Zorgen om het klimaat

03-08-2022 08:01 1222 berichten
Ik had verwacht dat er wel een topic over dit onderwerp zou zijn, maar ik kan er geen vinden. Dus bij deze!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.

Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.

Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.

Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
Ik neem aan dat jij je huis verwarmt met gas Stientje omdat je geen alternatief hebt net als de meeste mensen. Niet iets om je voor te verontschuldigen in elk geval.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben er jaren vrij depressief van geweest, maar inmiddels gaat het redelijk. En dat laatste: natuurlijk moeten we als land grotere stappen zetten, maar als dat niet gebeurt moet je het zelf doen. Jij hebt de macht om ìets te doen, ook al is het iets kleins. Maar bedenk dat alles wat jij doet anderen inspireert om ook iets te doen en met al die anderen kun je zomaar grote verschillen maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me eerder zorgen over het voortbestaan van de democratieën, die in de minderheid zijn geraakt, en de overbevolking. Dan heb je misschien een iets schoner Nederland, maar niets meer te eten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me vooral zorgen over de betaalbaarheid, realiteit en haalbaarheid van alle wilde ideeën om vanuit Nederland de wereldwijde klimaatverandering te stoppen. Zoals dat van het gas af gedoe. Daar kan ik wel echt me zorgen over maken. Als dat met dit huis moet dan moet ik zo diep de schulden in dat is angstaanjagend.
Alle reacties Link kopieren Quote
retrostar schreef:
03-08-2022 08:14
Ik maak me eerder zorgen over het voortbestaan van de democratieën, die in de minderheid zijn geraakt, en de overbevolking. Dan heb je misschien een iets schoner Nederland, maar niets meer te eten.
Voedsel hangt natuurlijk samen met het klimaat. Eerste gevolg van de opwarming van de aarde is: honger.
Je zou het alleen over Nederland kunnen hebben, als ons voedsel lokaal geproduceerd werd.

Over democratie en klimaat heeft de Correspondent een serie: https://decorrespondent.nl/11819/hoe-ho ... 1-1420c89d
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooit, toen ik 17 was was milieukunde een serieuze studie-optie voor mij. Nou, zo ongeveer. Ik ben heel blij dat het nu eindelijk een hot issue is, maar in die ongeveer 30 jaar is er ook een hoop verpest.
Dutchgirly schreef:
03-08-2022 08:21
Ik maak me vooral zorgen over de betaalbaarheid, realiteit en haalbaarheid van alle wilde ideeën om vanuit Nederland de wereldwijde klimaatverandering te stoppen. Zoals dat van het gas af gedoe. Daar kan ik wel echt me zorgen over maken. Als dat met dit huis moet dan moet ik zo diep de schulden in dat is angstaanjagend.
Ik sluit me hierbij aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoorde gisteren iemand op de radio, die het erover had dat "de bevolking gevoed moest worden". Maar mijns inziens gaat het helemaal niet over de calorieën en de vitaminen, maar dat men vooral lékker wil kunnen eten en het liefst culinair. Tja en dat kan dan niet meer.

Mensen vinden alles prima zolang zijzelf een bepaalde, heel luxe standaard kunnen blijven behouden. Ze zeggen van wel maar dat geldt alleen voor de ander. Ze zullen dat voor henzelf niet willen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me zorgen ja maar de individuele dingen die ik doe, minder vlees eten enz, voelt tegelijk extreem nutteloos. Sterker nog dat is extreem nutteloos

En dat we in nl denken dat we invloed hebben, nee, de europese unie zou iets kunnen maar eigenlijk heb je een wereldwijde dictatuur nodig om iets te veranderen.
De industriële revolutie doet ons de das om. Ik las laatst hoe milieuvervuilend bijv internetten of bitcoins zijn en de digitale revolutie is het laatste zetje


Enige wat mij troost is dat de aarde makkelijk overleefd zonder de mens en wel weer opveert

Soms denk ik ook, kunstmatige intelligentie die niet afhankelijk is van klimaat eten of drinken dat zal de toekomst wel zijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Dutchgirly schreef:
03-08-2022 08:21
Ik maak me vooral zorgen over de betaalbaarheid, realiteit en haalbaarheid van alle wilde ideeën om vanuit Nederland de wereldwijde klimaatverandering te stoppen. Zoals dat van het gas af gedoe. Daar kan ik wel echt me zorgen over maken. Als dat met dit huis moet dan moet ik zo diep de schulden in dat is angstaanjagend.
Ik ben ook nog aan het piekeren wat de volgende klimaatramp gaat zijn met alle nieuwe grondstoffen die we voor de energietransitie nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dutchgirly schreef:
03-08-2022 08:21
Zoals dat van het gas af gedoe. Daar kan ik wel echt me zorgen over maken. Als dat met dit huis moet dan moet ik zo diep de schulden in dat is angstaanjagend.

Je kunt er ook voor kiezen om je huis veel minder of niet te verwarmen. Dat klinkt vast heel rabiaat, maar ik vond het zelf helemaal niet zo gek afgelopen winter. De manier waarop wij leven is ongekend luxe, en juist die luxe maakt de wereld stuk. Je hoeft je niet in de schulden te steken, je kunt er ook voor kiezen om comfort in te leveren. Het alternatief is op termijn veel oncomfortabeler.
Thalas schreef:
03-08-2022 08:33
Je kunt er ook voor kiezen om je huis veel minder of niet te verwarmen. Dat klinkt vast heel rabiaat, maar ik vond het zelf helemaal niet zo gek afgelopen winter. De manier waarop wij leven is ongekend luxe, en juist die luxe maakt de wereld stuk. Je hoeft je niet in de schulden te steken, je kunt er ook voor kiezen om comfort in te leveren. Het alternatief is op termijn veel oncomfortabeler.
Tuurlijk moet je huis verwarmt worden straks krijg je vochtproblemen en schimmel.
Alle reacties Link kopieren Quote
De EU is nog steeds een economische grootmacht zolang men geld heeft. Is dat er niet meer dan heeft men niets meer en dan is het met de zelfoverschatting, de grote mond en het opgeheven vingertje ook gauw afgelopen.

Europa heeft geen eigen productie van belang meer, het heeft weinig eigen grondstoffen en geen militaire macht. Het is een grote baby eigenlijk die alleen maar heel hard kan schreeuwen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Thalas schreef:
03-08-2022 08:33
Je kunt er ook voor kiezen om je huis veel minder of niet te verwarmen. Dat klinkt vast heel rabiaat, maar ik vond het zelf helemaal niet zo gek afgelopen winter. De manier waarop wij leven is ongekend luxe, en juist die luxe maakt de wereld stuk. Je hoeft je niet in de schulden te steken, je kunt er ook voor kiezen om comfort in te leveren. Het alternatief is op termijn veel oncomfortabeler.
Ik weet niet over wie je het hebt, maar ik zit hier echt niet in overdreven luxe. Ik heb mijn bovenverdieping werkelijk nog nooit verwarmd en mijn verwarming in de woonkamer komt nooit hoger dan 19 graden. Als ik de verwarming uit zet wordt het in de winter minder dan 14 graden binnen in huis. Dat lijkt mij nou niet een temperatuur waarin je lekker gaat thuis werken... in een berg dekens jezelf verstoppen oké, maar dat doe ik al, s nachts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, inmiddels wel
Na komende oceanen, droge vlaktes en bosbranden en overstromingen grijpt het me steeds meer aan.

Als ik er teveel over nadenk kan ik er ook echt van in de paniek schieten. Weet geen oplossing, afgezien dat er wel met de hele wereld aan gewerkt moet worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thalas schreef:
03-08-2022 08:33
Je kunt er ook voor kiezen om je huis veel minder of niet te verwarmen. Dat klinkt vast heel rabiaat, maar ik vond het zelf helemaal niet zo gek afgelopen winter. De manier waarop wij leven is ongekend luxe, en juist die luxe maakt de wereld stuk. Je hoeft je niet in de schulden te steken, je kunt er ook voor kiezen om comfort in te leveren. Het alternatief is op termijn veel oncomfortabeler.
Ik vind het wel moeilijk hoor, je sluit jezelf voor een deel ook af van de samenleving. Ik rijd geen auto, en dat is prima, maar zo langzamerhand word ik daar wel een unicum in. Geen telefoon of online willen wegens energieverslindend? Idem, dat wordt best ingewikkeld.

Het kan allemaal, maar het is wel balanceren tussen in de maatschappij staan en je door je keuzes daar buiten plaatsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dutchgirly schreef:
03-08-2022 08:36
Ik weet niet over wie je het hebt, maar ik zit hier echt niet in overdreven luxe.

Luxe is met wie je je toestand vergelijkt. Nog geen honderd jaar geleden had niemand het in de winter 19 graden.
Alle reacties Link kopieren Quote
retrostar schreef:
03-08-2022 08:35
De EU is nog steeds een economische grootmacht zolang men geld heeft. Is dat er niet meer dan heeft men niets meer en dan is het met de zelfoverschatting, de grote mond en het opgeheven vingertje ook gauw afgelopen.

Europa heeft geen eigen productie van belang meer, het heeft weinig eigen grondstoffen en geen militaire macht. Het is een grote baby eigenlijk die alleen maar heel hard kan schreeuwen.
Als de helft van Europa onleefbaar wordt door bosbranden, water tekort of algemeen te heet is de baby pas een feit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thalas schreef:
03-08-2022 08:40
Luxe is met wie je je toestand vergelijkt. Nog geen honderd jaar geleden had niemand het in de winter 19 graden.
Nee maar toen hoefde men ook niet thuis achter een computer de hele dag stil te zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thalas schreef:
03-08-2022 08:33
Je kunt er ook voor kiezen om je huis veel minder of niet te verwarmen. Dat klinkt vast heel rabiaat, maar ik vond het zelf helemaal niet zo gek afgelopen winter. De manier waarop wij leven is ongekend luxe, en juist die luxe maakt de wereld stuk. Je hoeft je niet in de schulden te steken, je kunt er ook voor kiezen om comfort in te leveren. Het alternatief is op termijn veel oncomfortabeler.
Ja, dat klopt, ik ken 2 verschillende mensen die de verwarming nooit boven de 16 graden hebben en die altijd koud douchen.

Het vervelende is, dat je soms gedwongen word tot luxe. Zo hoef ik helemaal niet steeds een nieuwe telefoon, maar op een gegeven moment wordt de oude niet meer ge-update. Ik hoef niet zo nodig bereikbaar te zijn, maar ja, werk. De moeite die ik al moet doen om uit te leggen dat ik geen Whatsapp heb. Aan mensen die ik regelmatig zie, dus die me gewoon zouden kunnen aanspreken.

En ik probeer nu echt goed te letten op duurzame merken. (https://goodonyou.eco/) Dat is best nog een studie, even een nieuw T-shirtje kopen is er niet meer bij. En de duurzame kleding verkopen ze niet om de hoek, dus dan moet ik het laten opsturen en dat kost ook weer extra energie. Pfff.. ik moet toch wat aan?

En vliegen, ja, zo min mogelijk, maar hoe zit het dan met werk? En waarom zou werk eigenlijk belangrijker zijn dan behoefte aan rust en ontspanning?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben vooral bang voor de droogte. Drinkwatertekort
Die hele erge hitte vind ik ook verschrikkelijk, maar het is in Nederland nog goed uit te houden.
Ik heb er geen problemen mee om wat stappen terug te doen in de tijd, kwa welvaartsniveau. Maar als ik zie hoe verwend veel kinderen ( en hun ouders) zijn, zie ik het somber in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw75 schreef:
03-08-2022 08:38
Ik vind het wel moeilijk hoor, je sluit jezelf voor een deel ook af van de samenleving. Ik rijd geen auto, en dat is prima, maar zo langzamerhand word ik daar wel een unicum in. Geen telefoon of online willen wegens energieverslindend? Idem, dat wordt best ingewikkeld.

Het kan allemaal, maar het is wel balanceren tussen in de maatschappij staan en je door je keuzes daar buiten plaatsen.
Ja dit.
Maar om de moed erin te houden: het is inmiddels heel makkelijk om vegetariër te zijn. Dat was 40 jaar geleden wel anders. Toen ik nog de hele stad moest doorfietsen voor een blok tahoe. En je in een restaurant kon kiezen tussen omelet en kaasschnitzel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me ook zorgen. Als we wereldwijd drastisch zouden minderen met vlees eten zou dat een groot verschil maken. Maar zelfs dat vindt de mensheid al een te groot offer volgens mij. Ik vrees dus dat er niets fundamenteels gaat veranderen. Of misschien een heel klein beetje, hier en daar, en tergend langzaam.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
03-08-2022 08:50
Ja dit.
Maar om de moed erin te houden: het is inmiddels heel makkelijk om vegetariër te zijn. Dat was 40 jaar geleden wel anders. Toen ik nog de hele stad moest doorfietsen voor een blok tahoe. En je in een restaurant kon kiezen tussen omelet en kaasschnitzel.
Ja, vegetariër houd ik ook al 30 jaar vol, veganist niet, maar ik doe maar alles met mate.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven