Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Bereiden jullie je voor?

27-07-2020 15:14 514 berichten
Ik zit me dat zo eens af te vragen. Niemand weet wat we nog gaan krijgen met de hele coronacrisis. Komt er nog een tweede golf of valt het allemaal mee? uiteraard hopen we massaal het laatste.

Toch ben ik er zelf niet zo gerust op en ik merk dat me dat stress geeft. Vorige keer (in maart) waren mensen volledig losgeslagen en waren schappen leeg. Bepaalde producten zijn heel lang niet of nauwelijks verkrijgbaar geweest. Denk aan paracetamol, neusspray en handzeep. Zelfs mijn incontinentieverband (gebruik ik als maandverband) was overal uitverkocht.

Deze keer ben ik beter voorbereid en ben ik de afgelopen maanden bezig geweest om langzaamaan een voorraad aan te leggen.

25 liter handzeep
10 flesjes neusspray
20 pakken incontinentieverband
25 flessen douchegel
pijnstilling is een ding, die is nog steeds verkrijgbaar met een maximum en aangezien ik het dagelijks gebruik (zetpilvorm) is mijn voorraad hiervan niet zo heel groot.

Ik heb geen enkel schap leeg gekocht maar steeds overal wat meegenomen of meebesteld. Qua eten kan ik een goede week vooruit, dit wil ik nog gaan aanpakken maar ik loop tegen kastruimtegebrek op.

Mij geeft het rust, wetende dat je voorbereid bent. Het zijn ook allemaal producten die jaren houdbaar zijn dus op komt het altijd wel. Ik heb bewust een grote voorraad ingeslagen, ook om familie te kunnen helpen indien nodig die mij nu voor gek verklaren.

Hoe doen jullie dat? Zijn jullie voorbereid of wachten jullie het af?

Voorbereid?

Totaal aantal stemmen: 281

Jazeker! (7%)
Nee, loopt allemaal wel los (85%)
Anders.. (8%)
Het-groepje schreef:
27-07-2020 15:30
Ik heb letterlijk een week geen wc papier kunnen kopen. That's it.
Ja, dat WC-papier is hier ook een tijdje problematisch geweest. Maar na een week zakdoekjes en keukenpapier ging het wel weer.
Het enige wat ik eventueel zou overwegen is wat extra paracetamol (heb vaak hoofdpijn). Dat was lang niet te krijgen hier.
Maar nogmaals: als niemand hamstert is er gewoon voldoende.
Ik heb wel een hele achterlijke hoeveelheid stoffen mondkapjes. Was erg bezorgd hierom, om de een of andere reden.
Snuggere ik heb er bijvoorbeeld heel veel voor mijn kinderen gekocht, kleine maatjes. Slaat echt nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je op het verkeerde forum zit. Ik zou eens een forum voor doomsday preppers deze vraag stellen.
Want als ik je lijstje zo zie dan denk ik dat je toch nog een aantal essentiële dingen vergeten bent.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
27-07-2020 15:31
Corona of geen corona, ik heb altijd zoveel in huis dat áls ik ziek word, ik pas na een week een beroep moet gaan doen op mijn omgeving.
Stamt nog uit de tijd dat ik een alleenstaande moeder met kleine kinderen was. Inmiddels kunnen mijn kinderen ook prima bodschappen doen maar mochten we toevallig in isolatie moeten dan kunnen we een week vooruit.

Ik kan langer vooruit denk ik. Alleen verse producten zoals groente en fruit zou ik moeten halen. Normaal heb ik de voorraadkast goed op orde. Ooit gelezen dat Teunie van Eenvoudigleven elke maand zorgt dat haar voorraadkast 'up to date' is. Sindsdien hanteer ik hetzelfde systeem, alleen dan per week. Ik kijk voor de wekelijkse boodschappen naar de voorraadkast en vul aan tot het niveau dat ik het hebben wil. Werkt ideaal en als je eens onverhoopt langere tijd geen boodschappen kan doen zit je goed (niet dat ik nou extreem veel heb hoor. Ik heb 2 pakken spaghetti in de kast, geen 20).
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
27-07-2020 15:32
Ja, dat WC-papier is hier ook een tijdje problematisch geweest. Maar na een week zakdoekjes en keukenpapier ging het wel weer.
Hier konden we een tijdje alleen een of ander Italiaans merk krijgen dat ongelooflijk geparfumeerd was. Geen pretje, maar we hebben het overleefd
Oh ja, ik heb door een buurvrouw-met-naaimachine acht (wasbare) mondkapjes laten maken, voor ieder gezinslid twee. In eerste instantie voor het OV natuurlijk maar buiten het OV doen ze het ook best als de nood aan de man komt.

Die wegwerpdingen zijn me een doorn in het oog, aangezien men dat wegwerpen wel erg letterlijk neemt en de straten hier nu al ongeveer geplaveid zijn met die krengen.
Ik woon alleen, dus heb niet zo'n grote voorraad nodig. Anderzijds voelt het wel fijn om wat dingen in huis te hebben zodat ik mezelf een tijdje kan redden als ik ziek ben.

Mijn zeepvoorraad is 3 stuks, omdat er 3 in een pakje zitten. Van bepaalde andere producten koop ik altijd voorraad, omdat ik ze in de aanbieding koop. Maar dus niet speciaal met het idee dat ik voorraad moet hebben voor een tweede golf.
25 liter handzeep?
25 flessen douchegel?

Jeetje, dat krijg ik in m’n hele leven nog niet op denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Erg grote hoeveelheden, of heb je een heel groot gezin o.i.d.?
Edit: ook voor familie evt. dus. Maar dan nog... redden zij zichzelf niet? Het lijkt gebaseerd op het heftigste scenario waarvan ik zelf denk dat het nooit zover komt.

Boodschappen doen of laten bezorgen mag tijdens de meest strenge lockdown nog, mensen moeten toch eten en dagelijkse verzorgingsproducten en medicatie kunnen kopen. Dus ik wacht zelf gewoon af en koop wat er beschikbaar is. Als iedereen zich een beetje inhoudt zul je in de supermarkt het meeste nog kunnen vinden en anders wel online.
Hoeveel douchegel gebruik je wel niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen enkel mondkapje in huis.
Pergamon schreef:
27-07-2020 15:35
Ik kan langer vooruit denk ik. Alleen verse producten zoals groente en fruit zou ik moeten halen. Normaal heb ik de voorraadkast goed op orde. Ooit gelezen dat Teunie van Eenvoudigleven elke maand zorgt dat haar voorraadkast 'up to date' is. Sindsdien hanteer ik hetzelfde systeem, alleen dan per week. Ik kijk voor de wekelijkse boodschappen naar de voorraadkast en vul aan tot het niveau dat ik het hebben wil. Werkt ideaal en als je eens onverhoopt langere tijd geen boodschappen kan doen zit je goed (niet dat ik nou extreem veel heb hoor. Ik heb 2 pakken spaghetti in de kast, geen 20).

Een paar jaar geleden hadden we collectief griep. Toen kon ik 10 dagen vooruit (idd pasta en dat soort dingen op vooraad) maar veel trek hadden we toen ook niet :P
Ik denk dat de mensheid het zolang uithoudt omdat er ook altijd mensen tussen zitten die zich voorbereiden op de waanzinnigste scenario's. Voor mezelf ben ik blij dat ik geen angststoornis meer heb en daarom in elk geval zelf niet meer tot die groep behoor. Maar kan me best voorstellen dat het rust geeft om voorbereid te zijn op wat dan ook.
Ik vind het voor een aantal items sowieso heel fijn om een jaarvoorraad te hebben, dus dat had ik al op de plank:

- handzeep
- douchegel en shampoo
- vuilniszakken
- wasmiddel en wasverzachter
- aluminiumfolie
- spaghetti
- rijst
- afwasmiddel
- schoonmaakmiddel

Maar dat is dus niet alleen in virustijden. Mijn motief is dat het bijna niet bederft en in tijden van armoede is het fijn dat je erop terug kunt grijpen - en daarnaast zijn het typisch van die dingen die ik steeds vergeet bij het boodschappen doen.
Dat je eten voor een week in huis hebt vind ik nog niet zo gek. Maar serieus wat moet je met zoveel handzeep en douchegel? Wij hebben altijd een nieuw flesje liggen en een nieuw pompje handzeep, misschien twee. Dat is toch voldoende. Wc papier gewoon een pak, maandverband een pakje. 10 flesjes neusspray doe je jaren mee, dan kan je het straks weggooien, zonde zeg.
Voorbereid in de zin dat ik altijd wel wat voorraad heb van toiletartikelen en houdbaar eten zoals pasta, soep ed. Gewoon voor het gemak en de ruimte is er.

Net als iedereen sta ik versteld van die 25 liter handzeep, 25 flessen douchegel en 10 flesjes neusspray... Dat slaat echt nergens meer op.

Maar goed als dat jou rust geeft, prima toch.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 27-07-2020 15:46
0.29% gewijzigd
Rosalind schreef:
27-07-2020 15:28
Vooral de dagelijkse pijnstilling, en dan ook nog in zetpilvorm, baart me zorgen.

Niet doen, daar zijn artsen voor.
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
27-07-2020 15:26
:rofl: Alsof de wereld vergaat :rofl:

Heb je je schuilkelder ook al gebouwd?

Ze kan in ieder geval een schuimparty in haar schuilkelder houden! :-D
5 emmers zeep en 5 emmers douchezeep. Dat was toch gewoon allemaal te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Haha 25 liter... ik vind 25 flesjes al superveel maar jij hebt het zelfs over liters. Het flesje dat ik nu heb staan en waar we met zn 4en al best een tijdje mee doen is 300ml. Zou ik dus ruim 75 van die flesjes in huis moeten hebben. Echt, waarom?
Nee ik ben geen moment bezig met voorbereidingen. Vorige keer ook niet gedaan.
Merys schreef:
27-07-2020 15:40
Een paar jaar geleden hadden we collectief griep. Toen kon ik 10 dagen vooruit (idd pasta en dat soort dingen op vooraad) maar veel trek hadden we toen ook niet :P
Ik viel tijdens de vorige 'crisis' terug op mijn studentengewoontes.
Veel eenpansgerechten en op hoeveelheid koken. Werkt hier alleen niet, want kook ik voor 1 dag is het op, kook ik voor 2 eet man alsnog alles op.
Dus ik dacht slim te zijn door borden in de keuken te maken en de rest al op te ruimen.
Had dan zo'n heel economisch iets gemaakt met een multifunctionele saus of vlees ofzo, dat je dan dag 3 er nog iets heel anders van kan maken.
Heel leuk maar dat werd dan voor de lunch opgewarmd of als ik naar bed ging opgegeten.
Daar ging mijn crisisplan.
Merys schreef:
27-07-2020 15:40
Een paar jaar geleden hadden we collectief griep. Toen kon ik 10 dagen vooruit (idd pasta en dat soort dingen op vooraad) maar veel trek hadden we toen ook niet :P
Ik viel tijdens de vorige 'crisis' terug op mijn studentengewoontes.
Veel eenpansgerechten en op hoeveelheid koken. Werkt hier alleen niet, want kook ik voor 1 dag is het op, kook ik voor 2 eet man alsnog alles op.
Dus ik dacht slim te zijn door borden in de keuken te maken en de rest al op te ruimen.
Had dan zo'n heel economisch iets gemaakt met een multifunctionele saus of vlees ofzo, dat je dan dag 3 er nog iets heel anders van kan maken.
Heel leuk maar dat werd dan voor de lunch opgewarmd of als ik naar bed ging opgegeten.
Daar ging mijn crisisplan.
Alle reacties Link kopieren
Doet me denken aan die gasten van Extreme Couponing

Afbeelding

Afbeelding
Het-groepje schreef:
27-07-2020 15:51
Ik viel tijdens de vorige 'crisis' terug op mijn studentengewoontes.
Veel eenpansgerechten en op hoeveelheid koken. Werkt hier alleen niet, want kook ik voor 1 dag is het op, kook ik voor 2 eet man alsnog alles op.
Dus ik dacht slim te zijn door borden in de keuken te maken en de rest al op te ruimen.
Had dan zo'n heel economisch iets gemaakt met een multifunctionele saus of vlees ofzo, dat je dan dag 3 er nog iets heel anders van kan maken.
Heel leuk maar dat werd dan voor de lunch opgewarmd of als ik naar bed ging opgegeten.
Daar ging mijn crisisplan.
Herkenbaar :lol: Hier het nadrukkelijke gebod om toestemming te vragen of iets opgegeten mag worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven