Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Bevallen in coronatijd, wie mag baby vasthouden?

11-01-2021 12:51 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnen nu en maximaal 6 weken verwachten wij ons tweede kindje. Waar we bij ons zoontje (van nu 20 maanden) iedereen op kraamvisite kregen en degene die een flesje wilden geven dat ook lieten doen, voelt dat nu met corona niet goed. We zijn erover uit dat we kraamvisite zoveel mogelijk uitstellen, in ieder geval zolang de lockdown er is. En dat de mensen die we wel willen zien (familieleden en een paar hele goede vriendje), alleen komen mits geen klachten en onze baby niet vasthouden.

Alleen...welke familieleden (gezinsleden) mogen onze baby straks dan wel vasthouden? Mijn man heeft 2 weken vrij na de bevalling en daarna iedere woensdag voor een paar maanden, super fijn. Maar met dreumes in huis en straks met baby erbij, is het voor mij ook wel fijn als mijn moeder en schoonmoeder bijvoorbeeld wat kunnen bijspringen mocht dat nodig zijn. Zeker als de lockdown er na mijn bevalling nog is en onze dreumes niet naar de opvang kan.

Nu denken we er dus aan dat onze ouders alle 4 de baby mogen vasthouden. Zitten alleen wel met een dilemma: de veilige bubbel aan mijn ouders kant is er meer dan bij mijn schoonouders. Mijn ouders houden zo nodig afstand van mijn broer en hebben geen andere kleinkinderen. Mijn schoonouders passen wekelijks op hun 6 andere kleinkinderen onder de 13 jaar. Een schoonfamilielid werkt in de zorg. En drie schoonfamilieleden moeten werken op kantoor, waar afstand niet wordt nageleefd vertelden ze laatst. Hun werkgevers hechten er geen waarde aan en zelfs mensen met klachten moeten blijven komen. Onbegrijpelijk. Maar daardoor twijfel ik dus over of het handig is als mijn schoonouders de baby vasthouden. We willen het risico dat onze kleine corona zou krijgen zoveel mogelijk verkleinen. Het ding is alleen: schoonouders wonen om de hoek, mijn ouders niet. En ik vind het niet kunnen dat mijn ouders onze baby straks wel mogen vasthouden en zij niet. Lastige situatie! Ik dacht nog, we kunnen wel aan schoonouders vragen of ze toch meer afstand van de andere gezinsleden willen houden. Maar ja voor hoe lang...1 maand, 2 maanden. Een baby is sowieso een langere periode kwetsbaarder.

Misschien maak ik het lastiger dan het is, maar ik merk dat het mij best bezighoudt. En dat ik graag een keuze wil maken waar we goed over hebben nagedacht en niet straks overhaast. We weten het dus op dit moment niet zo goed. Misschien heeft iemand hier een heldere kijk? Of een ervaring te delen vanuit haar eigen kraamperiode in coronatijd.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
11-01-2021 14:19
Aha oeps, dat hebben we nog steeds, dat flesje. Zit nog bijna vol na 11 jaar.

Hoewel ik als ik in deze periode een baby had gekregen wel wat oplettender geweest zou zijn. Maar het lijkt me wel lastig nu. Iedereen zegt wat anders. Dus gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt?
Haha nou dat flesje komt nu goed van pas dan in deze tijd:).

Blijft inderdaad lastig, maar was vooral op zoek naar mensen die in hetzelfde schuitje zitten. En heb al wat goede tips en overwegingen langs zien komen dus dat is heel fijn!
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
11-01-2021 14:29
Ik denk dat je moet doen wat goed voor jou en jouw man voelt, en niets uit schuldgevoel oid. Je moet al zoveel van anderen wil je het als kersverse moeder goed doen. Vaar op je eigen kompas, informeer je goed bij mensen die weten waar ze het over hebben en kijk samen hoe je het gaat doen. Denk wel dat je in de gaten mag houden in hoeverre de angst bij jullie regeert; die is namelijk ook niet altijd de beste raadgever.
Geniet vooral van elkaar deze periode, voor je het weet is het kindje geen baby meer.
Goeie tip! Al heb ik dat na de geboorte van ons eerste al ondervonden ook en zijn we eigenlijk heel relaxed. Geen zorgen voor morgen types maar wel gezond verstand gebruiken. Niet zozeer angstig, wel graag een (voor ons) goede keuze willen maken. En dat heb ik voor m’n gevoel meer als ik het hier even over kan hebben met anderen. Zoals hier met dit topic. We gaan zeker genieten! Vliegt voorbij met zo’n kleine de tijd.
Alle reacties Link kopieren
Zeg ik vanmiddag nog dat we helemaal geen kraamvisite hebben gehad, zijn er vandaag 3 mensen die voorzichtig vragen of we aan kraamvisite doen.

Yes, eindelijk! :heart:

Maar niet de baby vasthouden dus. Al ben ik daar normaal ook niet zo van.
Alle reacties Link kopieren
Tunamelt schreef:
11-01-2021 14:38
Dit is aantoonbaar NIET WAAR. In Nederland is er één jongetje in de categorie 0-4jr overleden, zie https://rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken en dan 'Aantal overledenen naar leeftijd en geslacht'.
Dit kindje had bovendien een onderliggende aandoening, benadrukt het RIVM (zie kranten van 5 januari, heeft echt overal gestaan, van AD tot Parool).

Je kunt het echt niet maken om dit soort sensatiezucht en bangmakerij te posten, en al helemaal niet in een topic van een bijna-uitgerekende moeder!
Lief van je, gelukkig ben ik niet zo bang aangelegd. Maar 1 is wel heel anders dan meerderen zoals gesuggereerd wordt ja...al is dat natuurlijk ook heel heftig!
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
11-01-2021 14:48
Misschien komen TO en partner wel tot het besluit dat ze beide grootouders in hun kringetje toelaten. We weten het niet.
Zoals we er nu over denken blijven we hierbij inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
11-01-2021 16:01
Hier moet ik bevallen binnen zeven weken, maar voor mij is het al duidelijk. Na de eerste bevalling (is lang geleden) werd ik dezelfde dag nog overvallen door allemaal familieleden die de baby -die met de vacuümpomp geboren was- vast wilden houden. Ik was niet sterk genoeg om er iets tegen te doen, en ik heb een vreselijke foto uit die tijd dat ik -net bevallen!!- voor pampus op bed lag met vier volwassen familieleden en drie kinderen die mijn baby hadden overgenomen.

Dat dus nooit meer. Bij de tweede heb ik drie weken niemand de baby laten vasthouden, behalve vader en broer van baby. Alleen kijken. Er was werkelijk niemand die daar een probleem van heeft gemaakt.

Voor mij dus ongeacht corona: niemand buiten ons gezin houdt de baby vast in de eerste weken. Van de kraamzorg mag er trouwens één persoon per dag op bezoek komen als de kraamverzorgster geweest is. De grootouders en mijn beste vriendin mogen op afstand komen kijken dan :-]
Spannend ook voor jou! Ook al bijna uitgerekend. Maar wat verschrikkelijk hoe het dan bij de eerste is gegaan...dat mensen zich zo kunnen opdringen zeg. Kan me voorstellen dat je nu los van corona dat niet meer wilt.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
11-01-2021 17:55
Dat tweede is natuurlijk een zeer legitieme reden, dat eerste is echt onzin. Ik geloof dat veel werkgevers dat proberen hoor, maar niemand is 5 weken onmisbaar. De werkgever van je man vindt het te veel gedoe, dat is iets anders. En dat is jammer, want op die manier verandert er nooit iets.
Is ook zo hoor! Stel dat we echt die 5 weken achter elkaar zouden willen inzetten dan heeft werkgever daarmee te dealen. Alleen wij willen dus graag ook spreiden.:)
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
11-01-2021 21:29
Ik ga binnenkort op kraamvisite, ik heb heel voorzichtig geïnformeerd of de kraamvrouw ook aan visite doet, had voorgesteld er buiten een rondje te wandelen met kinderwagen (bevalling is al paar week geleden dus ik schat in dat ze dat wel kon volhouden).

Maw ik denk dat ook bezoek hier al goed over heeft nagedacht.

Dus bespreek het gewoon TO
Ook slim bedacht!
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
11-01-2021 12:58
Ik ben afgelopen zomer bevallen (ook Corona-tijd natuurlijk, alleen geen lockdown) en wij hebben mensen onze zoon gewoon vast laten houden. Maar we hebben ook niet super veel bezoek gehad. De meeste zaten zelf ook in een bubbel vanwege leeftijd/achterliggende zaken, en wij zaten in onze eigen bubbel. We hebben de keuze steeds aan de bezoekers gelaten, en ook zat er steeds best wat tijd tussen de bezoeken (dagen/week, niet uren).

Oh, en vanzelfsprekend kwamen mensen alleen langs zonder klachten. Maar goed; dat dienen bezoekers ook zonder Corona-gedoe te doen natuurlijk, bij een baby ;) En tuurlijk, je kunt ook Corona zonder klachten hebben, maar nogmaals; het gros van het bezoek zat sowieso in een eigen bubbel.
Hier hetzelfde met een baby uit mei!
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
11-01-2021 21:59
Zeg ik vanmiddag nog dat we helemaal geen kraamvisite hebben gehad, zijn er vandaag 3 mensen die voorzichtig vragen of we aan kraamvisite doen.

Yes, eindelijk! :heart:

Maar niet de baby vasthouden dus. Al ben ik daar normaal ook niet zo van.
Ahh zul je altijd zien. Wel heel leuk dat er mensen je baby willen komen bewonderen. Je bent ook trots en wilt hem showen toch. Tenminste dat gevoel had ik wel heel sterk bij de oudste toen! En op afstand mits gezond kan inderdaad wel zonder vasthouden in deze tijd. Hadden jullie er iets over op het geboortekaartje staan?

Ben ik trouwens ook wel benieuwd naar bij de anderen die hierboven aangeven bevallen te zijn in coronatijd, of die de komende weken nog moeten bevallen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij 2 vriendinnen op kraamvisite geweest afgelopen half jaar en bij beide gewoon de baby in m’n armen gekregen. Ook verder geen vragen gesteld oid.

Doe gewoon waar jij je goed bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
Juuuli schreef:
11-01-2021 22:21
Ahh zul je altijd zien. Wel heel leuk dat er mensen je baby willen komen bewonderen. Je bent ook trots en wilt hem showen toch. Tenminste dat gevoel had ik wel heel sterk bij de oudste toen! En op afstand mits gezond kan inderdaad wel zonder vasthouden in deze tijd. Hadden jullie er iets over op het geboortekaartje staan?

Ben ik trouwens ook wel benieuwd naar bij de anderen die hierboven aangeven bevallen te zijn in coronatijd, of die de komende weken nog moeten bevallen!
Nee wij hadden geen tekst over bezoek (of corona) op het kaartje. Gewoon onze nummers onder het adres .
Alle reacties Link kopieren
Nee, wij hebben er ook niets over staan op het kaartje. Het kind zal de rest van z'n leven weten dat hij in dát jaar geboren is, dat hoeft niet ook nog eens op z'n kaartje te staan. We hadden staan dat mensen konden appen om de baby te bewonderen :) (in andere woorden, maar dat wordt misschien te herkenbaar ;) )
Alle reacties Link kopieren
xiongmao schreef:
11-01-2021 22:31
Ik ben bij 2 vriendinnen op kraamvisite geweest afgelopen half jaar en bij beide gewoon de baby in m’n armen gekregen. Ook verder geen vragen gesteld oid.

Doe gewoon waar jij je goed bij voelt.
en ik ging op kraambezoek, van te voren nog met mijn man besproken: wat doen we? Houden we de beeb vast?
Ons idee was: laten we maar niet doen
En dat was het idee van de ouders ook
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
11-01-2021 16:13
Mijn kraamhulp zei ergens halverwege dat haar man Corona had gehad en wij haar eerste gezin na hun quarantaine waren. :-[
Damn.... dat zal vast geen lekker gevoel hebben gegeven?
Ik kan ook ieder moment bevallen. In de kraamweek wordt het sws allemaal een beetje lastig natuurlijk i.v.m. de 'maximaal 2 mensen per dag op bezoek' in combinatie met de kraamverzorgster+leerling die dan rondlopen. Dat vind ik nu dan nog meer een lastig dingetje.

Ik houd in ieder geval anderhalve meter afstand van mijn (schoon)ouders. Dus ik denk dat ze het moeten doen met even verliefd gluren over het randje van de wieg of dat ze haar daaruit wel op mogen pakken, maar ik ga haar niet overgeven want geen afstand.

Geldt overigens voor iedereen die in onze 'bubbel' zit hoor.

In juli is een vriendin van ons bevallen en haar kindje heb ik toen niet vastgehouden, maar moet eerlijk zeggen dat het ook niet in me opkwam om dat wel te doen of te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-01-2021 15:37
Damn.... dat zal vast geen lekker gevoel hebben gegeven?
Nee dat was wel even slikken...
Maargoed, je moet een keer weer aan het werk natuurlijk. O_O

Ik kon het wel relativeren, maar schrok echt wel even.
Alle reacties Link kopieren
Snoezelientje_ schreef:
12-01-2021 15:49
Ik kan ook ieder moment bevallen. In de kraamweek wordt het sws allemaal een beetje lastig natuurlijk i.v.m. de 'maximaal 2 mensen per dag op bezoek' in combinatie met de kraamverzorgster+leerling die dan rondlopen. Dat vind ik nu dan nog meer een lastig dingetje.

Ik houd in ieder geval anderhalve meter afstand van mijn (schoon)ouders. Dus ik denk dat ze het moeten doen met even verliefd gluren over het randje van de wieg of dat ze haar daaruit wel op mogen pakken, maar ik ga haar niet overgeven want geen afstand.

Geldt overigens voor iedereen die in onze 'bubbel' zit hoor.

In juli is een vriendin van ons bevallen en haar kindje heb ik toen niet vastgehouden, maar moet eerlijk zeggen dat het ook niet in me opkwam om dat wel te doen of te vragen.
Ik zou in overleg die leerling toch echt even niet laten komen. Kunnen ten minste de oma's eventueel komen.
Leeuw32 schreef:
12-01-2021 16:58
Ik zou in overleg die leerling toch echt even niet laten komen. Kunnen ten minste de oma's eventueel komen.
Nee, bewust voor gekozen om die leerling wel te laten komen. Mijn ouders kunnen alleen samen komen (mijn moeder is niet mobiel) en wil niet mijn schoonmoeder dan wel laten komen, dus ik schiet daar niks mee op anders. Doe dan die leerling maar, dan heeft er tenminste nog iemand baat bij :proud:
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat er hier zo bewust over wat nagedacht! Ik werk op een kraam/verlosafdeling en heb heel vaak het gevoel dat corona helemaal niet leeft bij onze kraamvrouwen en hun partners.
Er wordt haast door iedereen gevraagd of er voor hun geen uitzondering kan worden gemaakt wat visite betreft. Sommige worden echt boos en ondanks dat de regels duidelijk zijn hebben mensen er gewoon schijt aan!

Per 24 uur zorgen bij ons 3 tot 5 mensen voor de kraamvrouwen en hun baby. Buiten de schoonmaak en voedingsassistenten die ook op de kamer komen en dus ook dicht in de buurt vd baby. Niemand zit daar mee!
Ook moeten wij werken in situaties waar andere mensen in quarantaine zitten, met Covid positieve mensen in aanraking geweest bijvoorbeeld of een besmette huisgenoot.

Ook komen er, gelukkig niet dagelijks, barenden met Corona bevallen. En natuurlijk werken we met beschermingsmiddelen en proberen de richtlijnen strikt te volgen maar het blijft mensenwerk.

Heel soms merk je dat ouders er over nagedacht hebben, dat vader zoveel mogelijk de zorg voor de baby op zich neemt. We willen mensen niet bang maken maar ikzelf zou zo snel mogelijk het ziekenhuis willen verlaten. Maar echt, heel vaak willen mensen juist nog een nachtje langer blijven! Maar misschien verwennen we de mensen teveel 😁
Wat ga je doen wanneer iemand toch een kuchje blijkt te hebben of stiekem toch wel snottert? Meteen buiten zetten?

Mijn schoonouders zijn nemen/namen het ook niet zo nauw met de coronaregels. Gezellig met kerst langs gekomen, nee geen klachten hoor.
Toch kuchend en snuffend aan tafel gezeten. 5 dagen later ik positief voor corona en hun toch ook maar laten testen: ook positief.

Ik ben afgelopen april bevallen tijdens de lockdown en als ik nu terugkijk, zeker als ik zie hoe mijn schoonouders er mee omgaan ben ik blij dat ik iedereen minstens 3 weken buiten de deur heb gehouden en pas in de zomer mochten ze naar handen wassen etc de baby vasthouden.

Maar goed, zeker in die eerste lockdown was er nog sprake van dat kraamzorg niet/veel minder kwam wanneer iemand klachten had en mochten wanneer zij er was sowieso geen bezoek komen.
Alle reacties Link kopieren
Snoezelientje_ schreef:
12-01-2021 17:31
Nee, bewust voor gekozen om die leerling wel te laten komen. Mijn ouders kunnen alleen samen komen (mijn moeder is niet mobiel) en wil niet mijn schoonmoeder dan wel laten komen, dus ik schiet daar niks mee op anders. Doe dan die leerling maar, dan heeft er tenminste nog iemand baat bij :proud:
Dan snap ik het!
Alle reacties Link kopieren
malibu69 schreef:
12-01-2021 23:39
Wat goed dat er hier zo bewust over wat nagedacht! Ik werk op een kraam/verlosafdeling en heb heel vaak het gevoel dat corona helemaal niet leeft bij onze kraamvrouwen en hun partners.
Er wordt haast door iedereen gevraagd of er voor hun geen uitzondering kan worden gemaakt wat visite betreft. Sommige worden echt boos en ondanks dat de regels duidelijk zijn hebben mensen er gewoon schijt aan!

Per 24 uur zorgen bij ons 3 tot 5 mensen voor de kraamvrouwen en hun baby. Buiten de schoonmaak en voedingsassistenten die ook op de kamer komen en dus ook dicht in de buurt vd baby. Niemand zit daar mee!
Ook moeten wij werken in situaties waar andere mensen in quarantaine zitten, met Covid positieve mensen in aanraking geweest bijvoorbeeld of een besmette huisgenoot.

Ook komen er, gelukkig niet dagelijks, barenden met Corona bevallen. En natuurlijk werken we met beschermingsmiddelen en proberen de richtlijnen strikt te volgen maar het blijft mensenwerk.

Heel soms merk je dat ouders er over nagedacht hebben, dat vader zoveel mogelijk de zorg voor de baby op zich neemt. We willen mensen niet bang maken maar ikzelf zou zo snel mogelijk het ziekenhuis willen verlaten. Maar echt, heel vaak willen mensen juist nog een nachtje langer blijven! Maar misschien verwennen we de mensen teveel 😁
Zonder corona snap ik dat wel: 48 uur na mijn keizersnede werd ik ontslagen. Eigenlijk veel te vroeg want je kunt echt niks! Vroeger bleef je toen een week in het ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
Bendela schreef:
13-01-2021 08:44

Maar goed, zeker in die eerste lockdown was er nog sprake van dat kraamzorg niet/veel minder kwam wanneer iemand klachten had en mochten wanneer zij er was sowieso geen bezoek komen.
Klopt het dat je in die hele periode dat zij er waren geen bezoek mocht hebben, niet alleen op het moment dat ze aanwezig waren? Dus ook niet 's middags als ze weg waren? Ik hoorde in het voorjaar van iemand dat als ze erachter kwamen dat je toch bezoek had gehad, ze de hele kraamzorg mochten afbreken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-01-2021 09:31
Klopt het dat je in die hele periode dat zij er waren geen bezoek mocht hebben, niet alleen op het moment dat ze aanwezig waren? Dus ook niet 's middags als ze weg waren? Ik hoorde in het voorjaar van iemand dat als ze erachter kwamen dat je toch bezoek had gehad, ze de hele kraamzorg mochten afbreken.
Ik kan alleen over de zomer spreken, maar in het kraamhotel mocht er één iemand per dag op bezoek komen. Met de kraamzorg thuis maakte het haar niet zo uit. Liever niet als zij er ook was (ofwel; dat was het protocol) maar toen mijn vader nog een bakkie koffie dronk toen hij ons had thuisgebracht, en zij er ook net was, was het geen probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven