Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
rosanna08 schreef:
26-03-2020 13:14
dat houdt niet in dat dat verbod niet verlengd wordt
Dat snap ik. Maar dat gedraai de hele tijd. Australie heeft het land 6 maanden in lockdown gegooid met de mededeling dat ze de regels kunnen versoepelen indien ze dat verstandig achten. Ik weet niet hoelang de regels in Belgie gelden, maar ook daar is veel meer duidelijkheid: niet recreeren met de auto, maar alleen in de omgeving die je te voet/per fiets kunt bereiken en dan ook maar met 2 personen tegelijk (of gezin)
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
26-03-2020 13:15
Dat is idd zo! Als je een tuin hebt met ruimte is het heel makkelijk roepen om kinderen weken thuis te houden, maar je zal op een flatje wonen...zowel ouders als kinderen worden gek! Als ik kijk naar mijn eigen jeugd, de problemen en angst die er waren, als ik weken thuis had moeten zitten bij mijn ouders...dat was absoluut niet haalbaar. Als ik me nu verplaats in kinderen die in net zo'n thuissituatie zitten als ik vroeger dan breekt echt mijn hart.
De mijne ook, zij zijn wat mij betreft de grootste slachtoffers van deze crisis. Veel van deze kinderen worden nu echt voor het leven getekend. Ik hoop dat ze op een of andere manier geholpen worden.
redbulletje schreef:
26-03-2020 13:14
Nou, ik val toch wel in de categorie obees hoor en ik las dat dat een risicofactor was.

Echt? Maar waar heb je gelezen dan waarom dat een risicofactor is.

Wordt dat wat angstig van, want volgens mij ben ik meer obees dan jij.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
26-03-2020 13:01
nausicaa kan beter uitleggen dan ik hoe het zit met het immuunsysteem maar het is natuurlijk wel zo dat besmet worden ook een grote gedragscomponent heeft. Als je niemand ziet kan ook niemand je aansteken, het het maakt heel erg uit met hoeveel verschillende mensen je in contact komt, wie die mensen zijn, en hoe dat contact eruit ziet. Als jij dus iemand bent die elk jaar wel twee keer verkouden wordt, dan is de kans ook groot dat je corona op loopt (zouden er geen maatregelen zijn) want je gedrag zorgt ervoor dat je dus blijkbaar met veel mensen in contact komt.

Dank voor je antwoord!

Waarschijnlijk is er (ook in het werkveld van Nausicaa) nog onvoldoende informatie over corona om te constateren/concluderebn of er een verband is tussen 'gevoeligheid voor de gewone griep' en de kans op het krijgen van corona.
Ik vind het wel een interessant gegeven dat er blijkbaar genetische verschillen zijn die bepalend zijn voor de mate van bevattelijkheid (en of dit ook voor corona geldt).
gebruna wijzigde dit bericht op 26-03-2020 13:24
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Even wat nuance, ik heb ook gelezen over overgewicht als risicofactor, maar dan bij oudere mensen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
26-03-2020 07:25
Het gaat niet goed met mijn vader. Hij is gisteravond naar de IC gebracht. Eerst nog gewoon met een zuurstofmasker maar na een paar uur hebben ze hem toch in slaap gebracht en geintubeerd. Ik vind het heel heftig en ook heel surrealistisch omdat ik hem helemaal niet meer gezien of gesproken heb.
Ah gos, heel veel sterkte :hug:
Mispoes!
doornroosje9 schreef:
26-03-2020 13:21
Even wat nuance, ik heb ook gelezen over overgewicht als risicofactor, maar dan bij oudere mensen.
Ik ben ook al 51, dus dat begint ook al te tellen! ;-D
@Florence lagen de cijfers gisteren nog steeds in de al berekende lijn?
>200 Brabantse patiënten uitgeplaatst afgelopen week met behulp van militairen.
Opbouw Landelijke coördinatiecentrum ook m.b.v. militairen. Bijplaatsen van gewone ziekenhuisbedden (buiten ziekenhuizen?) is daar ook onderdeel van.

1 april 1100 IC-bedden nodig voor coronapatiënten, 1 mei 1700.
IC-capaciteit wordt uitgebreid tot 1500 bedden + 100 creatief met gedeelde beademingsapparatuur. (575 reguliere zorg; 925 coronapatiënten)

Opschaling naar 2000 bedden is nu nog niet zeker.

Dan is er toch een probleem 1 mei? 1700 corona+575 reguliere zorg = 2275 IC-bedden nodig?
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 26-03-2020 13:49
22.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
26-03-2020 13:21
Even wat nuance, ik heb ook gelezen over overgewicht als risicofactor, maar dan bij oudere mensen.

Was dat niet de combinatie overgewicht en diabetes? Ik meen dat het over een hoog bloedsuikergehalte ging, iets in combinatie met ACE2.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
26-03-2020 05:55
O_O :facepalm:

Of je had een verkoudheid, want ondanks dat alles momenteel Corona schreeuwt hebben de meeste mensen met klachten nog steeds geen Corona, zoals uit de uitkomsten van de peilstations blijkt.
Ik had koorts en hoofdpijn. Maar goed om zo van een afstand te horen dat het geen corona was, dat stelt me wel gerust!
jongengrijs schreef:
26-03-2020 13:26
Ik had koorts en hoofdpijn. Maar goed om zo van een afstand te horen dat het geen corona was, dat stelt me wel gerust!

:mrgreen:
Poeperig nieuwtje, voor allen van belang.

Regels: je houdt er krampachtig aan vast óf je probeert ze zoveel mogelijk te verbreken. Maar soms weten we eigenlijk niet zo goed wat er wel of niet mag. Daarom vragen wij ons bij heel veel dingen af: MAG DAT? Deze week: mag je keukenpapier en servetten door het toilet spoelen?

Je hebt de foto’s van lege schappen in de supermarkt vast voorbij zien komen. Vooral het schap met het toiletpapier moest het ontgelden en was snel leeg. Dus wat doe je als je geen wc-papier in huis hebt? Precies, dan pak je toch een keukenrol, servetje of babydoekje om je billen mee af te vegen? Maar mag je die wel door het toilet spoelen?
Goed oplosbaar

De samenstelling van toiletpapier is zo ontwikkeld dat het makkelijk en goed afbreekt na het doorspoelen. Het is dunner dan bijvoorbeeld papier van een keukenrol. wc papier lost eenvoudig op terwijl keukenpapier is gemaakt om stevig te blijven ook al wordt het nat, net als servetjes.
Geen babydoekjes

We vroegen de Rotterdamse loodgieters van loodgieters.nl om advies: “Keukenpapier en servetjes moeten kunnen, gebruik het alleen niet te veel. Babydoekjes kunnen veel meer kwaad, Als je er daar teveel van doorspoelt blijft het hangen in de riolering en raakt na verloop van tijd alles verstopt.”

Het advies is dus: Gebruik niet te veel keukenpapier of servetten in één keer. Daar krijg je niet alleen een schraal achterste van maar dat maakt de kans op verstopping ook groter. Andere dingen als bijvoorbeeld vochtige doekjes of babydoekjes zijn een groter gevaar voor de riolering. Dus gooi deze gewoon in de prullenbak.

Bron: In de buurt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 13:18
Dat snap ik. Maar dat gedraai de hele tijd. Australie heeft het land 6 maanden in lockdown gegooid met de mededeling dat ze de regels kunnen versoepelen indien ze dat verstandig achten. Ik weet niet hoelang de regels in Belgie gelden, maar ook daar is veel meer duidelijkheid: niet recreeren met de auto, maar alleen in de omgeving die je te voet/per fiets kunt bereiken en dan ook maar met 2 personen tegelijk (of gezin)
Hier blijft er vertrouwen in ons 'gezond verstand' en voor zover ik kan zien gaat dat best goed.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
26-03-2020 13:26
Ik had koorts en hoofdpijn. Maar goed om zo van een afstand te horen dat het geen corona was, dat stelt me wel gerust!
OMG, dat stel ik niet. Niemand weet of je Corona hebt gehad en de kans is niet zo groot.

Maar waarom zou het je geruststellen als het geen Corona was? Ik zou blij zijn als zou blijken dat ik het gehad heb.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 13:23
Ik ben ook al 51, dus dat begint ook al te tellen! ;-D
Nou zeg! Nog lang niet oud hoor. :jump:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-03-2020 13:26
Was dat niet de combinatie overgewicht en diabetes? Ik meen dat het over een hoog bloedsuikergehalte ging, iets in combinatie met ACE2.
Idd, als puur en alleen overgewicht een risicofactor was, stond dat allang in de richtlijnen, neem ik aan. En hoorden we daar ook meer over.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
26-03-2020 13:12
Klaver, ga maar zitten jongen.
:rofl:
In je pyjama. Thuis. Voor een maand of wat.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 13:14
Nou, ik val toch wel in de categorie obees hoor en ik las dat dat een risicofactor was.
Lees de PDF van het RIVM van gisteren (of was het alweer eergisteren) eens. Niet al te druk over maken.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 13:23
Ik ben ook al 51, dus dat begint ook al te tellen! ;-D
Ik dacht dat jij het wel prima vond om dood te gaan?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
26-03-2020 13:35
OMG, dat stel ik niet. Niemand weet of je Corona hebt gehad en de kans is niet zo groot.

Maar waarom zou het je geruststellen als het geen Corona was? Ik zou blij zijn als zou blijken dat ik het gehad heb.
Je reageert wel erg stellig zeg. Je weet toch helemaal niet hoe groot de kans voor mij is? Misschien woon ik wel in een epicentrum.

Ik ga er verder niet op in, want ik heb het waarschijnlijk dus al gehad en gelukkig had ik milde klachten, maar je gaat zo prat op onderzoeken en argumentaties en bronnen en zelf roep je maar wat (' Het was gewoon een verkoudheid, kleine kans dat mensen het krijgen/hebben').
Heel kwalijk.
Solomio schreef:
26-03-2020 13:40
Ik dacht dat jij het wel prima vond om dood te gaan?
Niet stikkend in mensonterende omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Roken en drinken:

https://www.nu.nl/coronavirus/6040383/m ... ouwen.html
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
26-03-2020 13:19
Echt? Maar waar heb je gelezen dan waarom dat een risicofactor is.

Wordt dat wat angstig van, want volgens mij ben ik meer obees dan jij.
Dan heb je ook suiker? En je hart is dan ook zwak, die moet veel harder werken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 13:42
Niet stikkend in mensonterende omstandigheden.
Dat gebeurt in NL sowieso niet.
Je bent fijn in slaap en merkt niks van je ademnood, je glijdt langzaam weg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven