Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Alleenstaande moeder, vitaal beroep, weekend opvang?

01-04-2020 06:52 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een moeder met een kleine baby van ruim drie maanden. Man werkt langdurig in het buitenland. Doordat ik een moeilijke baby heb, RS virus gehad, verschillende ziekenhuis opnames en allergisch (nog steeds testen welke voedingsmiddelen nog meer behalve noten en extreme koemelk, die zijn al duidelijk), zit ik momenteel bij mijn ouders om wat extra hulp te krijgen. Nu heb ik door al deze omstandigheden al verlengd verlof, maar moet ik straks toch aan het werk in mijn vitale beroep.

Nu heb ik een eigen woning waar ik terecht kan, en een gastouder voor de doordeweekse dagen (overdag), maar nu zouden mijn ouders de avonddiensten en werk weekenden opvangen. Echter vallen mijn ouders in de risicogroep. Dit lijkt me nu niet meer zo handig. De gastouder werkt niet in avonden en weekenden. En om hem nu naar twee soorten opvangcentra te sturen vind ik ook weer zo heftig omdat hij nog totaal niet lekker in zijn vel zit. Hebben jullie misschien een idee hoe dit op te lossen?
Alle reacties Link kopieren
Nee nog niet naar gekeken frizz, ik zal dat eens vragen!
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
01-04-2020 08:44
Er zijn twee vormen, ook betaald.
hooguit, max 60%
Alle reacties Link kopieren
Ja ik weet dat dat onbetaald is, het gaat dan vooral om om het weekend (4 dagen per maand) dat moet ik zonder kunnen. Man werkt namelijk ook.
Alle reacties Link kopieren
Ja misschien zijn er inderdaad nu mensen juist bij gebaat alleen weekenden te draaien. Al met al, gewoon opengooien bij de werkgever.

Bedankt voor al het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Succes!
Kan je tijdelijk misschien geen diensten in het weekend vragen?
Alle reacties Link kopieren
Marchuba schreef:
01-04-2020 08:49
Ja misschien zijn er inderdaad nu mensen juist bij gebaat alleen weekenden te draaien. Al met al, gewoon opengooien bij de werkgever.

Bedankt voor al het meedenken!
en zoals het er nu (NU, voor wat het waard is) naar uit ziet, zijn de Kinderopvanglocaties per 1 mei weer open
en hebben meer collega's minder opvangproblemen, zou fijn zijn
Alle reacties Link kopieren
Je zou een pedagogisch medewerkster die nu geen werk heeft of een meisje wat met de opleiding bezig is bij jou thuis op kunnen laten passen. Kan je baby lekker in zijn eigen bedje slapen en je hebt geen gezeul.
Hier nog iemand met een vitaal beroep.

Indien bij mij op de werkvloer je thuis kinderen hebt of een partner die in de risicogroep zit, je thuis blijft voor hen. Op dit moment is dat bij ons nog realiseerbaar.

Ik ga er even vanuit dat dit ook voor jou een onmacht situatie is. Dus raar dat de werkgever daar niet op in speelt.

Ik lees veel reactie van je maar kan even door missende quotes niet plaatsen of je dit al besproken hebt met je werkgever?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat alle handjes aan bed nodig (gaan) zijn en je werkgever je daarom niet tegemoet kan komen als het gaat om ander (kantoor) werk...
Ik ben vorige week door mijn leidinggevende juist andersom benaderd; of ik me als niet-zorgmedewerker (staf functie in de zorg- normaal gesproken geen client contact) me er op wil gaan voorbereiden dat ook ik ingezet kan gaan worden in de directe zorg als de situatie nijpend gaat worden en er te weinig zorgpersoneel is. Wij worden nu juist in de startblokken gezet; (online) bhv en medicatiecursus vast volgen etc.

Maar je kunt het natuurlijk wel altijd aangeven bij je werkgever en collega's, wellicht zijn er inderdaad collega's voor wie het in deze tijd juist makkelijker is om in de weekenden/avonden te werken wanneer bijv partner thuis is voor de kinderen.

En anders lijkt me het inderdaad een goed idee wat hierboven al werd genoemd; zoek iemand in je omgeving die nu zonder school/werk zit die aan huis kan oppassen.
Alle reacties Link kopieren
Mai* schreef:
01-04-2020 10:24
Hier nog iemand met een vitaal beroep.

Indien bij mij op de werkvloer je thuis kinderen hebt of een partner die in de risicogroep zit, je thuis blijft voor hen. Op dit moment is dat bij ons nog realiseerbaar.
maar dat is niet de richtlijn, dat is iets wat jouw werkgever bepaalt heeft
Alle reacties Link kopieren
Misschien ver gezocht maar heb je geen collega, vriendin of bekende die ook in een dergelijke situatie zit. Dan kun je mss elkaars kind opvangen.
Alle reacties Link kopieren
Mai* schreef:
01-04-2020 10:24
Hier nog iemand met een vitaal beroep.

Indien bij mij op de werkvloer je thuis kinderen hebt of een partner die in de risicogroep zit, je thuis blijft voor hen. Op dit moment is dat bij ons nog realiseerbaar.

Ik ga er even vanuit dat dit ook voor jou een onmacht situatie is. Dus raar dat de werkgever daar niet op in speelt.

Ik lees veel reactie van je maar kan even door missende quotes niet plaatsen of je dit al besproken hebt met je werkgever?

Nee op deze manier nog niet besproken, helemaal nog niet opnieuw contact gelegd met de werkgever, wilde graag weten wat de opties zijn en hoe anderen dit doen.

Bedankt voor de tip, ik ga vragen wat mijn werkgever voor maatregelen heeft genomen
Alle reacties Link kopieren
Ikbenikenjijbentjij schreef:
01-04-2020 09:27
Je zou een pedagogisch medewerkster die nu geen werk heeft of een meisje wat met de opleiding bezig is bij jou thuis op kunnen laten passen. Kan je baby lekker in zijn eigen bedje slapen en je hebt geen gezeul.
Ja goed idee, bedankt voor de tip
Alle reacties Link kopieren
vicky87 schreef:
01-04-2020 10:27
Ik ben bang dat alle handjes aan bed nodig (gaan) zijn en je werkgever je daarom niet tegemoet kan komen als het gaat om ander (kantoor) werk...
Ik ben vorige week door mijn leidinggevende juist andersom benaderd; of ik me als niet-zorgmedewerker (staf functie in de zorg- normaal gesproken geen client contact) me er op wil gaan voorbereiden dat ook ik ingezet kan gaan worden in de directe zorg als de situatie nijpend gaat worden en er te weinig zorgpersoneel is. Wij worden nu juist in de startblokken gezet; (online) bhv en medicatiecursus vast volgen etc.

Maar je kunt het natuurlijk wel altijd aangeven bij je werkgever en collega's, wellicht zijn er inderdaad collega's voor wie het in deze tijd juist makkelijker is om in de weekenden/avonden te werken wanneer bijv partner thuis is voor de kinderen.

En anders lijkt me het inderdaad een goed idee wat hierboven al werd genoemd; zoek iemand in je omgeving die nu zonder school/werk zit die aan huis kan oppassen.
Hier was ik dus inderdaad ook bang voor, dat ze juist extra handen nodig hebben, mijn doelgroep is al niet zo geliefd.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-04-2020 09:25
en zoals het er nu (NU, voor wat het waard is) naar uit ziet, zijn de Kinderopvanglocaties per 1 mei weer open
en hebben meer collega's minder opvangproblemen, zou fijn zijn
Ja dat zou zeker fijn zijn, ik hoop dat t allemaal iets makkelijker gaat worden volgende maand
Alle reacties Link kopieren
Poezengek schreef:
01-04-2020 10:39
Misschien ver gezocht maar heb je geen collega, vriendin of bekende die ook in een dergelijke situatie zit. Dan kun je mss elkaars kind opvangen.
Zeker niet ver gezocht, maar zit vooral in een jong, kinderloos mannen team🙄
lilalinda schreef:
01-04-2020 09:25
en zoals het er nu (NU, voor wat het waard is) naar uit ziet, zijn de Kinderopvanglocaties per 1 mei weer open
en hebben meer collega's minder opvangproblemen, zou fijn zijn
Huh? Hoe kom je daar nou bij? Daar is gisteren toch niks over gezegd?
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
01-04-2020 12:21
Huh? Hoe kom je daar nou bij? Daar is gisteren toch niks over gezegd?
was vanochtend op de radio
als de maatregelen niet verder verlengd worden (!), gaan de scholen na de meivakantie open, en de kinderopvangen etc na 28 april
lilalinda schreef:
01-04-2020 10:30
maar dat is niet de richtlijn, dat is iets wat jouw werkgever bepaalt heeft
Klopt, betekend niet dat je niet in gesprek kunt gaan met je werkgever?
Marchuba schreef:
01-04-2020 12:05
Nee op deze manier nog niet besproken, helemaal nog niet opnieuw contact gelegd met de werkgever, wilde graag weten wat de opties zijn en hoe anderen dit doen.

Bedankt voor de tip, ik ga vragen wat mijn werkgever voor maatregelen heeft genomen
Yw! Bij ons wordt het sowieso per individueel beken hoor. Succes, ik hoop voor je dat er een oplossing komt die bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Mai* schreef:
01-04-2020 12:25
Klopt, betekend niet dat je niet in gesprek kunt gaan met je werkgever?
waar haal je dat nou vandaan?
dat is juist wat werkelijk iedereen TO aanraadt:
ga in gesprek

alleen moet je uitkijken met "dooie mussen" en een prive-regel als normale-regel benoemen
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ga in gesprek met de werkgever en ik gooi de zorgen open, kijken wat zij kunnen aanbieden, misschien kan ik inderdaad de weekenden verruilen voor doordeweekse dagen, kan ik de weekenden gewoon ouderschapsverlof nemen, of maak ik me inderdaad druk om niks omdat ik toch thuis moet blijven ivm kind en even thuiswonend en ouders in risicogroep.

Mocht dat niet lukken, dan moet ik inderdaad maar op zoek naar iemand in huis, daar krijg je dan alleen geen kinderopvangtoeslag voor enzo, dus wordt wel duur.

Bedankt voor alle tips, ik zal jullie updaten na het gesprek!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd waar je in overleg met je WG op uitkomt, succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven