Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Complotdenker in de familie en hoe hiermee om te gaan

24-05-2020 16:49 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonbroer is sinds een paar weken een 'complotdenker'. Het begon met het bekende complot Corona is nep, maar nu worden er allerlei zaken bijgehaald. Van kindermisbruik tunnels tot Obama de zielzuiger. Elke dag wordt meerdere malen iets op Facebook geplaatst en wordt er op alle nieuwsartikelen die daarover gaan negatief gereageerd.
Ook nu we weer langzaam samen komen met de familie, moet het hét gesprek van de dag zijn. Hij probeert iedereen, nu ook mijn jongere nichtjes en neefjes, van zijn verhaal te overtuigen en iedereen die dit niet gelooft 'slaapt' nog.
Ik merk dat ik me hier enorm aan erger. Prima dat jij in die wereld wilt leven, maar laat ons erbuiten. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb al een geprobeerd zijn argumenten te ontkrachten met wetenschappelijke bronnen (onder weer eens een FB post) maar dan krijg ik de hele club over me heen. Ik heb hem nu al op stil gezet op FB, zodat ik zijn berichten niet meer zie, maar ik wil hem niet ook moeten ontlopen op verjaardagen/bijeenkomsten...

Ik vind het heel treurig dat hij hierin verstrikt is geraakt, hij ziet de wereld enorm zwart nu. Het zet ons echt recht tegenover elkaar.

Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Wat vindt je broer / zus hiervan? Die moet ermee leven...
Alle reacties Link kopieren
Ontvrienden op FB, hij merkt er niks van als je hem op stil zet.
En bij familiebijeenkomsten gewoon duidelijk zeggen dat hij zijn ideeen maar ergens anders moet spuien, dat je er niet van gediend bent.
Hoezo zet hij jullie recht tegenover elkaar?
Hoe je met gekkies omgaat? Gewoon niet. Gesprek afkappen en zeker niet mee in discussie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als schoonbroer in de buurt is een aluminium hoedje opzetten? :lol:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
“Zeg Piet, prima dat jij zo wilt denken, maar ik geloof niet in je complottheorieën en heb ook geen zin in dit negatieve geleuter. Laten we het voortaan over andere dingen hebben.”

Verder blokkeren op Facebook en klaar.
Niet op ingaan, gesprekken afleiden en voorkomen dat hij dit met jonge kinderen bespreekt. En afstand nemen.
Wel naar, dat begrijp ik.
Alle reacties Link kopieren
Leuk vind ik dat. Iemand met een ongebruikelijke mening. Brengt wat ongewoons in het bestaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Gewoon zeggen dat politiek en dergelijke geen geschikte onderwerpen zijn. ‘Laten we het gezellig houden, nog een kop koffie? Hoe is het op je werk’
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een wat aparte kijk. Is weer eens wat anders. Obama de zielzuiger had ik nog nooit van gehoord. En kindermisbruiktunnels; ook interessant. Ik zou de bronnen gaan bekijken; het lijkt mij niet aannemelijk dat ik het geloof maar goed best boeiend hoe iemand daarbij komt.

Ik denk dat de meeste mensen niet achterlijk zijn en hun eigen visie al hebben die ze ernaast leggen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
24-05-2020 17:00
Leuk vind ik dat. Iemand met een ongebruikelijke mening. Brengt wat ongewoons in het bestaan.

Ja, het is even leuk, maar het wordt al snel vervelend. Helemaal als ze hun gestoorde ideeën gaan opdringen aan anderen.
ManOpHetPrikbord schreef:
24-05-2020 16:52
Wat vindt je broer / zus hiervan? Die moet ermee leven...
Hoezo? Kan ook broertje van partner zijn?
RikM schreef:
24-05-2020 17:08
Ja, het is even leuk, maar het wordt al snel vervelend. Helemaal als ze hun gestoorde ideeën gaan opdringen aan anderen.
Precies. En ze moeten het al helemaal niet bij mijn kinderen in het hoofd prenten.
Pik ik ook niet van jehova's, extreemrechtse types, of militante vegans.
retrostar schreef:
24-05-2020 17:07
Gewoon een wat aparte kijk. Is weer eens wat anders. Obama de zielzuiger had ik nog nooit van gehoord. En kindermisbruiktunnels; ook interessant. Ik zou de bronnen gaan bekijken; het lijkt mij niet aannemelijk dat ik het geloof maar goed best boeiend hoe iemand daarbij komt.

Ik denk dat de meeste mensen niet achterlijk zijn en hun eigen visie al hebben die ze ernaast leggen.
Ben je gehackt? O_O
En antwoord voor TO, niet.
Dus negeren.
Alle reacties Link kopieren
Vooral niet tegeningaan
Negeren, ook op de verjaardagen
Alle reacties Link kopieren
Blokkeren op Facebook en als hij erover begint in jouw bijzijn en anderen probeert te overtuigen van zijn ideeën gewoon aanspreken dat hij moet ophouden. Idioterie. Kan wel merken dat mensen te lang thuis hebben gezeten. Hun fantasie neemt de vrije loop.

Ik kan me hier ook vreselijk over opwinden. Kijkt hij toevallig sinds de crisis teveel naar de Jensen show? :lol:
Alle reacties Link kopieren
Nee, van mij mag iedereen vinden wat hij wil. De grens ligt bij strijden. Als hij telkens met mij wil strijden dan heb ik daar niet veel zin in; het is niet iets waar ik mijn vrije tijd graag mee vul. Ik heb niet de behoefte om anderen ervan te overtuigen dat de aarde rond is en dat er echt holocausts hebben plaatsgevonden. Maar als hij echt een punt heeft en ik heb er zin in dan ga ik het wel bestuderen. Ligt eraan hoe belangrijk ik het vind. Als het mij niet veel kan schelen en liever tv kijk dan wel ophouden graag. Ik wil graag zelf bepalen wat ik doe in mijn vrije tijd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Toevallig heel recent een artikel over dit onderwerp in de NRC:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/19/co ... p-a4000281

Volgens mij was de strekking dat uitleggen hoe verkeerd hij het heeft niet zinvol. Doorvragen naar hoe zijn theorie precies in elkaar steekt kan wel, mits je geen veroordelende maar daadwerkelijk belangstellende toon aanslaat. Dan kan iemand er zelf achter komen dat er toch wel wat gaten in de theorie zitten
Alle reacties Link kopieren
Negeren, zeker niet mee in discussie gaan, dat is brandstof voor deze types.
En het negeren en omzeilen volhouden is nog best lastig :whistle:
nounou
Lekker laten gaan en bij gezellige bijeenkomsten vragen of hij zijn gepreek voor een ander moment kan bewaren.

Ik dacht me ook in een bubbel te begeven en waarin ik dit soort gekkies niet tegenkwam, maar onlangs bleek een bekende van mij inderdaad er toch ook vreemde theorieën op na te houden. Heb aangegeven dat hij lekker moet vinden wat hij vindt, maar dat verder niet meer aan dit gesprek deel wilde nemen en ben bij andere mensen gaan staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me bij dergelijke mensen vooral zorgen om hun psychische gesteldheid. Als ze mentaal al niet erg weerbaar zijn, en nu opeens steeds fanatieker met dit soort onzin op de proppen komen, dan ligt m.i. psychische problematiek daaraan ten grondslag en zou ik in de gaten houden of het niet richting een psychose gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er ook eentje in de familie. Voor haar zijn wij de naieve sukkeltjes. In het begin ging ik het gesprek nog wel aan, was ook bezorgd, maar ze is volwassen. Waar ik nu bewust voor gekozen heb is het contact van mijn kant nihil houden. Dat geeft mij en mijn gezin rust.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
24-05-2020 17:07
Gewoon een wat aparte kijk. Is weer eens wat anders. Obama de zielzuiger had ik nog nooit van gehoord. En kindermisbruiktunnels; ook interessant. Ik zou de bronnen gaan bekijken; het lijkt mij niet aannemelijk dat ik het geloof maar goed best boeiend hoe iemand daarbij komt.

Ik denk dat de meeste mensen niet achterlijk zijn en hun eigen visie al hebben die ze ernaast leggen.
Zo zie ik het ook. Ik ga gewoon vragen stellen. Ik ben altijd zeer benieuwd hoe iemand tot dat soort uitspraken komt. Wellicht snijdt het hout en ik zou het zonde vinden dat ik dat misloop.

Maar als de uitleg "dat is zo" of "dat heb ik ergens gelezen" dan zal ik aangeven dat ik daar geen genoegen mee neem en een gesprek weinig zin heeft.
Alle reacties Link kopieren
In een kartonnen doos steken / vouwen en afzetten in 't gekkenhuis.

En daar zeggen dat ze de Wifi afzetten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven