Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
Dat is snel
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor. Ik vind het qua maatregelen vrij goed gaan volgens mij. Ik zou het ook niet beter weten. Wel grappig om te zien dat een enkel persbericht van wat medici genoeg was om druk te creëren om de scholen te sluiten.

Maar grafieken die wel degelijk tot juli en verder lopen? Laat die maar lekker achterwege, net als die IC stippellijn. Heeft geen enkel nut. Zorg voor opschaling tot maximale kunnen en blijf rapporteren wat de status nu is. Ga niet de sussende ouder spelen, of valse autoriteit uitstralen.
'Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn.'
Alle reacties Link kopieren
In Spanje meer doden dan in China
Het Spaanse dodental is een dag tijd met bijna 800 opgelopen naar 3434. Het land heeft China overtroffen, waar tot dusver 3285 doden te betreuren zijn.

Italië heeft het aantal sterfgevallen van China, waar corona voor het eerst uitbrak ook al overtroffen. Daar zijn 6820 mensen overleden.

NOS
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
tvp
C'est la vie
Alle reacties Link kopieren
Wie is de grote eindbaas? :hihi:

Afbeelding
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
25-03-2020 11:54
Ik hoor van de ministers en het RIVM dat er wel landelijke regie is.
Volgens Gommers onvoldoende mbt verdeling van patiënten en ic bedden. Hij vroeg om een militaire regie. Landelijke regie op corono en óók niet-coronazorg.

Defensie pakt het op, hoorde ik ook nog. Weet niet precies hoe.
.
Alle reacties Link kopieren
@Blankepit, om even terug te komen op je opmerking in het vorige topic: waarom is alles wat jij niet relevant vindt mierenneuken?

Scholen zijn dicht omdat ouders hun kinderen thuishielden en omdat er niet genoeg docenten waren. Klaar. Dat is de reden. De brief van de FMS is *een* aanleiding.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
@ Solomio: Wrsch gaan er in die dagen ook weer mensen van de ic af, hoop ik toch.

Er gaan hopelijk veel mensen van de IC af, maar we zitten nu nog in een groeifase. Ze verwachten elke dag gemiddeld 10% groei de komende week.
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 25-03-2020 12:26
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
25-03-2020 11:54
Lijkt mij ook, verstandig lijkt mij ook om dit alles onder voorbehoud te benoemen.
Maar goed nuanceren is niet ieders sterkste kant blijkt wel uit dit topic. :mrgreen:
dat kan ik wel uitleggen, we weten hoe besmettelijk iemand als hij geen klachten meer heeft (dus echt geen klachten, niet dat hij zichzelf wel ok vindt) dat weten we omdat ze ergens anders simpel weg die mensen elke dag twee keer gechecked hebben op virusload. Bij zo'n check neem je een foutmarge, want je hebt natuurlijk niet elke patient ter wereld gechecked, dus je neemt een foutmarge. Daarbij neem je ook een foutmarge op basis van wanneer iemand echt geen klachten meer heeft en wanneer die persoon zelf vindt dat hij geen klachten heeft. Die fout marge gaat dus twee kanten uit. Die loopt van 0 uur tot 12 dagen.

Dat wil dus niet zeggen dat de kans dat je besmettelijk bent op dag 2 even groot is als op dag 7 na klachten maar die neemt dus af (meegenomen die foutmarge). Wat nederland doet is accepteren dat er een (hele) kleine kans is dat je iemand besmet en komt dan dus op 24 uur uit, wat de who doet is een absolute garantie geven: dus die nemen de 12 dagen + 2 dagen extra zekerheid. Het is dus een kwestie van hoe je om wil gaan met de foutmarge (en of je je dat kunt permiteren of niet)
Mouthgard schreef:
25-03-2020 11:52
Lief van je. Ik heb wat minder vertrouwen in de voorspellingen van de mensen achter dit onderzoek. Dat zijn namelijk dezelfde mensen achter de aantoonbaar onjuiste tweets van februari.
In januari vooral. Ik denk dat er een groot verschil zat tussen de manier van communiceren en de expertise bij het RIVM. Ze hebben een snelle groeicurve doorgemaakt. (pun intended)
impala schreef:
25-03-2020 12:06
Volgens Gommers onvoldoende mbt verdeling van patiënten en ic bedden. Hij vroeg om een militaire regie. Landelijke regie op corono en óók niet-coronazorg.

Defensie pakt het op, hoorde ik ook nog. Weet niet precies hoe.
Lijkt me een goed plan, die werken veel gestructureerder naar mijn idee.

Overigens hadden ze het ook al over mogelijke morfine en propofol (?) tekort door al die mensen die wekenlang in slaap moeten worden gehouden.

Wat is er op alle fronten krap voorzien!
Eurus schreef:
25-03-2020 12:05
Wie is de grote eindbaas? :hihi:
:biggrin:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-03-2020 12:09
Lijkt me een goed plan, die werken veel gestructureerder naar mijn idee.

Overigens hadden ze het ook al over mogelijke morfine en propofol (?) tekort door al die mensen die wekenlang in slaap moeten worden gehouden.

Wat is er op alle fronten krap voorzien!

Maar er zijn ook andere opties. Aldus Gommers. Heel eenzijdige berichtgeving wat een aantal doen hier.
Honey, you should see me in a crown
florence13 schreef:
25-03-2020 12:08
dat kan ik wel uitleggen, we weten hoe besmettelijk iemand als hij geen klachten meer heeft (dus echt geen klachten, niet dat hij zichzelf wel ok vindt) dat weten we omdat ze ergens anders simpel weg die mensen elke dag twee keer gechecked hebben op virusload. Bij zo'n check neem je een foutmarge, want je hebt natuurlijk niet elke patient ter wereld gechecked, dus je neemt een foutmarge. Daarbij neem je ook een foutmarge op basis van wanneer iemand echt geen klachten meer heeft en wanneer die persoon zelf vindt dat hij geen klachten heeft. Die fout marge gaat dus twee kanten uit. Die loopt van 0 uur tot 12 dagen.

Dat wil dus niet zeggen dat de kans dat je besmettelijk bent op dag 2 even groot is als op dag 7 na klachten maar die neemt dus af (meegenomen die foutmarge). Wat nederland doet is accepteren dat er een (hele) kleine kans is dat je iemand besmet en komt dan dus op 24 uur uit, wat de who doet is een absolute garantie geven: dus die nemen de 12 dagen + 2 dagen extra zekerheid. Het is dus een kwestie van hoe je om wil gaan met de foutmarge (en of je je dat kunt permiteren of niet)
In combinatie met het gepush in Nederland om door te werken/snel terug aan 't werk te gaan, zou mij juist een grotere marge verstandiger lijken. We zijn jarenlang geindoctrineerd dat een lichte verkoudheidsverschijnselen geen reden zijn om te verzuimen van je werk of andere sociale activiteiten tenslotte.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
25-03-2020 12:08
@ Solomio: Wrsch gaan er in die dagen ook weer mensen van de ic af, hoop ik toch.

Er gaan hopelijk veel mensen van de IC af, maar we zitten nu nog in een groeifase. Ze verwachten elke dag gemiddeld 12% groei de komende week.

Het duurt vaak weken voor mensen van de ic afkunnen dus dat lijkt me erg optimistisch.
nounou
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-03-2020 12:12
In combinatie met het gepush in Nederland om door te werken/snel terug aan 't werk te gaan, zou mij juist een grotere marge verstandiger lijken. We zijn jarenlang geindoctrineerd dat een lichte verkoudheidsverschijnselen geen reden zijn om te verzuimen van je werk of andere sociale activiteiten tenslotte.
dat is echt een politieke (of beleids) keuze, de vraag is, een hoe kleine kans wil je accepteren, in combinatie met, hoe gaat de zorg eruit zien als je die kans niet accepteert. (en dat antwoord heb ik niet)
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
25-03-2020 12:11
Maar er zijn ook andere opties. Aldus Gommers. Heel eenzijdige berichtgeving wat een aantal doen hier.

Ja, dat is waar, met losse opmerkingen oppikken uit het relaas van van Dissel en Gommers wordt het snel paniekzaaierij, zeker voor mensen die niet naar de briefing kijken.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 25-03-2020 12:15
0.14% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 12:13
Het duurt vaak weken voor mensen van de ic afkunnen dus dat lijkt me erg optimistisch.
ja en dat voorspellen is ook erg lastig want het is natuurlijk niet zo dat iedereen even lang op de ic ligt, dat is afhankelijk van een hele hoop factoren. Daar kun je niet zomaar een gemiddelde van nemen want de populatie ic kandidaten verandert ook in de loop van de epidemie
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
25-03-2020 12:08
In januari vooral. Ik denk dat er een groot verschil zat tussen de manier van communiceren en de expertise bij het RIVM. Ze hebben een snelle groeicurve doorgemaakt. (pun intended)
Ik heb natuurlijk niet alle tweets gelezen, maar volgens mij baseert het Rivm zich op rekenmodellen die kansen berekenen en communiceert het Rivm ook op die manier.
De kans leek in eerste instantie klein dat het virus naar Europa zou komen.
Daar is dus niks fout aan, want op dat moment, met de weinige gegevens die ze hadden, wrsch ook nog niet optimaal gecommuniceerd vanuit China, was dat het meest waarschijnlijke scenario, met een enorme marge.

In de loop van de tijd werd er steeds meer bekend over het virus en daarmee veranderden ook de meest waarschijnlijke scenario's, maar vooral worden de marges kleiner.

Mensen die beweren dat het Rivm dus verkeerde informatie heeft verspreid laten wat mij betreft vooral zien dat ze geen idee hebben hoe dit soort situaties werken.
En dat ze florence slecht lezen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
25-03-2020 12:11
Maar er zijn ook andere opties. Aldus Gommers. Heel eenzijdige berichtgeving wat een aantal doen hier.
Nee joh....
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
25-03-2020 12:15
ja en dat voorspellen is ook erg lastig want het is natuurlijk niet zo dat iedereen even lang op de ic ligt, dat is afhankelijk van een hele hoop factoren. Daar kun je niet zomaar een gemiddelde van nemen want de populatie ic kandidaten verandert ook in de loop van de epidemie

Wat is daar nu over bekend, weet jij dat?
Wat is Gommers goed zeg, helder en dringend en zeer to the point en precies waar dat kan.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 12:13
Het duurt vaak weken voor mensen van de ic afkunnen dus dat lijkt me erg optimistisch.
Dat geldt ook niet voor iedereen.
Daar zou ik ook wel cijfers over willen zien trouwens.
Ik las over 3 weken aan de beademing, maar ik hoorde gisteren van iemand die 1 dag op de ic heeft gelegen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik ben blij dat de vraag gesteld werd, maar niet blij met het antwoord en dat is de vraag hoe dat zit met de overbelasting van het zorgpersoneel en de verwachting dat de piek pas eind mei komt.
Er is geen reservepersoneel, dus alles wordt verwacht van de mensen die nu al bijna omvallen, geestelijk en/of lichamelijk, ondanks de psychologische hulp die aanwezig is.
Ik vind het verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 12:18
Wat is daar nu over bekend, weet jij dat?
Wat is Gommers goed zeg, helder en dringend en zeer to the point en precies waar dat kan.
Ja, die is goed bezig.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven