Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Antistoffen testen

29-03-2020 13:36 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vermoeden dat wij een lichte vorm van Corona hebben gehad, maar doordat ik het niet zeker weet wil ik eigenlijk mijn hulp nog niet aanbieden.

Maar is er al een vooruitzicht wanneer ze eventueel zouden gaan testen op antistoffen?

Maar als de mensen die de antistoffen weer aan het werk kunnen of kunnen gaan helpen dan zou dat natuurlijk super fijn zijn. Mensen die immuun zijn kunnen dan boodschappen gaan doen voor de risicogroepen bijvoorbeeld. Of eten in het ziekenhuis brengen voor mensen die Corona hebben. Natuurlijk wel de hygiëne regels aanhouden als handen wassen en zo, maar besmettelijk zijn ze dan zelf niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en die bijwerkingen bestaan inderdaad niet uit tijdelijke borstvorming of zo (als je dat denkt, snap je dus duidelijk vrij weinig van hoe dit proces in elkaar zit). Die bestaan uit allergische reacties uitlopend tot een anafylactische shock (waar je dus heel snel dood aan kunt gaan).
Alle reacties Link kopieren
HuLang had het niet over een vaccin of medicijn gemaakt van antistoffen. Maar over gebruik van plasma van mensen die besmet zijn geweest. Dat klinkt idd als een vrij simpele oplossing. Er zijn positieve ervaringen mee. Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Early Results Promising for Convalescent Plasma for COVID-19

https://www.jwatch.org/fw116497/2020/03 ... a-covid-19
impala wijzigde dit bericht op 01-04-2020 11:28
38.00% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Hier trouwens veel info over de antistoffen test:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/30/de ... r-a3995375
.
impala schreef:
01-04-2020 11:22
HuLang had het niet over een vaccin of medicijn gemaakt van antistoffen. Maar over gebruik van plasma van mensen die besmet zijn geweest. Dat klinkt idd als een vrij simpele oplossing. Er zijn positieve ervaringen mee. Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.
Thanxxx, jij snapt het (zoals gewoonlijk).

Volgens New Scientist zijn 250 dergelijke tests met toegediend plasma van ex-covid19-patiënten met goed gevolg uitgevoerd, wat toch tot statistisch relevantere resultaten leidt. Die tests zijn dan vermoedelijk niet double- of tripleblind uitgevoerd zoals het wetenschappelijk vereist is om werkzaamheid aan te tonen maar waarvan men zich kan afvragen of dat in de gegeven omstandigheden ethisch verantwoord zou zijn.

Zoals blijkt snappen de meesten (hier en elders) de methode niet eens. Zij die het wel snappen en bovendien het verschil zouden kunnen maken, zitten bij farmabedrijven en het toeval wil dat lichaamseigen afweerstoffen niet patenteerbaar zijn. Et voilà, ziedaar het antwoord hoe dit zal verlopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het prima hoor, en plasmatransfusie werkt door middel van de antistoffen die daar in zitten. Dat staat ook gewoon in de originele publicatie, dat ze alleen donoren gebruikt hebben met een bepaalde concentratie covid specifieke en neutraliserende antistoffen.

Het wordt ook al gebruikt en getest. Het is alleen nog niet zo heel makkelijk om dit in hoeveelheden groot genoeg te vinden, om alle patiënten te gaan behandelen. Je moet genoeg mensen vinden die antilichaam titers hebben waar je wat mee kunt. Die moeten in staat en bereid zijn om plasma af te staan, dat moet je ook organiseren. En je moet dat plasma wel enigszins bewerken, anders heb je weer risico op andere bijwerkingen (en nogmaals, die kunnen dodelijk zijn, dus geen kleinigheidjes). Het gaat dus niet dè oplossing zijn.
Ik vind het altijd bijzonder dat mensen denken dat de halve medische wereld ergens een oplossing voor heeft, maar dat gewoon lekker niet zegt. Alsof die artsen die nu benauwde mensen staan te behandelen dat zo lollig vinden of zo. Een beetje zoals onder normale omstandigheden er altijd wel weer iemand roept dat we de oplossing tegen kanker al lang hebben, maar dat gewoon lekker voor ons houden.

De geldkwestie is niet meer zo vreselijk belangrijk, iedere farmaceut weet dat als zij met iets komen dat hier de heldenrol speelt, dat absoluut onbetaalbare pr oplevert. Zelfs als je puur economisch lijkt, zou het waarschijnlijk de moeite waard zijn voor ze.

Dat het nu niet double-blind getest gaat worden, ligt voor de hand. Er zijn ook in studies echt wel opties om dat niet te doen, zeker als het gebruik van een placebo (dus eigenlijk niks) nou niet bepaald acceptabel is. Dat wordt bv bij oncologische medicatie ook niet gedaan.
niloe schreef:
29-03-2020 13:53
Een kennis heeft corona gehad en is ervan genezen. Ze kan dus weer gaan werken. Maar het virus kan ze alsnog doorgeven, zonder er zelf iets van te merken.
Onzin!

Kan iemand die het coronavirus heeft gehad, nog andere mensen besmetten?
Nee. Als je je beter voelt en 24 uur geen gezondheidsklachten meer hebt gehad, ben je genezen. Je draagt het virus dan niet meer bij je.
Je kunt andere mensen dan niet meer besmetten.

Bron: RIVM
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ex ... ~ae03a64d/
Precies zoals ik het al weken geleden gedetailleerd uitgelegd heb.

Merk op dat "professor" Dr Lambrecht van het UZ te Gent het heeft over een experimentele behandeling. Dat klopt uiteraard niet, hij kent zijn vakliteratuur niet: al in 1920, precies 100 jaar geleden, werd deze methode succesvol toegepast. Het is dus geen toeval dat zo'n behandeling aanslaat, ook al is ZIJN onderzoekspopulatie = 1!

Maar mijnheer de professor vindt gelukkig wel dat verder onderzoek noodzakelijk is. Hij wil daarvoor de wetenschappelijke methode gebruiken, dwz: een deel van de patiënten krijgt de actieve stof (in dit geval het plasma van genezen covid-19 patiënten), een deel krijgt een placebo en misschien nog een derde deel krijgt helemaal niets. Natuurlijk is zo'n wetenschappelijke benadering te verkiezen boven chaos, maar dat impliceert dat patiënten in de placebo- en niets-groep zullen overlijden omdat ze geen levensreddende behandeling krijgen. Ik hoop voor Dr Lambrecht dat zijn geweten groter is dan zijn onderzoeksdrang.
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven