Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Bevallen in coronatijd, wie mag baby vasthouden?

11-01-2021 12:51 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnen nu en maximaal 6 weken verwachten wij ons tweede kindje. Waar we bij ons zoontje (van nu 20 maanden) iedereen op kraamvisite kregen en degene die een flesje wilden geven dat ook lieten doen, voelt dat nu met corona niet goed. We zijn erover uit dat we kraamvisite zoveel mogelijk uitstellen, in ieder geval zolang de lockdown er is. En dat de mensen die we wel willen zien (familieleden en een paar hele goede vriendje), alleen komen mits geen klachten en onze baby niet vasthouden.

Alleen...welke familieleden (gezinsleden) mogen onze baby straks dan wel vasthouden? Mijn man heeft 2 weken vrij na de bevalling en daarna iedere woensdag voor een paar maanden, super fijn. Maar met dreumes in huis en straks met baby erbij, is het voor mij ook wel fijn als mijn moeder en schoonmoeder bijvoorbeeld wat kunnen bijspringen mocht dat nodig zijn. Zeker als de lockdown er na mijn bevalling nog is en onze dreumes niet naar de opvang kan.

Nu denken we er dus aan dat onze ouders alle 4 de baby mogen vasthouden. Zitten alleen wel met een dilemma: de veilige bubbel aan mijn ouders kant is er meer dan bij mijn schoonouders. Mijn ouders houden zo nodig afstand van mijn broer en hebben geen andere kleinkinderen. Mijn schoonouders passen wekelijks op hun 6 andere kleinkinderen onder de 13 jaar. Een schoonfamilielid werkt in de zorg. En drie schoonfamilieleden moeten werken op kantoor, waar afstand niet wordt nageleefd vertelden ze laatst. Hun werkgevers hechten er geen waarde aan en zelfs mensen met klachten moeten blijven komen. Onbegrijpelijk. Maar daardoor twijfel ik dus over of het handig is als mijn schoonouders de baby vasthouden. We willen het risico dat onze kleine corona zou krijgen zoveel mogelijk verkleinen. Het ding is alleen: schoonouders wonen om de hoek, mijn ouders niet. En ik vind het niet kunnen dat mijn ouders onze baby straks wel mogen vasthouden en zij niet. Lastige situatie! Ik dacht nog, we kunnen wel aan schoonouders vragen of ze toch meer afstand van de andere gezinsleden willen houden. Maar ja voor hoe lang...1 maand, 2 maanden. Een baby is sowieso een langere periode kwetsbaarder.

Misschien maak ik het lastiger dan het is, maar ik merk dat het mij best bezighoudt. En dat ik graag een keuze wil maken waar we goed over hebben nagedacht en niet straks overhaast. We weten het dus op dit moment niet zo goed. Misschien heeft iemand hier een heldere kijk? Of een ervaring te delen vanuit haar eigen kraamperiode in coronatijd.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 14:00
Volgens mij worden baby's toch wel als kwetsbaarder gezien. Kinderen hoeven onderling geen afstand te houden, maar toen wij in mei op kraamvisite gingen met mijn dochter van toen tien jaar heb ik voor de zekerheid gebeld met het informatienummer van de Rijksoverheid of zij de baby op schoot mocht (zelf was ik het sowieso niet van plan, ook uit voorzichtigheid uiteraard) en dat raadden ze toen toch echt af.
In mei was er ook nog veel minder bekend. Ik heb het een paar weken terug nog nagevraagd aan mijn arts. Ook omdat ik graag wilde weten wat de protocollen zijn mocht iemand in ons gezin corona hebben.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
11-01-2021 13:59
Je plannen stroken inderdaad niet met de geldende regels. Maar ik vrees dat je stroken verkeerd gebruikt.
Ik herhaal: blokjesverjaardagen zijn niet de bedoeling, blokjeskerst was dat ook niet. Dus allerlei verschillende mensen over de vloer zijn niet de bedoeling, ook niet als je je aan het maximale aantal per dag houdt. De regels zijn best simpel hoor, en hebben niet met je baby te maken, maar met iedereens gezondheid.
Heb je mij ergens blokjesbezoeken zien schrijven? Je verzint er zelf vanalles bij.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
11-01-2021 14:03
Heb je mij ergens blokjesbezoeken zien schrijven? Je verzint er zelf vanalles bij.
Je zegt dat vrienden en familie gewoon op bezoek komen, maar niet tegelijk. Dat is onverstandig. Maar goed, ik heb al uitgelegd waarom, nu terug naar TO die het sowieso maar over vier mensen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat maakt handen wassen nou uit als je elkaar daarna in het gezicht ademt? Dan is het leuk dat iemand het doet, maar redelijk nutteloos.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
11-01-2021 14:08
Maar wat maakt handen wassen nou uit als je elkaar daarna in het gezicht ademt? Dan is het leuk dat iemand het doet, maar redelijk nutteloos.
Als je afstand houdt (en goed ventileert) adem je elkaar toch niet in het gezicht?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 14:10
Als je afstand houdt (en goed ventileert) adem je elkaar toch niet in het gezicht?
Als je de baby vasthoudt, bedoelde ik :-)

Leuk dat een oma haar handen wast, maar die gaat daarna wel met haar gezicht boven die baby hangen. Meestal.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
11-01-2021 14:05
Je zegt dat vrienden en familie gewoon op bezoek komen, maar niet tegelijk. Dat is onverstandig. Maar goed, ik heb al uitgelegd waarom, nu terug naar TO die het sowieso maar over vier mensen heeft.
Heb je enig idee hoeveel mensen dat zijn? Nee. Je verzint er zelf bij dat het om veel mensen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
11-01-2021 14:08
Maar wat maakt handen wassen nou uit als je elkaar daarna in het gezicht ademt? Dan is het leuk dat iemand het doet, maar redelijk nutteloos.
Dat moet sowieso als je een pasgeboren baby vasthoudt. Dat was voor corona ook al zo. Er zit ook niet voor niets een flesje desinfect voor je handen in het kraampakket.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
11-01-2021 14:12
Als je de baby vasthoudt, bedoelde ik :-)

Leuk dat een oma haar handen wast, maar die gaat daarna wel met haar gezicht boven die baby hangen. Meestal.
O ja, dat is waar. Maar als je met je gezicht boven de baby hangt zijn het in elk geval alleen je eigen (eventuele) ziektekiemen, als je je handen niet wast wellicht ook nog de ziektekiemen van de mensen die dezelfde dingen hebben aangeraakt als jij. Mijn dochter werd geboren ten tijde van de Mexicaanse griep en ik stond toen heel erg erop dat iedereen handen waste (en veel minder mensen mochten haar vasthouden, dat ook).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 8 weken geleden bevallen en alleen m'n schoonmoeder en moeder hebben de baby vastgehouden de eerste weken. M'n schoonvader na een maand ongeveer pas en verder nog niemand op de kraamhulp na.

We krijgen ook geen kraamvisite, mensen vragen er ook niet naar
Alle reacties Link kopieren
Tegen mij zeggen artsen dat alleen de ouders en de kraamzorg de baby mag vast houden. [...]

Ik zou het risico niet nemen en gewoon niemand de baby laten vasthouden.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:55
Reden: Ongepast
27.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
11-01-2021 14:13
Dat moet sowieso als je een pasgeboren baby vasthoudt. Dat was voor corona ook al zo. Er zit ook niet voor niets een flesje desinfect voor je handen in het kraampakket.
Aha oeps, dat hebben we nog steeds, dat flesje. Zit nog bijna vol na 11 jaar.

Hoewel ik als ik in deze periode een baby had gekregen wel wat oplettender geweest zou zijn. Maar het lijkt me wel lastig nu. Iedereen zegt wat anders. Dus gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt?
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
11-01-2021 14:19
Tegen mij zeggen artsen dat alleen de ouders en de kraamzorg de baby mag vast houden. Baby’s zijn kwetsbaarder dan kinderen van basisschool leeftijd. Er zijn ook al genoeg baby’s overleden door Corona.

Ik zou het risico niet nemen en gewoon niemand de baby laten vasthouden.
Dat is gewoon niet waar. De paar baby's die overleden zijn aan corona waren allemaal niet gezond. Je moet geen dingen roepen die niet waar zijn. De artsen (die er verstand van hebben) zeggen iets heel anders.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
11-01-2021 14:19
Tegen mij zeggen artsen dat alleen de ouders en de kraamzorg de baby mag vast houden. Baby’s zijn kwetsbaarder dan kinderen van basisschool leeftijd. Er zijn ook al genoeg baby’s overleden door Corona.

Ik zou het risico niet nemen en gewoon niemand de baby laten vasthouden.
Hoeveel dan?
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
11-01-2021 14:19
Aha oeps, dat hebben we nog steeds, dat flesje. Zit nog bijna vol na 11 jaar.

Hoewel ik als ik in deze periode een baby had gekregen wel wat oplettender geweest zou zijn. Maar het lijkt me wel lastig nu. Iedereen zegt wat anders. Dus gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt?
Ik zou sowieso altijd advies aan je arts vragen. Dat heb ik ook gedaan. En daarnaast doen waar je je als beide ouders goed bij voelt.
Ik denk dat je moet doen wat goed voor jou en jouw man voelt, en niets uit schuldgevoel oid. Je moet al zoveel van anderen wil je het als kersverse moeder goed doen. Vaar op je eigen kompas, informeer je goed bij mensen die weten waar ze het over hebben en kijk samen hoe je het gaat doen. Denk wel dat je in de gaten mag houden in hoeverre de angst bij jullie regeert; die is namelijk ook niet altijd de beste raadgever.
Geniet vooral van elkaar deze periode, voor je het weet is het kindje geen baby meer.
ExodusRedux schreef:
11-01-2021 14:19
Er zijn ook al genoeg baby’s overleden door Corona.


Eeeeh, nee.


Maar 1. Afgelopen week. https://www.ad.nl/binnenland/rivm-met-c ... gle.com%2F Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) benadrukt dat het kindje ook leed aan een onderliggende aandoening. Niet eerder werd in de officiële documenten van het instituut een sterfgeval gemeld in de jongste leeftijdscategorie.


(tenzij je bedoelt dat 1 ook genoeg is, en ja, iedere dode is er 1 teveel, maar het leest alsof jij bedoelt dat er al meer baby's aan Corona zijn overleden)
JackyBee schreef:
11-01-2021 14:29
Ik denk dat je moet doen wat goed voor jou en jouw man voelt, en niets uit schuldgevoel oid. Je moet al zoveel van anderen wil je het als kersverse moeder goed doen. Vaar op je eigen kompas, informeer je goed bij mensen die weten waar ze het over hebben en kijk samen hoe je het gaat doen. Denk wel dat je in de gaten mag houden in hoeverre de angst bij jullie regeert; die is namelijk ook niet altijd de beste raadgever.
Geniet vooral van elkaar deze periode, voor je het weet is het kindje geen baby meer.

Bedenk daarbij dat ook de grootouders kunnen doen wat voor hun goed voelt. Als één grootouderstel zich gepasseerd voelt, kan het voor hun best goed voelen om het contact even wat te minderen. Prima dat je doet wat goed voelt, maar dan moet je het van anderen ook accepteren.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
11-01-2021 14:19
Tegen mij zeggen artsen dat alleen de ouders en de kraamzorg de baby mag vast houden. Baby’s zijn kwetsbaarder dan kinderen van basisschool leeftijd. Er zijn ook al genoeg baby’s overleden door Corona.

Ik zou het risico niet nemen en gewoon niemand de baby laten vasthouden.
Dit is aantoonbaar NIET WAAR. In Nederland is er één jongetje in de categorie 0-4jr overleden, zie https://rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken en dan 'Aantal overledenen naar leeftijd en geslacht'.
Dit kindje had bovendien een onderliggende aandoening, benadrukt het RIVM (zie kranten van 5 januari, heeft echt overal gestaan, van AD tot Parool).

Je kunt het echt niet maken om dit soort sensatiezucht en bangmakerij te posten, en al helemaal niet in een topic van een bijna-uitgerekende moeder!
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
11-01-2021 14:35
Eeeeh, nee.


Maar 1. Afgelopen week. https://www.ad.nl/binnenland/rivm-met-c ... gle.com%2F Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) benadrukt dat het kindje ook leed aan een onderliggende aandoening. Niet eerder werd in de officiële documenten van het instituut een sterfgeval gemeld in de jongste leeftijdscategorie.


(tenzij je bedoelt dat 1 ook genoeg is, en ja, iedere dode is er 1 teveel, maar het leest alsof jij bedoelt dat er al meer baby's aan Corona zijn overleden)
Precies.

En zelfs in dat bericht staat niet dat de baby is overleden aan het virus. Er staat dat hij besmet was met het virus.
Kan net zo goed dat de baby is overleden aan het onderliggend lijden.
Alle reacties Link kopieren
Tunamelt schreef:
11-01-2021 14:38
Je kunt het echt niet maken om dit soort sensatiezucht en bangmakerij te posten, en al helemaal niet in een topic van een bijna-uitgerekende moeder!
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
En on topic: ik snap dat dit ontzettend moeilijk is. Onze jongste is net voor de eerste lockdown geboren, en wij zijn heel erg voorzichtig geweest. Beide grootouderparen zeggen nu dat ze het zo jammer vinden hoe weinig ze hem hebben vast gehad, terwijl dat toch voor ieders welzijn was...

Kun je je schoonouders in alle redelijkheid vragen om de kwetsbaarste periode (bijv 6 weken ofzo) de contacten met anderen te minimaliseren, zodat ze jullie juist wel veel kunnen zien en de baby vasthouden? Ik zou denk ik die kant op sturen: laten weten dat je heel graag wil dat ze erbij zijn en vasthouden en helpen enzo, maar dat je uit voorzorg dan wel tijdelijk extra strenge maatregelen van hen vraagt.
tunamelt wijzigde dit bericht op 11-01-2021 14:57
0.14% gewijzigd
nerdopviva schreef:
11-01-2021 14:37
Bedenk daarbij dat ook de grootouders kunnen doen wat voor hun goed voelt. Als één grootouderstel zich gepasseerd voelt, kan het voor hun best goed voelen om het contact even wat te minderen. Prima dat je doet wat goed voelt, maar dan moet je het van anderen ook accepteren.
Misschien komen TO en partner wel tot het besluit dat ze beide grootouders in hun kringetje toelaten. We weten het niet.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
11-01-2021 13:45
Ik denk dat je dan heel veel gezeik krijgt. Plus het rs virus is een groter risico voor een pasgeboren baby dan corona. Voor corona deden we hier toch ook niet moeilijk over en toen bestond het rs virus ook al volop? Schoonouders uitsluiten omdat zij op de andere kleinkinderen passen vind ik nogal wat.
Dit idd. Ik begrijp niet zo goed wat corona nou te maken heeft met baby vasthouden, of is daar een officiële maatregel voor? Volgens mij is kraambezoek ongewenst omdat volwassenen niet samen zouden moeten komen, maar als ze dat dan toch doen, maakt het m.i. weinig uit of ze baby dan wel of niet vasthouden.

Corona of niet, zelf zou ik mijn pasgeborene wel aan opa en oma geven, nadat die hun handen hebben gewassen enz. Maar niet aan anderen. Anderen wil.ik momenteel sowieso niet op bezoek.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
11-01-2021 13:59
Je plannen stroken inderdaad niet met de geldende regels. Maar ik vrees dat je stroken verkeerd gebruikt.
Ik herhaal: blokjesverjaardagen zijn niet de bedoeling, blokjeskerst was dat ook niet. Dus allerlei verschillende mensen over de vloer zijn niet de bedoeling, ook niet als je je aan het maximale aantal per dag houdt. De regels zijn best simpel hoor, en hebben niet met je baby te maken, maar met iedereens gezondheid.
die blokjes gaat over: blokjes per dag
maximaal 2 personen per dag, en dat mogen elke dag andere personen zijn.

Ik ben in Coronatijd op kraambezoek geweest, veel afstand gehouden en de baby op afstand bewonderd, ging prima

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven