Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Bevallen in coronatijd, wie mag baby vasthouden?

11-01-2021 12:51 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnen nu en maximaal 6 weken verwachten wij ons tweede kindje. Waar we bij ons zoontje (van nu 20 maanden) iedereen op kraamvisite kregen en degene die een flesje wilden geven dat ook lieten doen, voelt dat nu met corona niet goed. We zijn erover uit dat we kraamvisite zoveel mogelijk uitstellen, in ieder geval zolang de lockdown er is. En dat de mensen die we wel willen zien (familieleden en een paar hele goede vriendje), alleen komen mits geen klachten en onze baby niet vasthouden.

Alleen...welke familieleden (gezinsleden) mogen onze baby straks dan wel vasthouden? Mijn man heeft 2 weken vrij na de bevalling en daarna iedere woensdag voor een paar maanden, super fijn. Maar met dreumes in huis en straks met baby erbij, is het voor mij ook wel fijn als mijn moeder en schoonmoeder bijvoorbeeld wat kunnen bijspringen mocht dat nodig zijn. Zeker als de lockdown er na mijn bevalling nog is en onze dreumes niet naar de opvang kan.

Nu denken we er dus aan dat onze ouders alle 4 de baby mogen vasthouden. Zitten alleen wel met een dilemma: de veilige bubbel aan mijn ouders kant is er meer dan bij mijn schoonouders. Mijn ouders houden zo nodig afstand van mijn broer en hebben geen andere kleinkinderen. Mijn schoonouders passen wekelijks op hun 6 andere kleinkinderen onder de 13 jaar. Een schoonfamilielid werkt in de zorg. En drie schoonfamilieleden moeten werken op kantoor, waar afstand niet wordt nageleefd vertelden ze laatst. Hun werkgevers hechten er geen waarde aan en zelfs mensen met klachten moeten blijven komen. Onbegrijpelijk. Maar daardoor twijfel ik dus over of het handig is als mijn schoonouders de baby vasthouden. We willen het risico dat onze kleine corona zou krijgen zoveel mogelijk verkleinen. Het ding is alleen: schoonouders wonen om de hoek, mijn ouders niet. En ik vind het niet kunnen dat mijn ouders onze baby straks wel mogen vasthouden en zij niet. Lastige situatie! Ik dacht nog, we kunnen wel aan schoonouders vragen of ze toch meer afstand van de andere gezinsleden willen houden. Maar ja voor hoe lang...1 maand, 2 maanden. Een baby is sowieso een langere periode kwetsbaarder.

Misschien maak ik het lastiger dan het is, maar ik merk dat het mij best bezighoudt. En dat ik graag een keuze wil maken waar we goed over hebben nagedacht en niet straks overhaast. We weten het dus op dit moment niet zo goed. Misschien heeft iemand hier een heldere kijk? Of een ervaring te delen vanuit haar eigen kraamperiode in coronatijd.
Susan schreef:
13-01-2021 09:31
Klopt het dat je in die hele periode dat zij er waren geen bezoek mocht hebben, niet alleen op het moment dat ze aanwezig waren? Dus ook niet 's middags als ze weg waren? Ik hoorde in het voorjaar van iemand dat als ze erachter kwamen dat je toch bezoek had gehad, ze de hele kraamzorg mochten afbreken.
Oeh dat weet ik eigenlijk niet. Ik had flink wat bloedverlies gehad dus was blij dat er niemand mocht komen dus niet gevraagd of avond bijvoorbeeld wel oké was.
Tijdens de hielprik kwam de wijkverpleegkundige en bleef de kraamverzorgster ook boven en was mijn man met baby beneden.
Man op 1,5 m afstand en baby op een kussen op de eettafel. Maar goed toen was het allemaal nieuw natuurlijk, misschien nu niet zo streng.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-01-2021 09:31
Klopt het dat je in die hele periode dat zij er waren geen bezoek mocht hebben, niet alleen op het moment dat ze aanwezig waren? Dus ook niet 's middags als ze weg waren? Ik hoorde in het voorjaar van iemand dat als ze erachter kwamen dat je toch bezoek had gehad, ze de hele kraamzorg mochten afbreken.
Ja, in mijn geval (tijdens 1e lockdown bevallen) was dit het geval. Alleen raamvisite was toegestaan in die periode, ook buiten de uren dat de kraamzorg er was.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de reacties weer, denk dat wij ook niks over bezoek op het kaartje zetten. Mensen appen toch wel en dan kunnen we op dat moment altijd nog beslissen dat we videobellen en wie weer ook of er eventueel iemand op (k)raambezoek komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven