Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Bevallen in corona-tijdperk

29-12-2020 21:56 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Ik heb gezocht naar een vergelijkbaar topic maar niet gevonden, dus ik maak er eentje aan!

Ik ben benieuwd hoe zwangeren aankijken tegen hun aanstaande bevalling en kraamweek in deze bizarre tijd; welke overwegingen maak je t.a.v. je bevalplek, wat vind je van de beperkingen die bij een ziekenhuisbevalling komen kijken? Zijn er nog tips and tricks die je wilt delen?

Ik trap af! Half januari ga ik bevallen van ons derde kindje. Omdat de andere twee kinderen onder prima omstandigheden in het ziekenhuis geboren zijn hebben we altijd besproken dat ook deze bevalling in het ziekenhuis gaat plaatsvinden. Echter, met het toenemend aantal besmettingen vraag ik mij af of we niet beter thuis kunnen blijven om daar de baby geboren te laten worden? Ook wordt me totaal niet duidelijk of partner bij bevalling mag zijn, mocht hij positief getest zijn? Volgens mij is dit ziekenhuisafhankelijk beleid? We hebben momenteel geen klachten of besmettingen in onze omgeving, toch overweeg ik om de weken voorafgaand aan de uitgerekende datum mijn/onze sociale contacten zoveel mogelijk te beperken. Wat betreft de kraamweek, we vonden kraambezoek doodvermoeiend en apprecieren juist een hele rustige kraamweek, dus ben erg blij dat het nu ook gewoon niet kan (niet dat we het anders wel uitgebreid gedaan hadden), maar kan me voorstellen dat dit voor stellen met een eerste kindje toch allemaal wat uitgekleed voelt.

Ben heel benieuwd naar andere perspectieven!
Hoi! In mijn regio mogen partners zelfs positief getest erbij zijn, maar over het algemeen geen derde (vriend(in), fotograaf etc.). Je kunt dus het beste even in je regio adviseren wat de mogelijkheden zijn.

Aanvulling; ik ben echt net zwanger. Dus voor mij doet het er nog niet toe. Ik zou sowieso thuis willen bevallen. En zonder extra mensen erbij. En rustige kraamweek. Dus ik denk dat het voor mij niet uit zou maken.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in het ziekenhuis mag er 1 persoon bij de bevalling aanwezig zijn, maar er mag tussendoor niet gewisseld worden.
Diegene mag ook positief zijn.
Alle reacties Link kopieren
In het ziekenhuis waar ik werk, en over een half jaar hoop te bevallen, mag je 1 vaste bezoeker hebben. Dus partner mag erbij zijn.
Bij symptomen moet je wel altijd een mondkapje op. Wat ze met een positieve test doen weet ik niet (normaal gesproken mag een bezoeker dan niet komen maar een bevalling is op veel gebieden weer een uitzondering).

Als partner er niet bij mag zijn zou ik thuis bevallen heroverwegen. Denk dat hij een belangrijke factor/steun is. In geval van nood is het ziekenhuis dichtbij.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
29-12-2020 22:03
Hoi! In mijn regio mogen partners zelfs positief getest erbij zijn, maar over het algemeen geen derde (vriend(in), fotograaf etc.). Je kunt dus het beste even in je regio adviseren wat de mogelijkheden zijn.

Aanvulling; ik ben echt net zwanger. Dus voor mij doet het er nog niet toe. Ik zou sowieso thuis willen bevallen. En zonder extra mensen erbij. En rustige kraamweek. Dus ik denk dat het voor mij niet uit zou maken.
Ik ga inderdaad bij mijn verloskundige wat meer informatie opvragen over het beleid in de ziekenhuizen in onze regio (er is nogal wat keuze).

Fijn dat het voor jou nu allemaal goed past, hoop ook dat het tegen jouw uitgerekende datum aan allemaal weer wat “normaler” is! Wel spijtig dat je partner niet zo regelmatig mee mag naar de verloskundige he, heb ik wel een beetje gemist. Had graag ook onze andere kindjes op die wijze bij de zwangerschap betrokken, maar helaas waren ze niet welkom in de praktijk. Nou ja het is wat het is...
Onlangs in het ziekenhuis bevallen van onze derde en ik moet zeggen: ik heb van die hele corona nauwelijks last gehad in m’n kraamweek. Nu is het wel zo dat we een heftige start hadden (totaal onverwacht een spoedkeizersnee gehad omdat ontdekt werd dat ons kindje het moeilijk had in m’n buik). Ik had echt genoeg aan mezelf en vond het heerlijk om in alle rust de gebeurtenissen te verwerken zonder dat er bezoek kwam.

Overigens heb ik vooraf ook geïnformeerd naar hoe het nu zit als je partner verkouden is of zelfs positief getest is. Mij werd verteld dat hij zelfs in het laatste geval gewoon bij de bevalling zou mogen zijn, alleen krijg je dan een geïsoleerde kamer waar je niet af mag, en draagt de verloskundige een soort maanpak. Ik weet niet of dat in alle ziekenhuizen hetzelfde is maar zo was het bij ons geregeld.

Verder vond ik het een heerlijk rustige kraamtijd zonder bezoek. Het scheelt ook dat je je daar op voor kunt bereiden, we worden daar niet door overvallen zoals in het voorjaar. En hoewel ik het de andere keren gezellig vond om kraambezoek te ontvangen heb ik het nu totaal niet gemist.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat de vader bij de bevalling wil zijn maar vindt het bizar dat bij een positieve besmetting dit ook mag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in juni bevallen in het ziekenhuis ivm medische indicatie en inleiding.
Man mocht erbij zijn: continu mondkapje op.
Ik werd getest en hoefde na een negatieve test geen mondkapje meer op.
Mochten geen bezoek ontvangen en man mocht niet blijven na de bevalling.
Kind en ik werden bij een oversture dame en oversture baby op de kamer gezet en dat was vreselijk; vooral voor die dame.

Kraamvisite?
1 persoon: steeds dezelfde zolang kraamverzorgster er was.

Ik vond het moeilijk, heb er heel lang over gedaan zwanger te worden en had het heel graag willen delen... maargoed: ik was zwanger voor iemand van het bestaan van Corona af wist dus had gewoon geen keuze.
Alle reacties Link kopieren
Hou maar rekening met thuis omdat de ziekenhuizen geen plaats hebben
Chumlee schreef:
29-12-2020 22:21
Ik snap dat de vader bij de bevalling wil zijn maar vindt het bizar dat bij een positieve besmetting dit ook mag.
Ik vind het wel logisch dat het mag, het is een bevalling en ook een kind van hem. Daarnaast zal het de vrouw veel stress kunnen geven als de vader er niet bij mag zijn. Mij in ieder geval wel, ik heb geen familie hier en ze mogen ook het land niet in om te helpen.

TO, ik ga binnenkort bevallen in het ziekenhuis, niet in Nederland, al lijkt het vrijwel hetzelfde te gaan wat ik hierboven lees. Ik wilde sowieso in het ziekenhuis bevallen en in het ziekenhuis waar ik beval is alles compleet gescheiden. Doordat de besmettingen hier ook hoog zijn spreken we weinig met mensen af om te voorkomen dat 1 van ons het voor de bevalling krijgt. Hier mag de vader er ook gewoon bij zijn als hij positief getest wordt, de gynaecoloog en verloskundige doen dan speciale pakken aan.
Alle reacties Link kopieren
La*Rubia schreef:
29-12-2020 22:37
Hou maar rekening met thuis omdat de ziekenhuizen geen plaats hebben
Dat is echt onzin, de verpleegkundigen/verloskundigen/gynaecologen die op de kraamafdelingen werken, werken niet op de corona afdelingen. Bij geen enkel ziekenhuis hier in de regio is op enig moment de verloskundige zorg afgeschaald. Ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie is altijd was lastiger (ook buiten corona) omdat mensen met een medische indicatie altijd voor gaan.
Alle reacties Link kopieren
La*Rubia schreef:
29-12-2020 22:37
Hou maar rekening met thuis omdat de ziekenhuizen geen plaats hebben
Als je uit je nek lult, kan je beter je mond houden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit voorjaar uitgerekend en hoop dat de maatregelen wat minder strikt zijn. Ik ga sowieso in het ziekenhuis bevallen (sta ook onder controle in het ziekenhuis en niet bij de eerstelijns verloskunde). Hier mag mijn man gewoon bij alle afspraken en echo's zijn gelukkig. We moeten we een mondkapje op. Bij de bevalling mag mijn man aanwezig zijn en nog iemand. Dus twee personen in totaal. Ook bij een positieve coronatest mag mijn man gewoon aanwezig zijn. De enige uitzondering is als het een keizersnede wordt, dan mag het niet. Ook als moeder wordt je niet bij je baby weggehouden als je corona hebt. Huid op huid contact en de borstvoeding wordt belangrijker gevonden (voor de binding met je baby) dan het risico dat je baby corona krijgt.

Gelukkig is het dus niet heel strikt hier en ik kan prima leven met dit beleid. Hoe het in de kraamweek gaat zijn weet ik niet. Ik heb de intake nog niet gehad. Ik hoop wel dat mijn ouders, broer en zus mogen komen op kraamvisite. Na de eerste hadden we na een week al een kraamfeestje thuis, dat is traditie waar mijn man vandaan komt. Ik hoop dat dit weer mogelijk is maar dat ligt natuurlijk aan de coronasituatie dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik had geen andere keus dan bevallen in het ziekenhuis. Al het personeel mondkapjes op maar het went snel.

Wij hebben bewust gekozen voor halve dagen kraamzorg. Toch contacturen vermijden en dan konden smiddags de grootouders langs komen. Het aantal besmettingen was toen wel lager. Wij hebben niemand de baby laten vast houden. Vriendinnen mochten even komen zonder gezin/ man. Max 2 bezoekjes per week.

Het gaf wel veel rust eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Onlangs keizersnede gehad. Ik vond het heerlijk die rust. Ik mocht 1 bezoeker per dag en dat was dus mijn partner (die telde ook mee als bezoek).
Ik vond het wel lekker die rust. Kraamweek is mij ook prima bevallen, maar ik had bewust voor halve dagen gekozen. Vond 8 uur lang iemand in huis bij de eerste erg veel, en partner is nu 6 weken thuis en zo had ons eerste kindje ook nog een beetje rust.

Ik weet niet of je het ook fijn vind als je kinderen langs mogen komen in het ziekenhuis na de geboorte of niet, maar anders zou ik dat ook even navragen. Ik wist dat ik 2 nachten moest blijven (bij jou niet het geval mits alles goed gaat natuurlijk) maar vond het wel heel fijn dat kinderen tot 13 jaar uitzondering waren op de bezoekregeling mits ze uit hetzelfde huishouden komen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook binnenkort een bevalling in Corona tijd!
Bij ons moet je als vrouw tijdens de bevalling alleen een mondkapje op als je het ziekenhuis binnen komt. Eenmaal op de kamer mag het mondkapje af voor de rest van de bevalling. Partner moet mondkapje op zodra de 1,5 meter niet meer gewaarborgd kan worden (persfase). Bij minimale klachten moeten we ons zo snel mogelijk laten testen, desnoods via de snelteststraat. Als je klachten hebt maar niet getest bent dan behandelen ze je alsof je positief bent. Dan inderdaad maanpak aan en mogen verloskundige en kraamzorg de kamer niet meer af en ga je in mini quarantaine.

Thuis bevallen geeft ook gedoe, want je andere kind(eren) mogen niet in het huis aanwezig zijn, zelfs niet als ze gewoon slapen. Dus ik hoop dat ik terecht kan in het ziekenhuis.

Qua kraamweek had ik bij de eerste al een rustige kraamweek qua bezoek. Keek toen enorm uit naar bezoek om alle ervaringen te kunnen delen. Zal nu alleen maar rustiger worden, wat ik denk ik wel prima ga vinden met nog een kleine in huis. Hopelijk is tegen die tijd de kinderopvang weer open en hebben we ook even echte quality time met de baby/herstel tijd.

Jullie ook succes met de bevalling!!
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
29-12-2020 22:51
Als je uit je nek lult, kan je beter je mond houden.
Let maar op. Over twee weken is er sprake van doffe ellende in de ziekenhuizen.
Alle reacties Link kopieren
La*Rubia schreef:
29-12-2020 23:10
Let maar op. Over twee weken is er sprake van doffe ellende in de ziekenhuizen.
Nogmaals dat was in het voorjaar ook en toen is op geen enkel moment de verloskundige zorg afgeschaald. Dat gaat ook niet want die baby komt eruit, hoe dan ook. Dat kan je niet timen. Dit communiceren de ziekenhuizen ook. Je zit mensen hiermee onnodig bang te maken.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
29-12-2020 23:16
Nogmaals dat was in het voorjaar ook en toen is op geen enkel moment de verloskundige zorg afgeschaald. Dat gaat ook niet want die baby komt eruit, hoe dan ook. Dat kan je niet timen. Dit communiceren de ziekenhuizen ook. Je zit mensen hiermee onnodig bang te maken.
We gaan het zien. Mijn 50 cent is dat niet medische bevallingen een ding worden
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
29-12-2020 23:16
Nogmaals dat was in het voorjaar ook en toen is op geen enkel moment de verloskundige zorg afgeschaald. Dat gaat ook niet want die baby komt eruit, hoe dan ook. Dat kan je niet timen. Dit communiceren de ziekenhuizen ook. Je zit mensen hiermee onnodig bang te maken.
Dat wat je zegt is niet helemaal waar:
In het voorjaar was de verloskundige zorg wel afgeschaald:
Veel minder contactmomenten en daardoor minder controles.
Ik was zwanger toen dus daarom weet ik dat.
De bevallingszorg gingwel gewoon door
Alle reacties Link kopieren
En “het afgeholpen voorjaar”: dat was toen. Toen iedereen die extra stap nog kon zetten. Het is echt anders nu. Ook verloskunde zal minder personeel kunnen krijgen
Alle reacties Link kopieren
La*Rubia schreef:
29-12-2020 23:20
We gaan het zien. Mijn 50 cent is dat niet medische bevallingen een ding worden
Die zijn nu al een ding in veel regio's. Dat heeft niets met corona te maken maar met het aantal bedden verloskundige zorg wat een ziekenhuis ter beschikking heeft. Als je pech hebt hier in de regio zijn ook alle ziekenhuizen in de stad vol en moet je naar een andere gemeente. Dat heeft echt niets met corona te maken maar met de eerdere afschaling van de verloskundige zorg in de ziekenhuizen.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
29-12-2020 23:25
Dat wat je zegt is niet helemaal waar:
In het voorjaar was de verloskundige zorg wel afgeschaald:
Veel minder contactmomenten en daardoor minder controles.
Ik was zwanger toen dus daarom weet ik dat.
De bevallingszorg gingwel gewoon door
Ik heb het ook over de bevallingszorg. Die is nooit afgeschaald of gestopt. Klopt dat afspraken die telefonisch konden ook telefonisch zijn gedaan om de contactmomenten te verminderen. Dat is nu nog steeds het beleid.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga volgende maand bevallen en ben medisch dus moet in het ziekenhuis bevallen.

Tot nog toe is mijn man met 1 afspraak mee geweest, verder heb ik het alleen moeten doen.
Met de bevalling mag hij er bij zijn, maar mogen we verder geen bezoek ontvangen.
In de kraamweek komt de verloskundige 1x controle doen en de rest gaat allemaal telefonisch.
Anders dan bij onze eerste zoon, maar we moeten het er maar mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik beval medisch met een keizersnee over een paar weken.

En afgelopen week te horen gekregen dat mijn man niet bij mij in de ok aanwezig mag zijn. Maar vanachter het raam alles mag bekijken. Maar ik verwacht dat dit niet standaard is maar omdat er bij mij 2 personen extra in de ok aanwezig moeten zijn inverband met de complicaties van de vorige keer.

En bij ons mag mijn dochtertje van 2 niet in het ziekenhuis komen omdat ze bij opa en oma is als de kleine geboren word.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven