Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 11)

22-03-2020 19:52 3014 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 5000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 4204 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 19:59
2.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
25-03-2020 11:00
Zou zeker fijn zijn als dat wordt getest en dan niet alleen dat we weten welk percentage die antistoffen heeft, maar dat individuen ook weten of ze het al hebben gehad, zodat de maatschappij minder ontwricht hoeft te worden.
daar ben ik het helemaal mee eens. Maar de antistof test die er is test de antistoffen die pas na een week of twee zichtbaar zijn. Dus mensen nu testen heeft geen zin. Je moet eerst een tijdje over die piek heen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik nou goed dat er over de samenwerking met ziekenhuizen in België en Duitsland, waar meer ic-capaciteit is, geen duidelijkheid is?
Ik kan me voorstellen dat ze daar terughoudend zijn omdat de opname op de ic vaak weken duurt en ze niet weten of ze die bedden zelf nodig hebben maar dit klinkt erg vaag.
nounou
Mouthgard schreef:
25-03-2020 11:52
.
Lief van je. Ik heb wat minder vertrouwen in de voorspellingen van de mensen achter dit onderzoek. Dat zijn namelijk dezelfde mensen achter de aantoonbaar onjuiste tweets van februari.

Maar ga nu zeker de zon in! :biggrin:
Ok, wat wil je dan? Het RIVM helemaal ter zijde schuiven? Het hele land op slot, lock down, en we zien volgend jaar wel of er een vaccin is? Je eigen glazen bol?

Het RIVM doet overigens niet aan voorspellingen.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
25-03-2020 11:15
Het is helemaal niet zeker of er immuniteit optreedt en als die al bestaat voor dit virus, hoe lang je dan immuun bent. Ook dat moet eerst onderzocht worden.
jawel het is wel bewezen, je bouwt immuniteit op, alleen de duur weten we niet.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 11:56
Begrijp ik nou goed dat er over de samenwerking met ziekenhuizen in België en Duitsland, waar meer ic-capaciteit is, geen duidelijkheid is?
Ik kan me voorstellen dat ze daar terughoudend zijn omdat de opname op de ic vaak weken duurt en ze niet weten of ze die bedden zelf nodig hebben maar dit klinkt erg vaag.
Duitsland heeft al patiënten van andere landen opgevangen, dus dat lijkt me onzin. Italië en Oostenrijk, dacht ik?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
25-03-2020 11:55
daar ben ik het helemaal mee eens. Maar de antistof test die er is test de antistoffen die pas na een week of twee zichtbaar zijn. Dus mensen nu testen heeft geen zin. Je moet eerst een tijdje over die piek heen zijn.

Ah, er zit vertraging in. Bestaat er ook een test die dat sneller aangeeft of is die niet accuraat?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
25-03-2020 11:54
Ik hoor van de ministers en het RIVM dat er wel landelijke regie is.
Dit gaat om specifieke regie mbt IC en ziekenhuiszorg, niet om regie mbt de verspreiding van het virus.

En dan vooral over de verspreiding van patiënten. Het heeft even tijd nodig om dit overzicht op te stellen. Dus waar ziekenhuis dat tot nu onderling regelden, wat lang niet altijd goed werkt, wordt dat nu landelijk opgepakt. Met name door defensie die hier ervaring mee heeft. Maar normaal hebben ze hier een paar weken voor nodig. Nu moet dat in een paar dagen.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
25-03-2020 11:57
Duitsland heeft al patiënten van andere landen opgevangen, dus dat lijkt me onzin. Italië en Oostenrijk, dacht ik?

Klopt, heb ik ook gehoord.
Dat zal alleen niet om Aken of Düsseldorf gaan.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 25-03-2020 12:00
6.67% gewijzigd
nounou
impala schreef:
25-03-2020 11:45
Gommers, NL Ver Intensive Care

Verwacht op 1 april
1100 corona patiënten ip IC
Plus 500 zonder corona
Dus 1600 totaal.

Die bedden zijn er nu niet.

Zegt : wij missen regie. Zijn zelf patiënten weg gaan halen uit Brabant. Nu lopen andere ics ook vol.
Er liggen nu 564 coronapatiënten op de IC. 'Ze' verwachten dus een verdubbeling in 7 dagen. Dan gaan 'ze' uit van een gemiddelde stijging van 12% per dag. Ik hou m'n hart vast want dat is een laag percentage als je het vergelijkt met het aantal besmettingen en doden.
En het topic loopt alweer over... Nieuw deel: coronavirus-covid-19/coronavirus-covid- ... ges/459621
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
25-03-2020 11:56
Ok, wat wil je dan? Het RIVM helemaal ter zijde schuiven? Het hele land op slot, lock down, en we zien volgend jaar wel of er een vaccin is? Je eigen glazen bol?

Het RIVM doet overigens niet aan voorspellingen.

Nee hoor. Ik vind het qua maatregelen vrij goed gaan volgens mij. Ik zou het ook niet beter weten. Wel grappig om te zien dat een enkel persbericht van wat medici genoeg was om druk te creëren om de scholen te sluiten.

Maar grafieken die wel degelijk tot juli en verder lopen? Laat die maar lekker achterwege, net als die IC stippellijn. Heeft geen enkel nut. Zorg voor opschaling tot maximale kunnen en blijf rapporteren wat de status nu is. Ga niet de sussende ouder spelen, of valse autoriteit uitstralen.
'Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn.'
florence13 schreef:
25-03-2020 11:53
ik hoop dat dat dan wel meegenomen wordt, daar ga ik wel vanuit, want achteraf heb je natuurlijk ook data. En dat is wat we nu missen.

ik zei dit niet handig, ik bedoelde ondergeschoven kindje in termen van data, niet in termen van belang, het punt is dat we gewoon veel meer data hebben over ouderen dan over mensen met een psychiatrische aandoening.

Begrijp ik hoor, ik neem het je zeker niet kwalijk dat je het zo noemt. Maar maak me wel veel zorgen over de mensen die onder normale omstandigheden net hun hoofd boven water houden. En nu dus (net) niet meer
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
25-03-2020 12:00
Er liggen nu 564 coronapatiënten op de IC. 'Ze' verwachten dus een verdubbeling in 7 dagen. Dan gaan 'ze' uit van een gemiddelde stijging van 12% per dag. Ik hou m'n hart vast want dat is een laag percentage als je het vergelijkt met het aantal besmettingen en doden.
Wrsch gaan er in die dagen ook weer mensen van de ic af, hoop ik toch.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
mdh schreef:
25-03-2020 09:52
Precies, dat zal ook wel gebeuren neem ik aan.
Zodra de scholen weer opengaan, hebben ouders met onderliggend lijden geen andere keuze dan hun kinderen te laten gaan, met alle risico’s van dien.
Want ik denk dat scholen eerder open zullen gaan dan dat er een vaccin beschikbaar zal zijn.

Ja, dit is ook mijn zorgpunt.
Ik gun het mijn kinderen enorm om weer naar school te gaan, maar vraag me echt af hoe ik dat hier praktisch gezien moet gaan organiseren. Want ik val om meerdere redenen in de risicogroep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven