Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Besmet en mensen buiten

24-03-2020 23:19 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben besmet en ik ben al 10 dagen volledig in quarantaine. Ik heb het overgenomen van een collega (haar man is in Iran geweest).

In mijn dorp zie ik nog steeds veel mensen buiten lopen en daar erger ik mij aan. Ouderen die gewoon gaan wandelen, wat denken ze wel niet? Kinderen die nog steeds buiten spelen in speeltuinen.

Mijn achtertuin grensd aan een grasveld waar ook een paar speeltoestellen zijn. Ik hoor kinderen daar dagelijks spelen.

Ik kreeg een voetbal in de tuin. Kinderen kwamen aan de deur, maarja ik doe niet open. Via het raam uitgelegd dat ik niet open doe. Toen kwam een ouder aan de deur, ook uitgelegd dat ik besmet ben en dat ik niet open doe. Ik wil ook niet de bal aanraken en terug gooien gaat niet door de horen bomen achter. Ik ben zo ziek dat ik de kracht niet eens heb om dat te kunnen.

Ik snap gewoon niet waarom mensen hun kinderen buiten laten spelen. Waarom?
To,wat vervelend voor je dat je ziek bent! Ik snap je gedachtegang ook wel ergens.
Grote groepen samen is op dit moment niet verantwoord. En ik dacht dat dit ook voor kinderen geldt,hooguit met zijn tween? Ze worden misschien minder snel ziek maar kunnen wel anderen besmetten. Ik zou de bal laten liggen en het ff het zekere voor het onzekere nemen. Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Nee, voor kinderen geldt het samenscholingsverbod het niet:
U mag nog steeds naar buiten voor een ommetje. Maar er komt wel een samenscholingsverbod. De politie zal optreden tegen groepjes mensen die samen sporten of gewoon wat rondhangen. Wie buiten is met drie personen of meer en niet 1,5 meter uit elkaar staat, wordt gemaand weg te gaan of kan een boete krijgen tot 400 euro. Een uitzondering geldt voor kleine kinderen die samen spelen.

https://www.ad.nl/home/welke-maatregele ... ~a06077bb/
Leasol88 schreef:
24-03-2020 23:35
Het is ook de bedoeling dat mensen door al dat buiten lopen en contact hebben het virus oplopen. Althans, de fitte en gezonde mensen. Daardoor kweken we groepsimmuniteit. Liever niet allemaal tegelijk natuurlijk.
Volgends mij zit jij gewoon foute info te verspreiden. Bakterien en virussen zijn helemaal niet goed voor je. Ik ga dit echt niet opzoeken,dan ga ik nog liever onder een steriel tentje liggen. Als mijn vriend en ik dat virus krijgen dan moeten we straks 4 weken in quarantaine met ramen en gordijnen dicht en kunnen geen kant op. Ik vind dit heel onprettig.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
24-03-2020 23:26
Ja, dit dus. Kinderen mogen buiten spelen en mensen mogen nog een wandelingetje maken. Gelukkig wel.

Beterschap!

Dit. Sterkte, hopelijk ben je snel weer de oude!
Geraldine schreef:
25-03-2020 15:16
Volgends mij zit jij gewoon foute info te verspreiden. Bakterien en virussen zijn helemaal niet goed voor je. Ik ga dit echt niet opzoeken,dan ga ik nog liever onder een steriel tentje liggen. Als mijn vriend en ik dat virus krijgen dan moeten we straks 4 weken in quarantaine met ramen en gordijnen dicht en kunnen geen kant op. Ik vind dit heel onprettig.
Hoezo ramen en deuren dicht? Je mag niet in contact komen met anderen en waar haal jij die 4 weken vandaan?
Oemayra schreef:
25-03-2020 15:30
Hoezo ramen en deuren dicht? Je mag niet in contact komen met anderen en waar haal jij die 4 weken vandaan?
Omdat de een dit zegt en de ander dat. Ik raak daar langzamerhand in de war van. En ik begreep ook ergens van (weet niet meer waarvan) dat als je 2 weken ziek bent geweest je nog 2 weken thuis moet blijven omdat je 2 weken besmet blijft. Kan dat ik fout gelezen heb. Ik weet het echt niet en vind al die info erg verwarrend.
anoniem_2815 wijzigde dit bericht op 25-03-2020 15:47
11.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geraldine schreef:
25-03-2020 15:44
Omdat de een dit zegt en de ander dat. Ik raak daar langzamerhand in de war van. En begreep ook ergens van (weet niet meer waar) dat als je 2 weken ziek bent geweest je nog 2 weken thuis moet blijven. Vind het echt verwarrend.
Schrijf ze op en zoek bij betrouwbare bronnen na wat wel en niet klopt. Dat heb ik ook gedaan naar aanleiding van de persco van afgelopen maandag. Zo wist ik dus 100 % zeker dat mijn kinderen gewoon buiten mogen spelen met buurtgenootjes. Ramen en deuren dicht is weer een gevalletje eigen interpretatie waar een ander weer mee aan de haal gaat en zo ontstaat er ruis op de lijn. Er gaat echt een hoop nepnieuws rond.
nessemeisje schreef:
25-03-2020 15:47
Schrijf ze op en zoek bij betrouwbare bronnen na wat wel en niet klopt. Dat heb ik ook gedaan naar aanleiding van de persco van afgelopen maandag. Zo wist ik dus 100 % zeker dat mijn kinderen gewoon buiten mogen spelen met buurtgenootjes. Ramen en deuren dicht is weer een gevalletje eigen interpretatie waar een ander weer mee aan de haal gaat en zo ontstaat er ruis op de lijn. Er gaat echt een hoop nepnieuws rond.
En dat is het probleem,nepnieuws. Ik heb daar ook zo een hekel aan. Zo probeerde een collega me 2 weken geleden te overtuigen van haar complottheorieën. Ze begon er zomaar over en helaas kon ik niet weglopen. Na mijn werk ben ik overstuur en angstig naar huis gegaan. Gelukkig was mijn vriend een grote steun voor mij deze avond. Bedankt voor je tip trouwens! :)
Alle reacties Link kopieren
Leasol88 schreef:
25-03-2020 09:56
Hoe heb jij de verstrekte informatie geïnterpreteerd dan? De hele bedoeling van een 'intelligente lockdown' zoals in Nederland is om 50/60 procent van de gezonde en fitte bevolking verspreid ziek te laten worden. Dan kweken we groepsimmuniteit zodat de ouderen en zwakkeren beschermt zijn. En door dit zo geleidelijk mogelijk te laten gebeuren ('Flatten the curve' enzo) raken de IC's niet overvol.

Of heb ik het nou totaal verkeerd begrepen Rocket?
Je hebt het totaal verkeerd begrepen. Het enige doel van de maatregelen die we nu hebben, is voorkomen dat de gezondheidszorg volledig overbelast raakt.

Dat er daarbij langzaamaan steeds meer mensen immuun zullen raken, omdat we de epidemie niet helemaal kunnen stoppen, is op zich mooi, maar niet het doel. Groepsimmuniteit opbouwen in een tempo dat de zorg aankan, zou namelijk jaren duren, en zo lang kunnen we het land niet platleggen. We hebben echt betere, snellere tests nodig om patiënten snel te kunnen identificeren, een geneesmiddel en/of een vaccin. En met dat laatste wil je dan wél groepsimmuniteit bereiken.
Eze schreef:
25-03-2020 16:11
Je hebt het totaal verkeerd begrepen. Het enige doel van de maatregelen die we nu hebben, is voorkomen dat de gezondheidszorg volledig overbelast raakt.

Dat er daarbij langzaamaan steeds meer mensen immuun zullen raken, omdat we de epidemie niet helemaal kunnen stoppen, is op zich mooi, maar niet het doel. Groepsimmuniteit opbouwen in een tempo dat de zorg aankan, zou namelijk jaren duren, en zo lang kunnen we het land niet platleggen. We hebben echt betere, snellere tests nodig om patiënten snel te kunnen identificeren, een geneesmiddel en/of een vaccin. En met dat laatste wil je dan wél groepsimmuniteit bereiken.
Eens! Zo zie ik het ook.
Alle reacties Link kopieren
Geraldine schreef:
25-03-2020 15:59
En dat is het probleem,nepnieuws. Ik heb daar ook zo een hekel aan. Zo probeerde een collega me 2 weken geleden te overtuigen van haar complottheorieën. Ze begon er zomaar over en helaas kon ik niet weglopen. Na mijn werk ben ik overstuur en angstig naar huis gegaan. Gelukkig was mijn vriend een grote steun voor mij deze avond. Bedankt voor je tip trouwens! :)
Graag gedaan! Het geeft veel rust om niet alles te volgen en/of alles zomaar aan te nemen. Pik eruit wat er voor jou toe doet en zorg dat je daar alles voor op een rijtje hebt. Je bent niet ziek, dus het heeft ook weinig zin om je nu al druk te maken over quarantaine enzo.
En laat je echt niet gek maken door complotgekkies. Er zijn zo veel mensen die nu denken dat ze expert/visionair zijn. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Geraldine schreef:
25-03-2020 15:59
En dat is het probleem,nepnieuws. Ik heb daar ook zo een hekel aan.

Jammer dat je er dan zelf aan meedoet door onjuiste info te verspreiden. Volg nou gewoon het journaal, persconferenties en lees vooral op de sites van het rivm en rijksoverheid.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
25-03-2020 09:28
Als ik het fout heb wordt ik graag juist geïnformeerd. Fijn dus dat je de RIVM info hebt gedeeld, maar het zou wel erg prettig zijn als je het op een minder agressieve en neerbuigende manier zou doen.
Van alle kanten en kranten komt zo ongelofelijk veel info binnen. Het één minder waar dat het andere, maar het is niemand kwalijk te nemen dat het soms moeilijk filteren is. Het minste wat we kunnen doen is op een normale manier de discussie aan gaan.

Je hebt gelijk.
nessemeisje schreef:
25-03-2020 16:29
Graag gedaan! Het geeft veel rust om niet alles te volgen en/of alles zomaar aan te nemen. Pik eruit wat er voor jou toe doet en zorg dat je daar alles voor op een rijtje hebt. Je bent niet ziek, dus het heeft ook weinig zin om je nu al druk te maken over quarantaine enzo.
En laat je echt niet gek maken door complotgekkies. Er zijn zo veel mensen die nu denken dat ze expert/visionair zijn. ;-D
Bedankt voor je reactie! Het zal wel af en toe oplaaien en ik zit,net als een hoop anderen,met een hoop vragen en soms angsten omtrent virussen en bacteriën omdat dit een nieuwe situatie is. Ik doe er ook alles aan om niet besmet te raken of anderen te besmetten en hoop dat ik het goed doe. En al zijn de regels streng,ze zijn er niet voor niets en ik hou me eraan. En ik vind het inderdaad erg dat er mensen zijn die
misbruik maken van andermans angsten,ook in andere situaties.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat mijn peuter ook bij ons buiten in het hofje. Net een tijd met een buurvrouw buiten zitten kletsen met keurig 1,5 meter afstand er tussen. Daar zie ik nog weinig kwaad in.
Natte tosti..
S-Groot schreef:
25-03-2020 16:51
Jammer dat je er dan zelf aan meedoet door onjuiste info te verspreiden. Volg nou gewoon het journaal, persconferenties en lees vooral op de sites van het rivm en rijksoverheid.
Ik reageerde op de post van Leaso die zegt dat het de bedoeling is om door contact met mensen het virus op te lopen en daardoor groepsimmuniteit te kweken. Ik vind dit een onprettig idee. Het journaal volg ik al en de door jou genoemde sites lees ik ook. Overal staat er zoveel info en ik kan gewoon niet alles uit mijn hoofd leren. Verder weet ik niet wat ik er nog aan toe zou moeten voegen. Ik hoop dat mijn
post duidelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik word een beetje moe van mensen die het nodig vinden iedereen de maat te nemen die zich op 1 of andere manier buiten de deur waagt. Zelfs als je gewoon conform de richtlijnen van het RIVM handelt, staan ze klaar om je te bekritiseren. Nou, mijn kleine kinderen spelen wel eens buiten onder mijn toezicht en ik maak elke avond een wandeling. Dus.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
25-03-2020 16:11
Je hebt het totaal verkeerd begrepen. Het enige doel van de maatregelen die we nu hebben, is voorkomen dat de gezondheidszorg volledig overbelast raakt.

Dat er daarbij langzaamaan steeds meer mensen immuun zullen raken, omdat we de epidemie niet helemaal kunnen stoppen, is op zich mooi, maar niet het doel. Groepsimmuniteit opbouwen in een tempo dat de zorg aankan, zou namelijk jaren duren, en zo lang kunnen we het land niet platleggen. We hebben echt betere, snellere tests nodig om patiënten snel te kunnen identificeren, een geneesmiddel en/of een vaccin. En met dat laatste wil je dan wél groepsimmuniteit bereiken.
Die groepsimmuniteit is wel degelijk nodig om het virus uit te laten sterven. Kan bereikt worden doordat mensen besmet zijn geweest met het virus OF door (toekomstmuziek) vaccinatie.

Het virus kan wellicht op andere manieren uitsterven. Sommige virussen houden niet van warme, vochtiger lucht. Maar in andere landen met een warmer klimaat lijkt het virus niet echt minder actief te zijn.

Met totale lockdown, zoals in China kan men de verspreiding laat uitdoven. Maar dat is hier niet de bedoeling, zoals je precies beschreven hebt zien in de toespraak van Rutte.

Kortom, groepsimmuniteit is momenteel het enige scenario dat de epidemie kan stopen. En vaccinatie: laten we hopen dat er snel een vaccin is zou een zegen zijn. Je kan daarmee ook gericht mensen gaan vaccineren in de omgeving van nieuwe uitbraken en met gericht testen heel agressief dat virus te lijf gaan. Maar momenteel hebben we nog geen vaccin en het ziet er niet naar uit dat het snel komt.

Hopelijk zijn de maatregelen nu genoeg om het virusverspreiding af te remmen, maar zolang er geen immuniteit in de bevolking is, zal je idd vreselijk paranoide moeten omgaan met nieuwe besmettingen.
Neem een plastic tas. Pak de bal met de tas zoals je een hondendrol met een poepzakje pakt. Hou de tas op z’n kop buiten de voordeur.

Zo moeilijk is het niet.
EHR schreef:
25-03-2020 08:17
Jij houdt je netjes aan de regels door je kinderen binnen houden, maar het is vrees ik een illusie om te denken dat er alleen gezonde kinderen buiten spelen.
Denk bij voorbeeld alleen al aan al die asociale hersenloze idioten die we dit weekend mochten aanschouwen (die het nodig vonden parken en stranden te over bevolken onder het motto van hun “mensenrecht” op frisse lucht.
Zat mensen die nog hun eigen regels bepalen. Keelpijn = blijf binnen. Maar zat mensen die zullen denken; ik ga toch naar buiten.

En zelfs mensen die nu in de incubatietijd zitten (en nog geen klachten hebben) kunnen hun kinderen hebben besmet (die ook nog geen klachten hebben). En zolang er nog geen overduidelijke duidelijkheid bestaat (kinderen lijken een geringe rol te spelen bij besmetting; dat wordt nu onderzocht) dat de rol van besmetting door kinderen inderdaad miniem is, vind ik het wederom van groot egoïsme getuigen om je kinderen de speeltuin in te gooien (om zelf even tijd voor jezelf te hebben).

Luchten ja, maar dat kan ook op een andere manier, waarbij kans op besmetting (nog) kleiner wordt.
Halleluja! Ben akkoord.
Kinderen kunnen, volgens een studie in China, net makkelijker doorgeven omdat ze in meer dan 50 procent asymptomatisch zijn. Dus je ziet niks maar gedurende ongeveer drie weken tot een maand kunnen ze het doorgeven. Hier zijn er studies gedaan die aangeven dat tot twee weken nadat je symptomen verdwenen zijn, je nog deeltjes van het virus in je keel en speeksel hebt. Minimum zeven dagen tot twee weken. Net gehoord van mijn schoonzus die dokter is dit heeft doorgelezen. Laten we geen oogkleppen op houden alsjeblieft. Als alle andere landen kinderen van straat houden en het wandelen moet ingebakerd worden, laat ons dan niet koppig zijn om toch vast te houden aan die frisse neus. Kinderen kunnen binnen ook rennen en een frisse neus halen in de tuin. En als je geen tuin hebt dan een wandeling van vijf min het blokje rond. Het is toch maar eventjes.
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
25-03-2020 18:24
Die groepsimmuniteit is wel degelijk nodig om het virus uit te laten sterven. Kan bereikt worden doordat mensen besmet zijn geweest met het virus OF door (toekomstmuziek) vaccinatie.

Het virus kan wellicht op andere manieren uitsterven. Sommige virussen houden niet van warme, vochtiger lucht. Maar in andere landen met een warmer klimaat lijkt het virus niet echt minder actief te zijn.

Met totale lockdown, zoals in China kan men de verspreiding laat uitdoven. Maar dat is hier niet de bedoeling, zoals je precies beschreven hebt zien in de toespraak van Rutte.

Kortom, groepsimmuniteit is momenteel het enige scenario dat de epidemie kan stopen. En vaccinatie: laten we hopen dat er snel een vaccin is zou een zegen zijn. Je kan daarmee ook gericht mensen gaan vaccineren in de omgeving van nieuwe uitbraken en met gericht testen heel agressief dat virus te lijf gaan. Maar momenteel hebben we nog geen vaccin en het ziet er niet naar uit dat het snel komt.

Hopelijk zijn de maatregelen nu genoeg om het virusverspreiding af te remmen, maar zolang er geen immuniteit in de bevolking is, zal je idd vreselijk paranoide moeten omgaan met nieuwe besmettingen.
We zitten nu al aan de max van wat de zorg aankan, en het aantal besmette mensen is echt maar heel kleine fractie van de totale bevolking. Als je zo groepsimmuniteit wilt opbouwen, gaat dat jaren duren. Langer dan de ontwikkeling van een vaccin, wellicht. Langer ook dan we vol kunnen houden.
De huidige maatregelen zijn gewoon niet geschikt om groepsimmuniteit op te bouwen.
We rekken tijd, tot er iets is waarmee dat wel kan.
nessemeisje schreef:
25-03-2020 15:47
Schrijf ze op en zoek bij betrouwbare bronnen na wat wel en niet klopt. Dat heb ik ook gedaan naar aanleiding van de persco van afgelopen maandag. Zo wist ik dus 100 % zeker dat mijn kinderen gewoon buiten mogen spelen met buurtgenootjes. Ramen en deuren dicht is weer een gevalletje eigen interpretatie waar een ander weer mee aan de haal gaat en zo ontstaat er ruis op de lijn. Er gaat echt een hoop nepnieuws rond.
Euh nee, dat van die twee weken klopt
Dus de tijd dat je ziek bent, dat is ongeveer twee weken. Plus twee weken na het laatste symptoom. Geraldine had gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Gordi schreef:
25-03-2020 19:07
Euh nee, dat van die twee weken klopt
Dus de tijd dat je ziek bent, dat is ongeveer twee weken. Plus twee weken na het laatste symptoom. Geraldine had gelijk.
Nee, die twee weken na het laatste symptoom is niet wat we in Nederland aanhouden.
Dit zijn de instructies die coronapatienten krijgen:
U kunt weer naar buiten wanneer u 24 uur geen klachten meer hebt. Dat betekent: geen koorts, geen neusverkoudheid en niet hoesten.
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
25-03-2020 18:02
Ik word een beetje moe van mensen die het nodig vinden iedereen de maat te nemen die zich op 1 of andere manier buiten de deur waagt. Zelfs als je gewoon conform de richtlijnen van het RIVM handelt, staan ze klaar om je te bekritiseren. Nou, mijn kleine kinderen spelen wel eens buiten onder mijn toezicht en ik maak elke avond een wandeling. Dus.
Er zijn dus ook mensen die 112 hiermee lastig vallen. Ik snap dat echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Gordi schreef:
25-03-2020 19:07
Euh nee, dat van die twee weken klopt
Dus de tijd dat je ziek bent, dat is ongeveer twee weken. Plus twee weken na het laatste symptoom. Geraldine had gelijk.
Ik onderstreep zelfs nog wat ik bedoelde en nog presteer je het verkeerd te lezen.
Lees en interpreteer je die Chinese studies naar het virus ook zo nauwkeurig?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven