denk dat ouders ook vooral goed moeten aangeven dat er een probleem is door een afspraak te maken met de leerkracht. Om half negen even je grieven ventileren en er na schooltijd, op welke dag dan ook, niet over willen doorpraten is bij ons op school wel vaak het teken dat de problemen minder groot zijn dan in die eerste tellen wordt aangegeven.
Dat is exact het punt :) Maar niet alle ouders bezitten de vaardigheid om op de juiste manier hun probleem bespreekbaar te maken. En als je het als ouder niet op de juiste manier doet, maar gewoon, op de enige manier die je ooit hebt geleerd, door de leraar aan zijn jasje te trekken, wordt je probleem beschouwd als niet relevant.
Pandax schreef:
13-02-2019 13:14
Dat is exact het punt :) Maar niet alle ouders bezitten de vaardigheid om op de juiste manier hun probleem bespreekbaar te maken. En als je het als ouder niet op de juiste manier doet, maar gewoon, op de enige manier die je ooit hebt geleerd, door de leraar aan zijn jasje te trekken, wordt je probleem beschouwd als niet relevant.

Tja, je kunt nu eenmaal om half negen geen oudergesprek voeren, je kunt er wel een inplannen. Als de ouder dat niet wil, hoe ga je dan verder?

En echt bij heel dringende en acute zaken worden bij ons die gesprekken ook nog wel om half negen gehouden zelfs.
MrsDuck schreef:
13-02-2019 12:59
Het lastige van dit probleem is dat ouders en kinderen geen invloed hebben op geld, aantal leerkrachten, het vervangerspooltje van de koepel etc. Maar wel de consequenties krijgen van het niet hebben van vervanging. School mag blijkbaar
tornen aan de leerplicht door ze naar huis te sturen als er geen vervanger is. De houding van scholen en overheden daarin wringt. Maar als ouder ben je geen partij. En mag je blijkbaar ook al niet zeuren.
Hoe moet een school dan aan leerplicht voldoen als er niet genoeg docenten zijn?
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
13-02-2019 14:17
Hoe moet een school dan aan leerplicht voldoen als er niet genoeg docenten zijn?
Geen idee. Maar dat kan ik als ouder niet oplossen. Ik mag alleen oplossen dat er iemand thuis is omdat ze te jong is om alleen te zijn. Er moet meer geld het onderwijs in en het beroep moet aantrekkelijk gemaakt worden. Maar dat roepen ze al jaren en er gebeurd niets.
MrsDuck schreef:
13-02-2019 16:32
Geen idee. Maar dat kan ik als ouder niet oplossen. Ik mag alleen oplossen dat er iemand thuis is omdat ze te jong is om alleen te zijn. Er moet meer geld het onderwijs in en het beroep moet aantrekkelijk gemaakt worden. Maar dat roepen ze al jaren en er gebeurd niets.
Dat zijn toch dingen waar een leerkracht niets mee kan?
Ik zou wel heel veel extra geld willen, het passend onderwijs op willen heffen, aparte opleiding voor speciaal onderwijs, voor elke klas een onderwijsassistent en geen klassen naar huis. Maar krijg ik geen geld voor.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-02-2019 13:24
Tja, je kunt nu eenmaal om half negen geen oudergesprek voeren, je kunt er wel een inplannen. Als de ouder dat niet wil, hoe ga je dan verder?

En echt bij heel dringende en acute zaken worden bij ons die gesprekken ook nog wel om half negen gehouden zelfs.

Ik begrijp dat het voor beide partijen ingewikkeld is: voor sommige ouders omdat ze ècht niet weten hoe ze iets op een productieve manier bespreekbaar moeten maken en voor leerkrachten omdat ze het onvermogen van ouders interpreteren als aanval op hun functioneren in plaats van als stuntelige poging om een probleem te bespreken. Ik denk dat wederzijds inlevingsvermogen en iets minder wantrouwen van leerkrachten over de bedoelingen van ouders gesprekken stukken prettiger kunnen doen verlopen.
Andersom schreef:
13-02-2019 12:33
Eens! Het gaat over hun kind, en dan kunnen 'we' best luisteren want op het gebied van hun kind zijn zij de experts.

Maar echt heel héél héél vaak gaat het niet over hun kind of over zaken die niet op school thuishoren.

- De suffe bestemming van het schoolreisje, gekozen door de leden van de ouderraad, die gekozen zijn door de ouders.
- Het gedrag van andere dan hun eigen kinderen op social media buiten schooltijd.
- Buitenspelen met 'dit weer'. Koop een goede jas en trui voor je kind en we kunnen prima bij met dit weer.
- Wie naast wie zou moeten zitten weten ouders ook vaak beter dan beide juffen samen.
Precies dit!

Natuurlijk is het goed als ouders het met de leerkracht te bespreken als het gaat over zorgen over hun kinderen (zoals bijvoorbeeld Pandax en Toos). Graag zelfs! Ik wil net als de ouders het beste voor het kind en neem hier dan ook echt wel de tijd voor! Deze ouders zie ik dan ook helemaal niet als 'zeurouders', 'curlingouders', of wat dan ook! Ik ga er van uit dat (vrijwel) alle leerkrachten daar juist wel voor open staan.

Het gaat mij om voorbeelden zoals Andersom noemde. Dat gebeurt dan ook vaak na 8.25 en dat komt dan gewoon echt niet uit, omdat ik dan wil starten.
Alle reacties Link kopieren
‘Mijn kind doet dat niet’-ouders vind ik lastig. Want dan wil ik iets bespreken, maar met dit antwoord is er geen gesprek mogelijk.
Diezelfde ouders komen ook met een boze stem om 08.25 vermelden dat ik een woord fout heb gerekend op het dictee.
‘Rauw’ is inderdaad goed gespeld, maar niet als er ‘rouw’ werd bedoeld.

Ik vind het heus niet erg als je komt vragen waarom ik dat fout heb gerekend. Maar de vraag stellen zit er vaak niet in.

Verder deel ik graag met ouders de zorgen over hun kinderen. Ouders zijn de expert op individueel kind-gebied. En ik ben de expert op didactisch en pedagogisch gebied.
Ga met de leerkracht in gesprek, want de leerkracht wil ook graag het beste voor jouw kind.
Hertjehertje schreef:
13-02-2019 22:27
‘Mijn kind doet dat niet’-ouders vind ik lastig. Want dan wil ik iets bespreken, maar met dit antwoord is er geen gesprek mogelijk.
Diezelfde ouders komen ook met een boze stem om 08.25 vermelden dat ik een woord fout heb gerekend op het dictee.
‘Rauw’ is inderdaad goed gespeld, maar niet als er ‘rouw’ werd bedoeld.

Ik vind het heus niet erg als je komt vragen waarom ik dat fout heb gerekend. Maar de vraag stellen zit er vaak niet in.

Verder deel ik graag met ouders de zorgen over hun kinderen. Ouders zijn de expert op individueel kind-gebied. En ik ben de expert op didactisch en pedagogisch gebied.
Ga met de leerkracht in gesprek, want de leerkracht wil ook graag het beste voor jouw kind.
Helemaal mee eens!
Hertjehertje schreef:
13-02-2019 22:27
‘Mijn kind doet dat niet’-ouders vind ik lastig. Want dan wil ik iets bespreken, maar met dit antwoord is er geen gesprek mogelijk.
Diezelfde ouders komen ook met een boze stem om 08.25 vermelden dat ik een woord fout heb gerekend op het dictee.
‘Rauw’ is inderdaad goed gespeld, maar niet als er ‘rouw’ werd bedoeld.

Ik vind het heus niet erg als je komt vragen waarom ik dat fout heb gerekend. Maar de vraag stellen zit er vaak niet in.

Verder deel ik graag met ouders de zorgen over hun kinderen. Ouders zijn de expert op individueel kind-gebied. En ik ben de expert op didactisch en pedagogisch gebied.
Ga met de leerkracht in gesprek, want de leerkracht wil ook graag het beste voor jouw kind.
Sorry, maar dit vind ik echt heel vaak niet. Niet als het om alles wat buiten de mainstream valt en soms zelfs echt op alles. En ik ben wel de expert.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
13-02-2019 22:31
Sorry, maar dit vind ik echt heel vaak niet. Niet als het om alles wat buiten de mainstream valt en soms zelfs echt op alles. En ik ben wel de expert.
En jij staat dus voor de klas?
Paarsebloem schreef:
13-02-2019 23:01
En jij staat dus voor de klas?
Ja, meerdere opleidingen en beroepen gehad. Hoezo?
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
13-02-2019 22:31
Sorry, maar dit vind ik echt heel vaak niet. Niet als het om alles wat buiten de mainstream valt en soms zelfs echt op alles. En ik ben wel de expert.
Ik twijfelde al even voor het posten. Ik kreeg even de strekking van mijn tekst niet in de juiste woorden geformuleerd.
Wat ik bedoelde: Ik heb mijn vakgebied en ben daar goed in. Vertrouw erop dat ik dat goed uitvoer.
hertjehertje wijzigde dit bericht op 13-02-2019 23:33
0.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Graag deel ik in dit topic de link naar een artikel over curlingoudrs en het effect ervan op kinderen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/15/gu ... UblKlA8chE
Hertjehertje schreef:
13-02-2019 23:30
Ik twijfelde al even voor het posten. Ik kreeg even de strekking van mijn tekst niet in de juiste woorden geformuleerd.
Wat ik bedoelde: ik heb mijn vakgebied en ben daar goed in. Vertrouw erop dat ik dat goed kan uitvoeren.
Door ervaring vertrouw ik daar niet op, sorry. En er zitten echt pareltjes tussen en wat ik gier zo van jou lees denk ik dat jij er ook eentje bent, daar heeft kind er 2 van getroffen en voor de rest was het echt verdrietig.
De pabo is idd sterk op didactisch vlak, maar voor (Ortho)pedagogie en reflectie mag er wat mij betreft meer aandacht komen.
nessemeisje schreef:
13-02-2019 11:46
Mooi is dat. Er wordt juist van ouders verwacht dat ze veel bemoeien met schoolzaken (meerdere uitstapjes per jaar, begeleiden sportdag en -activiteiten, luizenpluizen, bieb beheren, ouderraad, bingoavond, goededoelzaken, kerstversiering ophangen en weghalen, voorlezen, schoonmaken, spelletjes in de klas, koekjes bakken, kerstdiner maken, schriftjesmiddag, mee met de Rots en Watertraining. En dat is allemaal prima, maar ik krijg nu het idee dat ze verder vooral hun bek moeten houden. En dat lees ik erg vaak. Oh oh die lastige, irritante ouders. Laat me dan verder ook met rust.
Ik ben nu vaak terughoudend om naar de leerkracht te stappen (afspraak te maken) omdat ik geen zeurende ouder wil zijn. Maar is het wel eens in je opgekomen dat ouders zich soms gewoon zorgen maken over hun kind? En dat dat geklaag en gezever over ál die zeurende ouders niet echt bijdraagt aan het draagvlak? Ik vind het zo ontzettend onsympathiek om ouders weg te zetten als zeurende bemoeials. Het gaat over hún kind.

Goede beschrijving van een opmerkelijke tegenstelling. In nieuwsbrieven e.d. zeuren scholen over dat er niet genoeg ouders zijn die mee willen helpen aan wat zij zelf inplannen en de ouders dus niet betrokken zouden zijn. Maar wanneer je als ouder op een andere manier een bijdrage wil leveren/betrokken zijn ben je een zeurouder.
De manier waarop maakt wat mij betreft veel uit. Afgelopen week adviesgesprekken gehad. En ik geloof idd dat ouders het beste willen, dat wil ik oprecht ook. En dat je soms ergens niet hetzelfde over denkt, ook goed. Maar er zijn dus ook ouders die nooit hun gezicht op school laten zien en die dus aardig van leer trekken wanneer het advies ze niet bevalt. Er zijn ook ouders waar je regelmatig contact mee hebt, die dingen soms anders zien maar waarmee je met goede communicatie elkaar probeert te begrijpen. Ik kan met bijna alle ouders prima door een deur maar er zitten soms ook asociale mensen tussen (en wat ouderhulp betreft, nee ik begrijp best dat ouders niet altijd kunnen helpen. Sommige ouders kunnen nooit maar staan wel te tetteren als door een tekort aan ouderhulp een uitje niet door kan gaan. Tja dat is de consequentie).
Alle reacties Link kopieren
Ik wil het beste voor alle leerlingen uit mijn klas. En een ouder wil het beste voor zijn/haar kind wat in die klas zit.
Het is niet altijd mogelijk om die twee belangen te verenigen. En waar ik begrip toon voor de wensen van ouders, omdat zij dat vragen vanuit het belang van hun kind, is er soms erg weinig begrip voor mijn mogelijkheden. Jij ziet het belang van jouw kind, ik zie het van alle leerlingen.

Bijv: jouw kind heeft het nodig om vooraan te zitten, vlakbij de juf.
Ik heb 4 plekken in de klas vooraan. En ik heb twee leerlingen met oog/zichtproblemen, een kind met een probleem in de nek, waardoor die ook recht voor het bord moet zitten, drie leerlingen die net als jouw kind aandachtsproblemem hebben, een aantal verlegen kinderen die vooraan in de klas het beste gedijen, twee leerlingen met gedragsproblemen die ik graag goed in zicht wil hebben, omdat er anders allerlei stiekems/vervelends gebeurt.
Die passen echt niet allemaal op de 4 plekken vooraan in de klas.

Daar moet ik in schipperen. En ik ken mijn leerlingen met hun problematiek, maar ouders zien alleen hun eigen kind. En de belangen van alle leerlingen versus het belang van jouw eigen kind, dat steekt elkaar soms.
Mooi gezegd hertje! Zo is het inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven