Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Bevallen in coronatijd, wie mag baby vasthouden?

11-01-2021 12:51 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnen nu en maximaal 6 weken verwachten wij ons tweede kindje. Waar we bij ons zoontje (van nu 20 maanden) iedereen op kraamvisite kregen en degene die een flesje wilden geven dat ook lieten doen, voelt dat nu met corona niet goed. We zijn erover uit dat we kraamvisite zoveel mogelijk uitstellen, in ieder geval zolang de lockdown er is. En dat de mensen die we wel willen zien (familieleden en een paar hele goede vriendje), alleen komen mits geen klachten en onze baby niet vasthouden.

Alleen...welke familieleden (gezinsleden) mogen onze baby straks dan wel vasthouden? Mijn man heeft 2 weken vrij na de bevalling en daarna iedere woensdag voor een paar maanden, super fijn. Maar met dreumes in huis en straks met baby erbij, is het voor mij ook wel fijn als mijn moeder en schoonmoeder bijvoorbeeld wat kunnen bijspringen mocht dat nodig zijn. Zeker als de lockdown er na mijn bevalling nog is en onze dreumes niet naar de opvang kan.

Nu denken we er dus aan dat onze ouders alle 4 de baby mogen vasthouden. Zitten alleen wel met een dilemma: de veilige bubbel aan mijn ouders kant is er meer dan bij mijn schoonouders. Mijn ouders houden zo nodig afstand van mijn broer en hebben geen andere kleinkinderen. Mijn schoonouders passen wekelijks op hun 6 andere kleinkinderen onder de 13 jaar. Een schoonfamilielid werkt in de zorg. En drie schoonfamilieleden moeten werken op kantoor, waar afstand niet wordt nageleefd vertelden ze laatst. Hun werkgevers hechten er geen waarde aan en zelfs mensen met klachten moeten blijven komen. Onbegrijpelijk. Maar daardoor twijfel ik dus over of het handig is als mijn schoonouders de baby vasthouden. We willen het risico dat onze kleine corona zou krijgen zoveel mogelijk verkleinen. Het ding is alleen: schoonouders wonen om de hoek, mijn ouders niet. En ik vind het niet kunnen dat mijn ouders onze baby straks wel mogen vasthouden en zij niet. Lastige situatie! Ik dacht nog, we kunnen wel aan schoonouders vragen of ze toch meer afstand van de andere gezinsleden willen houden. Maar ja voor hoe lang...1 maand, 2 maanden. Een baby is sowieso een langere periode kwetsbaarder.

Misschien maak ik het lastiger dan het is, maar ik merk dat het mij best bezighoudt. En dat ik graag een keuze wil maken waar we goed over hebben nagedacht en niet straks overhaast. We weten het dus op dit moment niet zo goed. Misschien heeft iemand hier een heldere kijk? Of een ervaring te delen vanuit haar eigen kraamperiode in coronatijd.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
11-01-2021 13:36
Waarom kiest je man niet voor langer verlof, TO? Hij heeft inmiddels recht op maximaal 5 weken.
Misschien wel recht op , alleen het kost je ook geld aangezien je maar 70 procent krijgt uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het minimaal zo benaderen als wanneer iemand een koortslip heeft, van een afstand bewonderen, niet zoenen/knuffelen.

Ja, het is natuurlijk jammer dat ze de baby dan niet vast kunnen houden. Maar op een afstand kun je er natuurlijk óók van genieten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hier moet ik bevallen binnen zeven weken, maar voor mij is het al duidelijk. Na de eerste bevalling (is lang geleden) werd ik dezelfde dag nog overvallen door allemaal familieleden die de baby -die met de vacuümpomp geboren was- vast wilden houden. Ik was niet sterk genoeg om er iets tegen te doen, en ik heb een vreselijke foto uit die tijd dat ik -net bevallen!!- voor pampus op bed lag met vier volwassen familieleden en drie kinderen die mijn baby hadden overgenomen.

Dat dus nooit meer. Bij de tweede heb ik drie weken niemand de baby laten vasthouden, behalve vader en broer van baby. Alleen kijken. Er was werkelijk niemand die daar een probleem van heeft gemaakt.

Voor mij dus ongeacht corona: niemand buiten ons gezin houdt de baby vast in de eerste weken. Van de kraamzorg mag er trouwens één persoon per dag op bezoek komen als de kraamverzorgster geweest is. De grootouders en mijn beste vriendin mogen op afstand komen kijken dan :-]
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de kraamverzorgster die bij ons thuis kwam een véél groter risico voor ons (want vier pubers/volwassen kinderen thuis en ze zei terloops ook nog even dat haar man net terug was van vakantie.....) dan onze eigen ouders en de kraamvisite die verder ook niemand zagen (want de meeste risico-patiënten).
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
11-01-2021 16:10
Ik vond de kraamverzorgster die bij ons thuis kwam een véél groter risico voor ons (want vier pubers/volwassen kinderen thuis en ze zei terloops ook nog even dat haar man net terug was van vakantie.....) dan onze eigen ouders en de kraamvisite die verder ook niemand zagen (want de meeste risico-patiënten).
Mijn kraamhulp zei ergens halverwege dat haar man Corona had gehad en wij haar eerste gezin na hun quarantaine waren. :-[
Alle reacties Link kopieren
Sorry ik had niet zoveel berichten verwacht en had een drukke dag met dreumes hier thuis dus weinig op mn telefoon. Lees zo al jullie reacties en reageer erop! Thanks allemaal alvast, super.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-01-2021 13:40
Bedoelt ze dan niet daarna? De eerste tijd is er sowieso ook nog kraamzorg, volgens mij mag er dan niet eens visite komen.
Ja, ik bedoelde inderdaad na die 2 weken. Sorry! Dus voor de overige 4 dagen waarin hij niet vrij is. Want werkt normaal 5 dagen.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
11-01-2021 13:36
Waarom kiest je man niet voor langer verlof, TO? Hij heeft inmiddels recht op maximaal 5 weken.
Omdat zijn werkgever hem niet 5 weken achter elkaar kan missen en wij daarnaast het ook heel gezellig vinden dat we mijn hele verlof een extra dag met zn vieren als gezin samen zijn. En dan kan hij soms ook iets doen met de oudste, of ik en de ander met de baby zijn.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
11-01-2021 13:42
Dat wisselt per opvang, die van ons bood zelfs bij hoogzwanger al noodopvang aan voor het andere kind.
Ja, kan het altijd proberen! Ook al is het maar 2 ochtenden.
Juuuli schreef:
11-01-2021 17:11
Omdat zijn werkgever hem niet 5 weken achter elkaar kan missen en wij daarnaast het ook heel gezellig vinden dat we mijn hele verlof een extra dag met zn vieren als gezin samen zijn. En dan kan hij soms ook iets doen met de oudste, of ik en de ander met de baby zijn.

Tuurlijk kan dat wel. Vrouwen zijn wel 4 maanden weg, dus 5 weken kan ook. Hij wíl hem niet 5 weken missen en dat snap ik wel, maar dat is wel wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
11-01-2021 13:43
Dat vind jij, ik heb daar een andere mening over en dat mag. Ik vertrouw daarnaast ook gewoon op het oordeel van de artsen, die corona niet als een risico zien voor een gezonde, pasgeboren baby. Zolang mensen geen klachten hebben en de hygiëne maatregelen in acht nemen zie ik geen risico.

TO, dit is iets wat je ook goed kan bespreken met je gynaecoloog of verloskundig. In het afgelopen jaar is er veel onderzoek gedaan naar corona en pasgeborenen. Ik heb ook aan mijn arts gevraagd hoe zij erin staan en wat de protocollen zijn.
Dat overleggen met mn verloskundige is wel een goede. Daar heb ik van de week weer een afspraak dus dan ga ik dat eens vragen.
Alle reacties Link kopieren
Greendale schreef:
11-01-2021 12:55
Ik heb in de vorige lockdown een baby gekregen, ze is nu 9 maanden. De eerste twee weken lagen we in het ziekenhuis en mocht er niemand komen. Toen we thuiskwamen zijn mijn ouders en schoonouders direct geweest, zij hebben haar vastgehouden na goed handen wassen en desinfecteren (en uiteraard zonder klachten). In de loop der tijd hebben wat meer mensen haar vastgehouden maar we zijn er nog steeds voorzichtig mee. Hechte vrienden en familie die we vaak zien mogen haar vasthouden (en nu vooral met haar spelen), de rest liever niet. Mensen waarvan ik weet dat ze zich niet aan de regels houden zien we helemaal niet.

Wat je ook doet, een onderscheid maken tussen beide opa’s en oma’s zou ik niet doen. Ook is de kans dat een baby ernstig ziek wordt van Corona niet groot. Daarmee zeg ik overigens niet dat je alles moet laten voor wat het is.
Thanks! Jouw kijk is wel hoe ik er ook tegenaan kijk nu. Al vind ik de twee opties die hieronder worden gegeven over of 10 dagen voor kraambezoek in quarantaine of een negatieve test wel het overwegen waard als de besmettingen blijven oplopen. En we zijn zelf ook voorzichtig verder.
Alle reacties Link kopieren
Juuuli schreef:
11-01-2021 17:11
Omdat zijn werkgever hem niet 5 weken achter elkaar kan missen en wij daarnaast het ook heel gezellig vinden dat we mijn hele verlof een extra dag met zn vieren als gezin samen zijn. En dan kan hij soms ook iets doen met de oudste, of ik en de ander met de baby zijn.
Dat tweede is natuurlijk een zeer legitieme reden, dat eerste is echt onzin. Ik geloof dat veel werkgevers dat proberen hoor, maar niemand is 5 weken onmisbaar. De werkgever van je man vindt het te veel gedoe, dat is iets anders. En dat is jammer, want op die manier verandert er nooit iets.
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
11-01-2021 13:02
https://www.thebestsocial.media/nl/marjon-klomps-zoon/

Deze bijvoorbeeld. Er staan nog meer van zulke verhalen op google
Deze had ik inderdaad wel gelezen. Toont goed aan hoe snel verspreiding kan gaan. Al is er wel een verschil denk ik tussen jongeren die met alcohol op samen gaan zitten en ouders en schoonouders die wel verantwoordelijkheid kunnen nemen in afstand houden van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
11-01-2021 12:58
Ik ben afgelopen zomer bevallen (ook Corona-tijd natuurlijk, alleen geen lockdown) en wij hebben mensen onze zoon gewoon vast laten houden. Maar we hebben ook niet super veel bezoek gehad. De meeste zaten zelf ook in een bubbel vanwege leeftijd/achterliggende zaken, en wij zaten in onze eigen bubbel. We hebben de keuze steeds aan de bezoekers gelaten, en ook zat er steeds best wat tijd tussen de bezoeken (dagen/week, niet uren).

Oh, en vanzelfsprekend kwamen mensen alleen langs zonder klachten. Maar goed; dat dienen bezoekers ook zonder Corona-gedoe te doen natuurlijk, bij een baby ;) En tuurlijk, je kunt ook Corona zonder klachten hebben, maar nogmaals; het gros van het bezoek zat sowieso in een eigen bubbel.
Fijn dat bij jullie iedereen in zn eigen bubbel zat! Scheelt ook als je dan niet veel bezoek hebt gekregen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
11-01-2021 13:03
Zien je (schoon)ouders je oudste kind ook? Ik neem aan dat ze die ook vasthouden/knuffelen?
In dat geval is er niet echt een toevoeging aan je bubbel als ze de baby vasthouden. De baby zelf loopt niet echt een groot risico.
Ja zien dreumes inderdaad wel. Passen ook nog een dag op beiden. Wat dat betreft zit er wel iets in wat je zegt. Alleen de kans dat dreumes het doorgeeft naar baby is wel kleiner dan dat iemand boven de 12 het overgeeft aan de baby. Toch?
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
11-01-2021 13:23
Met bovenstaande verzoeken wil er sowieso niemand meer de baby vasthouden. Probleem opgelost.
Haha ook een manier! Wel gelijk opgelost inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
11-01-2021 13:19
Ik ga in het voorjaar bevallen en familie en goede vrienden mogen de baby gewoon vasthouden (mits geen klachten en handen eerst wassen). Uiteraard er vanuit gaande dat de baby gezond is, niet prematuur of onderliggend lijden heeft. Volgens het coronaprotocol in het ziekenhuis (waar ik ook ga bevallen) hoeven moeders met corona geen afstand te houden van de baby en mogen ze ook gewoon borstvoeding geven. Ze zien corona niet als een risico voor een gezonde baby. De gynaecoloog gaf aan dat kinkhoest, de mazelen of het rs virus een grotere bedreiging voor een gezonde baby is dan corona. Daar vertrouw ik ook op. Ik vind het belangrijk dat onze baby ook een goede band opbouwt met familie en goede vrienden en daar hoort voor mij ook direct contact bij zoals vasthouden en knuffelen. Volwassenen hoeven overigens geen afstand te houden van kinderen.
Denk dat we er op dit moment hetzelfde over denken als jullie zo te lezen. Goed om te horen ook van het coronaprotocol in het ziekenhuis en wat je gynaecoloog erover zei. Over RS en mazelen denk je dan weer helemaal niet echt na. Tenminste ik niet bij de eerste...kinkhoest wel, door te laten vaccineren, maar niet dat ik daar nou zoveel mee bezig was en ben als in dat ik me er zorgen over maak. En blijkbaar is dat dus een groter risico dan. Terwijl alles nu op corona is gericht.

Ik vind direct contact met dierbaren om ons heen in de vorm van vasthouden en knuffelen ook belangrijk. Onze oudste is super sociaal en heeft helemaal geen verlatingsangst oid gehad. Voor een groot deel heeft dat denk ik wel te maken had met dat we soepel omgingen met vasthouden vanaf de geboorte. Maar deels zal het misschien ook aan karakter liggen natuurlijk, die kans bestaat ook. Alleen voor ons voelde het goed. Voor jou ook spannend een kindje binnenkort! Geniet ervan.
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
11-01-2021 13:29
Er komt gezeik van. Heel veel. Je moet het er maar voor over hebben....
Om die reden is dit voor ons inderdaad eigenlijk geen optie nee. Ze appen soms wel met elkaar, ondanks de afstand. En daarnaast wil ik geen onderscheid maken tegenover mn man. Hij is ook trots op ons kindje en wilt dat ook graag delen met zn ouders. Dus of allebei wel of niet. En dan neigen we nu dus naar allebei wel. :)
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
11-01-2021 13:35
Bespreek je zorgen met je schoonouders. Wellicht komen zij zelf al met de oplossing dat ze beter afstand gaan houden, of begrijpen ze wel dat voor nu alleen jouw ouders de kleine vast mogen houden.
Dit vind ik ook een goeie! Ga ik eens aankaarten bij ze.
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
11-01-2021 13:35
Lastig he, ik ben zelf over 2 weken uitgerekend. Wij hebben besloten beide ouders er wel bij te laten. Mijn moeder is inmiddels 1x gevaccineerd, dus dat is heel fijn.
Ik heb medische handalcohol en medische mondmaskers in huis, die kunnen zij dan gebruiken.
Ik weet trouwens zeker dat ouders aan beide kanten heel voorzichtig zijn en goed opletten.
Wat spannend!! Leuk zeg, geniet ervan straks. Fijn dat je moeder al is gevaccineerd. En slim dat je al die dingen in huis hebt gehaald. Ga ik ook doen!
Ik ga binnenkort op kraamvisite, ik heb heel voorzichtig geïnformeerd of de kraamvrouw ook aan visite doet, had voorgesteld er buiten een rondje te wandelen met kinderwagen (bevalling is al paar week geleden dus ik schat in dat ze dat wel kon volhouden).

Maw ik denk dat ook bezoek hier al goed over heeft nagedacht.

Dus bespreek het gewoon TO
Alle reacties Link kopieren
Juuuli schreef:
11-01-2021 21:22
Denk dat we er op dit moment hetzelfde over denken als jullie zo te lezen. Goed om te horen ook van het coronaprotocol in het ziekenhuis en wat je gynaecoloog erover zei. Over RS en mazelen denk je dan weer helemaal niet echt na. Tenminste ik niet bij de eerste...kinkhoest wel, door te laten vaccineren, maar niet dat ik daar nou zoveel mee bezig was en ben als in dat ik me er zorgen over maak. En blijkbaar is dat dus een groter risico dan. Terwijl alles nu op corona is gericht.

Ik vind direct contact met dierbaren om ons heen in de vorm van vasthouden en knuffelen ook belangrijk. Onze oudste is super sociaal en heeft helemaal geen verlatingsangst oid gehad. Voor een groot deel heeft dat denk ik wel te maken had met dat we soepel omgingen met vasthouden vanaf de geboorte. Maar deels zal het misschien ook aan karakter liggen natuurlijk, die kans bestaat ook. Alleen voor ons voelde het goed. Voor jou ook spannend een kindje binnenkort! Geniet ervan.
We staan er inderdaad hetzelfde in :) onze oudste heeft ook nooit verlatingsangst gehad en is nooit eenkennig geweest. Ik geloof echt dat dit inderdaad grotendeels komt omdat we zo soepel waren.

Bij mijn oudste maakte ik mij best wel zorgen om het rs virus, juist omdat ik in mijn directe omgeving heb gezien hoe ernstig dat is. Ik ben ook wel blij met mijn gynaecoloog en de goede voorlichting die ze geven. Dat is echt wel een geruststelling.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je dit lastig vindt! Het is sowieso erg belangrijk dat zowel jij als je partner zich goed voelen bij jullie beslissing. Ik ben zelf dit voorjaar tijdens de eerste lockdown bevallen en wij hebben ervoor gekozen de baby pas door anderen vast te laten houden na een aantal weken/maanden. Voorwaarde was dat het goed en ontspannen voelde. Alle familieleden en vrienden hadden hier alle begrip voor (de eerste weken kwam er alleen raamvisite en daarna hielden we nog een tijd afstand). Het ging niet alleen om het reële risico dat de baby erg ziek zou worden, maar om gemoedsrust. We wilden er geen stress of discussie over hebben. Toen de baby een paar maanden oud was voelde het vanzelf meer veilig en ontspannen. Ik zou vooral doen wat goed voelt (en het kan ook zijn dat je er na de bevalling anders over denkt dan nu, hormonen enzo ;-) ).
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
11-01-2021 14:05
Je zegt dat vrienden en familie gewoon op bezoek komen, maar niet tegelijk. Dat is onverstandig. Maar goed, ik heb al uitgelegd waarom, nu terug naar TO die het sowieso maar over vier mensen heeft.
4 mensen die de baby mogen vasthouden zoals we het nu zien. We zien wel meerdere mensen, allemaal wel op afstand en zonder knuffels/kussen. Maar wel stukken minder dan normaal. En volgens de regels mag je nog steeds mensen thuis ontvangen op afstand. We houden ons wel aan de max per dag en ontvangen soms ook dagen niemand hoor. Alleen bedoel in principe mag je gewoon nog wel bezoek krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven