Coronavirus COVID-19 alle pijlers

coronamaatregelen, af en toe snap ik het niet meer!

14-09-2020 14:25 89 berichten
Mijn zoontje van 6 zit in groep 3. Hij is verkouden, snotterig en af en toe wat hoesten en niezen. Hij mag dus niet naar school. Gelijk gebeld voor een test. Reguliere coronalijn (lange wachttijd van 30 min, maar uiterst vriendelijke dame) gaf mij het nummer van de GGD. Blijkbaar worden kinderen van 6 niet getest in de teststraat.

Dus gebeld met de GGD (wachttijd 50 min). Zij zeggen, nee we raden een test echt niet aan. Betreft dezelfde test als volwassenen. Voor een volwassenen niet prettig, maar voor een kind kan het pijnlijk zijn. En een persoon in zo'n wit pak kan als traumatisch ervaren worden. Daarnaast schatten ze de kans zeer klein dat het corona is. Tja, maar mijn kind mag niet naar school als we niet zeker weten. En aangezien hij zo ongeveer de hele winter verkouden is, gaat hij wel erg veel van school missen.

Nou zegt mevrouw. Al wil u testen, er is voorlopig geen plek beschikbaar. Dus zal waarschijnlijk pas volgende week worden...

En stel mijn zoon is getest en het blijkt geen corona. Dan mag hij naar school. Daar verbaas ik me nog het meeste over. Geen 1,5 meter afstand voor kinderen, maar met een neusverkoudheid en niet getest moeten ze thuis blijven. Zo krijgt de hele klas toch een snotneus en heeft iedereen hetzelfde probleem?

Dus ik snap het af en toe niet meer....
LīlyRose schreef:
15-09-2020 17:50
Het vervelende is dat zodra een leerkracht verkouden wordt de hele klas thuis zit.
Maximaal 4 dagen (48 uur voor het inplannen van de test en 48 uur voor de uitslag). En dat wordt straks verkort tot dezelfde dag nog.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
15-09-2020 16:26
Dat mag hier inderdaad ook niet.

Negatieve corona test betekent niet dat ze weer naar school mogen (VO).

Vandaag opnieuw een expliciete mail over gehad. Je blijft thuis tot je 24 uur klachten vrij bent.
Maar ga je dan wel testen, en zo ja, wat heeft dat dan voor nut? Je zit toch thuis tot je 24 uur klachtenvrij bent. Dus een negatieve test heb je niet nodig.
RIVM zegt toch echt dat je met een negatieve test weer mag.
DS1971 schreef:
15-09-2020 21:32
Maximaal 4 dagen (48 uur voor het inplannen van de test en 48 uur voor de uitslag). En dat wordt straks verkort tot dezelfde dag nog.
Ja top.
Maar het was gewoon minimaal 4 dagen. Is een week een klas thuis.
LīlyRose schreef:
15-09-2020 22:29
Ja top.
Maar het was gewoon minimaal 4 dagen. Is een week een klas thuis.
Ik weet niet hoe dat bij de school gaat van jouw kinderen, maar hier werkt geen enkele docent fulltime en er is ook nog vervanging mogelijk. Dus met pech is het hier twee dagen.
tulpje21 schreef:
15-09-2020 21:47
Maar ga je dan wel testen, en zo ja, wat heeft dat dan voor nut? Je zit toch thuis tot je 24 uur klachtenvrij bent. Dus een negatieve test heb je niet nodig.
RIVM zegt toch echt dat je met een negatieve test weer mag.
Ik heb mijn dochter niet laten testen. Ze werd vrijdagavond verkouden, knapte zondag weer op, maandag was ze klachtenvrij en vandaag weer naar school gegaan.

Als ik haar zou laten testen, zou ze nu nog thuis gezeten hebben, vermoed ik.

In de brief van school worden zowel het RIVM als de GGD genoemd en dat ze zich houden aan de richtlijnen.

Dus ik weet het ook verder niet zo goed.

Waar kan ik vinden dat je van het RIVM weer naar school mag in het voortgezet onderwijs met een negatieve test, terwijl je nog gezondheidsklachten heb ?
anoniem_130005 wijzigde dit bericht op 15-09-2020 23:39
10.08% gewijzigd
DS1971 schreef:
15-09-2020 23:13
Ik weet niet hoe dat bij de school gaat van jouw kinderen, maar hier werkt geen enkele docent fulltime en er is ook nog vervanging mogelijk. Dus met pech is het hier twee dagen.
Bij ons werkt iedereen fulltime, is er geen vervanging en zijn er dus al meerdere scholen van onze stichting gesloten (geweest) ivm personeelstekort.
Alle reacties Link kopieren
Hier in BE
Man wordt straks getest (besmette collega is gewoon komen werken)
Sowieso 7 dagen thuis (zowel bij positief als negatief resultaat)
Na 7 dagen opnieuw testen (door de incubatietijd), is deze negatief mag hij terug werken. Wij zijn bijgevolg ook thuis
LīlyRose schreef:
15-09-2020 23:36
Bij ons werkt iedereen fulltime
Dat is best zeldzaam.

Normaliter wel beter voor de continuïteit lijkt mij, maar nu wat onhandig wellicht.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
15-09-2020 23:33
Ik heb mijn dochter niet laten testen. Ze werd vrijdagavond verkouden, knapte zondag weer op, maandag was ze klachtenvrij en vandaag weer naar school gegaan.



Waar kan ik vinden dat je van het RIVM weer naar school mag in het voortgezet onderwijs met een negatieve test, terwijl je nog gezondheidsklachten heb ?
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/testen

Niet zozeer speciaal voor het VO, maar gewoon in het algemeen.

Als blijkt dat je op dit moment geen infectie met het nieuwe coronavirus hebt, mogen jij en je huisgenoten weer naar buiten. Je kunt zelf ook weer naar buiten en aan het werk, tenzij je daar te ziek voor bent. Kinderen mogen weer naar school en naar de opvang. Gaan de klachten niet over, worden ze erger of krijg je nieuwe klachten? Bel dan de huisarts. Bel in een levensbedreigende situatie altijd 112.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
15-09-2020 23:13
Ik weet niet hoe dat bij de school gaat van jouw kinderen, maar hier werkt geen enkele docent fulltime en er is ook nog vervanging mogelijk. Dus met pech is het hier twee dagen.
Hier inderdaad ook vooral parttimers en ik weet dat er ook genoeg vervanging is. Zo hebben mijn zoon en dochter beiden 2 juffen. Is de ene ziek, kan de ander vaak wel bijspringen. En ze hebben in de afgelopen tijd ook al paar keer een andere juf/meester voor de klas gehad. Ik zie het hier nog niet zo snel gebeuren dat de klas naar huis gestuurd wordt. Of er moet echt een 'uitbraak' komen, dat meerdere meesters/juffen op school klachten krijgen. Maar zomaar 1 of 2 juffen/meester tegelijk wordt hier wel opgevangen.
DS1971 schreef:
16-09-2020 09:04
Dat is best zeldzaam.

Normaliter wel beter voor de continuïteit lijkt mij, maar nu wat onhandig wellicht.
Is in mijn tak van onderwijs heel gebruikelijk.
LīlyRose schreef:
16-09-2020 09:50
Is in mijn tak van onderwijs heel gebruikelijk.
Ik heb er ook geen verstand van, maar wat ik ervan zie is zoals ik en tulpje21 het omschrijven.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
15-09-2020 17:36
En toch is haar (en anderen zoals hier te lezen is) verteld dat ze pas weer naar school mag komen als ze niet meer verkouden is.
Dan zou de school hier een hele verkeerde aan mij hebben. Ik werd gisteren gebeld door de ggd dat dochter negatief is getest. Na wat controle vragen werd expliciet gezegd dat ze weer naar school e.d. mag. Als school zou weigeren (en na gesprek zou blijven weigeren) zou ik stappen ondernemen.
DS1971 schreef:
16-09-2020 09:54
Ik heb er ook geen verstand van, maar wat ik ervan zie is zoals ik en tulpje21 het omschrijven.
Niet elke school is het standaard schooltje in de buurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven