Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 14)

02-04-2020 14:35 3004 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 47.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 14.697 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 06-04-2020 12:23
3.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Obstinaat ben ik er van. Dat geklier.
Dat de koters de hele tijd thuis zijn is ook niks. Afijn, gedoe...
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Florence - op welke bandbreedtes van % immuniteit zitten jullie huidige schattingen? Ergens tussen de 5 a 10% of is dat veel te positief geschat en is het meer richting de 1-5%?
Alle reacties Link kopieren
Smaaktnaarmeer schreef:
02-04-2020 15:35
Kadanz - ik deel helemaal jouw gevoel dat ik ff een langetermijn strategie mis voor na 1 juni. Want alles dichthouden voor langer dan 3 maanden ljikt me ook funest ...
Eens. Wat komt er straks?!?
Chocolade, altijd goed!
Solomio schreef:
02-04-2020 15:29
Ow, sorry, ik dacht dat dat scenario 3 was.
Het 3e scenario is dat we eindeloos proberen het virus tegen te houden.


Daar ben ik inderdaad bang voor, tenzij ze stiekem toch scenario één, groepsimmuniteit, volgen. Wat ik hoop, ik zie anders echt geen uitweg dit jaar.

Tegenhouden totdat er volgen jaar een vaccin is? Dan hoeven we daarna het huis ook niet meer uit want dan is er toch niks meer te doen, alles kapot!
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 15:39
3.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Smaaktnaarmeer schreef:
02-04-2020 15:37
Florence - op welke bandbreedtes van % immuniteit zitten jullie huidige schattingen? Ergens tussen de 5 a 10% of is dat veel te positief geschat en is het meer richting de 1-5%?
Als het 1-5 is ga ik huilen. Nu.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Maar die lange-termijn-visie kán gewoon nog niet duidelijk zijn, omdat daarvoor eerst het effect van de maatregelen duidelijker moet zijn.

Ik gok dat de overheid zo snel mogelijk alles weer 'normaal' wil hebben en dat ze dat alleen maar kunnen realiseren a.d.h.v. florence's berekeningen.

Die elke dag een beetje nauwkeuriger worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Lievejetje schreef:
02-04-2020 15:18
Ik schrik toch elke dag wel weer van het aantal doden, dat het dan ooo weer stijgt. Maar begrijp dat dit ook te verwachten was dus. Het virus maakt me wel steeds banger
Op een gemiddelde dag gaan er ook al ruim 400 mensen dood zonder dat dit nou heel veel reuring geeft.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
02-04-2020 15:38
Het 3e scenario is dat we eindeloos proberen het virus tegen te houden.


Daar ben ik inderdaad bang voor, tenzij ze stiekem toch scenario één, groepsimmuniteit, volgen. Wat ik hoop, ik zie anders echt geen uitweg dit jaar.

Tegenhouden totdat er volgen jaar een vaccin is? Dan hoeven we daarna het huis ook niet meer uit want dan is er toch niks meer te doen, alles kapot!
Heb je een linkje naar die scenario's?
Want volgens mij zijn er verschillende lijstjes met 3 scenario's.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
En ik denk dat als je de maatregelen nog verder gaat verlengen in deze vorm, dat de groep mensen die zich er niet meer aan houdt steeds groter gaat worden. Met name jongeren laten zich echt geen maanden opsluiten met als belangrijkste uitje een wandeling naar de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
1% van 17 miljoen mensen is 170.000 -> zoveel besmettingen zouden we dan minimaal al hebben (gehad?). 10% is 1,7 miljoen. lijkt me erg veel. maar ik hoop het wel want anders hebben we nog wel wat 'golfjes' te gaan voordat we bij 60% zijn .... Denk dat 1% een realistische schatting is dan 10% ben ik bang ...
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-04-2020 15:39
Maar die lange-termijn-visie kán gewoon nog niet duidelijk zijn, omdat daarvoor eerst het effect van de maatregelen duidelijker moet zijn.

Ik gok dat de overheid zo snel mogelijk alles weer 'normaal' wil hebben en dat ze dat alleen maar kunnen realiseren a.d.h.v. florence's berekeningen.

Die elke dag een beetje nauwkeuriger worden.
En of er tegen die tijd een betere behandeling is voor de patiënten die er het ergste aan toe zijn, bijvoorbeeld als plasma toedienen blijkt te werken, of die inhalator die ontwikkeld wordt, of een (of meer) van de andere opties die onderzocht worden. Het lijkt me dat het niet ondenkbaar is dat er een moment komt waarop er iets gevonden is wat werkt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
02-04-2020 15:39
Op een gemiddelde dag gaan er ook al ruim 400 mensen dood zonder dat dit nou heel veel reuring geeft.
Ik hoop dat we vanaf binnenkort elke dag een overzicht krijgen van de sterfgevallen van het afgelopen etmaal: leeftijd, doodsoorzaak, plaats van overlijden, lengte, gewicht, schuldvraag.
En natuurlijk het aantal overledenen per doodsoorzaak.
Met filmpjes van hun laatste dagen.
Voor het perspectief zeg maar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-04-2020 15:39
Maar die lange-termijn-visie kán gewoon nog niet duidelijk zijn, omdat daarvoor eerst het effect van de maatregelen duidelijker moet zijn.

Ik gok dat de overheid zo snel mogelijk alles weer 'normaal' wil hebben en dat ze dat alleen maar kunnen realiseren a.d.h.v. florence's berekeningen.

Die elke dag een beetje nauwkeuriger worden.
Ik vermoed dat ze de maatregelen straks gedoseerd gaan versoepelen, zodra ze meer weten van gedrag verspreiding en besmettelijkheid. Dus bijvoorbeeld (en dat hoop ik heeeeeeeeel erg met drie basisschool-koters hier thuis) eerst de basisscholen weer open, indien kleine kinderen inderdaad niet zo besmettelijk blijken (maar zijn ze dat nou al aan het onderzoeken???), dat scheelt al een hele hoop voor de economie als al die ouders weer normaal kunnen werken (thuis). Dan wellicht restaurants open. Festivals ed waarschijnlijk voorlopig niet... maar het blijft elke keer weer passen en meten. En ondertussen toch de zorgcapaciteit langzaamaan uitbreiden ???
Susan schreef:
02-04-2020 15:42
En of er tegen die tijd een betere behandeling is voor de patiënten die er het ergste aan toe zijn, bijvoorbeeld als plasma toedienen blijkt te werken, of die inhalator die ontwikkeld wordt, of een (of meer) van de andere opties die onderzocht worden. Het lijkt me dat het niet ondenkbaar is dat er een moment komt waarop er iets gevonden is wat werkt.
Dat lijkt mij ook.
Of die Japanse grieppil. Als die nu blijkt te werken als je in het beginstadium van de ziekte zit dan zou die in ieders medicijnkastje moeten komen te liggen.
Alle reacties Link kopieren
Smaaktnaarmeer schreef:
02-04-2020 15:45
Ik vermoed dat ze de maatregelen straks gedoseerd gaan versoepelen, zodra ze meer weten van gedrag verspreiding en besmettelijkheid. Dus bijvoorbeeld (en dat hoop ik heeeeeeeeel erg met drie basisschool-koters hier thuis) eerst de basisscholen weer open, indien kleine kinderen inderdaad niet zo besmettelijk blijken (maar zijn ze dat nou al aan het onderzoeken???), dat scheelt al een hele hoop voor de economie als al die ouders weer normaal kunnen werken (thuis). Dan wellicht restaurants open. Festivals ed waarschijnlijk voorlopig niet... maar het blijft elke keer weer passen en meten. En ondertussen toch de zorgcapaciteit langzaamaan uitbreiden ???
Dat onderzoek loopt nu.
Ik hoop ook dat het eerst de scholen weer open gaan, gewoon, omdat de meeste mensen uiteindelijk toch niet kunnen bieden wat de scholen bieden en ik het liefst zie dat de kinderen het eerst hun (min of meer) normale leven terug hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wat een doden en besmettingen weer. Die doden kan ik dan nog wel plaatsen maar elke dag meer dan 1000 vastgestelde besmettingen.... dat zijn de mensen die genoeg klachten hebben om getest te worden neem ik aan. Hoe dan?
Stelletje idioten bij die veiligheidsregio's. Ze doen het zelfde (niets dus!) als in West Brabant:
De Veiligheidsregio Fryslân is niet van plan om toegangswegen naar de veerponten naar Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog af te sluiten om toeristen te weren. Toezichthouders houden wel scherp in de gaten of het op de parkeerplaatsen en bij de terminals van de veerboten niet druk wordt. In dat geval volgen misschien alsnog maatregelen.

Dat zegt een woordvoerder van de veiligheidsregio donderdag in een vooruitblik op de voorspelde fraaie zondag en het paasweekeinde daarna. ,,De Wadden zijn geen verboden gebied", zegt hij. ,,Maar wie de Wadden liefheeft, blijft weg. Er is ook niks te doen op de eilanden, vrijwel alles is dicht."
AD
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
02-04-2020 15:27
Maar daarmee overstroomt het IC nog steeds als er geen 'intelligente' lockdown is.

Ik mis sturing, ik zie even geen uitweg..
dat moet je natuurlijk pas doen als je omlaag kunt schalen naar fase 1, dus geen nieuwe besmettingen meer in nederland en losse gevallen testen en isoleren. dat kan nu nog niet
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
02-04-2020 15:45
Dat lijkt mij ook.
Of die Japanse grieppil. Als die nu blijkt te werken als je in het beginstadium van de ziekte zit dan zou die in ieders medicijnkastje moeten komen te liggen.
Bijvoorbeeld. Er lopen nu een heleboel dingen. Bijvoorbeeld dit:

https://www.ukrant.nl/magazine/coroname ... schien-al/

Dat zit nu natuurlijk ook nog in het onderzoeksstadium, maar over een tijdje zou daar ook duidelijkheid over moeten zijn.

Uit dit grote onderzoek zal ook wel een keer bruikbare informatie komen:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-middelen
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hoeveel mensen hebben de ziekte al gehad?

De mortaliteit van Corona in aangepaste studies zit op 0,6%. Een factor 6 a 7 keer zo hoog als normale griep. Los daarvan is een bijkomend probleem dat er best veel mensen ernstig ziek worden.

Maar goed, Nederland zit nu op ruim 1300 stergevallen, met een voorzichtige extrapolatie zal dat nog wel stijgen naar 5000. Dan kun je dat getal delen door 0,6 en kom je op ruim 800.000 besmettingen, zo’n 5% van de bevolking. Dat is nog geen groepsimmuniteit maar het kan zijn dat de immuniteit in risicogebieden- en groepen wel een stukje hoger is (Brabant, zorgpersoneel).
redbulletje schreef:
02-04-2020 15:49
Stelletje idioten bij die veiligheidsregio's. Ze doen het zelfde (niets dus!) als in West Brabant:

AD
Dat is een intelligente lockdown. We moeten zelf beslissen dat het niet zo’n goed plan is om naar een Waddeneiland te gaan.
Alle reacties Link kopieren
@koko67
Hoop dat thuis kunnen zijn je vader weer wat energie geeft. Sterkte!
Everything you see I owe to spaghetti!
ManOpHetPrikbord schreef:
02-04-2020 15:52
Dat is een intelligente lockdown. We moeten zelf beslissen dat het niet zo’n goed plan is om naar een Waddeneiland te gaan.
Maar je bent dus altijd afhankelijk van wat de domme mensen besluiten te doen op die manier.
Die Waddeneilanden zijn nog coronavrij, dat zou ik liever zo houden als ik daar zou wonen. Dus geen veerboot en géén toeristen toelaten.

Bovendien heeft Zeeland o.a. al het goede voorbeeld te geven door actief alle campings en vakantieparken te sluiten en te publiceren dat zij gesloten zijn voor toerisme. Ze zetten zelfs mensen uit hun tweede huis. Dus ze pakken het grondig aan daar.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
02-04-2020 15:09
je zou dan kunnen gaan beredeneren op aanvaardbaar risico. Dus je hebt een groep die het al gehad heeft, daar hoef je niks mee, een groep die het nog niet gehad heeft en die bereid is om een aanvaardbaar risico te nemen, en een groep die het niet gehad heeft die dat niet bereid is of bij wie het risico te groot is. Je kunt dan ervoor zorgen dat die laatste groep alleen of bijna alleen in contact komt met de eerste groep.
Het is enorm bewerkelijk en misschien niet eens echt uitvoerbaar, maar zeker binnen de zorg heeft het wel zin.
Ik vraag me af of dit werkbaar en dus haalbaar is binnen de zorg. Dan zouden alle zorgmedewerkers, toeleveranciers, patiënten (ook poliklinisch) bezoekers getest moeten worden.

De kwetsbare risicogroep bij wie het risico groot is, is erg breed. mensen in dagbesteding, woonvormen, speciaal onderwijs, ouderen en chronisch zieken die thuiswonen om er maar een een paar op te noemen.

En hoe vrijblijvend is “niet bereid zijn om het risico aan te gaan” dan?
De maatschappij en economie moeten wel weer een keer opgestart worden.
mdh wijzigde dit bericht op 02-04-2020 16:24
17.34% gewijzigd
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-04-2020 15:40
Heb je een linkje naar die scenario's?
Want volgens mij zijn er verschillende lijstjes met 3 scenario's.
Er lopen verschillende lijstjes door elkaar inderdaad, en ze lopen zelf ook door elkaar.

Je had eerst ook nog fases. Fase 1 was dat je kan testen, contractonderzoek, die weer testen etc. Fase 2 was dat je niet weet waar een besmetting vandaan komt, of je hebt geen testcapaciteit meer, dus je doet alsof iedereen het kan hebben, dus ga je algemene maatregelen nemen als evenementen afgelasten, en fase 3 was een beetje ragnarok.

Die fase 2 is nooit officieel benoemd, dat maakte communiceren op enig moment lastiger.

En op dè persconferentie had Rutte het weer over 3 andere scenario's. Ik weet niet hoeveel mensen van dat eerdere fasen model wisten, maar ik vond het communicatie technisch niet handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven