Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@mindervanmij, en alle anderen die het hard nodig hebben, heb je dit artikel gezien, gisteren geplaatst?
(...)
Een van die initiatieven is Lijm de Zorg in Discord, een platform waar mensen met psychische problemen met elkaar kunnen chatten en videobellen. Het is een initiatief van journalist Charlotte Bouwman, die zelf ook met psychische klachten kampt. Ze startte ook een petitie waarmee ze pleit voor een noodplan voor de GGZ.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... RCfyj3Y2W0

En voor iemand het zegt: nee ik kijk niet alleen naar de GGZ voor hulp. Vanuit Lijm de Zorg heb ik in Discord een platform opgezet voor mensen met psychische problemen, die behoefte hebben aan contact. Het is nog in aanbouw, stuur me een DM als je interesse hebt https://twitter.com/charlotbouwman/stat ... 8606182400
nounou
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-03-2020 14:08
Gelukkig dat hij niet op de IC hoeft! Kan hij ook zelf bellen/appen, of is hij daar nog niet toe in staat?
Gisteren belde hij wel maar vandaag ging dat niet.
Hij appt soms heel kort een berichtje naar mijn moeder. Niet naar mij maar ik zie wel dat hij mijn berichtjes leest.
Hij is heel erg moe en slaapt veel. Ze hebben geprobeerd de beademing te verminderen (alleen neus) maar dat ging nog niet.
Koorts zakt wel goed en hij is helder.
Alle reacties Link kopieren
Anappleaday en Sjansje, veel sterkte gewenst.
Snowkitty schreef:
25-03-2020 14:03
@Mindervanmij: Link
Vergeet vooral mensen met psychische klachten niet. Ook zij behoren nu tot de kwetsbaarsten

Met link naar speciale pagina van Mind (korrelatie): https://wijzijnmind.nl/corona met tips.

Bedankt voor het delen.

Ik heb zelf net contact opgenomen met de huisarts en mag weer aan de antidepressiva. Ik baal ervan, maar liever dit dan op een gegeven moment dusdanig depressief dat ik op zoek ga naar andere oplossingen
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 25-03-2020 14:23
13.12% gewijzigd
florence13 schreef:
25-03-2020 14:02
het test beleid in nederland nodigt niet heel goed uit tot trekken van goede conclusies, maar in combinatie met de nivel data werkt het wel. Je kunt met die combinatie (met een marge uiteraard) afleiden hoeveel mensen in nederland ziek zijn (want zo doen we dat ook altijd met de griep) en hoeveel van de zieke mensen corona hebben.
Hoe er wordt beslist met buitenlandse data (de korte versie):
We nemen twee dingen:
1. allereerst de kwaliteit van die data, sommige landen hebben een hoge data kwaliteit andere een lage, dat is afhankelijk van hoe zij rapporteren.
2. de mate waarin we kunnen extrapoleren naar nederland. Dat heeft heel grofweg te maken met twee dingen a) hoe lijkt het land op nederland (en dat is niet zo heel belangrijk) en b) welke andere data hebben wij over dat land zodat we met nederland kunnen vergelijken. Dus als een land bijvoorbeeld een heel ander openbaar vervoerssysteem heeft dan nederland, maar we daar wel heel veel over weten, is dat belangrijker dan een land met een openbaarvervoers systeem dat wel enigszins lijkt op dat van nederland maar waar we niet zo veel data van hebben. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor cultuur (en dat is veel lastiger want dat kun je moeilijker meten)

Die twee zaken combineer je dan dus. Dan ga je indelen, landen waar je veel aan hebt, en landen waar je weinig aan hebt. Je begint met de landen waar je veel aan hebt, dan maak je een model en dan ga je steeds een trapje lager op de ladder van bruikbaarheid om te kijken of het nog klopt.

Bedankt! :-)
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Smaaktnaarmeer schreef:
25-03-2020 14:09
Florence, heb jij meegewerkt aan die data die de RIVM heeft gepresenteerd vanochtend? Dus die grafieken met verschillende scenarios en mate van onzekerheid?
En heb je ook inzicht in vergelijkbare analyses die ze in Belgie en Duitsland doen? Want met deze scenarios obv huidg maatregelenpakket zou je idd verwachten dat we max tot 3000 IC bedden nodig gaan hebben (en wrsch tussen de 1500-2000), maar hoe zit dat dan in Belgie en Duitsland, dan zitten zij toch sowieso ruim? Kiezen zij dan voor extra zekerheid om toch voor ook redelijk strenge maatregelen te kiezen. Hoewel ik snap dat als je geen maatregelen neemt het natuurlijk exponentieel groeit en ze ook daar in de problemen komen, maar vooral de strenge maatregelen in Belgie stroken niet met de bevindingen in NL
ik heb de presentatie niet gezien, maar ik ga even uit van de grafieken die zij normaal gebruiken voor dergelijke presentaties. Dat zijn afgeleiden van de rekenmodellen, bij de rekenmodellen maken we een paar honderd scenarios, maar die kun je natuurlijk niet meer presenteren, dat wordt onnavolgbaar, dus die worden normaal gesproken versimpeld tot een paar duidelijk afgebakende scenarios. In belgie en duitsland doen ze hetzelfde.
Wat je wel ziet is dat je in Belgie (in vergelijking met Nederland en zeker met Duitsland) te maken hebt met een lagere compliance score. Dat wisten we al, maar nu blijkt dat ook weer. Je ziet dus in belgie dat mensen zich minder goed aan de regels houden dan in duitsland en nederland. Je hebt dus strengere maatregelen nodig om hetzelfde effect te bereiken.
Daarbij speelt duitsland ook meer op zeker, niet alleen omdat zij de capaciteit hebben (dus zij kunnen makkelijker op zeker spelen) maar daar zit ook een culturele en beleidsmatige component. Waarom die er is, is niet mijn onderzoeksveld, maar volgens een duitse collega (die dat dus ook niet onderzoekt maar dat schijnbaar gehoord heeft van iemand die dat wel onderzoekt, dus het is een beetje van horen zeggen) komt dat omdat het duitse volk minder snel moppert als er geld uitgegeven wordt aan iets wat achteraf niet nodig bleek dan het nederlandse volk, en omdat duitsland, gezien het verleden, op geen enkele manier de discussie aan wil gaan over wie er wel en wie er niet meer behandeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wat duurt het lang voor er een update is van het RIVM.

Dit is een link naar het overleg in de Tweede Kamer met minister Hoekstra over het noodpakket: https://nos.nl/livestream/2328298-kijk- ... akket.html
nounou
@Snow_kitty: je hebt een PB
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
25-03-2020 14:30
Daarbij speelt duitsland ook meer op zeker, niet alleen omdat zij de capaciteit hebben (dus zij kunnen makkelijker op zeker spelen) maar daar zit ook een culturele en beleidsmatige component. Waarom die er is, is niet mijn onderzoeksveld, maar volgens een duitse collega (die dat dus ook niet onderzoekt maar dat schijnbaar gehoord heeft van iemand die dat wel onderzoekt, dus het is een beetje van horen zeggen) komt dat omdat het duitse volk minder snel moppert als er geld uitgegeven wordt aan iets wat achteraf niet nodig bleek dan het nederlandse volk, en omdat duitsland, gezien het verleden, op geen enkele manier de discussie aan wil gaan over wie er wel en wie er niet meer behandeld wordt.
Duitsers zijn inderdaad meer risicomijdend dan Nederlanders. Voor diegenen die dat soort culturele verschillen interessant vinden raad ik aan het boek allemaal andersdenkenden van Hofstede te lezen. Is boeiende materie.
Alle reacties Link kopieren
Annapicobella schreef:
25-03-2020 13:09
En snel salarisverhoging voor deze doelgroep.

En ook voor die mensen die op de groepen werken met verstandelijk gehandicapten. Ook die draaien gewoon door. En dat zonder beschermingsmiddelen. Want die zijn er niet.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand of er bij het aantal overleden mensen alleen de overleden mensen geteld worden die getest zijn?

Bv in instellingen wordt niet meer iedereen getest heb ik gehoord. Maar mensen die niet getest zijn en wel klachten hebben en hieraan overlijden, worden zij bij de cijfers meegenomen?
puknijmegen wijzigde dit bericht op 25-03-2020 14:39
3.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
puknijmegen schreef:
25-03-2020 14:38
Weet iemand of er bij het aantal overleden mensen alleen de overleden mensen geteld worden die getest zijn?

Bv in instellingen wordt niet meer iedereen getest heb ik gehoord. Maar mensen die niet getest zijn en wel klachten hebben, worden zij bij de cijfers meegenomen?
ja, bij een waarschijnlijkheidsdoodsoorzaak ga je mee de statistiek in
Inmiddels een nieuwe jongste overledene; vrouw 52 jaar met astma.

Kennis van mn vader
Alle reacties Link kopieren
Het totaal aantal gemelde patiënten: 6412 (+852)
Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 356 (+80)
Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 1836 (+341)


Mogelijke afvlakking van aantal nieuwe ziekenhuisopnames van patiënten met coronavirus
De afgelopen tijd was het aantal nieuw opgenomen patiënten in het ziekenhuis een oplopende curve. Op dit moment lijkt dit af te vlakken. Dat wijst mogelijk op een voorzichtige afname van de snelheid waarmee het virus zich verspreidt. Dit is een eerste signaal. We kunnen hier geen harde conclusies aan verbinden. De komende dagen moet blijken of er sprake is van een werkelijke afvlakking.

Met de cijfers van het aantal ziekenhuisopnames is met behulp van wiskundige modellen de snelheid van verspreiding van het virus berekend. De snelheid waarmee het virus zich verspreidt lijkt ook af te nemen. Ook hierbij moet de komende dagen blijken of de daling doorzet.

Ook vandaag zijn veel overleden patiënten gemeld. Dit zijn echter meldingen van personen die verspreid over de afgelopen paar dagen overleden zijn. De sterftegevallen worden niet altijd direct doorgegeven. Daarom is nu een nieuwe grafiek opgenomen waarin het aantal overleden patienten is weergegeven naar de dag van overlijden.

RIVM
nounou
florence13 schreef:
25-03-2020 14:30
ik heb de presentatie niet gezien, maar ik ga even uit van de grafieken die zij normaal gebruiken voor dergelijke presentaties. Dat zijn afgeleiden van de rekenmodellen, bij de rekenmodellen maken we een paar honderd scenarios, maar die kun je natuurlijk niet meer presenteren, dat wordt onnavolgbaar, dus die worden normaal gesproken versimpeld tot een paar duidelijk afgebakende scenarios. In belgie en duitsland doen ze hetzelfde.
Wat je wel ziet is dat je in Belgie (in vergelijking met Nederland en zeker met Duitsland) te maken hebt met een lagere compliance score. Dat wisten we al, maar nu blijkt dat ook weer. Je ziet dus in belgie dat mensen zich minder goed aan de regels houden dan in duitsland en nederland. Je hebt dus strengere maatregelen nodig om hetzelfde effect te bereiken.
Daarbij speelt duitsland ook meer op zeker, niet alleen omdat zij de capaciteit hebben (dus zij kunnen makkelijker op zeker spelen) maar daar zit ook een culturele en beleidsmatige component. Waarom die er is, is niet mijn onderzoeksveld, maar volgens een duitse collega (die dat dus ook niet onderzoekt maar dat schijnbaar gehoord heeft van iemand die dat wel onderzoekt, dus het is een beetje van horen zeggen) komt dat omdat het duitse volk minder snel moppert als er geld uitgegeven wordt aan iets wat achteraf niet nodig bleek dan het nederlandse volk, en omdat duitsland, gezien het verleden, op geen enkele manier de discussie aan wil gaan over wie er wel en wie er niet meer behandeld wordt.
Zou op dit moment ook meer vertrouwen hebben in het Duitse beleid dan het onze eerlijk gezegd.
Het totaal aantal gemelde patiënten: 6412 (+852)
Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 356 (+80)
Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 1836 (+341)
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 14:34
Wat duurt het lang voor er een update is van het RIVM.

Dit is een link naar het overleg in de Tweede Kamer met minister Hoekstra over het noodpakket: https://nos.nl/livestream/2328298-kijk- ... akket.html
Nu wel: 80 overleden.
Alle reacties Link kopieren
Interessant die culturele verschillen Florence!
Ik vind dat soort dingen sowieso altijd interessant.
Alle reacties Link kopieren
Pffff. 80. Wat een enorm aantal :"-(
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Als je de grafiek van het rivm erbij neemt zie je een sterke daling vandaag. Dat ziet er veel beter uit dan de cijfers zo zeggen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rivm.nl/documenten/epidemio ... maart-2020
nounou
Alle reacties Link kopieren
Het is echt nog te vroeg voor een daling hoor. Dit gaat nog even in stijgende lijn door, vrees ik.
Life is short. Eat dessert first.
Wat mij opvalt : Zwartewaterland in Overijssel ( Genemuiden ? ) kleurt rood.
Wat veel besmettingen daar ineens ?
Hoe komt dat ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven