Coronavirus COVID-19 alle pijlers

coronamaatregelen, af en toe snap ik het niet meer!

14-09-2020 14:25 89 berichten
Mijn zoontje van 6 zit in groep 3. Hij is verkouden, snotterig en af en toe wat hoesten en niezen. Hij mag dus niet naar school. Gelijk gebeld voor een test. Reguliere coronalijn (lange wachttijd van 30 min, maar uiterst vriendelijke dame) gaf mij het nummer van de GGD. Blijkbaar worden kinderen van 6 niet getest in de teststraat.

Dus gebeld met de GGD (wachttijd 50 min). Zij zeggen, nee we raden een test echt niet aan. Betreft dezelfde test als volwassenen. Voor een volwassenen niet prettig, maar voor een kind kan het pijnlijk zijn. En een persoon in zo'n wit pak kan als traumatisch ervaren worden. Daarnaast schatten ze de kans zeer klein dat het corona is. Tja, maar mijn kind mag niet naar school als we niet zeker weten. En aangezien hij zo ongeveer de hele winter verkouden is, gaat hij wel erg veel van school missen.

Nou zegt mevrouw. Al wil u testen, er is voorlopig geen plek beschikbaar. Dus zal waarschijnlijk pas volgende week worden...

En stel mijn zoon is getest en het blijkt geen corona. Dan mag hij naar school. Daar verbaas ik me nog het meeste over. Geen 1,5 meter afstand voor kinderen, maar met een neusverkoudheid en niet getest moeten ze thuis blijven. Zo krijgt de hele klas toch een snotneus en heeft iedereen hetzelfde probleem?

Dus ik snap het af en toe niet meer....
estherjansen81 schreef:
14-09-2020 14:49
Dat vind ik dan helemaal vreemd! Ik krijg een ander nummer, omdat je dan rechtstreeks naar GGD moet bellen. Is het beleid gewijzigt of regiogebonden?
Ik weet niet welk nummer ze gebeld hebben, wel dat het hier onze stad bij de gewone teststraat was. Die van 4 vond het niet eng of pijn doen, haar broer vond het heel erg.
Mijn zoon heeft overigens nu vrijstelling gehad vanwege zijn longklachten. Na een lijst met foto's van al zijn medicatie mag hij nu met corona-achtige klachten (geen koorts) gewoon naar school.

Anders zit hij zo de hele winter thuis.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
14-09-2020 14:39
Vriendin moet thuis blijven want ze zou wel eens koorts kunnen krijgen?!
Wat is dat voor iets raars. Zulk advies wordt niet gegeven hoor.
Toch wel.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
14-09-2020 14:42
Van wie mag die vriendin met de negatieve uitslag niet naar school?
Beleid RIVM is dat het gewoon weer mag dan.
Met inderdaad het risico op een domino-effect met een klas vol verkouden mensen. Maar volgens de richtlijnen mag ze gaan, mits de klachten niet verergeren .
GGD heeft dat gezegd tegen haar en haar ouders
Alle reacties Link kopieren
estherjansen81 schreef:
14-09-2020 14:48
Ja maar dat vind ik juist het kromme. Als hij getest is, dan mag hij wel naar school. En steek je de volgende weer aan. Die hebben dan hetzelfde probleem.
Lekker egoïstisch, maar dat is wat wij nu doen. Ik heb hier iemand in groep 8, en die blijft echt geen heel jaar thuis omdat hij zo ongeveer chronisch verkouden is. Dit jaar is hartstikke belangrijk. Ja, hij is getest, geen corona, dus hup weer naar school. En wie zegt dat de ander door mijn kind is aangestoken? Heel veel kinderen raken verkouden.
toffifee schreef:
14-09-2020 15:10
Lekker egoïstisch, maar dat is wat wij nu doen. Ik heb hier iemand in groep 8, en die blijft echt geen heel jaar thuis omdat hij zo ongeveer chronisch verkouden is. Dit jaar is hartstikke belangrijk. Ja, hij is getest, geen corona, dus hup weer naar school. En wie zegt dat de ander door mijn kind is aangestoken? Heel veel kinderen raken verkouden.
Ok dan ligt het aan mij. Ik vind het een beetje een rot idee om mijn verkouden kind (zonder corona) naar school te doen. Grote kans (op deze leeftijd zitten ze nog helemaal aan elkaar) dat hij dan een ander kind besmet met zijn verkoudheid. Nou, die kan dan ook het hele riedeltje van thuisblijven en eventueel testen gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
estherjansen81 schreef:
14-09-2020 15:14
Ok dan ligt het aan mij. Ik vind het een beetje een rot idee om mijn verkouden kind (zonder corona) naar school te doen. Grote kans (op deze leeftijd zitten ze nog helemaal aan elkaar) dat hij dan een ander kind besmet met zijn verkoudheid. Nou, die kan dan ook het hele riedeltje van thuisblijven en eventueel testen gaan doen.
Dus je doet liever je kind tekort?
Alle reacties Link kopieren
Hier een meerderjarige zoon. Vrijdag naar huis gestuurd, want hij moest niezen. Boodschap: laten testen. Dat kon vandaag. Echter gisteren al geen klachten meer.
Contact gezocht met school. Hij mag pas komen als hij negatief getest is...., ondanks het feit dat hij geen klachten meer heeft! Zo lopen de wachttijden bij GGD en schoolverzuim wel op. Hij is inmiddels al voor de 3e keer in 1,5 maand tijd getest. Gezien het feit dat hij vaak verkouden is én huisstofmijtallergie heeft, kan hij beter alvast een testafapraak voor om de 2 weken inplannen :P

En op iedere school is het beleid weer anders. Ook de 1,5 meter regel wordt op deze school met grotendeels 18-plussers niet gewaarborgd.
Sterrenstof74 schreef:
14-09-2020 15:17
Hier een meerderjarige zoon. Vrijdag naar huis gestuurd, want hij moest niezen. Boodschap: laten testen. Dat kon vandaag. Echter gisteren al geen klachten meer.
Contact gezocht met school. Hij mag pas komen als hij negatief getest is...., ondanks het feit dat hij geen klachten meer heeft! Zo lopen de wachttijden bij GGD en schoolverzuim wel op. Hij is inmiddels al voor de 3e keer in 1,5 maand tijd getest. Gezien het feit dat hij vaak verkouden is én huisstofmijtallergie heeft, kan hij beter alvast een testafapraak voor om de 2 weken inplannen :P

En op iedere school is het beleid weer anders. Ook de 1,5 meter regel wordt op deze school met grotendeels 18-plussers niet gewaarborgd.
Vragen naar hun beleid wat betreft astma, allergie en longpatiënten. Dat moet er zijn.
granny71 schreef:
14-09-2020 15:16
Dus je doet liever je kind tekort?
Mijn kind tekort? Nee absoluut niet. Maar zo blijven we toch aan de gang van verkouden en thuiszitten?
Alle reacties Link kopieren
estherjansen81 schreef:
14-09-2020 15:14
Ok dan ligt het aan mij. Ik vind het een beetje een rot idee om mijn verkouden kind (zonder corona) naar school te doen. Grote kans (op deze leeftijd zitten ze nog helemaal aan elkaar) dat hij dan een ander kind besmet met zijn verkoudheid. Nou, die kan dan ook het hele riedeltje van thuisblijven en eventueel testen gaan doen.
Ik snap je wel, maar een van mijn kinderen is altijd van september tot januari (met korte pauzes) verkouden. Je denkt toch niet dat ze vier maanden thuisblijft?? Ik zal haar zo nu en dan laten testen en ze neemt sowieso alle regels in acht. Meer kun je niet doen.
Ik vind het ook niet erg als mijn kinderen verkouden worden door een klasgenoot. Het najaar begint, het is onvermijdelijk.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-09-2020 15:06
GGD heeft dat gezegd tegen haar en haar ouders
Nou, dan snap ik t ook niet meer....
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
14-09-2020 15:28
Nou, dan snap ik t ook niet meer....
Ik dus ook niet.
Volgens mij snappen ze het zelf niet eens meer.
Alle reacties Link kopieren
estherjansen81 schreef:
14-09-2020 15:19
Mijn kind tekort? Nee absoluut niet. Maar zo blijven we toch aan de gang van verkouden en thuiszitten?
Je houdt hem vanwege de mogelijkheid dat hij klasgenoten aansteekt toch thuis?
Dan moet hij lessen en vooral het vreselijk belangrijke sociale contact met zijn leeftijdsgenootjes missen terwijl hij gewoon naar school mag
granny71 schreef:
14-09-2020 15:34
Je houdt hem vanwege de mogelijkheid dat hij klasgenoten aansteekt toch thuis?
Dan moet hij lessen en vooral het vreselijk belangrijke sociale contact met zijn leeftijdsgenootjes missen terwijl hij gewoon naar school mag
Ik zou hem ook niet thuis houden als hij negatief getest is. Een verkoudheid is zo op te lopen. Dat hou je toch niet tegen.
Ik ben er trouwens erg voor om basisschool kinderen gewoon naar school te laten gaan ookal zijn ze verkouden. Volgens mij kan dat niet veel kwaad. En middelbare scholieren misschien ook wel.
watdachtjehiervan schreef:
14-09-2020 15:40
Ik zou hem ook niet thuis houden als hij negatief getest is. Een verkoudheid is zo op te lopen. Dat hou je toch niet tegen.
Ik ben er trouwens erg voor om basisschool kinderen gewoon naar school te laten gaan ookal zijn ze verkouden. Volgens mij kan dat niet veel kwaad. En middelbare scholieren misschien ook wel.
Ja, ik snap de gedachtengang.

Keerzijde is dan wel er dan een soort sneeuwbaleffect komt, want meer besmettingen. En dus ook meer leerkrachten en ouders die verkouden zijn en niet naar buiten mogen.
granny71 schreef:
14-09-2020 15:34
Je houdt hem vanwege de mogelijkheid dat hij klasgenoten aansteekt toch thuis?
Dan moet hij lessen en vooral het vreselijk belangrijke sociale contact met zijn leeftijdsgenootjes missen terwijl hij gewoon naar school mag
Nee hoor, dat ben ik niet van plan. Maar als ik nu zie wat voor gezeur het geeft. Ze willen eigenlijk niet testen van GGD en er is voorlopig geen plek. Ik vind het dan een rotidee dat meer kinderen dit door mijn kind hebben. En ze blijven elkaar maar aansteken. Dus je blijft aan de gang. Maar zoals ik al zei, zal aan mij liggen.
Tiana_76 schreef:
14-09-2020 15:43
Ja, ik snap de gedachtengang.

Keerzijde is dan wel er dan een soort sneeuwbaleffect komt, want meer besmettingen. En dus ook meer leerkrachten en ouders die verkouden zijn en niet naar buiten mogen.
Precies, dat bedoel ik. Je wilt je kind niet thuishouden i.v.m. leerachterstand. Maar ik ben bang dat het nu in de winter echt een groot probleem gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook dochter die aan het snotteren was. Volgens beslisboom moest ze dus thuisblijven en zusje ook maar gelijk thuisgehouden vandaag. Bij het afmelden zei de school dat ze 24 uur klachtenvrij moesten zijn, dan mochten ze weer komen.
Hopelijk woensdag weer naar school, want ziek zijn ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Op onze school is de beslisboom van AJN Jeugdartsen verspreid, https://ajnjeugdartsen.nl/nieuwsbericht ... september/.

Handig hulpmiddel, maar het betekent wel dat kinderen met een snotneus (vanaf groep 3) thuis moeten blijven. Ongeacht wel of geen test.

Hoewel mijn kind nog in groep 2 zit, voorzie ik een lange winter met dochter veel thuis. Ze is vaak verkouden en dochter kan haar neus niet snuiten (ze snap de techniek niet), waardoor ze veel niest. En met niezen mogen ook kinderen uit groep 2 niet naar school.

Toen ik bij de eerste ziekmelding vroeg naar taken om thuis te doen werd er vanuit school enigzins verbaasd gereageerd. Na uitleg dat ik verwacht dat mijn kind veel thuis zal zijn deze winter (en wellicht andere kinderen ook), gaan ze het bespreken en komen ze er op terug.
Tiana_76 schreef:
14-09-2020 15:43
Ja, ik snap de gedachtengang.

Keerzijde is dan wel er dan een soort sneeuwbaleffect komt, want meer besmettingen. En dus ook meer leerkrachten en ouders die verkouden zijn en niet naar buiten mogen.
Maar het is toch bewezen dat kinderen niet of nauwelijks volwassenen besmetten?
eenhoorn schreef:
14-09-2020 15:49
Op onze school is de beslisboom van AJN Jeugdartsen verspreid, https://ajnjeugdartsen.nl/nieuwsbericht ... september/.

Handig hulpmiddel, maar het betekent wel dat kinderen met een snotneus (vanaf groep 3) thuis moeten blijven. Ongeacht wel of geen test.

Hoewel mijn kind nog in groep 2 zit, voorzie ik een lange winter met dochter veel thuis. Ze is vaak verkouden en dochter kan haar neus niet snuiten (ze snap de techniek niet), waardoor ze veel niest. En met niezen mogen ook kinderen uit groep 2 niet naar school.

Toen ik bij de eerste ziekmelding vroeg naar taken om thuis te doen werd er vanuit school enigzins verbaasd gereageerd. Na uitleg dat ik verwacht dat mijn kind veel thuis zal zijn deze winter (en wellicht andere kinderen ook), gaan ze het bespreken en komen ze er op terug.
Moet je nog maar even goed kijken. In het tabel, staat:

Bij een negatieve testuitslag (geen corona) mag het kind weer naar de kinderopvang/school, ook als nog niet alle klachten zijn verdwenen.
watdachtjehiervan schreef:
14-09-2020 15:51
Maar het is toch bewezen dat kinderen niet of nauwelijks volwassenen besmetten?
Het gaat om de “gewone” verkoudheid.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons heeft school vandaag eigenhandig de regel ingesteld pas bij 48 uur klachtenvrij naar school want kinderen bleken elkaar toch aan te steken. Hoe weten ze welke kinderen?!!
Mijn kind zit al sinds een week thuis wegens verkoudheid en hoesten maar negatief getest. Betekent dus dat als hij morgenochtend geen klachten meer heeft pas donderdag naar school mag.
Ik snap er ook helemaal niks meer van, dit is tegen de RIVM adviezen want dat is 24 uur klachtenvrij en met negatieve test weer naar school.
Hij mag wel buiten sporten bij zn sportclub (geen contactsport/voetbal).
Maargoed 1300 besmettingen vandaag dus er zal wel weer een nieuwe persconferentie komen.
joelle1980 wijzigde dit bericht op 14-09-2020 16:05
16.54% gewijzigd
Hier had dochter 16 jaar sinds zaterdag een verstopte neus maar verder niks. Vanochtend niezen en verhoging erbij. Bijna 38.
Coronatest kon voor woensdag ingepland worden wat ik best snel vond.
Jongste was al op school maar die moest naar huis komen. School gebeld en uitgelegd en die zeiden laat hem maar naar huis gaan.

Volgens ggd moeten we nu allemaal in quarantaine en mogen we uit de quarantaine als dochter 24 uur geen verhoging/ koorts meer heeft. Dochter moet uiteraard tot testuitslag thuisblijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven