Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Burn-out en covid

23-12-2023 00:42 57 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hee,

Vandaag ben ik positief getest op het Corona virus. Helaas zit ik ook al langere tijd in een burn out,, wat me heel onzeker maakt of mijn lichaam nu wel kan herstellen van Corona.

Ik ben bang voor weer een terugval, of eigenlijk long covid.

Volgens mij ben ik heerlijk aan het doemdenken. Kan iemand mij even helpen relativeren? Of heeft iemand ervaring? Met evt. long covid?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al 3,5 jaar long covid. Dit heb je pas als je na 9-12 weken nog klachten hebt. Dus als jij gisteren positief was, dan heb je nu nog geen long covid en de komende 9 weken ook niet. Doe rustig aan en geef het tijd.

Pieker niet over dingen die er nu (nog) niet zijn. Dat kost veel teveel energie en beter steek je die in je herstel. Wees lief voor jezelf.

En geloof me, je lichaam kan heel goed herstellen (ik heb onlangs een galblaasoperatie gehad, ondanks LC en daar ben ik zeer goed van hersteld).
Alle reacties Link kopieren Quote
De huidige corona-virussen hebben minder impact dan de eerdere. Bovendien zijn we er allemaal al wel eens aan blootgesteld en hebben we naast vaccinaties er zelf ook wel weerstand tegen opgebouwd.

Dat je burn-out bent maakt je wel vatbaarder voor angst en paniek. Niet voor long-COVID.

Sterkte met je herstel van je burn-out.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankjulliewel :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
23-12-2023 02:10
De huidige corona-virussen hebben minder impact dan de eerdere. Bovendien zijn we er allemaal al wel eens aan blootgesteld en hebben we naast vaccinaties er zelf ook wel weerstand tegen opgebouwd.

Dat je burn-out bent maakt je wel vatbaarder voor angst en paniek. Niet voor long-COVID.

Sterkte met je herstel van je burn-out.
Een vaccinatie beschermt tegen een ernstig verloop (zoals ziekenhuisopname of long covid), maar niet tegen de besmetting zelf.

Misschien niet letterlijk, maar de mensen die long covid gaan passen vaak in het profiel van vrouw en burn-out/gestressed/te hard gewerkt.
En: https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... opt-risico

Niet om TO bang te maken, maar veel LC'ers hadden onderliggende stress. Zegt niet dat een burn-out tot LC leidt, het is veel complexer dan dat. Overgewicht en ADHD zijn ook bekend bij LC.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
23-12-2023 02:22
Een vaccinatie beschermt tegen een ernstig verloop (zoals ziekenhuisopname of long covid), maar niet tegen de besmetting zelf.

Misschien niet letterlijk, maar de mensen die long covid gaan passen vaak in het profiel van vrouw en burn-out/gestressed/te hard gewerkt.
En: https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... opt-risico

Niet om TO bang te maken, maar veel LC'ers hadden onderliggende stress. Zegt niet dat een burn-out tot LC leidt, het is veel complexer dan dat. Overgewicht en ADHD zijn ook bekend bij LC.
Dat weet ik, en juist dat maakt me bang.
Ik schiet helemaal in de stress, dat zelfs het ziek zijn wat op de achtergrond verdwijnt.

Helemaal niet helpend dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een zwangerschapsburnout en covid. Na 2 weken weer beter en geen na klachten. Had inderdaad ook de angst icm met burnout en zwanger. Maar viel gelukkig alles mee. Succes met je herstel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anemoon schreef:
23-12-2023 02:52
Dat weet ik, en juist dat maakt me bang.
Ik schiet helemaal in de stress, dat zelfs het ziek zijn wat op de achtergrond verdwijnt.

Helemaal niet helpend dus.

Het enige wat je kunt doen is nu zo goed mogelijk voor jezelf zorgen. Stressen en piekeren gaat niet helpen in elk geval, dat weet je. Als ik je zo lees vermoed ik dat je al langer bekend bent met angstklachten, dus ga de technieken toepassen die je geleerd hebt (dat is vast niet 'een topic openen en overal om bevestiging vragen').
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou je deze angst ook hebben als je nu griep had?

En ja, ik weet dat covid nog steeds ernstiger is dan griep, maar dat er ook mensen zijn die na griep langdurige klachten houden is nauwelijks bekend.

Oftewel: je angst is mss begrijpelijk, maar door alle (media-)aandacht voor longcovid is je angst mss ook wel groter dan nodig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
23-12-2023 02:22

Knip
Niet om TO bang te maken, knip
Waarom zou je dit in hemelsnaam hier plaatsen :nooo: , wat kan ze hier mee?

To, ik lag vorige week ziek in bed met covid en voel me nu weer kiplekker, dat kan ook gelukkig. De kans dat je geen long covid krijgt is talloze malen groter dan dat je het wel krijgt, zeker met de varianten die nu nog de ronde doen.

Lekker rustig aan doen en goed voor je zelf zorgen. Beterschap!
Alle reacties Link kopieren Quote
Niemand weet waarom de ene post covid krijgt en de ander niet. Er lijken risicofactoren in bv het eerder doorgemaakt hebben van een heftige pfeifferinfectie maar de wetenschap tast voornamelijk in het duister. Er zijn super veel mensen met post covid die helemaal geen last hadden van stress of een burn out. Ik zou je dus nog even niet druk maken.

Ik denk dat zeggen "had je deze angst ook met griep gehad" totaal niet helpend is. De post covid klachten komen veeel en veeel vaker voor dan klachten na griep en zijn ook nog eens veel en veel heftiger.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de afgelopen maanden ben ik enkele keren 's morgens wakker geworden met een onmiskenbaar gevoel dat er een infectie was begonnen. Zo'n typisch gevoel in je keel, alsof er een draad in je keel zit die je niet kan doorslikken, een raar koud gevoel in je lijf en dan na korte tijd de sensatie dat ik wat high aan het worden was. Dus gewoonlijk bij mij de symptomen waarmee het vaak begint. En tot mijn verrassing tegen de middag verdween het allemaal weer terwijl ik me al erop ingesteld had. Misschien dat dit toch Covid was. Een heel snel overwonnen versie.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankjewel voor de reacties. Gelukkig toch een paar uur kunnen slapen.

Fijn om wat te relativeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Excuus dat ik inhoudelijk niet echt reageer, maar 0.0 energie voor (;

Lees al jullie reactie’s wel grondig
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk wel dat als je let op een bepaald gevoel omdat je daar bang voor bent, dit gevoel sterker wordt en positievere gevoelens wegdrukt. Je kan dan hondsberoerd worden alleen door je te concentreren op negatieve gevoelens. Die worden dan veel groter.

Ik wil helemaal niet zeggen dat het psychisch is; alleen dat datgene wat je op dat moment denkt, grote invloed heeft op hoe je de periode doormaakt.

Als je het verloop kent omdat het eerder is voorgevallen zal je daar juist moed uit putten want dan weet je dat het vanzelf overgaat. Dat je het alleen maar uit hoeft te zitten. Soms ga je die tijd dan benutten om de dingen te doen waar je anders niet aan toekwam, bijvoorbeeld lekker ongelimiteerd naar de tv kijken of wat diamond painten. Kan ook heel goed voor je zijn.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Mag ik vragen hoe oud je bent?
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
23-12-2023 09:24
Mag ik vragen hoe oud je bent?
Jong. Maar dat vind iedereen zichzelf toch?(;

Onder de 35.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
23-12-2023 09:14
Ik denk wel dat als je let op een bepaald gevoel omdat je daar bang voor bent, dit gevoel sterker wordt en positievere gevoelens wegdrukt. Je kan dan hondsberoerd worden alleen door je te concentreren op negatieve gevoelens. Die worden dan veel groter.

Ik wil helemaal niet zeggen dat het psychisch is; alleen dat datgene wat je op dat moment denkt, grote invloed heeft op hoe je de periode doormaakt.

Als je het verloop kent omdat het eerder is voorgevallen zal je daar juist moed uit putten want dan weet je dat het vanzelf overgaat. Dat je het alleen maar uit hoeft te zitten. Soms ga je die tijd dan benutten om de dingen te doen waar je anders niet aan toekwam, bijvoorbeeld lekker ongelimiteerd naar de tv kijken of wat diamond painten. Kan ook heel goed voor je zijn.
Ja klopt.

Dat laatste wat je schrijft vind ik nog lastig. Ik heb vaker Corona gehad, maar ik kan nu een stuk minder relativeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-12-2023 13:22
Reden: ongefundeerde beweringen
99.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Norah schreef:
23-12-2023 09:35
Nou, halleluja! Ik stuur dit even door naar de artsen die druk bezig zijn met onderzoek. Stop maar, het zit toch tussen de oren.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-12-2023 13:22
Reden: quote verwijderd
73.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Supersas09 schreef:
23-12-2023 09:41
Nou, halleluja! Ik stuur dit even door naar de artsen die druk bezig zijn met onderzoek. Stop maar, het zit toch tussen de oren.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-12-2023 13:23
Reden: ongefundeerde beweringen
59.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb de originele studies niet gelezen, dit lijkt verbanden te leggen die niet bestaan. Als kankerpatiënten zich beter voelen als ze mediteren of CGT krijgen om beter met hun pijn of onzekerheid of emoties om leren gaan (vast ook wetenschappelijk aangetoond) betekent dat niet dat kanker een psychische aandoening is, hè?
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Norah schreef:
23-12-2023 09:35
Hier beschrijf je gewoon een angststoornis, hoor.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-12-2023 13:23
Reden: quote verwijderd
82.07% gewijzigd
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-12-2023 13:24
Reden: ongefundeerde beweringen
99.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Gelukkig heb ik het iets meer kunnen accepteren. De angst is nog niet weg,, maar k probeer het beste ervan te maken (;

Vind het wel heel lastig allemaal.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven