Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Corona Verlof terecht?

17-01-2021 21:33 362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het plan om ouders (deels?) betaald Corona verlof te geven nu de scholen dicht blijven.

Krijgen ouders terecht Corona verlof!

Totaal aantal stemmen: 306

3 (4%)
Ja (53%)
Nee (37%)
Anders (6%)
Alle reacties Link kopieren
Mixeddreams schreef:
17-01-2021 22:39
Dit!
Het is niet de bedoeling dat ouders en kinderlozen tegen over elkaar Komen te staan. Iedereen heeft het zwaar nu.
Ik ken toch écht genoeg bazen die een houding hebben à la "maakt mij niet uit hoe het werk gebeurt, zolang het werk maar gebeurt".
(En die zelf ook hard aan de slag zijn.)

Je zit ook weer niet après Corona op je ontslag te wachten omdat de tent het financieel niet overleefd heeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Followthesun90 schreef:
17-01-2021 22:33
Dit! Het is nu al ‘jij hebt geen kinderen en kunt dit dus wel even overnemen’ en dat is nu de tweede lange periode waarin dit speelt. Ik heb begrip voor dat het zwaar is voor de ouders, maar ik kan je vertellen, als kinderloze is het ook pittig als je dan een soort afval vergaarbak wordt..
Dat is ook niet helemaal de bedoeling lijkt me. Maar nee zeggen is ook een optie toch? En anders moet je leidinggevende maar ingrijpen, die is ervoor.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook niet alleen werken en school begeleiding. Gezinnen zitten nu ook veel op elkaars lip wat spanningen geeft. Met extra druk: het werk dat gewoon af moet.

Niet voor niets lopen meldingen op. Een grote groep ouders loopt op hun tandvlees.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
17-01-2021 22:23
Als ze dan toch allemaal de vloer platlopen bij elkaar kunnen ze net zo goed naar school :-D.
Je spreekt toch maar met 1 hooguit 2 gezinnen zo’n regeling af? Dat is heel wat anders dan een klas van 30 kinderen, of zelfs een school van 240 leerlingen en minimaal 10 medewerkers per dag.
Alle reacties Link kopieren
Mixeddreams schreef:
17-01-2021 22:44
Het is ook niet alleen werken en school begeleiding. Gezinnen zitten nu ook veel op elkaars lip wat spanningen geeft. Met extra druk: het werk dat gewoon af moet.

Niet voor niets lopen meldingen op. Een grote groep ouders loopt op hun tandvlees.
Maar ik denk dat momenteel heel veel mensen op hun tandvlees lopen, ook de mensen zonder kinderen hoor.
Het is voor een heleboel mensen een zware periode.
.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
17-01-2021 22:43
Ik ken toch écht genoeg bazen die een houding hebben à la "maakt mij niet uit hoe het werk gebeurt, zolang het werk maar gebeurt".
(En die zelf ook hard aan de slag zijn.)

Je zit ook weer niet après Corona op je ontslag te wachten omdat de tent het financieel niet overleefd heeft.
Heeft diezelfde werkgever nog geen burn-out zaken begeleid? Dat duurt vaak een aantal maanden tot jaren voordat iemand hersteld is of zelfs ziek uit dienst gaat. Velen malen duurder.
mixeddreams wijzigde dit bericht op 17-01-2021 22:47
0.18% gewijzigd
isa__88 schreef:
17-01-2021 22:46
Maar ik denk dat momenteel heel veel mensen op hun tandvlees lopen, ook de mensen zonder kinderen hoor.
Het is voor een heleboel mensen een zware periode.
Dat ontkent ook niemand lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
17-01-2021 22:35
Mijn alleenstaande zwager heeft met een paar ouders in zijn straat kunnen regelen dat ze om en om de kids hebben. Misschien kun je zoiets doen.
Dat soort intitiatieven zijn natuurlijk super mooi. Maar als ik hier meerdere 4-jarigen in huis heb kan degene die moet werken (beide werken thuis) ook nauwelijks werken. Ivm verbouwing hebben wij namelijk geen afgesloten werkkamer. Daarnaast kan de 7-jarige zich al slecht concentreren door haar zusje soms. Met vriendjes en vriendinnetjes van 4-jarige erbij krijgt ze niks meer gedaan.
Met oudere kinderen is dit wel een mooie oplossing. Als ze allemaal serieus schoolwerk hebben (vanaf groep 3) kunnen ze elkaar juist ook stimuleren.
Alle reacties Link kopieren
Wie gaat dat betalen? Werkgever uit eigen zak? Lijkt me niet. Dan liggen ze zo om.
Ik ben werkgever en personeel moet echt rendabel zijn anders kan ik deuren sluiten.
Met een klein bedrijf is zoiets echt never nooit een optie.
Bovendien vind ik ook echt dat ik niet verantwoordelijk ben voor iemand anders zn kinderen.
Wil echt wel meedenken met spoed, maar kan niet zo zijn dat ik altijd de flexibele werkgever moet zijn terwijl partner van medewerker wellicht ook eens wat op kan vangen.

Nee voor mijn geen betaald covid verlf.
HETISDEWAARHEID schreef:
17-01-2021 22:48
Wie gaat dat betalen? Werkgever uit eigen zak? Lijkt me niet. Dan liggen ze zo om.
Ik ben werkgever en personeel moet echt rendabel zijn anders kan ik deuren sluiten.
Met een klein bedrijf is zoiets echt never nooit een optie.
Bovendien vind ik ook echt dat ik niet verantwoordelijk ben voor iemand anders zn kinderen.
Wil echt wel meedenken met spoed, maar kan niet zo zijn dat ik altijd de flexibele werkgever moet zijn terwijl partner van medewerker wellicht ook eens wat op kan vangen.

Nee voor mijn geen betaald covid verlf.
De overheid.

En ik neem aan dat die partners al genoeg doen, want anders krijg je helemaal niks gedaan als werknemer. Ik niet in ieder geval met een zesjarige en een kleuter.
HETISDEWAARHEID schreef:
17-01-2021 22:48
Wie gaat dat betalen? Werkgever uit eigen zak? Lijkt me niet. Dan liggen ze zo om.
Ik ben werkgever en personeel moet echt rendabel zijn anders kan ik deuren sluiten.
Met een klein bedrijf is zoiets echt never nooit een optie.
Bovendien vind ik ook echt dat ik niet verantwoordelijk ben voor iemand anders zn kinderen.
Wil echt wel meedenken met spoed, maar kan niet zo zijn dat ik altijd de flexibele werkgever moet zijn terwijl partner van medewerker wellicht ook eens wat op kan vangen.

Nee voor mijn geen betaald covid verlf.
Door werkgevers als jij raken mensen dus in een burn-out. Gefeliciteerd. Echt wat we nodig hebben nu.
Alle reacties Link kopieren
isa__88 schreef:
17-01-2021 22:46
Maar ik denk dat momenteel heel veel mensen op hun tandvlees lopen, ook de mensen zonder kinderen hoor.
Het is voor een heleboel mensen een zware periode.
Bij mij in het team zijn er al 2 ouders met jonge kinderen omgevallen in een burn-out. Van de mensen zonder kinderen nog 0. En dat heeft niet alleen te maken met de druk van combinatie werk- thuisonderwijs maar inderdaad ook het op de lip zitten van elkaar, met een partner die ook thuis werkt. Je moet dan ineens met elkaar in onderhandeling over wiens afspraak met een klant belangrijker is, want beide tegelijk gaat niet. Dat maakt het er thuis niet altijd gezelliger op. Als het dan tussen mensen al niet helemaal lekker liep helpt dit vaak niet.
Alle reacties Link kopieren
HETISDEWAARHEID schreef:
17-01-2021 22:48
Wie gaat dat betalen? Werkgever uit eigen zak? Lijkt me niet. Dan liggen ze zo om.
Ik ben werkgever en personeel moet echt rendabel zijn anders kan ik deuren sluiten.
Met een klein bedrijf is zoiets echt never nooit een optie.
Bovendien vind ik ook echt dat ik niet verantwoordelijk ben voor iemand anders zn kinderen.
Wil echt wel meedenken met spoed, maar kan niet zo zijn dat ik altijd de flexibele werkgever moet zijn terwijl partner van medewerker wellicht ook eens wat op kan vangen.

Nee voor mijn geen betaald covid verlf.
De overheid. Die gaat nu ook in gesprek met vakbonden hierover. Dit is een uitzonderlijke situatie. Ik ben het ermee eens dat de werkgever dit niet alleen kan dragen aan kosten. Die heeft hier niet omgevraagd. Ouders ook niet.
Vandaar dat de regering op deze manier wil gaan ingrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
17-01-2021 22:43
Ik ken toch écht genoeg bazen die een houding hebben à la "maakt mij niet uit hoe het werk gebeurt, zolang het werk maar gebeurt".
(En die zelf ook hard aan de slag zijn.)

Je zit ook weer niet après Corona op je ontslag te wachten omdat de tent het financieel niet overleefd heeft.
Zo’n houding heeft mijn werkgever ook, voornamelijk uit angst dat het bedrijf over de kop gaat. Zijn maar met 7 dus het is ook maar klein bedrijf. Begrijpelijk dus, maar de druk wordt daardoor nog hoger.
Alle reacties Link kopieren
Mixeddreams schreef:
17-01-2021 22:47
Heeft diezelfde werkgever nog geen burn-out zaken begeleid? Dat duurt vaak een aantal maanden tot jaren voordat iemand hersteld is of zelfs ziek uit dienst gaat. Velen malen duurder.
Op zo'n moment blijft hier het werk ook gewoon liggen.
En mag de rest de ergste noodzaken opnemen.

Tot iemand ooit ontslag neemt en er misschien een vervanger wordt aangenomen.


(Het geluk in BE is wel dat iemand na een maand betaald wordt door de ziekte-verzekering.
Mensen kunnen dus soms jaren op ziekte-verzekering / invaliditeit blijven staan.

Het nadeel is ook weer dat ze na bijvoorbeeld 2 jaar ook weer gewoon hun job kunnen opeisen.
En zolang ze dat kunnen heeft mijn baas meestal geen zin om iemand nieuw aan te werven.
Geen budget voor 2 krachten en van iemand tijdelijk die in 1-2-3 weer weg is als ze ergens een vast contract kan krijgen houden ze bij ons niet.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Mappie88 schreef:
17-01-2021 22:53
Zo’n houding heeft mijn werkgever ook, voornamelijk uit angst dat het bedrijf over de kop gaat. Zijn maar met 7 dus het is ook maar klein bedrijf. Begrijpelijk dus, maar de druk wordt daardoor nog hoger.
Als jij je straks ziek meldt met een burn-out heeft je werkgever een nog veel groter probleem.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
17-01-2021 22:52
Bij mij in het team zijn er al 2 ouders met jonge kinderen omgevallen in een burn-out. Van de mensen zonder kinderen nog 0. En dat heeft niet alleen te maken met de druk van combinatie werk- thuisonderwijs maar inderdaad ook het op de lip zitten van elkaar, met een partner die ook thuis werkt. Je moet dan ineens met elkaar in onderhandeling over wiens afspraak met een klant belangrijker is, want beide tegelijk gaat niet. Dat maakt het er thuis niet altijd gezelliger op. Als het dan tussen mensen al niet helemaal lekker liep helpt dit vaak niet.
Ik bedoel alleen te zeggen, het zijn niet alleen de ouders met kinderen die het nu zwaar hebben. Er zijn ook nog andere groepen die het zwaar hebben en die zitten ook niet op stapels extra werk en stress te wachten.
.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
17-01-2021 22:58
Als jij je straks ziek meldt met een burn-out heeft je werkgever een nog veel groter probleem.
Helemaal eens hoor, maar is hem niet aan het verstand te brengen ;)
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
17-01-2021 22:54
Op zo'n moment blijft hier het werk ook gewoon liggen.
En mag de rest de ergste noodzaken opnemen.

Tot iemand ooit ontslag neemt en er misschien een vervanger wordt aangenomen.


(Het geluk in BE is wel dat iemand na een maand betaald wordt door de ziekte-verzekering.
Mensen kunnen dus soms jaren op ziekte-verzekering / invaliditeit blijven staan.

Het nadeel is ook weer dat ze na bijvoorbeeld 2 jaar ook weer gewoon hun job kunnen opeisen.
En zolang ze dat kunnen heeft mijn baas meestal geen zin om iemand nieuw aan te werven.
Geen budget voor 2 krachten en van iemand tijdelijk die in 1-2-3 weer weg is als ze ergens een vast contract kan krijgen houden ze bij ons niet.)
In Nederland moet een werkgever verplicht 2 jaar loon doorbetalen en daarna ontslaan.
isa__88 schreef:
17-01-2021 22:58
Ik bedoel alleen te zeggen, het zijn niet alleen de ouders met kinderen die het nu zwaar hebben. Er zijn ook nog andere groepen die het zwaar hebben en die zitten ook niet op stapels extra werk en stress te wachten.
Nee maar dat zegt toch ook niemand?! Natuurlijk zit niemand daarop te wachten.

Maar goed, als ik geen kinderen zou hebben zou ik het niet zo’n probleem vinden om zaken over te nemen. Ik doe dat graag, neem ook vaak werk van zieke collega’s over etc. Mij geeft dat niet zoveel stress.
anoniem_399590 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 23:02
22.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
17-01-2021 22:51
Door werkgevers als jij raken mensen dus in een burn-out. Gefeliciteerd. Echt wat we nodig hebben nu.

Exact. Waarom kunnen die werkgevers niet gewoon accepteren dat het bedrijf even een jaartje wat minder zal groeien? Dat gelukkige en ontspannen werknemers op de lange termijn meer opleveren dan pushen op korte termijn groei?
Alle reacties Link kopieren
sassie24 schreef:
17-01-2021 21:48
Nee. In cruciale beroepen kan je geen vrij krijgen. Dus die ouders moeten EN werken zoals normaal EN kinderen helpen met hun schoolwerk. Die zijn dan in mijn ogen de dupe van deze regeling. Want zij kunnen alsnog alles doen en krijgen hiervoor geen vergoeding.
Mijn kinderen mogen 3 ochtenden naar de noodopvang als ik werken ben, maar daar krijgen ze niet alle opdrachten af en ze krijgen geen les. Dus moet ik s middags na mijn werk alsnog met schoolwerk meehelpen, meehelpen met taken op de laptop en uitleg geven over o.a. rekenen. Zeker 1 uur per kind x 3 kinderen op basisschool (de oudste zit op voortgezet en hoef ik gelukkig niet mee te helpen) dus dat zijn drukke dagen voor mij. Ik werk ook een hele dag en heb dan geen tijd om mee te helpen. Dus dat doen we in het weekend.

Ik vind dus niet dat er voor de gehele werkdag coronaverlof gegeven mag worden. Je hebt er geen 8 uur werk aan. Je kan ook in overleg met school gaan en het schoolwerk verspreiden over andere dagen en evt weekend. Dat is niet leuk, maar het is even niet anders. Als je de ene ouder wel doorbetaald verlof geef en de ander kan dit niet vanwege cruciaal beroep of er zijn geen collega's die jouw werkuren over kunnen nemen dan vind ik dat niet eerlijk geregeld.
Waarom gaan je kinderen niet de hele dag naar de noodopvang als jij de hele dag werkt? Dan krijgen ze het werk misschien wel af. Dat jij wel gebruik mag maken van de noodopvang is dan ipv het coronaverlof.

Dit staat op de site van de rijksoverheid:
Heeft 1 ouder in uw gezin met 2 ouders een cruciaal beroep? Dan krijgt u het verzoek om zoveel mogelijk zelf de kinderen op te vangen. Als het niet lukt de kinderen zelf op te vangen, kunt u de kinderen toch naar de noodopvang brengen
duizel wijzigde dit bericht op 17-01-2021 23:02
3.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
isa__88 schreef:
17-01-2021 22:58
Ik bedoel alleen te zeggen, het zijn niet alleen de ouders met kinderen die het nu zwaar hebben. Er zijn ook nog andere groepen die het zwaar hebben en die zitten ook niet op stapels extra werk en stress te wachten.

Daarom moeten de kinderlozen het extra werk ook niet overnemen. Werkgevers zijn degenen die moeten inleveren en accepteren dat het een paar maanden wat minder hard zal gaan, niet de werknemers. Als je nu goed met je mensen omgaat dan pluk je daar na de crisis de vruchten van.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
17-01-2021 23:00
Nee maar dat zegt toch ook niemand?! Natuurlijk zit niemand daarop te wachten.
Vind dat sommige nogal makkelijk zeggen dan moeten nu de kinderloze collega’s maar wat harder lopen. Vind dat een beetje een vreemde opmerking eerlijk gezegd. In mijn omgeving nemen de kinderloze namelijk al veel over. Ieder heeft zo zijn eigen problemen.
.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
aeonofwinter wijzigde dit bericht op 17-01-2021 23:06
97.39% gewijzigd
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven