Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
26-03-2020 13:42
Je reageert wel erg stellig zeg. Je weet toch helemaal niet hoe groot de kans voor mij is? Misschien woon ik wel in een epicentrum.

Ik ga er verder niet op in, want ik heb het waarschijnlijk dus al gehad en gelukkig had ik milde klachten, maar je gaat zo prat op onderzoeken en argumentaties en bronnen en zelf roep je maar wat (' Het was gewoon een verkoudheid, kleine kans dat mensen het krijgen/hebben').
Heel kwalijk.
Ze zegt alleen maar dat je het niet weet en daar heeft ze gewoon gelijk in. Ook als je op een plek met veel besmettingen woont, is het gissen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Minister: we gaan IC-capaciteit per 1 april halen
Nederland gaat de benodigde capaciteit aan intensivecarebedden net halen, zegt minister De Jonge in Tweede Kamer. Nu liggen er ongeveer 600 patiënten op de IC's in de ziekenhuizen, volgende week zijn dat er waarschijnlijk 1600, van wie 1100 coronapatiënten.

Er zijn volgens de minister volgende week 925 IC-bedden, 40 beademingsapparaten van Defensie en 70 beademingsapparaten van privéklinieken om patiënten te behandelen. Dat zijn dus 1035 IC-plekken. De rest zou moeten komen van het leggen van twee patiënten aan één apparaat, zei de minister.

NOS
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
26-03-2020 13:42
Je reageert wel erg stellig zeg. Je weet toch helemaal niet hoe groot de kans voor mij is? Misschien woon ik wel in een epicentrum.

Ik ga er verder niet op in, want ik heb het waarschijnlijk dus al gehad en gelukkig had ik milde klachten, maar je gaat zo prat op onderzoeken en argumentaties en bronnen en zelf roep je maar wat (' Het was gewoon een verkoudheid, kleine kans dat mensen het krijgen/hebben').
Heel kwalijk.
Nee, jij leest dat zo. Juist hier haal ik de cijfers erbij. Leg mij geen uitspraken in de mond die ik niet gedaan heb.

Waarop baseer jij het idee dat je het wrsch gehad hebt?
Op je klachten?
Op basis van de officiële cijfers is dan de kans ongeveer 10% dat je daadwerkelijk Corona had.
Meer dan dat zeg ik niet.

En ja, dat percentage zal hoger liggen als je in een huis woont met een Corona-patiënt, of als je in het ziekenhuis op de ic werkt momenteel.

Maar dat schrijf je er niet bij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
26-03-2020 13:42
Je reageert wel erg stellig zeg. Je weet toch helemaal niet hoe groot de kans voor mij is? Misschien woon ik wel in een epicentrum.

Ik ga er verder niet op in, want ik heb het waarschijnlijk dus al gehad en gelukkig had ik milde klachten, maar je gaat zo prat op onderzoeken en argumentaties en bronnen en zelf roep je maar wat (' Het was gewoon een verkoudheid, kleine kans dat mensen het krijgen/hebben').
Heel kwalijk.
De kans is nog altijd groot dat je het niet gehad hebt. Er zijn echt heel veel mensen verkouden nu. Mijn ouders hebben dezelfde klachten en waarschijnlijk toch echt geen Corona, volgens de huisarts.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
De griepgolf is ook weer teruggekeerd.

De kans is nog steeds groter dat je het niet dan wel hebt gehad. Van alle testen die worden uitgevoerd is ook het merendeel negatief.
Alle reacties Link kopieren
Nausicaa, heb jij toevallig enig idee hoe mensen met afweerstoornissen die behandeld worden met gammaglobuline (cvid bijvoorbeeld) op corona reageren? Ik zag afweerstoornissen wel apart vermeld in de tabel van het rivm, maar met dat cijfer kan ik niet zoveel. Misschien is dit een te specifieke vraag hoor en moet ik er mijn arts over bellen, maar wil haar nu eigenlijk niet met dit soort vragen lastigvallen.
Als je je huisarts belt met een aantal klachten wordt er momenteel voornamelijk medegedeeld dat je ervan uit moet/mag gaan dat je besmet bent.

Zolang je niet half ligt te stikken wordt er niets getest en bestempelt de huisarts je als corona patient met milde klachten.
Eurus schreef:
26-03-2020 13:44
Minister: we gaan IC-capaciteit per 1 april halen
Nederland gaat de benodigde capaciteit aan intensivecarebedden net halen, zegt minister De Jonge in Tweede Kamer. Nu liggen er ongeveer 600 patiënten op de IC's in de ziekenhuizen, volgende week zijn dat er waarschijnlijk 1600, van wie 1100 coronapatiënten.

Er zijn volgens de minister volgende week 925 IC-bedden, 40 beademingsapparaten van Defensie en 70 beademingsapparaten van privéklinieken om patiënten te behandelen. Dat zijn dus 1035 IC-plekken. De rest zou moeten komen van het leggen van twee patiënten aan één apparaat, zei de minister.

NOS
Hoi Eurus, ik zit het debat ook te volgen en mee te tellen.
Getallen vliegen over tafel en worden door elkaar gegooid. Erg jammer want dit zou gewoon in een simpele infografic voor iedereen duidelijk gemaakt kunnen worden. Het is nu geen tijd om vaag te blijven en niet afgerekend worden op toezeggingen.

Ik hoorde:
1 april 1100 IC-bedden nodig voor coronapatiënten en op 1 mei 1700.

575 IC-bedden zijn altijd nodig voor reguliere zorg. De totale IC-capaciteit wordt uitgebreid tot 1500 bedden + 110 creatief met ingehuurde beademingsapparatuur + in nood gedeelde beademingsapparatuur. Dan heb je dus ongeveer 1100 IC-plekken voor coronapatiënten.

Opschaling naar 2000 bedden is nu nog niet zeker!
1 mei: 1700 corona+575 reguliere zorg = 2275 IC-bedden nodig.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 13:15
Dit ja!

Er is nu toch deurbeleid bij de supermarkten dat je alleen nog maar alleen de winkels in mag?
Ik zou die vrouw dus naar huis sturen als deurbeleidmedewerker en komt ze maar zonder die koters terug.
Pas jij dan zolang even op ze? :P
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
26-03-2020 13:55
Als je je huisarts belt met een aantal klachten wordt er momenteel voornamelijk medegedeeld dat je ervan uit moet/mag gaan dat je besmet bent.

Zolang je niet half ligt te stikken wordt er niets getest en bestempelt de huisarts je als corona patient met milde klachten.
Ja, maar dat is volgens mij om op dat moment het zekere voor het onzekere te nemen en te zorgen dat iemand niet toch naar buiten gaat omdat je denkt dat de kans groot is dat het toch maar een verkoudheid is. Je moet je op dat moment gedragen alsof je weet dat je corona hebt en binnenblijven tot de klachten over zijn. Het is niet dat je er nadien vanuit mag gaan dat je het nu gehad hebt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Krootje schreef:
26-03-2020 13:51
Nausicaa, heb jij toevallig enig idee hoe mensen met afweerstoornissen die behandeld worden met gammaglobuline (cvid bijvoorbeeld) op corona reageren? Ik zag afweerstoornissen wel apart vermeld in de tabel van het rivm, maar met dat cijfer kan ik niet zoveel. Misschien is dit een te specifieke vraag hoor en moet ik er mijn arts over bellen, maar wil haar nu eigenlijk niet met dit soort vragen lastigvallen.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik wil mijn arts er ook niet mee lastig vallen (en dat verandert ook niets aan het advies van voorzichtig zijn).
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 26-03-2020 14:48
0.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
26-03-2020 13:58
Hoi Eurus, ik zit het debat ook te volgen en mee te tellen.
Getallen vliegen over tafel en worden door elkaar gegooid. Erg jammer want dit zou gewoon in een simpele infografic voor iedereen duidelijk gemaakt kunnen worden. Het is nu geen tijd om vaag te blijven en niet afgerekend worden op toezeggingen.

Ik hoorde:
1 april 1100 IC-bedden nodig voor coronapatiënten en op 1 mei 1700.

575 IC-bedden zijn altijd nodig voor reguliere zorg. De totale IC-capaciteit wordt uitgebreid tot 1500 bedden + 110 creatief met ingehuurde beademingsapparatuur + in nood gedeelde beademingsapparatuur. Dan heb je dus ongeveer 1100 IC-plekken voor coronapatiënten.

Opschaling naar 2000 bedden is nu nog niet zeker!
1 mei: 1700 corona+575 reguliere zorg = 2275 IC-bedden nodig.
Ik heb geen idee, ik luister niet dus plaats braaf wat NOS post. Er vanuitgaande dat zij wel luisteren ;)
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
1019 besmettingen en 78 overleden
Alle reacties Link kopieren
7431 totaal
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Overzicht aantallen
Het totaal aantal positief geteste patiënten: 7431 (+1019)

Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 434 (+78)

Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 2151 (+315)

Duiding
Het aantal in het ziekenhuis opgenomen patiënten en het aantal overledenen neemt minder snel toe dan je zonder maatregelen zou verwachten. Dit zou er mogelijk op kunnen wijzen dat de genomen maatregelen invloed krijgen op de snelheid van verspreiding van het virus. Eind deze week of begin volgende week zijn deze effecten beter te duiden.

De meeste positief geteste personen wonen in de provincie Noord-Brabant, namelijk 2161 personen. Daarna zijn de meeste positief gemelde patiënten gemeld in Zuid-Holland (1042) en Noord-Holland (1029). In de provincies Friesland en Drenthe zijn de minste besmettingen met respectievelijk 71 en 72 positief geteste personen.

De meeste overleden patiënten vallen in de leeftijdscategorie 80 – 84 jaar.

Uitbreiding gegevens over de uitbraak van het nieuwe coronavirus
Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu krijgt steeds meer informatie over de uitbraak van het nieuwe coronavirus. Zo zijn nu ook de actuele gegevens van stichting NICE (Nationale Intensive Care Evaluatie) opgenomen in de rapportages. Een overzicht van grafieken en tabellen geven we dagelijks weer in een pdf Portable Document Format .

De basis voor het aantal bevestigde patiënten opgenomen in het ziekenhuis en de overlijdensgevallen door COVID-19 zijn de meldingen van de GGD’en. Er is een vertraging tussen de dag van overlijden en de dag dat overlijden gerapporteerd wordt. Het aantal gemelde sterfgevallen per dag betreft daarom overlijdensgevallen die zich over meerdere dagen hebben voorgedaan.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
26-03-2020 14:00
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik wil mijn arts er ook mee lastig vallen (en dat verandert ook niets aan het advies van voorzichtig zijn).
Nou precies, voorzichtig ben ik inderdaad ook toch wel. Twee keer met griep op de IC gelegen en kom er bij voorkeur niet nog eens terecht. Maar ben nu toch best angstig zodra ik iets geks bij mijn longen voel (en dat is nogal eens, want ja... afweerstoornis) en ik zou wel graag willen weten hoe realistisch die angst is. De SAS heeft er voor zover ik weet ook nog niks over gezegd..
Hetvrijewoord schreef:
26-03-2020 13:55
Als je je huisarts belt met een aantal klachten wordt er momenteel voornamelijk medegedeeld dat je ervan uit moet/mag gaan dat je besmet bent.

Zolang je niet half ligt te stikken wordt er niets getest en bestempelt de huisarts je als corona patient met milde klachten.
Maar daar gaat het dan toch mis? Mensen die denken dat ze het gehad hebben zullen makkelijker omgaan met de regels, ze menen immers immuun te zijn nu. Met alle gevolgen van dien.
Alle reacties Link kopieren
De meeste positief geteste personen wonen in de provincie Noord-Brabant, namelijk 2161 personen.
Wat veel nog, brabant is al lang in 'poldermodel lockdown'.
Hoe zouden ze het allemaal toch krijgen?
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
26-03-2020 14:16
Wat veel nog, brabant is al lang in 'poldermodel lockdown'.
Hoe zouden ze het allemaal toch krijgen?
Carnaval. 1 iemand wordt ziek en besmet 3 anderen. Die besmetten elk weer 3 anderen. Door de huidige maatregelen besmet 1 ziek persoon nog maar 1 ander.

Daar is een afbeelding voor, maar die heb ik niet opgeslagen helaas.
...
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
26-03-2020 14:16
Wat veel nog, brabant is al lang in 'poldermodel lockdown'.
Hoe zouden ze het allemaal toch krijgen?
Hangt er toch vanaf hoe hard het stijgt in Brabant. En dat heb ik niet in beeld, misschien iemand anders wel?
GinnyJones schreef:
26-03-2020 14:15
Maar daar gaat het dan toch mis? Mensen die denken dat ze het gehad hebben zullen makkelijker omgaan met de regels, ze menen immers immuun te zijn nu. Met alle gevolgen van dien.
Ja dat vraag ik mij dus ook af ....
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
26-03-2020 14:18
Carnaval. 1 iemand wordt ziek en besmet 3 anderen. Die besmetten elk weer 3 anderen. Door de huidige maatregelen besmet 1 ziek persoon nog maar 1 ander.

Daar is een afbeelding voor, maar die heb ik niet opgeslagen helaas.
Dat is inmiddels alweer een maand geleden.
Honey, you should see me in a crown
De horeca is morgen 2 weken dicht toch?
Alle reacties Link kopieren
Netjes dat de Jonge zijn kritische opmerking over het testbeleid van het UMCG terugneemt.
nounou
Quaintrelle schreef:
26-03-2020 14:18
Carnaval. 1 iemand wordt ziek en besmet 3 anderen. Die besmetten elk weer 3 anderen. Door de huidige maatregelen besmet 1 ziek persoon nog maar 1 ander.

Daar is een afbeelding voor, maar die heb ik niet opgeslagen helaas.

En volgens mij was dat nu precies de bedoeling (bereiken van de door veel mensen bekritiseerde groeps-immuniteit)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven