Zieke leerkrachten niet vervangen

04-02-2019 21:55 480 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in het nieuws. Basisscholen worden opgeroepen zieke leerkrachten niet te vervangen en de kinderen naar huis te sturen. Zo dat het probleem nog meer aan het licht wordt gebracht. Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het persoonlijk van de zotte dat ouders nu weer de pineut gaan worden en voor de problemen op mogen draaien.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
04-02-2019 22:22
Van de 12 mensen met wie ik afstudeerde aan de pabo werkt er voor zover ik weet niemand in het basisonderwijs. Allemaal omgeschoold of doorgestudeerd.
Ja erg. Bij mijn zorggerichte studie hetzelfde.

En de media heeft het maar over nieuwe mensen aantrekken. Laten we er eerst eens wat behouden.
Alle reacties Link kopieren
cesium24 schreef:
04-02-2019 22:22
Maar daarmee nog wel een probleem. Er zijn echt heel veel deeltijdbanen in het onderwijs.
Ik heb heel wat collega's die ruim 25 jaar fulltime voor de klas stonden de laatste jaren dagen zien inleveren. Niet vanwege eigen kinderen, maar omdat ze die dag nodig hadden om bij te werken, zodat het weekend vrij was. Hoe krom, minder gaan werken, om die dag te kunnen werken aan je administratie.
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
04-02-2019 22:27
Ik kom oorspronkelijk uit de zorg, dus misschien de verkeerde bril.
Ik zou er direct voor tekenen als ik om 5 uur ook écht vrij ben.
Werk nu ook in het onderwijs, meestal van half 8 tot 5 uur. Maar een stuk beter salaris en veel vakantie.
Niks veel vakantie.
Ze zijn de halve vakantie bezig met school
Eind van het schooljaar alles afsluiten, opruimen en bijwerken wat is blijven liggen, daar zijn ze wel 2 weken mee onder de pannen.
En dan de laatste 2 weken van de zomervakantie moeten er lessen voorbereid worden, spullen bij elkaar gezocht, materiaal en boeken klaar gezet.
En de andere vakanties zijn ze ook wel bezig met dit soort dingen.
Ik weet het omdat ik als schoonmaakster op verschillende scholen gewerkt heb en wij in die weken ook in school bezig waren met schoonmaken en extra klusjes
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Enn schreef:
04-02-2019 22:31
Mijn ervaring is echt anders.
Ik vind wel dat de besturen daar zorgvuldiger mee om moeten gaan. Het is niet voor niets per wet geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
04-02-2019 22:34
Ik vind wel dat de besturen daar zorgvuldiger mee om moeten gaan. Het is niet voor niets per wet geregeld.
Ja, eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
04-02-2019 22:26
Ze hebben wel pauze. Hoe kom je daar nou hij? Is gewoon een wettelijk recht.
Van de 4 dagen die ik voor de klas doorbreng heb ik er regelmatig 3 geen pauze. Vaak even snel een boterham naar binnen en dan pauzebeurt, ouders die bellen, vechtpartij in de aula, even snel het zorgteam aanschieten, naar ander lokaal lopen, invaller bijpraten, huilend kind opvangen, meiden venijn oplossen. En dan heb ik het alleen nog maar over mijn eigen mentorleerlingen.
mama-inge schreef:
04-02-2019 22:34
Niks veel vakantie.
Ze zijn de halve vakantie bezig met school
Eind van het schooljaar alles afsluiten, opruimen en bijwerken wat is blijven liggen, daar zijn ze wel 2 weken mee onder de pannen.
En dan de laatste 2 weken van de zomervakantie moeten er lessen voorbereid worden, spullen bij elkaar gezocht, materiaal en boeken klaar gezet.
En de andere vakanties zijn ze ook wel bezig met dit soort dingen.
Ik weet het omdat ik als schoonmaakster op verschillende scholen gewerkt heb en wij in die weken ook in school bezig waren met schoonmaken en extra klusjes
Hoe kom je hier nou bij?
Je hebt echt een waardeloze timemanagement als je de helft van je vakanties op school doorbrengt.
Alle reacties Link kopieren
cesium24 schreef:
04-02-2019 22:28
Ik vind dat er in het onderwijs vaak gedacht wordt dat juist zij hard werken. Dat is in heel veel beroepen normaal.
Ik heb wel ervaring met een aantal beroepen, ook zorg en het bedrijfsleven op een afdeling waar 3 van de 4 overspannen was. Voor mij persoonlijk klopt het wel.
koko67 schreef:
04-02-2019 22:35
Van de 4 dagen die ik voor de klas doorbreng heb ik er regelmatig 3 geen pauze. Vaak even snel een boterham naar binnen en dan pauzebeurt, ouders die bellen, vechtpartij in de aula, even snel het zorgteam aanschieten, naar ander lokaal lopen, invaller bijpraten, huilend kind opvangen, meiden venijn oplossen. En dan heb ik het alleen nog maar over mijn eigen mentorleerlingen.
Dat is een groot deel eigen keuze.
Gatinmijnsok schreef:
04-02-2019 22:34
Ik heb heel wat collega's die ruim 25 jaar fulltime voor de klas stonden de laatste jaren dagen zien inleveren. Niet vanwege eigen kinderen, maar omdat ze die dag nodig hadden om bij te werken, zodat het weekend vrij was. Hoe krom, minder gaan werken, om die dag te kunnen werken aan je administratie.
Ik denk dat er veel zou verbeteren als er meer weken les zou worden gegeven. Dan zou echt iedereen meer lucht krijgen: docenten, kinderen en ouders.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
04-02-2019 22:29
Nee, heel vaak niet. Ik zie heel veel scholen en door Continu roosters en daarnaast een flinke werkdruk zie ik ook heel vaak dat er geen pauzes zijn.
Klopt, ik kom op 7 scholen per week en hoogstens een handjevol leerkrachten die ik die week zie houden echt een half uur pauze.
En er is ook altijd wel weer een kind dat net de boel heeft onder gekotst, in zijn broek heeft geplast, een bloedneus heeft etc etc
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
04-02-2019 22:36
Klopt, ik kom op 7 scholen per week en hoogstens een handjevol leerkrachten die ik die week zie houden echt een half uur pauze.
En er is ook altijd wel weer een kind dat net de boel heeft onder gekotst, in zijn broek heeft geplast, een bloedneus heeft etc etc

Ikzelf trouwens ook zelden, maar da's meer omdat ik geen zin heb om 's avonds thuis nog veel te moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
04-02-2019 22:35
Dat is een groot deel eigen keuze.
Nee, dat is ook de schoolcultuur waarin gewerkt wordt. De niet vastgelegde verwachtingen van collega’s onderling en nu kun je wel beweren dat iemand die dan maar moet negeren; zo werkt het soms echt niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
04-02-2019 22:29
De meeste scholen hebben gewoon een tso. En wat is er mis met een half uur? Is gewoon wettelijk gezien je pauze. En zodra de kinders weg zijn is het echt wel even koffie/thee en wat ouwehoeren.
Bij ons op school hebben ze een continu rooster.
En vrijwilligsters die een half uur (kwart voor 12 tot kwart over 12) op het plein staan zodat de leerkrachten kunnen eten.
Soms is er gewoon niemand, door ziekte of wat dan ook, dus dan moeten de leerkrachten hun half uur inleveren, want je kunt de kinderen ook niet alleen buiten laten.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
04-02-2019 22:30
Ik ga ook om 5 uur naar huis, maar begin wel om half 8, en ik werk niet eens in het bo. Wat ik op mijn vrije dag doe tel ik niet en ik ben maar een matig docent die werk afraffelt.
Dan kan ik je de hand schudden ;-)
Enn schreef:
04-02-2019 22:37
Nee, dat is ook de schoolcultuur waarin gewerkt wordt. De niet vastgelegde verwachtingen en nu kun je wel beweren dat iemand die dan maar moet negeren; zo werkt het soms echt niet.
Dan heb je als team toch de verantwoordelijkheid om dit bespreekbaar te maken. Ik werk echt in de meest gestoorde omgeving die je kan verzinnen, maar pauze is pauze dus geen telefoontjes, geen leerlingen bespreken, etc. Alleen de echte bloedspoed anders gaat iemand dood wordt wat mee gedaan.
Ik heb geen kinderen maar ze naar huis sturen lijkt me niet de oplossing, dat maakt het probleem juist erger want daardoor moeten ouders ook weer vrije dagen opnemen van het werk.

Kunnen ze die kinderen niet op school bezig houden? Door ze bijvoorbeeld over de verschillende groepen te verdelen met een opdracht ofzo? Zijn er wellicht ouders/vrijwilligers/invallers bereid om met de kinderen iets te gaan doen? Wellicht kunnen de kinderen iets in school gaan doen waar de juffen en meesters niet aan toe komen maar wat prima door kinderen gedaan kan worden etc.

Of als het al wat oudere kinderen zijn die zichzelf prima kunnen redden, wellicht zelfstandig huiswerk laten maken of aan opdrachten werken waarbij af en toe een andere leerkracht even komt kijken? Ik heb zelf wel eens een hele middag met klasgenootjes in het bos dichtbij school door gebracht omdat we bezig waren met een opdracht voor natuur & scheikunde.

Wellicht denk ik te makkelijk en natuurlijk is het zo dat je als ouder met dit soort dingen rekening moet houden maar een kind dagen thuis houden?! Nee dat zal de baas niet leuk vinden al heb ik van mijn nichtje wel eens gehoord dat ze een dagje mee ging naar het werk van papa als onderdeel van het lesprogramma.
Alle reacties Link kopieren
En daarnaast ; hoe oncollegiaal is het om een collega met tegelijkertijd een matpartij en pestpartij oid alleen te laten staan? Dat doe je niet. Ik tenminste niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
mama-inge schreef:
04-02-2019 22:39
Bij ons op school hebben ze een continu rooster.
En vrijwilligsters die een half uur (kwart voor 12 tot kwart over 12) op het plein staan zodat de leerkrachten kunnen eten.
Soms is er gewoon niemand, door ziekte of wat dan ook, dus dan moeten de leerkrachten hun half uur inleveren, want je kunt de kinderen ook niet alleen buiten laten.
Soms is niet dagelijks :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af wat ze ermee willen bereiken. Willen ze dat de ouders met school een front gaan vormen tegen de overheid? En wat willen ze dan? Meer geld, minder tijdsdruk? Ik heb echt nog niet 1 goed onderbouwde mening gehoord waarom ze dit doen. Daardoor heb ik erg weinig begrip voor dit soort acties en ben ik van mening dat ze er alleen maar minder draagvlak mee creëren (bij mij iig wel).
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
04-02-2019 22:35
Hoe kom je hier nou bij?
Je hebt echt een waardeloze timemanagement als je de helft van je vakanties op school doorbrengt.
Tja..............
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
04-02-2019 22:23
Jij vind van 8 tot 5 normaal? En zonder pauze hè, want die hebben ze niet. Ik dacht dat ze de 9 uurige dag ondertussen vaarwel hadden gezegd bij de normale banen.
In de kinderopvang maak ik dagen van 10,5 uur (7:00-17-30). Blijkbaar ook een abnormale baan dan?
mama-inge schreef:
04-02-2019 22:41
Tja..............
Ja. Ik breng geen dag van mijn vakanties op school door.
Natuurlijk is het geen rozengeur en manenschijn, maar ik vind dat heel veel leerkrachten en teams zich het voor een heel groot deel ook zichzelf aandoen.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
04-02-2019 22:35
Dat is een groot deel eigen keuze.
Ja, dat zegt mijn directeur ook . Het probleem is dat ik met echte mensen werk, met pubers waar ik mij verantwoordelijk voor voel. En iin de pauzes gebeurt er zoveel. Als ik dan geen ruzies oplos of die ene leerling in de gaten houd die zich niet veilig voelt of het zorgteam aanschiet die na schooltijd weer druk druk druk zijn, heb ik het gevoel dat ik mijn werk niet doe zoals mijn leerlingen verdienen.
Het is wachten op ouderprotesten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven