Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Complottheorieën

20-03-2020 13:24 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ben ik de enige die zich helemaal gek maakt na complottheorieën over corona gelezen te hebben? Dat maakt mij momenteel banger dan het virus zelf. Moet even van mij af schrijven, vandaar dit bericht.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toevoeging vanuit moderators: Bij deze willen wij de lezers en meepraters in dit toipc erop wijzen dat niet alles wat je op het internet (en daarbij het VIVA forum) leest, op waarheid berust. Raadpleeg daarvoor altijd officiele bronnen zoals het RIVM.

Vriendelijke groet, Moderatorteam Viva
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-05-2020 16:09
47.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er zijn inderdaad ook Amerikanen die complottheorieën voor waar aannemen. Ik weet hoeveel pijn hun woorden doen bij de man van mijn vriendin. Gelukkig zijn er veel meer Amerikanen die hem wel geloven. Die hem niet voor leugenaar uitmaken, zoals jij nu dus ook doet.
Alle reacties Link kopieren
Ddennis, ik weet dat ik jou niet zal gaan overtuigen. Ik ga dan ook verder niet meer reageren, ik word te boos en te verdrietig door wat jij schrijft.
Ook jij Ddennis wordt weer nergens inhoudelijk maar gooit alleen met links. Lees die van mij maar eens en kom dan met een goed onderbouwde reactie. Ik ben echt oprecht benieuwd naar je feedback.

https://chrisklomp.nl/de-kwalijke-nonse ... rt-jensen/

https://chrisklomp.nl/waarom-complotver ... rW1HVeVIdw
blauwebessensap schreef:
23-05-2020 18:32
Ook jij Ddennis wordt weer nergens inhoudelijk maar gooit alleen met links. Lees die van mij maar eens en kom dan met een goed onderbouwde reactie. Ik ben echt oprecht benieuwd naar je feedback.

https://chrisklomp.nl/de-kwalijke-nonse ... rt-jensen/

https://chrisklomp.nl/waarom-complotver ... rW1HVeVIdw
Waarover zou ik met een goed onderbouwde reactie moeten komen?
Ik gooi niet alleen met links?
Bedoel je die link van het beeld waar het vliegtuig in vliegt?
Of mn laatste 2 links was puur alleen maar om te laten zien dat er ook genoeg amerikanen hun twijfels hebben.
Welke links gooi ik dan nog meer allemaal?
Zou niet moeilijk moeten zijn want ik gooi alleen maar links.....
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me oprecht afvraag Ddennis: wat is de bedoeling van jouw berichten in dit topic op dit forum?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ddennis schreef:
23-05-2020 18:51
Waarover zou ik met een goed onderbouwde reactie moeten komen?
Ik gooi niet alleen met links?
Bedoel je die link van het beeld waar het vliegtuig in vliegt?
Of mn laatste 2 links was puur alleen maar om te laten zien dat er ook genoeg amerikanen hun twijfels hebben.
Welke links gooi ik dan nog meer allemaal?
Zou niet moeilijk moeten zijn want ik gooi alleen maar links.....
https://www.quotenet.nl/nieuws/a184478/ ... en-184478/
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Er wordt o.a. in dit topic beweerd dat de VS zelf achter 9/11 zitten om een reden te hebben om oorlog met Irak te beginnen.
Dat is toch volkomen onzinnig? Alleen al de enorme materiele schade van 9/11 voordat er sprake van oorlog.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
23-05-2020 19:37
Er wordt o.a. in dit topic beweerd dat de VS zelf achter 9/11 zitten om een reden te hebben om oorlog met Irak te beginnen.
Dat is toch volkomen onzinnig? Alleen al de enorme materiele schade van 9/11 voordat er sprake van oorlog.
de meeste complottheorieën zijn onzinnig
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik citeer van jou site:
Kerosine kan stalen balken niet laten smelten

De theorie: De brandstof van de vliegtuigen was niet genoeg om ervoor te zorgen dat de gebouwen zouden instorten. Het vuur door kerosine kan nooit heet genoeg worden om stalen balken te laten smelten, dat kan namelijk pas bij 1,510 graden

Waarom het niet klopt: Kerosine kan 426 tot 815 graden worden, wat niet warm genoeg is om stalen balken te laten smelten. Maar de balken hoefden niet volledig te smelten om de gebouwen te laten inzakken, ze moesten alleen significant zwakker gemaakt worden. Staal verliest ongeveer de helft van zijn sterkte bij 600 graden.

Daarnaast was de kerosine niet de enige vorm van vuur. De brandbare materialen in het gebouw (kleden, gordijnen, meubels, papier) brachten de temperatuur tot ongeveer 1,000 graden op sommige plekken.

Dus bij 1510 graden smelt staal pas.
Kersosine wad niet enige vorm de andere materialen brachten de temperatuur wel op tot 1000 graden.
Oke.......

Hoe verklaar je dan de roodgloeide metalen balken, de gesmolten poelen staal. Ander roodgloeiend staal. Beetje zoeken tussen de foto's na de instorting.
Staal gaat niet rood gloeien bij 1000 graden....
Best zorgelijk om te zien hoe makkelijk je andere mensen pijn doet om je leugens vol te blijven houden. Terwijl je wel weet dat het leugens zijn en dat je anderen daarmee pijn doet.
-Shifty- schreef:
23-05-2020 20:08
Best zorgelijk om te zien hoe makkelijk je andere mensen pijn doet om je leugens vol te blijven houden. Terwijl je wel weet dat het leugens zijn en dat je anderen daarmee pijn doet.
De smeltemperaturen zijn geen leugens.
Dat zijn gewoon feiten. Is gewoon natuurkunde.

https://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/ ... stort.html

Net als dat de bijna perfecte vrijeval snelheid word bereikt. Ook dit is geen leugen maar gewoon een formule. De wet van de zwaarte kracht.

En ook het film beeld van de inslag in het pentagon is geen leugen. Dit beeld is door de fbi zelf vrijgegeven.
Ik vind het ongeloofwaardig dat het hoofdkwartier van defensie, niet meer beelden heeft. Alsof dat niet goed beveiligd word door allerlei systemen.

Dus hou aub op met met leugenaar te noemen. Tenzij je kunt bewijzen dat de temperaturen, de vrijeval snelheid tijd en de beelden onzin is.
anoniem_64c3b5f68d8ca wijzigde dit bericht op 23-05-2020 20:22
38.55% gewijzigd
Best zorgelijk dat je er zo makkelijk overheen blijft stappen dat je iemand pijn doet met je onzin en je leugens. Helemaal zorgelijk dat als je daar op gewezen wordt dat dan je primaire reactie is om vast te houden aan je onzin. Het feit dat je iemand bewust pijn doet interesseert je niet eens.
-Shifty- schreef:
23-05-2020 20:21
Best zorgelijk dat je er zo makkelijk overheen blijft stappen dat je iemand pijn doet met je onzin en je leugens. Helemaal zorgelijk dat als je daar op gewezen wordt dat dan je primaire reactie is om vast te houden aan je onzin. Het feit dat je iemand bewust pijn doet interesseert je niet eens.
Goed het zijn leugens.
Wat is dan de smelt temperatuur van staal?
Hoeveel is dat van kerosine?
Hoe heet is het ong binnen in de toren maxiaal geweest?
Wat is de tijd wat een biljart bal nodig heeft om vanaf de top de grond te bereiken?
Als het film beeld een leugen is?
Heb jij dan wel een beeld waarop een boeing het pentagon invliegt?
Dit moet mogelijk zijn, staan genoeg filmpjes van mensen met telefoon gemaakt op youtube waar de vliegtuigen invliegen.
Kijken of jou antwoorden in de buurt liggen van de mijne....
anoniem_64c3b5f68d8ca wijzigde dit bericht op 23-05-2020 20:36
18.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mamavanvier schreef:
27-03-2020 16:52
Wauw ik denk echt. Ik vind het gele gebeuren nu al spannend genoeg zonder complot theorieën erbij. Ik heb nog niks gelezen, maar omdat het alle landen treft lijkt het mij zo sterk. Was de Spaanse griep ook een complot dan
misschien wel, we zullen het nooit weten
Wauw. Het feit dat je iemand bewust pijn doet interesseert je echt helemaal niks.

Misschien kan je je dan voorstellen dat ik jou niet zo'n goeie bron vind om iets te zeggen over het goede of het kwade in de wereld?
Alle reacties Link kopieren
Ddennis schreef:
23-05-2020 19:59
Ik citeer van jou site:
Kerosine kan stalen balken niet laten smelten

De theorie: De brandstof van de vliegtuigen was niet genoeg om ervoor te zorgen dat de gebouwen zouden instorten. Het vuur door kerosine kan nooit heet genoeg worden om stalen balken te laten smelten, dat kan namelijk pas bij 1,510 graden

Waarom het niet klopt: Kerosine kan 426 tot 815 graden worden, wat niet warm genoeg is om stalen balken te laten smelten. Maar de balken hoefden niet volledig te smelten om de gebouwen te laten inzakken, ze moesten alleen significant zwakker gemaakt worden. Staal verliest ongeveer de helft van zijn sterkte bij 600 graden.

Daarnaast was de kerosine niet de enige vorm van vuur. De brandbare materialen in het gebouw (kleden, gordijnen, meubels, papier) brachten de temperatuur tot ongeveer 1,000 graden op sommige plekken.

Dus bij 1510 graden smelt staal pas.
Kersosine wad niet enige vorm de andere materialen brachten de temperatuur wel op tot 1000 graden.
Oke.......

Hoe verklaar je dan de roodgloeide metalen balken, de gesmolten poelen staal. Ander roodgloeiend staal. Beetje zoeken tussen de foto's na de instorting.
Staal gaat niet rood gloeien bij 1000 graden....
Even voor de duidelijkheid: ik heb de ballen verstand van staal en smelttemperaturen en kerosinebranden, dus ik hoef verder niks te verklaren, ik geloof gewoon de officiële lezing.

Maar omdat ik de beroerdste niet ben wil ik dan best ff googlen op jouw complottheorieën, maar dan natuurlijk wel naar sites waar die complottheorieën onderuit gehaald worden.

Als jij dan vervolgens stelt dat dat niet klopt verwacht ik daar ook linkjes en bewijzen van want ik vind eigenlijk vooral linkjes naar sites waar ze uitleggen waarom het wel kan.

https://www.vkmag.com/magazine/complotd ... mperaturen
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Interessant opiniestuk van Bas Heijne vandaag in het NRC met een kritisch geluid over het hedendaagse complotdenken, hoe dit verschilt van het vroegere complotdenken en de verbanden tussen complotdenken en populisme.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/22/he ... k-a4000519

Een deel ervan:
“Bij de hedendaagse complotdenker ligt de hysterie altijd vlak onder de oppervlakte. Het denken, de ‘theorie’ is ondergeschikt, het gaat primair om gevoel.”

“Het moderne complotdenken zoekt geen verborgen orde. Het gedijt juist op chaos. Het is vooral ook een politiek instrument. Het massaal verspreiden van ‘verborgen’ waarheden wordt in het digitale tijdperk gebruikt om de gevestigde orde te ondermijnen, verdeeldheid aan te wakkeren, emoties aan te jagen, tegenstanders uit te schakelen. Het doel is geen houvast bieden, maar het kweken van radicale vervreemding.”

“Hedendaagse complotverhalen, het maakt niet uit waar ze over gaan, hebben twee constanten. De ‘officiële’ waarheid is een kwalijke, manipulatieve leugen; de gevestigde orde in al zijn hoedanigheden – politiek, overheid, media – is de vijand. En degene die die leugen ontmaskert, waant zich revolutionair, de verkondiger van een nieuwe orde. Het is vooral een sociale strijd, een moderne klassenstrijd.”

“Het is ook die dynamiek die bepalend is voor het beleid van anti-establishment populisten zoals Donald Trump in de VS, Duterte in de Philipijnen en Bolsonaro in Brazilië. Zelfs nu ze aan de macht zijn, blijven ze zich voordoen als vijanden van de gevestigde orde, die achter de schermen nog steeds de lakens zou uitdelen en waaraan alles wat misgaat aan kan worden toegeschreven – ze zijn dat aan hun electoraat verplicht. Complotdenken is voor hen politieke noodzaak.”
Alle reacties Link kopieren
En uit dezelfde bron over hoe ‘flooding the zone’ juist enorm wordt ingezet door complotdenkers, door het internet te overspoelen met complotverhalen:

“‘Zone flooding’ is het nieuwe woord voor een fenomeen waar we inmiddels mee vertrouwd zijn geraakt. Het werd onlangs gemunt door Vox-journalist Sean Illing, die zich heeft laten inspireren door Steve Bannon, een van de aartsvaders van de digitale propaganda. In 2018 schijnt Bannon gezegd te hebben: „De echte oppositie zijn de media. En de beste manier om hen klein te krijgen is flooding the zone with shit.””

“Vox-journalist Illing geeft de gebruikelijke verklaringen voor de enorme impact van zone flooding; ja, mensen zoeken bevestiging van wat ze toch al voelden en vonden. En wie in het digitale tijdperk honderden versies van de waarheid verspreidt, maakt het idee van de waarheid zelf kapot.
Alle reacties Link kopieren
Ddennis schreef:
23-05-2020 20:16
De smeltemperaturen zijn geen leugens.
Dat zijn gewoon feiten. Is gewoon natuurkunde.

https://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/ ... stort.html

Net als dat de bijna perfecte vrijeval snelheid word bereikt. Ook dit is geen leugen maar gewoon een formule. De wet van de zwaarte kracht.

En ook het film beeld van de inslag in het pentagon is geen leugen. Dit beeld is door de fbi zelf vrijgegeven.
Ik vind het ongeloofwaardig dat het hoofdkwartier van defensie, niet meer beelden heeft. Alsof dat niet goed beveiligd word door allerlei systemen.

Dus hou aub op met met leugenaar te noemen. Tenzij je kunt bewijzen dat de temperaturen, de vrijeval snelheid tijd en de beelden onzin is.

Zoals meermaals gevraagd, wat was de oorzaak dan wel van het smeltende staal?
Solomio schreef:
23-05-2020 20:33
Even voor de duidelijkheid: ik heb de ballen verstand van staal en smelttemperaturen en kerosinebranden, dus ik hoef verder niks te verklaren, ik geloof gewoon de officiële lezing.

Maar omdat ik de beroerdste niet ben wil ik dan best ff googlen op jouw complottheorieën, maar dan natuurlijk wel naar sites waar die complottheorieën onderuit gehaald worden.

Als jij dan vervolgens stelt dat dat niet klopt verwacht ik daar ook linkjes en bewijzen van want ik vind eigenlijk vooral linkjes naar sites waar ze uitleggen waarom het wel kan.

https://www.vkmag.com/magazine/complotd ... mperaturen
Tja ik kan misschien proberen een filmpje te maken van onze oven. Met de thermometer erbij, en dan zie je op welke temperatuur het rood begint te gloeien... en smelt....

Hier een linkje
https://www.wetenschapsite.be/tabel_smeltpunt.htm
Ijzer dik 1500 graden smelt temperatuur.
amarna schreef:
23-05-2020 20:40
Zoals meermaals gevraagd, wat was de oorzaak dan wel van het smeltende staal?
Geen idee, naar dat antwoord ben ik ook op zoek.
Ddennis schreef:
23-05-2020 17:03
Ja?
Daar had gesmolten staal verhaal moeten staan?
Het is de officele lezing van de overheid dat het staal verzwakt/gesmolten is door de hitte van kerosine.

Waarom spreek ik mezelf dan tegen? Misschien verwoord ik me slecht.

Laten we aub niet zo moeilijk doen.... je hebt een oven daar gooi je een stalenbalk in. Je leest de temperatuur af waarop hij begint gloeien en waarop hij overgaat in vloeibaar.
Die temperatuur vergelijk je met de brandtemperatuur van kerosine.....
En dan mag je je conclusies trekken.
Misschien verwoord je het inderdaad anders dan je bedoelt, ik vraag het niet om moeilijk te doen, maar gewoon omdat het mij niet duidelijk is.

Eerst schrijf je:

Maar als de beelden terug kijkt zie je gesmolten staal uit de torens stromen. Tussen het puin zie je roodgloeide stalen delen liggen. Je ziet poelen gesmolten staal.

en later schrijf je:

Ik kan je ook weer iets laten zien wat het gesmolten staal ontkracht

Ik kan dat echt niet anders lezen dan: Er is een verhaal dat ontkracht dat het staal gesmolten is.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
23-05-2020 20:37
Interessant opiniestuk van Bas Heijne vandaag in het NRC met een kritisch geluid over het hedendaagse complotdenken, hoe dit verschilt van het vroegere complotdenken en de verbanden tussen complotdenken en populisme.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/22/he ... k-a4000519

Een deel ervan:
“Bij de hedendaagse complotdenker ligt de hysterie altijd vlak onder de oppervlakte. Het denken, de ‘theorie’ is ondergeschikt, het gaat primair om gevoel.”

“Het moderne complotdenken zoekt geen verborgen orde. Het gedijt juist op chaos. Het is vooral ook een politiek instrument. Het massaal verspreiden van ‘verborgen’ waarheden wordt in het digitale tijdperk gebruikt om de gevestigde orde te ondermijnen, verdeeldheid aan te wakkeren, emoties aan te jagen, tegenstanders uit te schakelen. Het doel is geen houvast bieden, maar het kweken van radicale vervreemding.”

“Hedendaagse complotverhalen, het maakt niet uit waar ze over gaan, hebben twee constanten. De ‘officiële’ waarheid is een kwalijke, manipulatieve leugen; de gevestigde orde in al zijn hoedanigheden – politiek, overheid, media – is de vijand. En degene die die leugen ontmaskert, waant zich revolutionair, de verkondiger van een nieuwe orde. Het is vooral een sociale strijd, een moderne klassenstrijd.”

“Het is ook die dynamiek die bepalend is voor het beleid van anti-establishment populisten zoals Donald Trump in de VS, Duterte in de Philipijnen en Bolsonaro in Brazilië. Zelfs nu ze aan de macht zijn, blijven ze zich voordoen als vijanden van de gevestigde orde, die achter de schermen nog steeds de lakens zou uitdelen en waaraan alles wat misgaat aan kan worden toegeschreven – ze zijn dat aan hun electoraat verplicht. Complotdenken is voor hen politieke noodzaak.”
Dank! Ik lees Bas Heijne graag!
Alle reacties Link kopieren
Ddennis schreef:
23-05-2020 20:41
Tja ik kan misschien proberen een filmpje te maken van onze oven. Met de thermometer erbij, en dan zie je op welke temperatuur het rood begint te gloeien... en smelt....

Hier een linkje
https://www.wetenschapsite.be/tabel_smeltpunt.htm
Ijzer dik 1500 graden smelt temperatuur.
Maar waar komt dat gesmolten staal dan wel vandaan?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ddennis schreef:
23-05-2020 20:43
Geen idee, naar dat antwoord ben ik ook op zoek.
Kun je gesmolten staal onderscheiden van gesmolten aluminium?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven