Coronavirus COVID-19 alle pijlers

6 april weer naar school

24-03-2020 21:40 729 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tweede week van onze thuis school en ondanks dat zoon het allemaal wel best vind bekruipt me het gevoel dat 6 april die scholen niet opengegaan denk zelfs dat het pas na de meivakantie gaat worden.
Wat denken jullie, zijn 6 April de scholen open ?
mindervanmij schreef:
26-03-2020 17:54
Hier vroeg de juf of we foto's van onze braaf studerende kinderen wilden sturen, zodat ze die op Klasbord kon zetten :rofl:

Zo'n foto maken lukt toch wel? Filmpje lijkt me lastiger. Je kind is toch wel te verleiden om een seconde net alsof te doen voor een foto?
Andersom schreef:
26-03-2020 18:12
Zo'n foto maken lukt toch wel? Filmpje lijkt me lastiger. Je kind is toch wel te verleiden om een seconde net alsof te doen voor een foto?
Ik zou dan weer net tegendraads doen en een totaal ontploft kind tonen in een totaal ontploft huis.


Zodat als ze het al online zou posten de rest er niet mee zit dat het er bij hen - of toch in pakweg 70 % van de gezinnen - ook zo aan toe gaat.
Het gaat om het idee van die fotomuur denk ik.
Kinderen die gehoorzaam en in het gareel gestreken en getemd hun huiswerk maken op de foto. Een giller eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
26-03-2020 18:25
Het gaat om het idee van die fotomuur denk ik.
Kinderen die gehoorzaam en in het gareel gestreken en getemd hun huiswerk maken op de foto. Een giller eigenlijk.

Het is de ultieme controle hè, controle, zelfs bij afwezigheid van de controleur :)
Hahaha, ik zie de humor er wel van in.
Pandax schreef:
26-03-2020 18:31
Het is de ultieme controle hè, controle, zelfs bij afwezigheid van de controleur :)
Misschien is het inderdaad met deze insteek. Misschien proberen juffen en meesters ook op deze manier contact te houden. Wie zal het zeggen.
Ttroeteltje schreef:
26-03-2020 18:25
Het gaat om het idee van die fotomuur denk ik.
Kinderen die gehoorzaam en in het gareel gestreken en getemd hun huiswerk maken op de foto. Een giller eigenlijk.
Ik zou juf melden dat mijn kind geen paard of leeuw is die getemd moet worden en in 't gareel moet lopen.
Zeker thuis niet.

Ze doet het dus maar met de foot die ze krijgt.
Ik weet zeker dat ze op deze wijze contact proberen te houden.
In het belang van het kind, van de klas, van de saamhorigheid, als hart onder elkaars riem. Ik ga er echt van uit dat de juf van ons kind goede bedoelingen heeft. Wanneer je enigszins begaan met je vak bent dan vind je dit ook een nare situatie voor iedereen.

En dat zeg ik, die eerlijk gezegd stiekem niet eens fan is van betreffende juf.
Echter eerlijk is eerlijk, ik vermoed enkel goede bedoelingen van haar.
Alle reacties Link kopieren
Tragi-komisch, zou ik zeggen. Ik denk dat deze lockdown een mooie impuls wordt voor ander onderwijs. Onderwijs met minder aanwezigheidsplicht (omdat aanwezigheid niet zoveel verschil maakt als we dachten), met minder controle (omdat controle het leren niet zo sterk bevordert als we dachten) en met meer vrijheid voor leraar en leerling om te doen wat ze vinden dat goed is. Omdat dat wèl verschil maakt.
anoniem_377206 wijzigde dit bericht op 26-03-2020 18:36
0.25% gewijzigd
Marnamai schreef:
26-03-2020 18:20
Ik zou dan weer net tegendraads doen en een totaal ontploft kind tonen in een totaal ontploft huis.


Zodat als ze het al online zou posten de rest er niet mee zit dat het er bij hen - of toch in pakweg 70 % van de gezinnen - ook zo aan toe gaat.

Ik zou vooral doen wat mijn kind wil. Als hij/zij een prentje aan de muur wil dan doen we dat, en dat wordt het er niet expres een waarin kind en beetje voor schut gaat.
Ttroeteltje schreef:
26-03-2020 18:35
Ik weet zeker dat ze op deze wijze contact proberen te houden.
In het belang van het kind, van de klas, van de saamhorigheid, als hart onder elkaars riem.

Ik ook. Mijn kinderen zijn momenteel blij met elke glimps van een klasgenoot.
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
26-03-2020 18:04
Voor een leerling is dat een heel behoorlijk compliment :-D
Yup zo zie ik het bij deze leerling zeker én hij maakt zijn werk nu. Niet geheel onbelangrijk :biggrin:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ze doen het zeker om contact te houden en waarschijnlijk ook om de kids te motiveren dat de anderen ook aan het werk zijn ;-)
Ik heb de afgelopen dagen veel leerlingen gesproken, via videochat en telefoon. En misschien is het omdat ik een andere doelgroep heb dan basisschoolleerlingen, maar allemaal missen ze de structuur én de gezelligheid van een normale lessituatie.
Ze voelen de verleidingen veel sterker, gaan eerder netflixen dan economie doen en lijken door de complete lethargie in alles tot stilstand gekomen zijn.

Tegelijkertijd zie ik sommige leerlingen echt floreren: die werken heel prettig zelfstandig, komen tot dingen die ze normaal niet zouden doen en genieten van elke bijzondere opdracht die ik geef. Ik zie andere kinderen vastlopen omdat er niet 3-4 uur per week zijn waarbij ze me alles kunnen vragen, terwijl ze altijd kunnen chatten of mailen. Ze hebben blijkbaar toch mijn fysieke aanwezigheid nodig.

Het is een interessant experiment. Het is alleen jammer dat het zo moest gaan.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
26-03-2020 18:44


Het is een interessant experiment. Het is alleen jammer dat het zo moest gaan.
Idd
Het biedt een heel ander beeld

Waarmee ik net als jou ook niet bedoel dat ik deze situatie als positief ervaar, helemaal niet
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
26-03-2020 18:44
Ik heb de afgelopen dagen veel leerlingen gesproken, via videochat en telefoon. En misschien is het omdat ik een andere doelgroep heb dan basisschoolleerlingen, maar allemaal missen ze de structuur én de gezelligheid van een normale lessituatie.
Ze voelen de verleidingen veel sterker, gaan eerder netflixen dan economie doen en lijken door de complete lethargie in alles tot stilstand gekomen zijn.

Tegelijkertijd zie ik sommige leerlingen echt floreren: die werken heel prettig zelfstandig, komen tot dingen die ze normaal niet zouden doen en genieten van elke bijzondere opdracht die ik geef. Ik zie andere kinderen vastlopen omdat er niet 3-4 uur per week zijn waarbij ze me alles kunnen vragen, terwijl ze altijd kunnen chatten of mailen. Ze hebben blijkbaar toch mijn fysieke aanwezigheid nodig.

Het is een interessant experiment. Het is alleen jammer dat het zo moest gaan.
Dit vind ik ook het nare voor kinderen van het niet naar school gaan. Niet ieder kind lukt het zo goed thuis, niet iedere ouder kan even goed helpen etc. De verschillen tussen kinderen zullen alleen maar toenemen.

Ik heb het geluk dat dochter wat voorloopt. Maar om goed te leren heeft ze ook echt de structuur van school en de juf nodig. Dingen zijn pas waar als de juf het zegt 🙈. Maar voor haar zal t allemaal wel meevallen. Maar voor veel andere kinderen is dit echt heel lastig en nadelig, wat juffen en meesters ook doen om ze te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn kinderen is het een zegen. Ze genieten met volle teugen van hun vrijheid, ze ontdekken weer wat zíj leuk vinden, ze lezen, experimenteren, ontdekken en doen soms zelfs wat huiswerk. Ze zijn blij en dat was lang geleden.

Maar ik zie ook de keerzijde en niet eens alleen wat betreft educatie. Voor andere kinderen is deze situatie niet alleen nadelig, maar gewoon een hel. Dat wat mijn kinderen ervaren als ze naar school gaan. Maatwerk per kind, dus het kind bieden wat het nodig heeft, dat zou een mooie en zinvolle uitkomst zijn van deze nare situatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht half mei (ma de meivakantie) of begin juni...
Ik heb ook wat leerlingen die thuis onveilig zijn of waar het thuis zo onprettig is dat ze er liever niet zijn. Dat zijn de kinderen die elke dag door de conciërge naar huis gestuurd worden als de school dicht gaat. Voor deze kinderen is dit echt een gruwelijke tijd.
Daarnaast kan ik mijn kind prima uitleggen wat een koppelwerkwoord is (ik leerde dat niet in groep 8, maar goed) of hoe je de omtrek van een cirkel berekent. maar niet elke ouder kan dat en niet elke ouder heeft daar tijd voor.
En, van een heel andere orde, ik mis mijn leerlingen. Ik mis hun gekke ideeën, hun aardige opmerkingen, hun geklier, hun oprechte belangstelling en hun blijdschap wanneer ze iets geleerd hebben.
Betty_Slocombe schreef:
26-03-2020 18:58
En, van een heel andere orde, ik mis mijn leerlingen. Ik mis hun gekke ideeën, hun aardige opmerkingen, hun geklier, hun oprechte belangstelling en hun blijdschap wanneer ze iets geleerd hebben.
Kan je deze effe kopiëren, uitprinten en boven je prikbord hangen als je de volgende keer - na Corona - weer eens zin hebt om een leerling door de mangel te draaien of als je wil stoppen met lesgeven omdat je 't zat bent :-D ?
Betty_Slocombe schreef:
26-03-2020 18:57
Ik heb ook wat leerlingen die thuis onveilig zijn of waar het thuis zo onprettig is dat ze er liever niet zijn. Dat zijn de kinderen die elke dag door de conciërge naar huis gestuurd worden als de school dicht gaat. Voor deze kinderen is dit echt een gruwelijke tijd.
Daarnaast kan ik mijn kind prima uitleggen wat een koppelwerkwoord is (ik leerde dat niet in groep 8, maar goed) of hoe je de omtrek van een cirkel berekent. maar niet elke ouder kan dat en niet elke ouder heeft daar tijd voor.

Dit soort dingen maak ik me nu ook bezorgd over. Vooral de kinderen waar ik één op één mee werk. Vooral de leerling waar ik sinds de voorjaarsvakantie mee was gestart in een bijzonder trajectje.

Dat ik gewoon weet dat het thuis niet gaat lukken met het schoolwerk. Waar thuis hopelijk de sfeer draagbaar gaat blijven en de negativiteit niet gaat overheersen. Waarvan ik hoop dat de strafmaat niet te hoog gaat oplopen.
Marnamai schreef:
26-03-2020 19:09
Kan je deze effe kopiëren, uitprinten en boven je prikbord hangen als je de volgende keer - na Corona - weer eens zin hebt om een leerling door de mangel te draaien of als je wil stoppen met lesgeven omdat je 't zat bent :-D ?
Ik heb nooit willen stoppen met lesgeven omdat ik zat ben van de kinderen. Het mag moeilijk te geloven zijn omdat ik hier wellicht eens sikkeneur, maar ik vind kinderen leuk.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
26-03-2020 17:54
Hier vroeg de juf of we foto's van onze braaf studerende kinderen wilden sturen, zodat ze die op Klasbord kon zetten :rofl:
Mijn kind had als opdracht een rap maken en filmen. Moest in eerste instantie met zn "maatje" uit de klas maar bij gebrek aan met 1 van de ouders. Nouuu mooi niet dat mijn zoon een rap met zn moeder gaat filmen zei hij.
Kreeg ik vanochtend een mail van de juf waarom hij nog geen rap had gemaakt!
Marnamai schreef:
26-03-2020 19:09
Kan je deze effe kopiëren, uitprinten en boven je prikbord hangen als je de volgende keer - na Corona - weer eens zin hebt om een leerling door de mangel te draaien of als je wil stoppen met lesgeven omdat je 't zat bent :-D ?

Ik denk dat dat bij veel mensen in het onderwijs altijd al op hun mentale prikbord hangt hoor.

Ik was vandaag even op school, kinderen die echt naast of tegenover de school wonen kwamen gelijk even zwaaien voor de ramen. Ze hadden licht zien branden of mijn auto zien staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven