Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Corona app CoronaMelder

16-08-2020 20:58 240 berichten
Vannacht is de corona app CoronaMelder te downloaden en vanaf 1 september wordt deze gelanceerd.

Wie gaat hem downloaden en gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
16-08-2020 21:34
Dit is iets wat kan helpen. Bovendien ben ik gewoon benieuwd hoe het werkt. Het is mi een minimale inspanning en de meesten van ons hebben al tig apps op de telefoon. Dus eentje er bij voor het goede doel mag het probleem niet zijn.

Alle beetjes helpen. En je kunt de app er net zo makkelijk weer vanaf gooien.
En ook hiermee eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik wil eerst weten hoe die werkt, welke info welke kant opgaat etc. En ik wil weten wat bepaalde groeperingen van de beveiliging en privacy vinden. Als dat in orde is wil ik hem best installeren.
Waar ben je bang voor?
Zit je niet op social media of gebruik je geen enkele app? Wat is het verschil?
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel nog. Ik las een tijdje terug In de media dat ervaringen uit het buitenland met vergelijkbare apps nog niet bijster veel resultaat laten zien, als in: het leidt daar nog nauwelijks tot de opsporing van nieuwe besmettingen. Terwijl dat juist het doel is. Voorlopig is het daarom voor mij nog een ‘nee’ maar het kan nog anders worden als het blijkt dat het echt werkt.

Privacy doe ik niet zo moeilijk over.
Hecamel schreef:
16-08-2020 21:30
Maar waarom wil jij de app niet installeren?
Omdat ik geen zin heb om mij de hele dag bezig te houden met corona? EN die app laat zien wie er bestemd is of met wie je in aanraking bent geweest ofzo? kan je nu al verklappen dat mensen er misbruik van maken, niet goed gebruiken of niet gebruiken maar wel op de tel hebben staan..

En hoe moet ik het voor me zien: Jan 23 uit amsterdam was 16 aug 2020 in kroeg x tijdstip: van 2200 tot 0300, maandag 17 aug positief gestest op corona ? of krijg je een melding als je Jan 23 tegenkomt? Ik zou er echt helemaal onrustig van worden.
De app is toch nog maar heel beperkt beschikbaar in Overijssel en Drenthe?
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
16-08-2020 21:44
Ik twijfel nog. Ik las een tijdje terug In de media dat ervaringen uit het buitenland met vergelijkbare apps nog niet bijster veel resultaat laten zien, als in: het leidt daar nog nauwelijks tot de opsporing van nieuwe besmettingen. Terwijl dat juist het doel is. Voorlopig is het daarom voor mij nog een ‘nee’ maar het kan nog anders worden als het blijkt dat het echt werkt.
Er zou ook wel wat voor te zeggen zijn om dat juist de reden te laten zijn voor een ‘ja’: om het te laten werken, moeten juist meer mensen hem downloaden.

Ik ga nog even uitzoeken of je hem tijdelijk uit kunt zetten (bijvoorbeeld door Bluetooth uit te zetten). Als ik ga sporten ligt mijn telefoon vlakbij een heleboel andere telefoons, terwijl ik dan zelf wel afstand houd tot de eigenaars van die telefoons. Twee weken voor niets in quarantaine als er daar eentje van besmet blijkt, zie ik minder zitten.
Haha typisch weer. Aan diegene die zegt het wel te gaan downloaden wordt meteen gevraagd waarom wel.
hertje89 schreef:
16-08-2020 21:49
Haha typisch weer. Aan diegene die zegt het wel te gaan downloaden wordt meteen gevraagd waarom wel.
Ja dat viel mij ook op. Alsof je je moet verantwoorden?
Alle reacties Link kopieren
huurvrouwtje schreef:
16-08-2020 21:46
Omdat ik geen zin heb om mij de hele dag bezig te houden met corona? EN die app laat zien wie er bestemd is of met wie je in aanraking bent geweest ofzo? kan je nu al verklappen dat mensen er misbruik van maken, niet goed gebruiken of niet gebruiken maar wel op de tel hebben staan..

En hoe moet ik het voor me zien: Jan 23 uit amsterdam was 16 aug 2020 in kroeg x tijdstip: van 2200 tot 0300, maandag 17 aug positief gestest op corona ? of krijg je een melding als je Jan 23 tegenkomt? Ik zou er echt helemaal onrustig van worden.
Maar je hoeft je toch helemaal niet daar de hele dag mee bezig te houden? Die app doet dat vanzelf.

Je krijgt de melding als jij ook op 16 aug in die kroeg was. Binnen 1,5 m van Jan 23
Overigens blijft de besmette persoon anoniem.
En als Jan 23 toch buiten komt met Corona en jij krijgt die melding, dan mag je hem een knal geven. Wel daarna even je handen wassen. (Dit laatste is een grapje)

Ik ga er toch vanuit dat als je positief bent je echt gewoon thuis blijft.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
16-08-2020 21:49
Er zou ook wel wat voor te zeggen zijn om dat juist de reden te laten zijn voor een ‘ja’: om het te laten werken, moeten juist meer mensen hem downloaden.

Ik ga nog even uitzoeken of je hem tijdelijk uit kunt zetten (bijvoorbeeld door Bluetooth uit te zetten). Als ik ga sporten ligt mijn telefoon vlakbij een heleboel andere telefoons, terwijl ik dan zelf wel afstand houd tot de eigenaars van die telefoons. Twee weken voor niets in quarantaine als er daar eentje van besmet blijkt, zie ik minder zitten.
Kan ik me voorstellen, maar kan je je telefoon dan niet helemaal uitzetten? Je hebt hem op dat moment toch niet bij je. Ik neem aan dat de app niet werkt als de telefoon uitstaat en als je telefoon op dat moment niks zegt over wie er fysiek in je buurt is, hoeft de app ook niet te werken.

Al neem ik aan dat de app ook al buiten werking is als Bluetooth uitstaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
16-08-2020 21:50
Overigens blijft de besmette persoon anoniem.
En als Jan 23 toch buiten komt met Corona en jij krijgt die melding, dan mag je hem een knal geven. Wel daarna even je handen wassen. (Dit laatste is een grapje)
In dit geval is Jan 23 naar de kroeg gegaan terwijl hij al klachten had, maar ik denk dat je de melding ook krijgt als je langer dan een dag voor de positieve test in de buurt van Jan 23 was?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
16-08-2020 21:49
Er zou ook wel wat voor te zeggen zijn om dat juist de reden te laten zijn voor een ‘ja’: om het te laten werken, moeten juist meer mensen hem downloaden.

Ik ga nog even uitzoeken of je hem tijdelijk uit kunt zetten (bijvoorbeeld door Bluetooth uit te zetten). Als ik ga sporten ligt mijn telefoon vlakbij een heleboel andere telefoons, terwijl ik dan zelf wel afstand houd tot de eigenaars van die telefoons. Twee weken voor niets in quarantaine als er daar eentje van besmet blijkt, zie ik minder zitten.
Uit het nieuwsartikel bleek dat dit juist in gebieden was waar relatief veel mensen hem gedownload hadden. Dus nee, ik ben nog niet overtuigd.
Ik ga CoronaMelder zeker downloaden en gebruiken.

De app is volledig open source ontwikkeld. De werking van de app is anoniem. En je helpt er enorm mee doordat het bron- en contactonderzoek van de GGD veel sneller en beter verloopt, waardoor verspreiding veel minder snel en groter is.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ga de app ook wel downloaden.
Alle beetjes helpen en ik maak me over het privacygebeuren (vooralsnog) geen zorgen.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Hecamel schreef:
16-08-2020 21:50
Maar je hoeft je toch helemaal niet daar de hele dag mee bezig te houden? Die app doet dat vanzelf.

Je krijgt de melding als jij ook op 16 aug in die kroeg was. Binnen 1,5 m van Jan 23
Overigens blijft de besmette persoon anoniem.
En als Jan 23 toch buiten komt met Corona en jij krijgt die melding, dan mag je hem een knal geven. Wel daarna even je handen wassen. (Dit laatste is een grapje)

Ik ga er toch vanuit dat als je positief bent je echt gewoon thuis blijft.
Dan krijg je toch allerlei meldingen over een hele dag, totaal geen zin in! En mocht ik Jan tegen komen en hij is positief ja dan heb ik pech, ik hou mij aan de maatregelen en ga er van uit andere ook, app kan niet voorkomen dat zieke mensen alsnog naar buiten gaan of dat eerlijk invullen. of hou RVIM het bij? lijkt me stug, dus nee ik zie er echt geen toegevoegde waarde van in om heel eerlijk te zijn. maar ieder die het wel wilt doen voel je vooral vrij :)
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
16-08-2020 21:53
In dit geval is Jan 23 naar de kroeg gegaan terwijl hij al klachten had, maar ik denk dat je de melding ook krijgt als je langer dan een dag voor de positieve test in de buurt van Jan 23 was?
Als het net zo gaat als met het bron en contact onderzoek dan zal dat 2 dagen voordat Jan symptomen krijgt zijn. Dus als Jan zaterdag in de kroeg is geweest, maandag ziek wordt en zich laat testen dan zullen de mensen die zaterdag, zondag en maandag (hoewel hij dan thuis moest blijven behalve voor de test) een melding krijgen. Het gaat er wel om dat je langer dan 15 minuten in zijn buurt bent geweest. Als je elkaar passeert bij de ah, dan krijg je geen melding.
Alle reacties Link kopieren
1 keer is meer dan genoeg.
Alle reacties Link kopieren
De app kan dus alleen maar goed werken als heel veel mensen hem downloaden/gebruiken. Anders creëert het een vals gevoel van veiligheid.

https://www.parool.nl/cs-ba297a1e
Alle reacties Link kopieren
huurvrouwtje schreef:
16-08-2020 21:57
Dan krijg je toch allerlei meldingen over een hele dag, totaal geen zin in! En mocht ik Jan tegen komen en hij is positief ja dan heb ik pech, ik hou mij aan de maatregelen en ga er van uit andere ook, app kan niet voorkomen dat zieke mensen alsnog naar buiten gaan of dat eerlijk invullen. of hou RVIM het bij? lijkt me stug, dus nee ik zie er echt geen toegevoegde waarde van in om heel eerlijk te zijn. maar ieder die het wel wilt doen voel je vooral vrij :)
Waarom zou je de hele dag meldingen krijgen dan? Zeker als je je aan de maatregelen houdt dan is de kans dat jij een melding krijgt minimaal.

Als de jonge toch zijn quarantaine verplichting erdoor krijgt wel.

Maar goed, als je uit wil gaan van de onbetrouwbaarheid van de mens om de app niet te willen installeren is dat je goed recht.
Hastadepasta18 schreef:
16-08-2020 21:58
De app kan dus alleen maar goed werken als heel veel mensen hem downloaden/gebruiken. Anders creëert het een vals gevoel van veiligheid.

https://www.parool.nl/cs-ba297a1e
Daar gaan ze al...
Hecamel schreef:
16-08-2020 22:00
Waarom zou je de hele dag meldingen krijgen dan? Zeker als je je aan de maatregelen houdt dan is de kans dat jij een melding krijgt minimaal.

Als de jonge toch zijn quarantaine verplichting erdoor krijgt wel.

Maar goed, als je uit wil gaan van de onbetrouwbaarheid van de mens om de app niet te willen installeren is dat je goed recht.
Nee dat heb ik niet gezegd dat dat DE reden is, ik wil me gewoon niet bezig houden ermee? Simpel zat. Ik hoor het wel op t nieuws als Jan in kroeg x is geweest en ik was er toevallig ook.. En klopt niet wat je zegt, dus als ik mij aan de maatregelen hou krijg ik geen meldingen? Jazeker wel, ik blijf toch niet 24/7 in mn huis, ik ga toch de deur uit, dus iedereen die ik kruis en zij mij en die wellicht met iemand in contact zijn geweest die postief is krijgen een melding , dus ik ook want ik kruis hen and so on, anders heeft het niet veel zin he... is om mensen te waarschuwen... Maar goed hoe de app ook zal werken, op mijn telefoon komt het niet!
Alle reacties Link kopieren
huurvrouwtje schreef:
16-08-2020 22:01
Daar gaan ze al...
Moeten ze dan maar niets doen?

Ik begrijp niet zo goed dat als er dus een bericht komt waar staat dat heel veel mensen hem moeten downloaden om te werken, dat als excuus gezien wordt om het dan maar niet te doen.

Dat is ongeveer hetzelfde als je rijbewijs maar niet gaan halen want stel dat je zakt.

Dit zou juist een reden moeten zijn om het wel te doen.
Alle reacties Link kopieren
huurvrouwtje schreef:
16-08-2020 22:01
Daar gaan ze al...
Wie is “ze”? En waar gaan ze mee?
Dan lijkt het me goed als veel mensen hem downloaden. Wat heb je te verliezen? We hebben de meest onzinnige apps op onze telefoons demk ik dan.

Kan me wel voorstellen dat men het eerst wil afwachten en er meer over horen en dan besluiten om hem alsnog te gebruiken. Maar het levert het meeste op als iedereen hem direct in gebruik neemt.

Al zullen er wel eerst kinderziektes in zitten.

Ik zal mijn bevinding delen vanaf 1 september.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven