Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 11)

22-03-2020 19:52 3014 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 5000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 4204 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 19:59
2.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Facebookpost van het UMCG

“Om onze patiënten en medewerkers een hart onder de riem te steken, zijn er allerlei kaartenacties opgezet. Hier waren we blij mee, maar we willen toch het zekere voor het onzekere nemen. Het nieuwe coronavirus blijft zo’n 24 uur leven op papier. Om geen enkel risico te nemen, vragen we te stoppen met postacties. Hoe jammer we dat ook vinden.“


Hoe veilig is ‘t nou om post te versturen en ontvangen?
"Geen kaarten meer naar UMC Groningen

Het coronavirus blijft zo'n 24 uur leven op papier, zegt het Universitair Medisch Centrum Groningen op Facebook. Daarom roept het ziekenhuis mensen op om te stoppen met het versturen van kaarten naar patiënten, "hoe jammer we dat ook vinden"."

NOS

Ik las vanmiddag dat het virus 72 uur in leven blijft op roestvrij staal een plastic.
hokus_pokus schreef:
22-03-2020 20:10
Facebookpost van het UMCG

“Om onze patiënten en medewerkers een hart onder de riem te steken, zijn er allerlei kaartenacties opgezet. Hier waren we blij mee, maar we willen toch het zekere voor het onzekere nemen. Het nieuwe coronavirus blijft zo’n 24 uur leven op papier. Om geen enkel risico te nemen, vragen we te stoppen met postacties. Hoe jammer we dat ook vinden.“


Hoe veilig is ‘t nou om post te versturen en ontvangen?
Je kan natuurlijk ook gewoon de post 2 dagen laten liggen en dan pas ronddelen.
Is 't virus ook dood.

En is een pak minder drastisch en eenzaam.
Paniek in Buckingham Palace: medewerker heeft corona en prins Charles in quarantaine

De leden van het Britse koningshuis maken zich zorgen over hun gezondheid, melden de zondagskranten in Groot-Brittannië. Een medewerker van Buckingham Palace testte positief op het coronavirus, en daarnaast zou prins Charles (71) in dezelfde ruimte zijn geweest als prins Albert van Monaco, die eveneens geïnfecteerd is.

Het is onduidelijk of de besmette medewerker van Buckingham Palace direct contact heeft gehad met koningin Elizabeth (93). TabloidThe Sun weet echter te melden dat de Queen nog niet vertrokken was naar Windsor Castle, op zo’n 30 kilometer van Londen, toen de besmetting aan het licht kwam. 

Koningin Elizabeth reisde vorige week al af naar Windsor Castle voor de paasvakantie. Dat is een week eerder dan in de planning stond. Zij en haar man prins Philip (98) hopen daar het virus te ontlopen. Als de situatie in hun land verslechtert, zijn er plannen om de twee naar hun buitenverblijf in Sandringham te brengen. Toekomstige afspraken worden dag per dag bekeken, en zullen afhangen van de dagelijkse gezondheidsadviezen die de vorstin krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik was bij wijze van wandelingetje even de stad in, langs de kaaswinkel. Het was echt heel rustig, maar een paar winkels open waar overigens niemand was.

De snackbar hier heeft ook veel minder klanten dan anders vertelden ze. Iedereen blijft thuis.
De VS is natuurlijk een groot en uitgestrekt land met 320 miljoen mensen: Vandaag 38.757 coronapatiënten. In dit tempo zijn ze Italië met een paar dagen voorbij.
Kan er iemand mij eens uitleggen hoe je in Groenland besmet geraakt?
Daar woont al zowat geen mens en reizen gebeurt er al helemaal zowat niet.

En toch zie ik op de kaart een (klein) bolletje qua besmettingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op Insta mensen in de UK met #staylocal posten. Tegen Zandvoortse taferelen zeg maar. Vind ik wel mooi gevonden.

Zou wat zijn als Queen Elisabeth nu overlijd en er kan niet eens een grootse staatsbegrafenis zijn. Ze moet nog maar even blijven leven hoor. Als een soort teken van hoop.
Tvp
Ik zit trouwens met nog meer vragen:
Als je het hebt gehad, ben je dan immuun? en kun je anderen niet meer besmetten?
Hoe zit dat precies?

Stel ik heb het gehad, kan ik dan gewoon weer aan het werk? of kan ik dan misschien helpen als vrijwilliger?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
22-03-2020 20:17
Kan er iemand mij eens uitleggen hoe je in Groenland besmet geraakt?
Daar woont al zowat geen mens en reizen gebeurt er al helemaal zowat niet.

En toch zie ik op de kaart een (klein) bolletje qua besmettingen.
Er zullen er wel een paar reizen toch? Die het dan meenemen.
dannas schreef:
22-03-2020 20:20
Ik zie op Insta mensen in de UK met #staylocal posten. Tegen Zandvoortse taferelen zeg maar. Vind ik wel mooi gevonden.

Zou wat zijn als Queen Elisabeth nu overlijd en er kan niet eens een grootse staatsbegrafenis zijn. Ze moet nog maar even blijven leven hoor. Als een soort teken van hoop.
*opgepast, klinkt héél cru*

Als ze al zou overlijden, stoppen ze haar waarschijnlijk in de diepvries en organiseren ze die staatsbegrafenis wel over 2 à 3 maanden.
Alle reacties Link kopieren
*ik* schreef:
22-03-2020 20:20
Ik zit trouwens met nog meer vragen:
Als je het hebt gehad, ben je dan immuun? en kun je anderen niet meer besmetten?
Hoe zit dat precies?

Stel ik heb het gehad, kan ik dan gewoon weer aan het werk? of kan ik dan misschien helpen als vrijwilliger?
Vooralsnog gaat men er van uit dat je daarna immuun bent
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
22-03-2020 20:17
Kan er iemand mij eens uitleggen hoe je in Groenland besmet geraakt?
Daar woont al zowat geen mens en reizen gebeurt er al helemaal zowat niet.

En toch zie ik op de kaart een (klein) bolletje qua besmettingen.
Ook in Groenland wonen en werken een boel mensen met een andere nationaliteit. Er hoeft er maar 1 van vakantie terug gekomen te zijn natuurlijk.
Bovendien is het land dusdanig dunbevolkt dat niet alle medische behandelingen in het land zelf uitgevoerd kunnen worden. Ook dat zou een bron van infectie kunnen zijn.
Snjókorn falla, á allt og alla
Er is volgens mij ook wel toerisme op Groenland
Alle reacties Link kopieren
Yavanna schreef:
22-03-2020 19:59
Is er een betrouwbare site waar ik kan zien welke nieuwsbronnen wel of niet betrouwbaar zijn?

Ik gebruik deze: https://mediabiasfactcheck.com/
nounou
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
22-03-2020 20:22
Vooralsnog gaat men er van uit dat je daarna immuun bent
Voor een poosje iig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Zazamaenade schreef:
22-03-2020 20:27
Ik gebruik deze: https://mediabiasfactcheck.com/

Hey je bent er nog :cheer:
mindervanmij schreef:
22-03-2020 20:25
Er is volgens mij ook wel toerisme op Groenland
Er is best wel iets toerisme.

Maar op dit eigenste moment is 't in Groenland overdag -10 in de hoofdstad.

Daar zie ik - persoonlijk - betrekkelijk weinig toeristen in rondlopen.
Dan zou ik eerder in juni gaan.
TsumTsum schreef:
22-03-2020 20:04
Ik houd het maar bij sites waarvan ik er zelf vanuit ga dat ze betrouwbaar zijn zoals The Guardian, NHK (Japan), Nu.nl etc. Telegraaf neem ik wat meer met een korrel zout,
Ik ga er van uit dat ook de Telegraaf betrouwbaar is, elke nieuwssite belicht het nieuws alleen op een eigen manier.
Zo is The Guardian erg links en de Telegraaf rechts.
" In Italië overleden gisteren 800 coronapatiënten. Alles wat we daar nu zien gebeuren, is het gevolg van het gedrag van Italianen van tien tot veertien dagen geleden, legt longarts Menno van der Eerden uit. Toen trokken Italianen massaal naar buiten vanwege het lekkere weer. Net zoals Nederlanders dit weekend deden. "Waar zijn we mee bezig?"

De Italiaanse viroloog Roberto Burioni is heel duidelijk op tv-zender Rai2 tegen zijn landgenoten: de Italianen doen het zelf. Elke keer als ze zich niet aan de lockdownregels houden, is dat tien tot vijftien dagen later terug te zien in het aantal coronapatiënten én het sterftecijfer. "We moeten begrijpen dat we het zélf doen", benadrukt hij.
'Het wordt heel ernstig'

De Nederlandse longarts Menno van der Eerden werkt in het Rotterdamse Erasmus MC en hij vreest daarom voor Nederland. Van der Eerden ziet namelijk de gelijkenissen tussen Italië en Nederland.

"In het weekend van 7 maart trokken veel Italianen eruit. Nu is de crisis daar op z'n top", zegt hij. "En in Nederland zijn we dit weekend ook massaal de deur uitgegaan. Er gaat nog een piek aankomen, het wordt heel ernstig."

Door het mooie weer gaven dit weekend veel mensen geen gehoor aan de oproep van het kabinet en zorgprofessionals om afstand te houden tot elkaar en zo veel mogelijk thuis te blijven.
'Waar zijn we mee bezig?'

Burgemeesters en politie in badplaatsen riepen gisteren mensen op vooral niet meer naar het strand te gaan. Vandaag kwam er een noodoproep van Natuurmonumenten: 'Ga naar huis,kom niet naar onze natuurgebieden'. Het zou zo druk zijn in parken en bossen, dat 1,5 meter afstand houden onmogelijk bleek.

Longarts Van der Eerden: "Ik zag mensen heel dicht achter elkaar over bospaadjes lopen. Waar zijn we met z'n allen mee bezig?"


RTLnieuws
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 20:33
2.23% gewijzigd
Tvp
Reficul schreef:
22-03-2020 20:10
https://youtu.be/QmDjEoNhY7M

Verzoek van de artsen het Jeroen Bosch ziekenhuis om deze video te delen.
:couple:
dannas schreef:
22-03-2020 20:22
Vooralsnog gaat men er van uit dat je daarna immuun bent
oke, dat scheelt, thanx ;-)
Blankepit schreef:
22-03-2020 20:15
De VS is natuurlijk een groot en uitgestrekt land met 320 miljoen mensen: Vandaag 38.757 coronapatiënten. In dit tempo zijn ze Italië met een paar dagen voorbij.
Wat wil je daar dan precies mee zeggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven