Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Corona Verlof terecht?

17-01-2021 21:33 362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het plan om ouders (deels?) betaald Corona verlof te geven nu de scholen dicht blijven.

Krijgen ouders terecht Corona verlof!

Totaal aantal stemmen: 306

3 (4%)
Ja (53%)
Nee (37%)
Anders (6%)
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
17-01-2021 23:00
Exact. Waarom kunnen die werkgevers niet gewoon accepteren dat het bedrijf even een jaartje wat minder zal groeien? Dat gelukkige en ontspannen werknemers op de lange termijn meer opleveren dan pushen op korte termijn groei?
Omdat het in bepaalde tenten niet gaat over "groeien".

Maar over "hoe houden we de keet recht en gaan we niet failliet".


Die burned-out werknemers kan je later als bedrijf - cru gezegd - eventueel vervangen.
Desnoods met als excuus op de ontslagbrief "economische redenen".
wissewis wijzigde dit bericht op 17-01-2021 23:03
2.39% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
17-01-2021 23:02
Daarom moeten de kinderlozen het extra werk ook niet overnemen. Werkgevers zijn degenen die moeten inleveren en accepteren dat het een paar maanden wat minder hard zal gaan, niet de werknemers. Als je nu goed met je mensen omgaat dan pluk je daar na de crisis de vruchten van.
Ja vind ik ook.
Ik werk nu soms 60 u in de week, heb dan wel geen kinderen maar ik ben op een gegeven moment ook moe en heb ook heus wel zorgen, weliswaar niet over kinderen maar wel weer andere dingen.
.
Alle reacties Link kopieren
Best.

Maar dan wil ik ook meer verlof omdat ik als zorgmedewerker (daadwerkelijk aan het bed) voor handenvol collega's extra uren heb gedraaid omdat die of hun koter of hun partner of hun ouder of hun goudvis met corona thuis zaten of zitten.

Die arme ouders toch weer.
aeonofwinter wijzigde dit bericht op 17-01-2021 23:05
12.23% gewijzigd
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
17-01-2021 23:02
Omdat het in bepaalde tenten niet gaat over "groeien".

Maar over "hoe houden we de keet recht en gaan we niet failliet".


Die burned-out werknemers kan je later als bedrijf - cru gezegd - eventueel vervangen.
Desnoods met als excuus op de ontslagbrief "economische redenen".
Nou zo makkelijk is dat (in Nederland) gelukkig niet. Pas na 2 jaar kun je een ziekte werknemer ontslaan
isa__88 schreef:
17-01-2021 23:02
Vind dat sommige nogal makkelijk zeggen dan moeten nu de kinderloze collega’s maar wat harder lopen. Vind dat een beetje een vreemde opmerking eerlijk gezegd. In mijn omgeving nemen de kinderloze namelijk al veel over. Ieder heeft zo zijn eigen problemen.
Ik vind jou een beetje zeuren eerlijk gezegd. Ik werk me een slag in de rondte, beide lockdowns al. Niet één kinderloze heeft iets van mij hoeven overnemen hoor.

Bovendien snap ik niet zo dat ‘de kinderlozen’ zich zo aangesproken voelen. Het gaat met name om mensen met jonge kinderen (en kinderen die om welke reden dan ook veel begeleiding nodig hebben) die momenteel met de handen in het haar zitten. Ik heb zat collega’s met oudere kinderen (middelbare school of het huis al uit) die veel minder in een spagaat zitten dan de mensen met jonge kinderen. Het is echt niet zo dat het allemaal op de schouders van die arme kinderlozen terechtkomt.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
17-01-2021 23:07
Ik vind jou een beetje zeuren eerlijk gezegd. Ik werk me een slag in de rondte, beide lockdowns al. Niet één kinderloze heeft iets van mij hoeven overnemen hoor.

Bovendien snap ik niet zo dat ‘de kinderlozen’ zich zo aangesproken voelen. Het gaat met name om mensen met jonge kinderen (en kinderen die om welke reden dan ook veel begeleiding nodig hebben) die momenteel met de handen in het haar zitten. Ik heb zat collega’s met oudere kinderen (middelbare school of het huis al uit) die veel minder in een spagaat zitten dan de mensen met jonge kinderen. Het is echt niet zo dat het allemaal op de schouders van die arme kinderlozen terechtkomt.
Lol :bonk: ja en ik vind dat ouders lopen te zeuren, dat ze net doen alsof zij het alleen zo zwaar hebben. Dus ik vind jou zeuren, dat kan toch.
isa__88 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 23:10
0.46% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
17-01-2021 23:05
Best.

Maar dan wil ik ook meer verlof omdat ik als zorgmedewerker (daadwerkelijk aan het bed) voor handenvol collega's extra uren heb gedraaid omdat die of hun koter of hun partner of hun ouder of hun goudvis met corona thuis zaten of zitten.

Die arme ouders toch weer.

Heb je die tijd dan niet uitbetaald gekregen in geld of vrije dagen?

Ik gun het zorgpersoneel zeker extra vrije tijd als dank voor hun harde werken. Ik hoop dat daar ook ruimte voor komt maar dat lijkt me nog niet erg realistisch helaas.
AeonOfWinter schreef:
17-01-2021 23:05
Best.

Maar dan wil ik ook meer verlof omdat ik als zorgmedewerker (daadwerkelijk aan het bed) voor handenvol collega's extra uren heb gedraaid omdat die of hun koter of hun partner of hun ouder of hun goudvis met corona thuis zaten of zitten.

Die arme ouders toch weer.
Jij hebt toch 1000 euro gehad?
sprietgras schreef:
17-01-2021 22:52
Bij mij in het team zijn er al 2 ouders met jonge kinderen omgevallen in een burn-out. Van de mensen zonder kinderen nog 0.
Bij mij op het werk (niet in mijn team) is het dan weer net andersom met die statistieken dus ik weet niet wat het zegt?


OT; ik vind coronaverlof wel terecht, maar de invulling ervan wel wat lastig. In mijn team van 4 ben ik de enige die fulltime werkt maar ook de enige zonder kinderen. Dit betekent dat ik nu al de gaten aan het opvullen ben, want helaas die deadlines wachten niet. Maar het wordt wat lastig als ik straks van ieder 50% moet gaan compenseren
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
17-01-2021 23:10
Heb je die tijd dan niet uitbetaald gekregen in geld of vrije dagen?

Ik gun het zorgpersoneel zeker extra vrije tijd als dank voor hun harde werken. Ik hoop dat daar ook ruimte voor komt maar dat lijkt me nog niet erg realistisch helaas.
Moet je die dagen wel kunnen opnemen.

Er is massaal personeels-tekort in elke zorg-instelling.
Dan ga je niet effe weken aan overuren opnemen.
Want dan kunnen je collega's - als die er al zijn - weer beginnen bouwen aan hun overuren :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
cilly2 schreef:
17-01-2021 22:12
Ik begrijp dat het voor ouders met kinderen erg zwaar is nu. En Corona verlof klinkt inderdaad mooi, maar ik als kinderloze merk nu al dat ik veel extra werk oppak van collega’s met kinderen omdat ze het niet trekken en wij door de Corona onwijs veel extra werk hebben, dan praat ik over 2-3 x zoveel. Voor een paar weken is het nog wel te doen maar als het langer gaat duren trek de kinderloze het misschien ook niet meer
Dit. De situatie is natuurlijk niet bepaald nieuw, dus het is allang (en al lang) een feit dat ik als kinderloze meer gaten dichtloop. Terwijl ik het om eigen redenen ook niet lekker trek allemaal. Als ik dan lees over coronaverlof voor ouders krijg ik het wel een beetje benauwd. Ook al begrijp ik best dat het op tafel ligt.
Iemand noemt een uur per dag als dat ze daar al mee geholpen zou zijn. Ik denk dat dat ook best realistisch is, maar dan door gedeelde acties van de werknemer zelf en het team. Ik betwijfel of we daarvoor iets als 'coronaverlof' in het leven moeten roepen.
Alle reacties Link kopieren
coolpack2 schreef:
17-01-2021 23:13
Dit. De situatie is natuurlijk niet bepaald nieuw, dus het is allang (en al lang) een feit dat ik als kinderloze meer gaten dichtloop. Terwijl ik het om eigen redenen ook niet lekker trek allemaal. Als ik dan lees over coronaverlof voor ouders krijg ik het wel een beetje benauwd. Ook al begrijp ik best dat het op tafel ligt.
Iemand noemt een uur per dag als dat ze daar al mee geholpen zou zijn. Ik denk dat dat ook best realistisch is, maar dan door gedeelde acties van de werknemer zelf en het team. Ik betwijfel of we daarvoor iets als 'coronaverlof' in het leven moeten roepen.
Ik denk van wel.
Als er geen Corona verlof komt, is het wachten op het omvallen van mensen.
Er zijn Werkgevers die blijven pushen.
Alle reacties Link kopieren
Het is geen krachtmeting van wie het zwaarder heeft. Het is voor iedereen gewoon zwaar en het duurt al te lang. Bij elke nies moet je eerst testen voor je weer mag werken, en dat geldt niet alleen voor werknemers met kinderen.

Bij veel werkgevers is de rek er ook uit, dus is er geen begrip meer dat je eerst moet testen voor je weer naar het werk kan komen. En is er geen begrip voor kinderen die thuis moeten blijven en dat je daar als ouders niet bij weg kan. En is er geen begrip meer voor de kinderloze werknemers die twee tanden harder moeten werken.

Het is zwaar voor iedereen. Goddank leven we in een rijk land en kan er veel met overheidssteun toch door gaan. Niemand heeft er wat aan als we dan gaan wijzen naar een ander. Corona en de gevolgen ervan overkomt ons allemaal.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 17-01-2021 23:35
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lesmee schreef:
17-01-2021 23:10
Jij hebt toch 1000 euro gehad?
Die staat gezellig op de spaarrekening te staan ja.

Heb je verder weinig aan als het rooster een gatenkaas is, je geen vrij kan of mag nemen en je fysieke agressie op moet vangen. Ik heb bijna 400 uren open staan, geen idee waar ik die kwijt kan. Denk dat ik een deel laat uit betalen, is de belastingdienst ook weer blij met me.

Het leven bestaat hier al maanden uit werk en thuis, soms even de supermarkt. Prima dus als ouders corona verlof willen, maar ik zou er ook geen nee tegen zeggen. Ouderschapsverlof/bevallingsverlof etc zit er hier ook al niet in.
aeonofwinter wijzigde dit bericht op 17-01-2021 23:27
29.45% gewijzigd
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
17-01-2021 23:25
Die staat gezellig op de spaarrekening te staan ja.

Heb je verder weinig aan als het rooster een gatenkaas is, je geen vrij kan of mag nemen en je fysieke agressie op moet vangen.
Het leven bestaat hier al maanden uit werk en thuis, soms even de supermarkt.
Hier ook hoor, met dat verschil dat ik dus alleen maar thuis zit, ook voor werk.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
17-01-2021 23:26
Hier ook hoor, met dat verschil dat ik dus alleen maar thuis zit, ook voor werk.
Lijkt me dus echt ruk, ik vloog toen tegen de muren op. :hug:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Mixeddreams schreef:
17-01-2021 23:16
Ik denk van wel.
Als er geen Corona verlof komt, is het wachten op het omvallen van mensen.
Er zijn Werkgevers die blijven pushen.
Ik zie net als een aantal anderen hier niet goed hoe het beschreven 'coronaverlof' daar een oplossing voor gaat zijn. En de vraag is ook of die pusherige werkgevers er überhaupt aan beginnen.
coolpack2 schreef:
17-01-2021 23:29
Ik zie net als een aantal anderen hier niet goed hoe het beschreven 'coronaverlof' daar een oplossing voor gaat zijn. En de vraag is ook of die pusherige werkgevers er überhaupt aan beginnen.
Eens hoor. Als je een werkgever hebt die geen boodschap aan dit soort dingen heeft gaat dat hele coronaverlof helemaal niet helpen.
Alle reacties Link kopieren
coolpack2 schreef:
17-01-2021 23:13
Dit. De situatie is natuurlijk niet bepaald nieuw, dus het is allang (en al lang) een feit dat ik als kinderloze meer gaten dichtloop. Terwijl ik het om eigen redenen ook niet lekker trek allemaal. Als ik dan lees over coronaverlof voor ouders krijg ik het wel een beetje benauwd. Ook al begrijp ik best dat het op tafel ligt.
Iemand noemt een uur per dag als dat ze daar al mee geholpen zou zijn. Ik denk dat dat ook best realistisch is, maar dan door gedeelde acties van de werknemer zelf en het team. Ik betwijfel of we daarvoor iets als 'coronaverlof' in het leven moeten roepen.
Jij loopt als kinderloze gaten dicht op het werk, iemand met jonge kinderen doet dat thuis. De een heeft het niet zwaarder dan de ander en het is geen kwestie van keuze.

We komen er niet als we alleen maar naar onze eigen situatie kijken. Solidariteit is in tijden van crisis een van de belangrijkste krachten om een maatschappij overeind te houden.

Wat ik eerder beschreef: ik heb goed werkende noodopvang voor de jongsten dus draai meer uren voor collega’s die dat niet hebben. Mijn collega met kinderen heeft een partner met een baan waarin hij heel flexibel kan zijn. Zij draait ook meer uren voor de collega’s die meer knel zitten.

Het zijn echt niet alleen de kinderlozen die alles op moeten vangen. Iedereen moet gewoon doen wat hij kan. En geef je grens aan voor je dreigt uit te vallen, want daar heeft niemand wat aan.

Schouders eronder, niet miepen en om je eigen gezondheid blijven denken.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 17-01-2021 23:37
0.38% gewijzigd
*Sally* schreef:
17-01-2021 23:26
Hier ook hoor, met dat verschil dat ik dus alleen maar thuis zit, ook voor werk.
Hier ook. Geen kinderen, wel steeds grijzere hersencellen. Dus ben ook hard bezig uit de depressie (aanleg voor en ervaring mee) te blijven. Met fors meer werk breekt het elastiekje hier ook wel.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
17-01-2021 23:00
Waarom gaan je kinderen niet de hele dag naar de noodopvang als jij de hele dag werkt? Dan krijgen ze het werk misschien wel af. Dat jij wel gebruik mag maken van de noodopvang is dan ipv het coronaverlof.

Dit staat op de site van de rijksoverheid:
omdat school het liefst zo min mogelijk kinderen op school willen. Per 10 kinderen moeten er 2 begeleiders zijn. En de gewone juffen/meesters hebben een dagtaak aan les aan kleinere groepjes via Teams, een hele klas van 30 leerlingen is niet te doen dus meestal groepjes van 10 van 1 uur per groepjes. En daarnaast schoolwerk checken of iedereen op schema loopt. En bellen met kinderen of ouders bij vragen of problemen.

Dus volledig naar school vind ik niet nodig. Omdat ik geen hele dagen werk. Mijn werkuren zijn aangepast aan het continurooster wat ze hadden. Dus ik probeer ook rekening te houden met school. En ze krijgen dus geen uitleg / les op school wat ze wel nodig hebben. Dus om achteruitgang te voorkomen is wat begeleiding door mij nodig. Vorige lockdown waren mijn jongens de enige uit de klas die met rekenen vooruit waren gegaan. Ze zitten in groep 8 dus belangrijk om goede keuze qua voortgezet onderwijs te maken. De jongste heeft autisme en heeft ook meer begeleiding nodig dan school nu kan geven. Dus teveel gebruik maken van noodopvang is voor mijn kinderen niet ideaal.
patchouli_ schreef:
17-01-2021 23:33
Jij loopt als kinderloze gaten dicht op het werk, iemand met jonge kinderen doet dat thuis. De een heeft het niet zwaarder dan de ander en het is geen kwestie van keuze.

We komen er niet als we alleen maar naar onze eigen situatie kijken. Solidariteit is in tijden van crisis een van de belangrijkste drijfveren om een maatschappij overeind te houden.

Wat ik eerder beschreef: ik heb goed werkende noodopvang voor de jongsten dus draai meer uren voor collega’s die dat niet hebben. Mijn collega met kinderen heeft een partner met een baan waarin hij heel flexibel kan zijn. Zij draait ook meer uren voor de collega’s die meer knel zitten.

Het zijn echt niet alleen de kinderlozen die alles op moeten vangen. Iedereen moet gewoon doen wat hij kan. En geef je grens aan voor je dreigt uit te vallen, want daar heeft niemand wat aan.

Schouders eronder, niet miepen en om je eigen gezondheid blijven denken.
Ik was op zoek naar je eerdere post, omdat ik die zo mooi vond. Deze reactie ervaar ik dan weer als lichtelijk aanvallend of scherp. We voeren hier een gesprek, maar het is inderdaad geen wedstrijd. Jammer dat je dat sentiment blijkbaar meent op te pikken uit mijn bijdrage aan het gesprek. Er zat geen oordeel in gaten dichtlopen, ik wilde enkel onderschrijven dat het overnemen van werk al vaak langere tijd realiteit is sinds/als de scholen gesloten zijn (let wel: volgens mij juist ook vaak uit collegialiteit en eigen initiatief om het als team te kunnen bolwerken) en dat ik daarom wat bezorgd ben over wat er mogelijk bovenop gaat komen als 'coronaverlof' ingevoerd zou worden. Ik heb mijn grenzen overigens al herhaaldelijk aangegeven, ik loop heus niet alleen maar te 'miepen', maak je niet druk... Ik zeg volgens mij ook nergens dat het alleen de kinderlozen zijn die dingen opvangen, dat is ook helemaal niet mijn beleving. En ik kijk al helemaal niet alleen naar mijn eigen situatie!!
anoniem_113882 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 23:48
1.25% gewijzigd
.
AeonOfWinter schreef:
17-01-2021 23:25
Die staat gezellig op de spaarrekening te staan ja.

Heb je verder weinig aan als het rooster een gatenkaas is, je geen vrij kan of mag nemen en je fysieke agressie op moet vangen. Ik heb bijna 400 uren open staan, geen idee waar ik die kwijt kan. Denk dat ik een deel laat uit betalen, is de belastingdienst ook weer blij met me.

Het leven bestaat hier al maanden uit werk en thuis, soms even de supermarkt. Prima dus als ouders corona verlof willen, maar ik zou er ook geen nee tegen zeggen. Ouderschapsverlof/bevallingsverlof etc zit er hier ook al niet in.
En ik heb vrij weinig aan coronaverlof.. maar zou toch wel graag wat ruimte willen hebben om de kinderen wat meer te kunnen helpen met school. Zodat ze het ook weer leuk gaan vinden en niet boos/huilerig of gefrustreerd reageren als ik zeg dat ze met de taken verder moeten gaan. Ze vonden leren altijd heel leuk, maar de lol gaat er snel af als iemand het met weinig tijd probeert uit te leggen.

En mijn man staat nog 79 verlofuren in de min van vorig jaar. Wij hadden namelijk geen recht op opvang en mijn werk moet ook door gaan.

Dus laat jij je uren maar uit betalen, dan kun je met de afgedragen belasting mijn corona verlof financieren.
AeonOfWinter schreef:
17-01-2021 23:25
Die staat gezellig op de spaarrekening te staan ja.

Heb je verder weinig aan als het rooster een gatenkaas is, je geen vrij kan of mag nemen en je fysieke agressie op moet vangen. Ik heb bijna 400 uren open staan, geen idee waar ik die kwijt kan. Denk dat ik een deel laat uit betalen, is de belastingdienst ook weer blij met me.

Het leven bestaat hier al maanden uit werk en thuis, soms even de supermarkt. Prima dus als ouders corona verlof willen, maar ik zou er ook geen nee tegen zeggen. Ouderschapsverlof/bevallingsverlof etc zit er hier ook al niet in.
En ik heb vrij weinig aan coronaverlof.. maar zou toch wel graag wat ruimte willen hebben om de kinderen wat meer te kunnen helpen met school. Zodat ze het ook weer leuk gaan vinden en niet boos/huilerig of gefrustreerd reageren als ik zeg dat ze met de taken verder moeten gaan. Ze vonden leren altijd heel leuk, maar de lol gaat er snel af als iemand het met weinig tijd probeert uit te leggen.

En mijn man staat nog 79 verlofuren in de min van vorig jaar. Wij hadden namelijk geen recht op opvang en mijn werk moet ook door gaan.

Dus laat jij je uren maar uit betalen, dan kun je met de afgedragen belasting mijn corona verlof financieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven