Coronavirus COVID-19 alle pijlers

6 april weer naar school

24-03-2020 21:40 729 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tweede week van onze thuis school en ondanks dat zoon het allemaal wel best vind bekruipt me het gevoel dat 6 april die scholen niet opengegaan denk zelfs dat het pas na de meivakantie gaat worden.
Wat denken jullie, zijn 6 April de scholen open ?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop zo dat we snel weer open kunnen! Want dat betekent dat deze ellendige ziekte onder controle is, maar ook omdat ik heel graag weer echt les wil geven.
Ik gun ons allemaal weer een normaal leven.
Tmaar schreef:
24-03-2020 23:45
No offence, maar kijkend naar de school van mijn kinderen en van wat ik hoor van andere ouders; Er is een berg werk over de schutting geflikkerd en that’s it. Geen instructie, geen nakijkwerk (dat mag ik lekker zelf doen zonder antwoordmodellen) en nauwelijks contact. De docenten zijn tussen 09:00 en 11:00 beschikbaar voor vragen. Dus nee, ik denk niet dat zij nou zo vreselijk over hun contracturen heen gaan.

En ik heb ook verhalen gehoord van scholen met les via Skype hoor (fantastisch natuurlijk), maar echt veel meer verhalen zoals bovenstaand.

Hoe school het ook heeft georganiseerd, ik denk dat daar wel zo goed mogelijk over is nagedacht. Wat is haalbaar voor ouders? Wat is haalbaar voor de leerkrachten? En dat dan passend bij de populatie.

Alles loopt net een week, er kan nog bijgestuurd worden. Geef feedback aan de school misschien kunnen ze er iets mee.

Op mijn school zijn wij nu ook aan het bijsturen naar aanleiding van de feedback. Bijzonder is wel dat ouders heel verschillende meningen hebben. Sommige ouders vinden het veel, te veel, werk voor hun kind. Anderen vinden het te veel voor zichzelf. Er zijn er ook die het te weinig vinden.

Sommige ouders willen meer digitaal of echt les via Skype. Anderen juist niet want die verschuiven de lessen weer graag naar een moment dat hen zelf beter uit komt.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-03-2020 06:18
Hoe school het ook heeft georganiseerd, ik denk dat daar wel zo goed mogelijk over is nagedacht. Wat is haalbaar voor ouders? Wat is haalbaar voor de leerkrachten? En dat dan passend bij de populatie.

Alles loopt net een week, er kan nog bijgestuurd worden. Geef feedback aan de school misschien kunnen ze er iets mee.

Op mijn school zijn wij nu ook aan het bijsturen naar aanleiding van de feedback. Bijzonder is wel dat ouders heel verschillende meningen hebben. Sommige ouders vinden het veel, te veel, werk voor hun kind. Anderen vinden het te veel voor zichzelf. Er zijn er ook die het te weinig vinden.

Sommige ouders willen meer digitaal of echt les via Skype. Anderen juist niet want die verschuiven de lessen weer graag naar een moment dat hen zelf beter uit komt.
De behoefte zal zeker verschillen en niet ieder kind leert even makkelijk of is door ouders te motiveren.
Hier is de complete weektaak er in een ochtend wel door. Dat kunnen de juffen ook zien digitaal .Op het vo is het anders geregeld daar heeft ze volgens rooster huiswerk en instructie (filmpjes en chat)
Alle reacties Link kopieren
Journaal: scholen waarschijnlijk niet open vanaf 6 april 2020. Kinderen spelen mogelijk een rol in de verspreiding van Corona. Ze kunnen het krijgen in de regel met milde symptomen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zwartepiste schreef:
25-03-2020 06:01
Toch komt het bij mij nu regelmatig over alsof ouders school als een 'opvang' zien en dat doet mij als leerkracht wel pijn.

School is inderdaad geen opvang. School is erger. Bij èchte opvang mogen ouders meepraten over de manier waarop er met hun kind wordt omgegaan tijdens hun afwezigheid. Bovendien kunnen ze er ook voor kiezen geen opvang in te zetten. Het onderwijs heeft daarmee twee essentiële voordelen van opvang niet. Ouders zijn verplicht om hun kind erheen te brengen, en ze mogen niet meepraten of meedenken over wat er daar met hun kind gebeurt, zoals dat bij opvang wèl het geval is. Dus nee, school is geen opvang. Maar dat zou ik niet opvatten als een compliment.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
25-03-2020 06:41
Journaal: scholen waarschijnlijk niet open vanaf 6 april 2020. Kinderen spelen mogelijk een rol in de verspreiding van Corona. Ze kunnen het krijgen in de regel met milde symptomen.
Ik zag het. Maar wat ik dan weer niet begrijp is dat er staat dat ze nu pas met een onderzoek van Max 6 weken gestart zijn, scholen zijn al 1.5 week dicht.
Hier is het een enorm gegoochel om fulltime werk en een halve dag aan schoolwerk te combineren, komt nu al 1.5 week neer op werkdagen van 14 uur. ik hoop toch van harte dat de scholen zsm weer open gaan of dat de docent ipv elke dag een schemaatje met taken over de schutting te gooien ook echt online instructie gaat geven.
Alle reacties Link kopieren
fientje1982 schreef:
24-03-2020 22:03
Maar wat ik niet snap als ze opengaan op 6 april, dan kunnen de ouders elkaar toch besmetten. Kleine kinderen moeten toch gehaald en gebracht worden. Ze hebben het in nieuws berichten alleen over de kinderen. Maar met 100 ouders op het schoolplein schiet het nog niet op. Ik snap er echt niets. Ik hoop dat ze dicht blijven tot minimaal mei.
Dit inderdaad
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
25-03-2020 08:07
Ik zag het. Maar wat ik dan weer niet begrijp is dat er staat dat ze nu pas met een onderzoek van Max 6 weken gestart zijn, scholen zijn al 1.5 week dicht.
omdat alle Corona-onderzoeken tegelijk moeten en je gebrek aan onderzoekers krijgt
sommige sectoren zijn op dit moment gruwelijk druk
Alle reacties Link kopieren
Als de scholen langer dicht blijven , blijven de bedrijven dan ook langer dicht?
Anders komen een hoop ouders toch in de problemen met opvang.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Pandax schreef:
25-03-2020 06:42
School is inderdaad geen opvang. School is erger. Bij èchte opvang mogen ouders meepraten over de manier waarop er met hun kind wordt omgegaan tijdens hun afwezigheid. Bovendien kunnen ze er ook voor kiezen geen opvang in te zetten. Het onderwijs heeft daarmee twee essentiële voordelen van opvang niet. Ouders zijn verplicht om hun kind erheen te brengen, en ze mogen niet meepraten of meedenken over wat er daar met hun kind gebeurt, zoals dat bij opvang wèl het geval is. Dus nee, school is geen opvang. Maar dat zou ik niet opvatten als een compliment.
Of jij bent heel zuur of je hebt met een verschrikkelijke school te maken.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
25-03-2020 06:41
Journaal: scholen waarschijnlijk niet open vanaf 6 april 2020. Kinderen spelen mogelijk een rol in de verspreiding van Corona. Ze kunnen het krijgen in de regel met milde symptomen.
Volgens mij weten ze daar niet opeens meer over dan gisteren, ze moeten gewoon het onderzoek afwachten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
25-03-2020 08:48
Of jij bent heel zuur of je hebt met een verschrikkelijke school te maken.
nee hoor, het klopt
regels voor scholen en hoe scholen met ouders omgaan is anders dan bij de opvang
Bij opvang betaal je, en word je als ouders als klant gezien, echt anders
Alle reacties Link kopieren
Wij mochten een paar dagen voor de scholen dicht gingen het schoolplein niet meer op als ouders zijnde. Dus kind afleveren voor het hek.
Dit was voor groep 1 t/m groep 8. Bij de kleuters stonden de juffen klaar om de kindjes te helpen met jas uit doen, koekjes uit de tassen halen etc.

Ook waren er gefaseerde openingstijden, en een duidelijke instructie welke klas via welke deur naar binnen moest (we hebben 3 deuren)

Wat betreft het lespakket. Week 1 was dramatisch. Niets werkte online etc.
Nu week 2. een goed lespakket gekregen, elke dag hebben we een duidelijk schema. We krijgen instructie filmpjes (dus een les wordt uitgelegd) en we krijgen nakijk stencils een dag na een gemaakte opdracht.

Ook krijgen we gym filmpjes van de gymjuf.

Dochter is enigst kind, ik weet dat er mensen zijn die hun kinderen naar de speeltuin sturen, maar ik ben het er nog altijd niet mee eens. Ze mag de voor en achtertuin in. Gelukkig is ze gewend om dingen alleen aan te pakken. Ik zie haar nog niet wegkwijnen of ongelukkig worden. Ze is 10 jaar, dus had wel verwacht dat het zou komen. Ze heeft het zelfs niet over haar vriendinnnen. Maar hey, in een "normale" zomervakantie ziet ze die ook 6 weken niet en vraagt ze ook niet naar ze.

Ik denk zelf dat er 2 opties zijn :

1. scholen weer open na de meivakantie
2. scholen weer open na de zomervakantie...
calvijn1 schreef:
25-03-2020 00:49
Nou vind je het heel erg als ik alleen even kijk naar wat dit binnen mijn gezin doet?
Mijn oudste in groep 8 zit thuid te vereenzamen o omdat niemand uit zijn klas contact met hem zoekt.
Mijn jongste in groep 4 die gewoon erg gelukkig is op school en het nu allemaal niet meer weet

Doet ons pijn om ze zo te zien :cry:
Er is een verschil tussen iets sneu vinden voor je kinderen en er een drama van maken. Ik zal niet zeggen dat kinderen ongelukkig moeten zijn maar er ligt een grote taak bij de ouders om kinderen om te leren gaan met die teleurstelling. We zijn in een samenleving terecht gekomen waarin ouders veel te veel bezig zijn om kinderen tegen gevoelens te beschermen of af te houden. Teleurstelling, verveling, verdriet, emoties waar je gewoon mee moet leren omgaan.
viva-amber schreef:
25-03-2020 06:41
Journaal: scholen waarschijnlijk niet open vanaf 6 april 2020. Kinderen spelen mogelijk een rol in de verspreiding van Corona. Ze kunnen het krijgen in de regel met milde symptomen.
Gisteravond moest het onderzoek nog starten en zou dat minstens 6 weken duren. En pas als die uitkomst er was wordt er een beslissing genomen.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter heeft ASS en een verstandelijke beperking. Ze zit op speciaal onderwijs.
Na de zomer gaat ze van school, naar dagbesteding.
Het plan was om nu stage te gaan lopen bij de dagbesteding om alvast te wennen.
Helaas gaat dat nu niet door, dus naar alle waarschijnlijkheid zal ze zonder enige voorbereiding naar haar nieuwe plek moeten.
Moeilijk voor onze dame.
Maar het is niet anders.
Mijn vader ligt nu al bijna 2 weken op de ic aan de beademing, dus we ervaren van heel dichtbij wat dit klotevirus kan aanrichten.
Heftig Sjansje, ik hoop dat hij snel opknapt.
Kan er na dit alles niet een opbouwschema voor je dochter komen?
Alle reacties Link kopieren
LilyFaye schreef:
25-03-2020 09:13
Heftig Sjansje, ik hoop dat hij snel opknapt.
Kan er na dit alles niet een opbouwschema voor je dochter komen?
Ik hoop het ook, maar na 2 weken geen enkele vooruitgang zie ik het somber in.

Wat dat opbouwschema betreft; ik denk niet dat dat kan, wettelijk gezien mag ze tot ze 20 jaar wordt naar school, en dat is vlak na de zomervakantie.
Alle reacties Link kopieren
sjansje schreef:
25-03-2020 09:10
Onze dochter heeft ASS en een verstandelijke beperking. Ze zit op speciaal onderwijs.
Na de zomer gaat ze van school, naar dagbesteding.
Het plan was om nu stage te gaan lopen bij de dagbesteding om alvast te wennen.
Helaas gaat dat nu niet door, dus naar alle waarschijnlijkheid zal ze zonder enige voorbereiding naar haar nieuwe plek moeten.
Moeilijk voor onze dame.
Maar het is niet anders.
Mijn vader ligt nu al bijna 2 weken op de ic aan de beademing, dus we ervaren van heel dichtbij wat dit klotevirus kan aanrichten.
Jeetje, veel sterkte de komende tijd :hug:
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
sjansje schreef:
25-03-2020 09:15
Ik hoop het ook, maar na 2 weken geen enkele vooruitgang zie ik het somber in.

Wat dat opbouwschema betreft; ik denk niet dat dat kan, wettelijk gezien mag ze tot ze 20 jaar wordt naar school, en dat is vlak na de zomervakantie.
Ik bedoel opbouw bij dagbesteding? En mss wil school in die periode een uitzondering voor haar maken. Gebeurde voor dit alles ook wel eens.

En wat naar van je vader. Ik heb geen idee na hoeveel tijd er verbetering moet komen, maar las wel dat mensen soms 10 weken aan de beademing liggen.
Tmaar schreef:
24-03-2020 23:45
No offence, maar kijkend naar de school van mijn kinderen en van wat ik hoor van andere ouders; Er is een berg werk over de schutting geflikkerd en that’s it. Geen instructie, geen nakijkwerk (dat mag ik lekker zelf doen zonder antwoordmodellen) en nauwelijks contact. De docenten zijn tussen 09:00 en 11:00 beschikbaar voor vragen. Dus nee, ik denk niet dat zij nou zo vreselijk over hun contracturen heen gaan.

En ik heb ook verhalen gehoord van scholen met les via Skype hoor (fantastisch natuurlijk), maar echt veel meer verhalen zoals bovenstaand.

Middelbare school neem ik aan?
Vanuit de basisscholen hier hoor ik alleen maar goede verhalen, behalve van kleuterouders. Maar wat die precies van school verwachten is mij onduidelijk.
Alle reacties Link kopieren
LilyFaye schreef:
25-03-2020 09:17
Ik bedoel opbouw bij dagbesteding? En mss wil school in die periode een uitzondering voor haar maken. Gebeurde voor dit alles ook wel eens.

En wat naar van je vader. Ik heb geen idee na hoeveel tijd er verbetering moet komen, maar las wel dat mensen soms 10 weken aan de beademing liggen.
School heeft al geregeld dat ze langer kon blijven. Eigenlijk moest ze met 18 van school, maar omdat ze nog "leerbaar" was kon school verlenging voor haar aanvragen.

Opbouw van de dagbesteding zou kunnen, denk ik. Nu zou ze 1 dag in de week gaan, en na de meivakantie 2 dagen. Maar ja, ik heb nu een begripvolle werkgever, en ben dus thuis. Maar tegen die tijd zal ik toch echt weer op mijn werk worden verwacht, net zoals mijn man.

Ach ja, we zien het dan wel. Eerst maar even het nu. Dat is al heftig genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
25-03-2020 09:18
Middelbare school neem ik aan?
Vanuit de basisscholen hier hoor ik alleen maar goede verhalen, behalve van kleuterouders. Maar wat die precies van school verwachten is mij onduidelijk.
Nou hier basisschool waar ik normaal heel tevreden over ben. Nu niet bepaald. Krijg te horen 0,5-1 uur rekenen en 0,5-1 uur taal. 1 les in gynzy (link, kost dochter 5 min) en 1 boekje veilig leren lezen (zelf van website zwijsen afhalen). Verder een berg link naar basispoort, racerekenen, racelezen, pennenstreken, squla etc. Zonder enige indicatie hoeveel van wat nou de bedoeling is. Verder 1 filmpje van de juf van 2 minuten waarin ze zegt fijn weekend en ik mis jullie. Nou echt die heeft er vast werk aan gehad (met de juffen van de twee anderen groepen 3 samen ook nog, want alle contact is vanuit de drie samen)
Ik bedoel: school nog een uitzondering nu, ivm de bijzondere omstandigheden. Dus in combinatie met school opbouwen. Er is geen wet dat ze niet meer naar school mag, alleen de financiering stopt. Ik kan me voorstellen dat ze niet de enige is en school best mee wil werken in een oplossing voor deze kinderen.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
25-03-2020 08:48
Of jij bent heel zuur of je hebt met een verschrikkelijke school te maken.

Hoewel beide opties natuurlijk een kwestie van interpretatie zijn, denk ik zelf dat geen ervan van toepassing is :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven