Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 13)

29-03-2020 12:30 3009 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 30.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 9.762 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-03-2020 14:18
milde klachten kunnen ook letterlijk mild zijn, dus beetje loopneus, twee dagen niet zo lekker, dagje beetje hoofdpijn. Dus mild is nogal een breed begrip.
Heel interessant. Ben echt benieuwd wat de resultaten gaan zijn als dit allemaal voorbij is. Die cijfers zijn er pas over een hele tijd, denk ik? Maanden of jaren?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
29-03-2020 14:17
Maar waar komen die verhalen dan vandaan dat de meerderheid niets zou merken of hooguit een loopneus zou hebben? Zie ik hier op het forum ook regelmatig voorbijkomen.

Milde klachten zijn echt gewoon koorts, keelpijn, benauwd zijn, hoesten, hoofdpijn, misselijk en/of flink ziek toch? Die 80%? En 20% is er serieus erg aan toe?
Waar heb jij dit gelezen? Ik heb je dit meerdere malen zien schrijven, maar dit is toch niet mild?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
29-03-2020 14:18
Dat begrijp ik. En het biedt houvast als jullie voorspelling accuraat is. Maar het gaat er om spannen.
jazeker het biedt houvast, maar het is ook een persoonlijk ding, wij zijn ook bang om fouten te maken.

En ja dat het erom gaat spannen is helemaal niet leuk, want we kunnen dat wel allemaal voorspellen, maar dat betekent natuurlijk niet dat er ook iets mee gedaan wordt of dat die extra ic capaciteit er ook op tijd is.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
29-03-2020 14:19
@Florence : klopt deze stijging nog steeds met jullie berekeningen ?
Loopt het nog volgens verwachting bedoel ik ??
Zie haar post om 14.17.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-03-2020 14:17
het is heel slecht en dat weet ik, want het is niets om vrolijk over te zijn, maar ik deed bijna een dansje. Dit hadden we meer dan anderhalve week geleden voorspeld, dus aan top capaciteit aanstaande woensdag. Dat gegeven is niet leuk, maar het is (voor mij) een heel prettig idee dat we goed aan het voorspellen zijn.
Nou, ik vind het knap hoor. Echt.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
29-03-2020 14:10
Ah idd. Maar dan zou echt bijna niemand of een heel klein percentage werkelijk geen klachten hebben?

Nou ja, dat weten we achteraf pas natuurlijk.
Het merendeel ervaart klachten als een snotneus, verkoudheid, (licht) griep gevoel al dan niet met koorts. Of inderdaad zo mild dat ze het niet eens bewust opmerken/aan Corona linken.

Dat percentage van nauwelijks tot milde klachten is echt heel groot. Het grootste zelfs.

En het percentage dat zonder aanwijsbare oorzaak (ouder, onderliggende aandoening) heel heftig ziek wordt en sterft is echt heel klein eigenlijk.
paardenkracht wijzigde dit bericht op 29-03-2020 14:22
1.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-03-2020 14:18
milde klachten kunnen ook letterlijk mild zijn, dus beetje loopneus, twee dagen niet zo lekker, dagje beetje hoofdpijn. Dus mild is nogal een breed begrip.
Volgens mij wordt alles waarvoor je niet wordt opgenomen, mild genoemd. Dat kan zijn van bijna geen klachten tot echt flink ziek. Heel breed begrip dus idd.
impala wijzigde dit bericht op 29-03-2020 14:21
0.52% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-03-2020 14:17
het is heel slecht en dat weet ik, want het is niets om vrolijk over te zijn, maar ik deed bijna een dansje. Dit hadden we meer dan anderhalve week geleden voorspeld, dus aan top capaciteit aanstaande woensdag. Dat gegeven is niet leuk, maar het is (voor mij) een heel prettig idee dat we goed aan het voorspellen zijn.
Ik snap je volledig. Nu zegt men dat de piek IC in mei wordt verwacht, het lijkt mij dat die berekeningen ook steeds nauwkeuriger worden?
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
29-03-2020 14:20
Waar heb jij dit gelezen? Ik heb je dit meerdere malen zien schrijven, maar dit is toch niet mild?
Er heeft een lijstje op de NOS gestaan wanneer het mild is en wanneer niet meer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
29-03-2020 14:19
Misschien dat die milde klachten ook weer per persoon variëren en dat er dus ook mensen zijn die alleen maar een verkoudheid ervaren, maar dat het bij mensen die weliswaar erg beroerd zijn maar die toch thuis mogen blijven ook nog valt onder de milde klachten.
Daarom lijkt het me lastig om eea te duiden. En de ene persoon ervaart iets heftiger dan de andere.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
29-03-2020 14:19
Misschien dat die milde klachten ook weer per persoon variëren en dat er dus ook mensen zijn die alleen maar een verkoudheid ervaren, maar dat het bij mensen die weliswaar erg beroerd zijn maar die toch thuis mogen blijven ook nog valt onder de milde klachten.
Zolang je thuis kunt uitzieken hoort het onder milde klachten, dacht ik. Dus dat kan idd heel erg variëren.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
29-03-2020 14:20
Nou, ik vind het knap hoor. Echt.
Ik ook
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
29-03-2020 14:21
Ik snap je volledig. Nu zegt men dat de piek IC in mei wordt verwacht, het lijkt mij dat die berekeningen ook steeds nauwkeuriger worden?
klopt, met alle extra data worden we steeds preciezer. Tenzij er natuurlijk iets gebeurd waardoor de hele berekening op de schop moet, maar daar gaan we even niet vanuit.
Alle reacties Link kopieren
Het loopt nog altijd op.

Ik kan me niet voorstellen dat met deze stand van zaken per 6 april alle scholen weer zouden openen.
Ik denk dat er hoogstens maatregelen komen voor groepen die extra belast worden in deze periode. Zo zou het speciaal onderwijs weer kunnen opstarten, al is het maar een paar dagen per week.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
29-03-2020 14:20
Waar heb jij dit gelezen? Ik heb je dit meerdere malen zien schrijven, maar dit is toch niet mild?
Jawel, dit is dus wel mild. Zolang je niet naar het ziekenhuis moet en thuis kan uitzieken, valt het onder milde klachten. Daarom vind ik het zo verwarrend, dat woord 'mild'.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Milde klachten die kunnen wijzen op een besmetting met het coronavirus:

verhoging (tot 38 graden)
verkoudheid
kortademigheid
hoesten
keelpijn
hoofdpijn
kuchen
loopneus
niezen
branderige ogen
moeheid
"je ziek voelen"
diarree

Neem alleen bij onderstaande klachten telefonisch contact op met de huisarts:

als bovengenoemde klachten verergeren
meer dan 38 graden koorts
moeite met ademhalen
je denkt medische hulp nodig te hebben
voor 70-plussers: bij een koortsig gevoel en luchtwegklachten

(Bron: RIVM)

NOS: https://nos.nl/artikel/2327629-corona-b ... ander.html
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
29-03-2020 14:21
Volgens mij wordt alles waarvoor je niet wordt opgenomen, mild genoemd. Dat kan zijn van bijna geen klachten tot echt flink ziek. Heel breed begrip dus idd.
Ja, dit dus.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-03-2020 14:14
wat je eigenlijk ziet is dat de groep die geen klachten heeft als ze terug redeneren toch klachten hadden. Alleen die zijn zo vaag dat je dat logischerwijs op dat moment niet door gehad hebt. Dan krijg je dingen als:
'ja inderdaad, ik had toen toch wat meer last van hooikoorts als normaal' of 'ja het sporten ging die dag inderdaad veel minder goed, ik kwam niet aan mijn hardlooptijd van normaal' of 'ik was toen inderdaad veel moeer dan normaal
:O
Ik had geen idee, echt niet. Dat schept een ander beeld bij wat wij hier hebben gevoeld de laatste twee weken. Nja afwachten maar weer.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Link om Buitenhof terug te kijken: https://www.npostart.nl/buitenhof/29-03 ... ON_1311225

van 0:00 tot 13:30 Wiebe Draijer, bestuursvoorzitter Rabobank
van 14:00 tot 25:30 Pete Hoekstra, ambassadeur van de VS
van 26:00 tot 42:30 Jaap Goudsmit, viroloog, over een nieuw testlaboratorium
van 43:00 tot 55:00 Brenda Ott, kaderhuisarts ouderengeneeskunde
nounou
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
29-03-2020 14:22
Jawel, dit is dus wel mild. Zolang je niet naar het ziekenhuis moet en thuis kan uitzieken, valt het onder milde klachten. Daarom vind ik het zo verwarrend, dat woord 'mild'.
Ja, mild is hier een zeer breed begrip.
Griebus67 schreef:
29-03-2020 14:20
Dat schrijft ze net :) Ja dus.
Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
29-03-2020 14:22
Jawel, dit is dus wel mild. Zolang je niet naar het ziekenhuis moet en thuis kan uitzieken, valt het onder milde klachten. Daarom vind ik het zo verwarrend, dat woord 'mild'.
Idd ik dacht ook aan koorts verkoudheid .
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
29-03-2020 14:20
Heel interessant. Ben echt benieuwd wat de resultaten gaan zijn als dit allemaal voorbij is. Die cijfers zijn er pas over een hele tijd, denk ik? Maanden of jaren?
ja dat gaat nog heel lang duren, want als de epidemie eenmaal voorbij is gaan we met zn allen ook langzamer werken, dan gaan we gewoon terug naar een normaal ritme, dus niet meer het weekend door, geen nachten meer, dan worden we min of meer weer gewoon 9 tot 5. Dus dan ga je al langzamer, maar dan gaan we ook weer andere dingen doen. We zullen toch ook weer ergens de griep moeten gaan voorspellen voor volgend jaar want we willen dan mensen ook weer een griepprik geven. Al het ander onderzoek ligt nu stil, dat zal ook weer opgepakt moeten worden.
Daarnaast zullen er vast de meest uiteenlopende testen gedaan worden die ook allemaal tijd kosten, en eer je al die data dan bijelkaar hebt ben je ook weer een end verder.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
29-03-2020 14:21
Volgens mij wordt alles waarvoor je niet wordt opgenomen, mild genoemd. Dat kan zijn van bijna geen klachten tot echt flink ziek. Heel breed begrip dus idd.
Klopt, ik ben best heftig ziek geweest. Niet getest. Mijn man ivm werk wel en bleek positief. Het kan bijna niet anders dan dat ik het had. Bij mijn man verloopt het echter heel mild. Nu met een positieve test moet hij thuis blijven, maar normaal gesproken had hij zich met deze klachten niet ziek gemeld. Zelf kon ik niks. En nog ben ik niet de oude. Maar niet ernstig genoeg voor opname.

En zo ken ik meerdere die daadwerkelijk positief getest zijn die allen andere klachten hebben.
florence13 schreef:
29-03-2020 14:17
het is heel slecht en dat weet ik, want het is niets om vrolijk over te zijn, maar ik deed bijna een dansje. Dit hadden we meer dan anderhalve week geleden voorspeld, dus aan top capaciteit aanstaande woensdag. Dat gegeven is niet leuk, maar het is (voor mij) een heel prettig idee dat we goed aan het voorspellen zijn.
Goed om te horen dat de werkelijkheid overeenkomt met de voorspellingen van anderhalve week terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven