Coronavirus COVID-19 alle pijlers

BOOSTERPRIK - Voor wie nemen we die eigenlijk?

25-11-2021 18:42 811 berichten
Alle reacties Link kopieren
De overheid moet veel meer doen om de ongevaccineerden te bereiken. Ze richten zich enkel tot de bereidwillige groep (de reeds gevaccineerden) om zich opnieuw te laten prikken.

Ookal voelt het als een compensatie (ik ben nog ruim voldoende beschermd), de boosterprik zal ik ook nemen, voel me zeker wel maatschappelijk verantwoordelijk.
ECHTER de overheid doet te weinig om de anti-vaxxers te bewegen tot het nemen van prikken. Op deze manier redden we het niet.

Groepen bestaan uit subgroepen
Weigeraars hebben verschillende motieven. Daar liggen kansen voor de overheid.

Er zijn passieve weigeraars (die krijgen bijvoorbeeld te weinig begrijpbare informatie, voelen zich vanwege achterstandspositie minder betrokken bij de overheid, hun omgeving helpt niet mee, ervaren groepsdruk, bijv migranten) en er zijn actieve weigeraars.

De actieve weigeraars zijn ook weer onder te verdelen in subgroepen. Van principiële weigeraars, angstige of verwarde mensen en relschoppers (anti-overheid).

Er is vanuit de overheid onvoldoende strategie om de deze groepen te bereiken. Dus legt men de oplossing enkel bij de bereidwillige groep om die steeds weer te laten prikken. Zonder visie en gerichte aanpak om zoveel mogelijk mensen te bereiken redden we het niet. Een ander groot risico: het vertouwen van gevaccineerden wordt ook minder als men steeds moet bijprikken terwijl men nog ruim voldoende beschermd is. Enkel omdat de overheid geen werk maakt van het bewegen van de ongevaccineerden.

Onvoldoende visie en strategie (vooruit denken):
Het is al jaren dankzij onderzoek en studies bekend dat bijv migranten zonder extra inspanningen vanuit de overheid niets doen met oproepen tot vaccinatie (zoals griepprik, oproepen bevolkingsonderzoek). Dit heeft verschillende oorzaken. Een belangrijke is de taalbarriere, ouderen zijn afhankelijk van hun kinderen voor uitleg, deze raden het af. Een tweede belangerijke reden is het wantrouwen richting overheid (denk aan etnische profilering, kindertoeslagaffaire). Ondanks deze kennis en ondanks de wetenschap dat diabetes veel voorkomt onder deze groep, is er vanuit de overheid bar weinig gedaan om ze te bereiken.

De persconferenties worden bijvoorbeeld niet eens ondertiteld. Ik vind zoiets totaal ongepast, je negeert daarmee het gegeven dat we een multiculturele samenleving hebben. Best dubieus. Als er verkiezingen zijn weten ze zich immers wel in bochten te wringen om zoveel mogelijk mensen te bereiken met gerichte campagnes bijvoorbeeld. Elke stem telt tijdens de verkiezingen. Elke prik telt blijkbaar niet tijdens een pandemie.

Door zeer bezorgde drukbezette (huis)artsen is er begin dit jaar een brandbrief gestuurd aan Hugo. Om erop te wijzen dat deze groep (migranten) onvoldoende meegenomen wordt en veel besmettingen en doden kent. Ze zijn oververtegenwoordigd in de ziekenhuizen en op de IC’s. Dat als er niet snel ingegrepen wordt door het kabinet zij zorgen voor een derde grote golf vanaf september dit jaar die de ziekenhuizen plat leggen.

Pas door de petitie en brandbrief van de (huis)artsen, ondersteund door ziekenhuizen en zorgverzekeraars, is de overheid maanden te laat alsnog in actie gekomen. Zoals verzocht door de artsen zijn er inmiddels campagnes gestart in de diverse wijken.

https://www.nu.nl/coronavirus/6129606/a ... ccins.html

https://pointer.kro-ncrv.nl/artsen-over-vaccinatiekloof

Inmiddels is het eind november.
De voorspellingen van de artsen zijn uitgekomen. De ziekenhuizen en IC’s liggen vol, met voornoemde groep oververtegenwoordigd. Tegen code zwart aan. Overige operaties zijn opgeschort. Dit is ongekend. Dit had voorkomen kunnen worden. De campagnes laten nu al zien dat deze groep mensen door begrijpelijke informatie zich gewoon laten vaccineren (in de betreffende wijken is 3 maanden na start campagnes de vaccinatiegraad 25% verhoogd. Het gemiddelde ligt daar nu rond de 75%). Dus doorpakken Hugo en zijn batterij aan ambtenaren! Dit moet geregeld worden, hele land door en snel. Daarnaast een gerichte aanpak starten voor de andere subgroepen van anti-vaxxers.

De prijs van de afwachtende houding van het kabinet
Inmiddels hebben meer dan 27.000 !! zorgmedewerkers hun baan opgezegd en zijn er rond de 230.000 !! uitgestelde operaties en behandelingen die ingehaald moeten worden. Hoe dan?? Denk vooral aan de mensenlevens die niet zijn gered en die nu nog in gevaar zijn door covid en door uitgestelde operaties!!

Stop met elkaar virtueel de schedels in te slaan. Het lucht tijdelijk op maar verandert niks. Richt je tot de overheid!! Kopieer deze link en deel het zoveel mogelijk met journalisten, politici. Dit moet veranderen anders redden we het niet.

Zij onderstaande link met artikel die dit bevestigt. Met grote dank aan Dokje.

We don’t need universal booster shots. We need to reach the unvaccinated.

https://www.washingtonpost.com/outlook/ ... l-opinion/

—————————————————-

Dokje schreef: ↑30-11-2021 23:25
Ellerlilalinne: dit artikel beschrijft misschien wat je ervaart. Geschreven door 2 oud directeuren van de Amerikaanse FDA en een arts, die recent opgestapt zijn bij de FDA. Reden: dat zonder medisch wetenschappelijke basis de booster voor iedereen wordt 'gepusht' ipv voor de (veel kleinere) groep waarvoor de booster effectief zal zijn.
Bizar trouwens dat je hier in Nederland niks over hoort, de FDA is toch een hele belangrijke organisatie. En deze oud directeuren hebben recent nog in the Lancet gepubliceerd.
Het kan nooit kwaad om verschillende invalshoeken te lezen.

https://www.washingtonpost.com/outlook/ ... l-opinion/
ellerlilalinne wijzigde dit bericht op 03-12-2021 00:49
93.14% gewijzigd
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Voor mezelf (na een positieve test het advies gevolgd en 1 keer Pfizer laten zetten). Op dit moment beschouwen meerdere landen (zoals UK en VS) mij daardoor als niet volledig gevaccineerd en hoewel ik daar nu niet heen hoef vind ik het wel een fijn idee dat het ooit wel weer kan. Ook niet ondenkbaar dat het voor mijn werk ooit weer handig wordt.

Voor de zorg. Als ik de zorgmedewerkers kan helpen ontlasten doe ik dat graag.

Voor mijn omgeving. Als ik de kans om anderen te besmetten met zo weinig moeite weer iets kan verminderen dan doe ik dat graag.
Alle reacties Link kopieren
voor mezelf , voor de rest van de wereld en om te kunnen reizen, als dat weer mogelijk is.
hoi
Alle reacties Link kopieren
Ach als hij toch gratis is, waarom zou je niet het maximale eruit halen?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik haal helemaal niks. Niet nodig. Heb geen vaccin en leef nog steeds 😂 en die onzin je doet het voor ander is bullshit. Je doet het voor jezelf zodat je een qr code heb en dus overal in mag. Ik doe niet mee aan deze waanzin. Aan mij verdient de pharma geen geld. Overigens wel een goed verdienmodel. Als ik in mijn omgeving verschillende verhalen hoor dat ze na het vaccin hun menstruatie is verandert of een hartaanval hebben gekregen: ik pas
Alle reacties Link kopieren
gewoon_corina schreef:
25-11-2021 22:27
Ik haal helemaal niks. Niet nodig. Heb geen vaccin en leef nog steeds 😂 en die onzin je doet het voor ander is bullshit. Je doet het voor jezelf zodat je een qr code heb en dus overal in mag. Ik doe niet mee aan deze waanzin. Aan mij verdient de pharma geen geld. Overigens wel een goed verdienmodel. Als ik in mijn omgeving verschillende verhalen hoor dat ze na het vaccin hun menstruatie is verandert of een hartaanval hebben gekregen: ik pas
Ach ja, als ik in mijn omgeving zie dat jij zonder je vaccinaties 17x meer kans hebt op een ic bed denk ik toch dat dat passen van jou nogal een domme zet is.
Alle reacties Link kopieren
NweNick schreef:
25-11-2021 22:29
Ach ja, als ik in mijn omgeving zie dat jij zonder je vaccinaties 17x meer kans hebt op een ic bed denk ik toch dat dat passen van jou nogal een domme zet is.
17x een extreem kleine kans is natuurlijk nog steeds een extreem kleine kans.
Alle reacties Link kopieren
nowomannocry schreef:
25-11-2021 22:34
17x een extreem kleine kans is natuurlijk nog steeds een extreem kleine kans.
Nou, met de huidige besmettingscijfers zou ik het er niet op gokken. Je loopt echt bij AH wel in de rochelende sporen van een coronalijder hoor.
Alle reacties Link kopieren
gewoon_corina schreef:
25-11-2021 22:27
Ik haal helemaal niks. Niet nodig. Heb geen vaccin en leef nog steeds 😂 en die onzin je doet het voor ander is bullshit. Je doet het voor jezelf zodat je een qr code heb en dus overal in mag. Ik doe niet mee aan deze waanzin. Aan mij verdient de pharma geen geld. Overigens wel een goed verdienmodel. Als ik in mijn omgeving verschillende verhalen hoor dat ze na het vaccin hun menstruatie is verandert of een hartaanval hebben gekregen: ik pas
Weet je wanneer Big Pharma pas veel aan je verdient? Als je drie weken een IC-bed bezet houdt en ze je continu vol moeten spuiten met God weet wat om je maar in leven te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal de booster. Ik haal hem niet om overal naar binnen te kunnen. Dat boeit me eigenlijk niet. Natuurlijk haal ik hem om de kans op (ernstig) ziek worden te verkleinen. Maar ik leef niet alleen op de wereld. Ik hou graag rekening met de maatschappij waarin we leven. Ik wil niet dat de zorg omvalt. Mijn tweede Pfizer heb ik in juni gehaald. Wel bijwerkingen gehad, maar die vallen echt in het niet bij ernstige corona. Te vergelijken met de bijwerkingen die kleine kinderen die vaccinaties krijgen na vaccinaties volgens het Rijksvaccinatieprogramma, tenminste, mijn kinderen hadden na de eerste DKTP's altijd wel wat last van hangerigheid, verhoging.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp echt niet dat zoveel mensen angst hebben, lezen jullie de statistieken dan niet? Kans om met covid in het ziekenhuis te belanden is tot 49 jaar zooo klein.
Daarna stijgt de kans wel maar nog steeds een hele kleine kans.

https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccinee ... accineerde

Ja ze schrijven allemaal spannende koppen bij artikelen maar als dan daadwerkelijk leest hoe weinig gevaar je loopt moet ik toch wel gniffelen. Natuurlijk wil je ook gewoon lekker shoppen en je voelt je wat veiliger, dat snap ik wel, maar angst niet.
Alle reacties Link kopieren
nowomannocry schreef:
25-11-2021 22:48
Begrijp echt niet dat zoveel mensen angst hebben, lezen jullie de statistieken dan niet? Kans om met covid in het ziekenhuis te belanden is tot 49 jaar zooo klein.
Daarna stijgt de kans wel maar nog steeds een hele kleine kans.

https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccinee ... accineerde

Ja ze schrijven allemaal spannende koppen bij artikelen maar als dan daadwerkelijk leest hoe weinig gevaar je loopt moet ik toch wel gniffelen. Natuurlijk wil je ook gewoon lekker shoppen en je voelt je wat veiliger, dat snap ik wel, maar angst niet.
Als gevaccineerde is die kans nog veeeeel kleiner slimmerik…
Alle reacties Link kopieren
Ik voel geen angst, ik wil bijdragen aan een oplossing om uit deze crisis te komen en als ik bijdraag door een booster te nemen dan neem ik die. Ik leef niet alleen op de wereld, ook ik kom waarschijnlijk indirect in aanraking met mensen die het er niet goed vanaf brengen bij een besmetting.
Alle reacties Link kopieren
Gelsomina schreef:
25-11-2021 23:03
Ik voel geen angst, ik wil bijdragen aan een oplossing om uit deze crisis te komen en als ik bijdraag door een booster te nemen dan neem ik die. Ik leef niet alleen op de wereld, ook ik kom waarschijnlijk indirect in aanraking met mensen die het er niet goed vanaf brengen bij een besmetting.
Dat zou een jaar geleden ook mijn antwoord geweest zijn. En toen veranderde er volkomen onverwacht vanalles in mijn gezondheid waardoor ik ineens een sterk verhoogd risico loop op een ernstig verloop van covid.
Nu doe ik het dus om onderdeel te zijn van de oplossing én gewoon om mezelf te beschermen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mezelf.
Ik lees hierboven dat de kans om in het ziekenhuis te komen heel klein is als je jonger dan 49 bent maar bij het RIVM lees ik ook: “ Ongevaccineerde COVID-19 patiënten in het ziekenhuis bijna 20 jaar jonger dan gevaccineerde. De kans om als volledig gevaccineerd persoon met het coronavirus in het ziekenhuis te worden opgenomen is 17 keer lager dan voor een niet-gevaccineerde. Voor de IC is die kans als volledig gevaccineerde 33 keer zo klein.”

En bij nu.NL: “ Tussen juli tot en met oktober bleken de vaccins liefst 94 procent van alle ziekenhuisopnames te hebben voorkomen en liefst 97 procent van alle ic-opnames.”

Ik ken trouwens heel dichtbij iemand van nog geen 40 (kerngezond en fit en oersterk) die in het ziekenhuis lag met Corona en als je dat hebt meegemaakt is de kans gevoelsmatig een stuk groter opeens.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik hoop dat dit klote virus genoeg mensen tegenkomt die gevaccineerd zijn zodat het ophoudt met muteren en ophoepelt.
Ik heb al iemand moeten begraven die op de IC kwam met Corona en dat is al kut genoeg, dat gun ik niemand.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Omdat het goed voelt.
En nee, niet per se voor de qr code, al zouden sommigen dat niet geloven, maar dat is okee.
Het voelt goed om zo min mogelijk risico te lopen op de lange termijn effecten van Corona. Het idee alleen al, dat het ook ergens in je hersens gaat zitten, met dat hele smaak en reuk gebeuren, vind ik erg naar. Er zijn genoeg micro organismen die op die zelfde soort manier kunnen bijdragen aan ziektes als ms, schizofrenie, alzheimer en andere neurologische aandoeningen.
Ik kan niet wachten tot ik, mijn man en mijn ouders de booster mogen halen. En ik zal zeer opgelucht zijn als mijn dochter op een dag ook gevaccineerd kan worden. Al vrees ik, dat we er niet aan zullen ontkomen, dat ze daarvoor al een besmetting zal doormaken.
Alle reacties Link kopieren
Isolde123 schreef:
25-11-2021 23:11
Voor mezelf.
Ik lees hierboven dat de kans om in het ziekenhuis te komen heel klein is als je jonger dan 49 bent maar bij het RIVM lees ik ook: “ Ongevaccineerde COVID-19 patiënten in het ziekenhuis bijna 20 jaar jonger dan gevaccineerde. De kans om als volledig gevaccineerd persoon met het coronavirus in het ziekenhuis te worden opgenomen is 17 keer lager dan voor een niet-gevaccineerde. Voor de IC is die kans als volledig gevaccineerde 33 keer zo klein.”

En bij nu.NL: “ Tussen juli tot en met oktober bleken de vaccins liefst 94 procent van alle ziekenhuisopnames te hebben voorkomen en liefst 97 procent van alle ic-opnames.”

Ik ken trouwens heel dichtbij iemand van nog geen 40 (kerngezond en fit en oersterk) die in het ziekenhuis lag met Corona en als je dat hebt meegemaakt is de kans gevoelsmatig een stuk groter opeens.
Dat begrijp ik, in mijn directe omgeving ken ik een peuter die begin dit jaar een paar weken in het ziekenhuis heeft gelegen. Daarna nog maandenlang klachten gehad. Dit kindje was voor Corona een gezond kind zonder onderliggend lijden.
Alle reacties Link kopieren
Isolde123 schreef:
25-11-2021 23:11
Voor mezelf.
Ik lees hierboven dat de kans om in het ziekenhuis te komen heel klein is als je jonger dan 49 bent maar bij het RIVM lees ik ook: “ Ongevaccineerde COVID-19 patiënten in het ziekenhuis bijna 20 jaar jonger dan gevaccineerde. De kans om als volledig gevaccineerd persoon met het coronavirus in het ziekenhuis te worden opgenomen is 17 keer lager dan voor een niet-gevaccineerde. Voor de IC is die kans als volledig gevaccineerde 33 keer zo klein.”

En bij nu.NL: “ Tussen juli tot en met oktober bleken de vaccins liefst 94 procent van alle ziekenhuisopnames te hebben voorkomen en liefst 97 procent van alle ic-opnames.”

Ik ken trouwens heel dichtbij iemand van nog geen 40 (kerngezond en fit en oersterk) die in het ziekenhuis lag met Corona en als je dat hebt meegemaakt is de kans gevoelsmatig een stuk groter opeens.
Dat begrijp ik, in mijn directe omgeving ken ik een peuter die begin dit jaar een paar weken in het ziekenhuis heeft gelegen. Daarna nog maandenlang klachten gehad. Dit kindje was voor Corona een gezond kind zonder onderliggend lijden.
Alle reacties Link kopieren
Agen schreef:
25-11-2021 23:08
Dat zou een jaar geleden ook mijn antwoord geweest zijn. En toen veranderde er volkomen onverwacht vanalles in mijn gezondheid waardoor ik ineens een sterk verhoogd risico loop op een ernstig verloop van covid.
Nu doe ik het dus om onderdeel te zijn van de oplossing én gewoon om mezelf te beschermen.
Begrijp ik helemaal hoor. Natuurlijk hoop ik ook om mezelf the beschermen, maar ik leef niet in angst, veel vaccinweigeraars roepen steeds dat anderen zich angsten aan laten praten, maar die weigeraars zijn zelf vaak bang voor prikken, bijwerkingen en /of allerlei zg. verborgen agenda's van overheden. Wie is er dan bang?
Alle reacties Link kopieren
We doen het in ieder geval niet voor de rest van de wereld. Grote delen van de wereld hebben amper toegang tot vaccinaties en dus heel erg veel mensen hebben nog niet eens één vaccinatie gehad. Intussen heeft het virus genoeg ruimte lekker door te muteren. Zo komt er ook hier weer een nieuw variant, en moeten we weer een booster hebben, etc etc. Intussen hebben de farma's hun patenten nog niet vrij gegeven (in mijn ogen heb je het echt goed met de wereld voor als je dat wel doet), dus blijft er een schaarste en het verdienmodel is gigantisch (mede door die schaarste).

Ik zou graag mijn booster nemen als het eerst gelijk over de wereld verspreid is en andere fabrikanten het ook kunnen ontwikkelen (en misschien ook fine tunen). Maar dat is helaas utopisch en dus neem ik liever geen booster.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Gelsomina schreef:
26-11-2021 00:07
Begrijp ik helemaal hoor. Natuurlijk hoop ik ook om mezelf the beschermen, maar ik leef niet in angst, veel vaccinweigeraars roepen steeds dat anderen zich angsten aan laten praten, maar die weigeraars zijn zelf vaak bang voor prikken, bijwerkingen en /of allerlei zg. verborgen agenda's van overheden. Wie is er dan bang?
Oh, ik bedoelde ook niet dat je bang moet zijn. Veel weigeraars roepen dat ze zich niet laten vaccineren omdat ze vertrouwen op hun eigen immuunsysteem. Los van het feit dat immuunsysteem zomaar niet zo goed zou kunnen werken als ze zelf denken: er kan ook zomaar iets veranderen in je gezondheid waardoor dat vertrouwen ineens een stuk kleiner wordt.
Alle reacties Link kopieren
nowomannocry schreef:
25-11-2021 22:48
Begrijp echt niet dat zoveel mensen angst hebben, lezen jullie de statistieken dan niet? Kans om met covid in het ziekenhuis te belanden is tot 49 jaar zooo klein.
Daarna stijgt de kans wel maar nog steeds een hele kleine kans.

https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccinee ... accineerde

Ja ze schrijven allemaal spannende koppen bij artikelen maar als dan daadwerkelijk leest hoe weinig gevaar je loopt moet ik toch wel gniffelen. Natuurlijk wil je ook gewoon lekker shoppen en je voelt je wat veiliger, dat snap ik wel, maar angst niet.
Daar gaat het ook helemaal niet om.

Die booster neem je (ik althans) vanwege mensen in de zorg en al het andere covid gerelateerde werk. Vanwege mijn kinderen, mijn ouders, mijn collega die een planbare en dus afgebelde tikkende tijdbom is. Vanwege de winkeliers, theatermakers, evenementeneigenaren en alle mensen die na morgen weer naar hun kamerplanten zitten te staren.

Niet omdat ik zelf bang ben ziek te worden. Omdat ik wat ik niet krijg niet kan doorgeven, en dat ik het veel minder snel zal doorgeven als ik het toch krijg. Doorgeven aan mensen die geen prik kunnen nemen of waarbij het niet werkt. En vanwege al die mensen die denken dat het hen niet overkomt omdat het maar zón kleine kans is. Is het namelijk ook, alleen een paar miljoen keer een kleine kans is toch weer een onverantwoorde druk op de zorg. Dus als ik me tot het uitgewoekerd is jaarlijks een keer moet laten inenten: kleine moeite.
Alle reacties Link kopieren
Agen schreef:
26-11-2021 00:14
Oh, ik bedoelde ook niet dat je bang moet zijn. Veel weigeraars roepen dat ze zich niet laten vaccineren omdat ze vertrouwen op hun eigen immuunsysteem. Los van het feit dat immuunsysteem zomaar niet zo goed zou kunnen werken als ze zelf denken: er kan ook zomaar iets veranderen in je gezondheid waardoor dat vertrouwen ineens een stuk kleiner wordt.
Ja, weet er zelf alles van, ik kreeg ooit een autoimmuunziekte na een flinke griep. Ik ben door die autoimmuunziekte niet extra kwetsbaar gelukkig, anders dan bij sommige andere autoimmuunaandoeningen. In feite weet je pas hoe je afweer werkt als je geconfronteerd wordt met een ziekte waar je geen afweer tegen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Niet.
Ik heb de eerste 2 vaccinatie s ook niet gehad. Kort geleden covid door gemaakt. Nu natuurlijke antistoffen
Alle reacties Link kopieren
gewoon_corina schreef:
25-11-2021 22:27
Ik haal helemaal niks. Niet nodig. Heb geen vaccin en leef nog steeds 😂 en die onzin je doet het voor ander is bullshit. Je doet het voor jezelf zodat je een qr code heb en dus overal in mag. Ik doe niet mee aan deze waanzin. Aan mij verdient de pharma geen geld. Overigens wel een goed verdienmodel. Als ik in mijn omgeving verschillende verhalen hoor dat ze na het vaccin hun menstruatie is verandert of een hartaanval hebben gekregen: ik pas
Heel verstandig. Lekker hakken in het zand, grote meid.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven