Coronavirus COVID-19 alle pijlers

6 april weer naar school

24-03-2020 21:40 729 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tweede week van onze thuis school en ondanks dat zoon het allemaal wel best vind bekruipt me het gevoel dat 6 april die scholen niet opengegaan denk zelfs dat het pas na de meivakantie gaat worden.
Wat denken jullie, zijn 6 April de scholen open ?
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
24-03-2020 22:41
Wat?? Leraren hebben aangestuurd op dat leerlingen nu thuis zitten? Wtf! Alsof ook maar iemand voor dit klotevirus gekozen heeft!

Natuurlijk heeft niemand hiervoor gekozen. Maar de vraag/druk om de scholen te sluiten kwam wel vooral vanuit het onderwijs zelf.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
24-03-2020 22:41
Wat?? Leraren hebben aangestuurd op dat leerlingen nu thuis zitten? Wtf! Alsof ook maar iemand voor dit klotevirus gekozen heeft!
Tsja. Blijkbaar hebben wij ‘het onderwijs ‘ een sluiting gewild en dus hebben we het afgedwongen. Het thuiswerken valt velen vermoedelijk nogal tegen.Nou en dat ben ik dan weer met iedereen eens. Dat vind ik ook helemaal niets.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
24-03-2020 22:29
Als vele ouders niet hun kinderen uit voorzorg hadden thuisgehouden voor deze maatregel. Waren de scholen nog steeds open geweest.
Ik vraag mij af hoe kinderen en leraren 1,5 meter afstand van elkaar kunnen houden op school.
Dat gaat toch helemaal niet.
Daarom blijven de scholen voorlopig dicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht ook niet april misschien na de meivakantie of zelfs na de zomervakantie. Kind mist de contacten met andere kinderen. Ik vind de combinatie met thuiswerken zwaar maar ik vind het ook belangrijk dat dit virus voor zoveel mogelijk in bedwang gehouden wordt. En als kind weer naar school moet (en het voor kinderen inderdaad niet zo gevaarlijk schijnt te zijn) staan we toch weer met allemaal ouders op school bij het brengen en halen. Volgens mij hebben ze geen keuze hoor.

De verschillen gaan na deze tijd enorm zijn. Niet alle ouders zijn in staat om goed te ondersteunen bij het werk (om verschillende redenen). Maar ook dat is ondergeschikt aan de gezondheid.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat er nu in China gaat gebeuren na de lock down. Of het virus inderdaad weer op gaat bloeien zoals de tegenstanders van een lock down zeggen.
Ik begrijp eerlijk niet dat mensen zich er zo druk over kunnen maken. Wereldwijd wordt dit het jaar van de achterstand en niet alleen voor kinderen. 2020 Gaat de geschiedenis in als het jaar waarin kinderen hun schooljaar over moeten doen en dat is niet eens jammer of zonde, dat is gewoon wat het is. Probeer te denken aan al die mensen die naar adem snakken, failliet zijn gegaan, sterven of iemand gaan verliezen. Dit is ook best een beetje tijd voor perspectief, dat we even uit ons kleine wereldje stappen en om ons heen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kwam de vraag uit onderwijs zelf. Wat ga je doen met je klassen als het lerarenkorps zelf ziek wordt? Er is nog veel onduidelijk over hoe besmettelijk kinderen zijn zonder dat ze zelf echt ziek zijn. Wil je dat risico lopen als 50-plusser, zwangere juf of die meester met astma.

De bijvangst voor de beleidsmakers is dat door de kinderen thuis te hebben, het ouders dwingt zoveel mogelijk thuis te werken. Voor 16 maart was de oproep om thuis te werken er ook al, maar pas na 16 maart wordt er maximaal thuis gewerkt wat kan. Veel aarzelende werkgevers hadden geen keuze meer. En die bijvangst is best belangrijk... Dus 6 april, ik geloof er niets van. Het zal, mits de omstandigheden het toelaten, wel een van de eerste maatregelen zijn die verlicht worden, maar ik denk eerder aan mei dan aan april.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat het 6 april gaat worden omdat dat wel erg snel is en verder wil ik er eigenlijk niet over speculeren. Misschien wordt het na de meivakantie, misschien 1 juni, misschien na de zomer, dat hangt van zoveel dingen af dat er toch echt niemand is die het weet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
24-03-2020 22:48
Daar worden voor betaald. Kinderen niet.
Bedenk eerst maar eens even hoeveel werk de meeste docenten nu hebben. Ik word betaald voor 0,6 fte.
Ik ben nu al anderhalve week elke dag druk met lessen maken en overleggen en ik ben heel veel mailtjes en berichtjes en telefoontjes aan leerlingen en ouders verder. Mijn uren heb ik inmiddels wel dubbel gedraaid. En ik doe het met alle liefde.
Oh en ik heb ook nog zelf kinderen thuis om voor te zorgen. En dat doe ik ook met alle liefde.

Maar die zomervakantie die wil ik straks wel graag gebruiken om even bij te tanken met mijn gezin.
Sophiever schreef:
24-03-2020 22:39
Kan ik maar het is geen logische en goede reden om rechten van kinderen te ontnemen. Ik vind het prima hoor dat leraren aan het werk gezet worden voor het opbouw van de economie, zij zijn immers volwassen en hebben aangestuurd dat de leerlingen nu thuis zitten.
Dan was die dag staken af en toe zo slecht nog niet toch?
MMXVIII schreef:
24-03-2020 23:12

Maar die zomervakantie die wil ik straks wel graag gebruiken om even bij te tanken met mijn gezin.
14 weken school achter elkaar is ook totaal niet reëel. En als je dan per 1 juni start komen daar nog zo’n 6 weken bovenop.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
24-03-2020 22:15
nee, er komt geen zomervakantie, mark my words. September vind ik ook al vroeg. Ik denk oprecht dat de scholen pas open gaan 1 juni, maar het verbaasd mij niks als ik tot de zomervakantie thuis mijn lessen moet voorbereiden. Ik mis het echt om naar werk te gaan
Off topic, maar toch ook weer niet. Je geeft les in het voortgezet onderwijs? Hopelijk geen Nederlands.
Fakama schreef:
24-03-2020 22:56
Ik vraag mij af hoe kinderen en leraren 1,5 meter afstand van elkaar kunnen houden op school.
Dat gaat toch helemaal niet.
Daarom blijven de scholen voorlopig dicht.
Dat dus... Mijn zoontje zit in groep 1 en moet normaal gesproken altijd een hand geven aan de juf als hij binnenkomt. Dat mocht niet meer maar kom op maakt die hand uit als het kleuters zijn die overal over niezen, met zijn allen overal aan zitten zonder hun handen te wassen als juf kan je ze ook niet op anderhalve meter les geven...
Alle reacties Link kopieren
Mirjam762 schreef:
24-03-2020 23:33
Off topic, maar toch ook weer niet. Je geeft les in het voortgezet onderwijs? Hopelijk geen Nederlands.
Want op de basisschool of in het hoger onderwijs is correct Nederlands niet nodig?
Alle reacties Link kopieren
MMXVIII schreef:
24-03-2020 23:12
Bedenk eerst maar eens even hoeveel werk de meeste docenten nu hebben. Ik word betaald voor 0,6 fte.
Ik ben nu al anderhalve week elke dag druk met lessen maken en overleggen en ik ben heel veel mailtjes en berichtjes en telefoontjes aan leerlingen en ouders verder. Mijn uren heb ik inmiddels wel dubbel gedraaid. En ik doe het met alle liefde.
Oh en ik heb ook nog zelf kinderen thuis om voor te zorgen. En dat doe ik ook met alle liefde.

Maar die zomervakantie die wil ik straks wel graag gebruiken om even bij te tanken met mijn gezin.
No offence, maar kijkend naar de school van mijn kinderen en van wat ik hoor van andere ouders; Er is een berg werk over de schutting geflikkerd en that’s it. Geen instructie, geen nakijkwerk (dat mag ik lekker zelf doen zonder antwoordmodellen) en nauwelijks contact. De docenten zijn tussen 09:00 en 11:00 beschikbaar voor vragen. Dus nee, ik denk niet dat zij nou zo vreselijk over hun contracturen heen gaan.

En ik heb ook verhalen gehoord van scholen met les via Skype hoor (fantastisch natuurlijk), maar echt veel meer verhalen zoals bovenstaand.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Scholen blijven dicht
poldervrouw schreef:
25-03-2020 00:12
Nee. Scholen blijven dicht
En nog minimaal 6 weken volgens meneer Slob. Want dan is pas het advies van het rivm rond.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
24-03-2020 23:02
Ik begrijp eerlijk niet dat mensen zich er zo druk over kunnen maken. Wereldwijd wordt dit het jaar van de achterstand en niet alleen voor kinderen. 2020 Gaat de geschiedenis in als het jaar waarin kinderen hun schooljaar over moeten doen en dat is niet eens jammer of zonde, dat is gewoon wat het is. Probeer te denken aan al die mensen die naar adem snakken, failliet zijn gegaan, sterven of iemand gaan verliezen. Dit is ook best een beetje tijd voor perspectief, dat we even uit ons kleine wereldje stappen en om ons heen kijken.

Nou vind je het heel erg als ik alleen even kijk naar wat dit binnen mijn gezin doet?
Mijn oudste in groep 8 zit thuid te vereenzamen o omdat niemand uit zijn klas contact met hem zoekt.
Mijn jongste in groep 4 die gewoon erg gelukkig is op school en het nu allemaal niet meer weet

Doet ons pijn om ze zo te zien :cry:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Een naaste is leerkracht in het speciaal basisonderwijs. Je kunt lespakketten en thuisopdrachten maken wat je wil, maar dit landt vaak in huishoudens waar dit niet werkt. Dat is zeker niet het geval bij alle gezinnen van kinderen in het SBO, maar wel bij veel.

Deze kinderen hebben structuur zó nodig en school is vaak een escape van een onrustige thuissituatie. En ik hoop dat die scholen zsm weer opengaan, als het veilig kan.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
24-03-2020 21:58
Ik denk ook wel dat het op zijn vroegst juni wordt. Mijn dochter van 10 zit na nog geen anderhalve week al superslecht in haar vel, huilt veel, wil niks, dit kan echt niet lang zo doorgaan. Maar ik vrees dat het nog een tijd gaat duren 🙁
Ahh wat zielig zeg :( heb echt te doen met die kinderen.

Hier heeft trouwens het cjg speciaal corona-opvoedspreekuur (telefonisch/skype) voor ouders met vragen/zorgen in deze tijd waarin de kinderen hele dagen thuis zijn. Misschien bij jouw gemeente ook? Mocht je daar gebruik van willen maken...
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
24-03-2020 22:40
Mijn hemel begrijpend denken is blijkbaar ook lastig.
Maak daar maar gewoon denken van hoor.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
24-03-2020 22:46
Inderdaad. Niemand heeft voor dit virus gekozen en ik vind het dan ook geen argument om kinderen extra te laten werken.Die hebben gewoon recht op de vakantie als ze aan hun leerplicht hebben voldaan.
ehhhh het is mi in het belang van de kinderen zelf...... achterstand inhalen, voorbereiden op het volgende jaar....? Maar jij vindt het recht op vakantie belangrijker dan hun recht op volwaardig onderwijs? Nou ik weet wel waar ik de prioriteit zet voor wat betreft mijn eigen kind. Het enige wat ik wel zuur vint is dat docenten ook geen vakantie krijgen, die moeten dan ook door. Ik vind het wel erg jammer voor mijn kind dat ze geen afscheid kan nemen zoals gebruikelijk is in groep 8. Maar ook dat is helaas simpelweg pech hebben, ik vertrouw er op dat wij als ouders van groep 8 iets alternatiefs in elkaar gaan freubelen. Meebewegen, creatief, solidair zijn etc zijn mi belangrijke kwaliteiten in deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
24-03-2020 23:02
Ik begrijp eerlijk niet dat mensen zich er zo druk over kunnen maken. Wereldwijd wordt dit het jaar van de achterstand en niet alleen voor kinderen. 2020 Gaat de geschiedenis in als het jaar waarin kinderen hun schooljaar over moeten doen en dat is niet eens jammer of zonde, dat is gewoon wat het is. Probeer te denken aan al die mensen die naar adem snakken, failliet zijn gegaan, sterven of iemand gaan verliezen. Dit is ook best een beetje tijd voor perspectief, dat we even uit ons kleine wereldje stappen en om ons heen kijken.
Mooi gezegd
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, niets is nog zeker.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
24-03-2020 23:45
No offence, maar kijkend naar de school van mijn kinderen en van wat ik hoor van andere ouders; Er is een berg werk over de schutting geflikkerd en that’s it. Geen instructie, geen nakijkwerk (dat mag ik lekker zelf doen zonder antwoordmodellen) en nauwelijks contact. De docenten zijn tussen 09:00 en 11:00 beschikbaar voor vragen. Dus nee, ik denk niet dat zij nou zo vreselijk over hun contracturen heen gaan.

En ik heb ook verhalen gehoord van scholen met les via Skype hoor (fantastisch natuurlijk), maar echt veel meer verhalen zoals bovenstaand.
Het verschilt echt per school. Een van de scholen van de kinderen heeft vanuit de basis al een duidelijke structuur. Dat merk je dan ook direct aan het aanbieden van de thuislessen. De andere minder structuur en stuurt wat lesjes via de mail en dat is het. Geen contact, niets. Tussen 8:30 en 9:30 mogen er vragen gemaild worden. En dat voor een klasje van 10 kinderen met twee juffen. Zij gaat na de zomervakantie naar een andere school. Ik ben zo flauw van deze passieve school.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het goed is als er nu al een knoop doorgehakt wordt voor het onderwijs. Ik werk zelf als leerkracht in het basisonderwijs. Als we nu zouden weten wanneer de scholen weer open gaan, dan kun je daar je huidige aanbod op afstemmen om zo de belangrijkste zaken van de jaargroep toch aan te bieden. Niemand heeft ervaring met dit soort situaties en iedereen doet zijn best.

Dat kinderen de structuur van school en de vriendjes missen snap ik heel goed. Daar heeft menig volwassene en ik zelf ook last van. Toch komt het bij mij nu regelmatig over alsof ouders school als een 'opvang' zien en dat doet mij als leerkracht wel pijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven