Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 14)

02-04-2020 14:35 3004 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 47.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 14.697 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 06-04-2020 12:23
3.15% gewijzigd
Solomio schreef:
02-04-2020 15:40
Heb je een linkje naar die scenario's?
Want volgens mij zijn er verschillende lijstjes met 3 scenario's.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... mark-rutte
(...)
Maar we moeten ons wel realiseren dat het maanden of zelfs langer kan duren om groepsimmuniteit op te bouwen en in die tijd moeten we mensen die een groter risico lopen zoveel mogelijk afschermen.

Alles overziend, zijn er 3 mogelijke scenario’s.

Het 1e scenario is: het virus maximaal controleren.

Dat leidt tot een beheerste verspreiding, onder groepen die het minste risico lopen.

Dat is het scenario van onze keuze.

Maximaal controleren betekent dat we proberen met maatregelen de piek in het aantal besmettingen af te vlakken en uit te smeren over een langere periode.

Maximaal controleren betekent dat we proberen met maatregelen de piek in het aantal besmettingen af te vlakken en uit te smeren over een langere periode.

Met deze aanpak waarin de meeste mensen alleen lichte klachten zullen krijgen, bouwen we immuniteit op en zorgen we dat de zorg het aankan.

Met als doel dat de verpleeghuizen, de thuiszorg, de ziekenhuizen en vooral de intensive care afdelingen niet overbelast raken. Zodat er steeds voldoende capaciteit is de mensen te helpen die het meest kwetsbaar zijn.

Het 2e scenario is dat we het virus onbeheerst zijn gang laten gaan.

Daarmee zou ons zorgsysteem in de piek van de besmetting volkomen overvraagd worden, waardoor er niet genoeg capaciteit zou zijn om kwetsbare ouderen en andere patiënten met een hoog risico te helpen. Dat moeten we uiteraard koste wat kost voorkomen.

Het 3e scenario is dat we eindeloos proberen het virus tegen te houden.

Dat betekent dat het land helemaal op slot gaat.

Zo’n rigoureuze aanpak kan op het oog aantrekkelijk lijken, maar deskundigen wijzen erop dat het bepaald geen kwestie van dagen of weken zou zijn.

In dat scenario zouden we ons land feitelijk een jaar of zelfs langer moeten platleggen, met alle gevolgen van dien. En als het praktisch al zou kunnen – om mensen zo lang alleen met toestemming hun huis uit te laten komen – dan nog kan het virus meteen weer de kop opsteken als de maatregelen worden ingetrokken.
(...)
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
02-04-2020 15:48
Wat een doden en besmettingen weer. Die doden kan ik dan nog wel plaatsen maar elke dag meer dan 1000 vastgestelde besmettingen.... dat zijn de mensen die genoeg klachten hebben om getest te worden neem ik aan. Hoe dan?

Dat testen gebeurd niet zomaar
Mijn dochter ging vanmorgen out op de salontafel
Daarna slijm spugen,hoesten koorts benauwd
Gebeld met artsenpost
Ze hebben haar gemonitord
Advies in bed 2 paracetamol in middag 2 in avond
Koorts omhoog 112 bellen
Benauwdheid erger 112 belken
Alle reacties Link kopieren
Smaaktnaarmeer schreef:
02-04-2020 16:17
Dan hebben we nog wel ff te gaan. Dit zou dus max 170.000 besmettingen zijn. Ik hoop toch echt dat we al wat verder zijn.

Dit is al eerder gedeeld maar vond ik een heel interessante site: https://cmmid.github.io/topics/covid19/ ... mates.html

ob hiervan schatten ze dat NL ong 6% van alle besmettingen in het vizier heeft (dmv testen). Bij Dts is dit rond de 60%. Dit zou betekenen dat NL nu rond de 250.000 besmettingen zit en Duitsland rond de 135.000 (lijkt me erg laag). Dan heeft Nl dus ong. 1,5% van de bevolking en Duitsland 0.2% hmmmm ... hoop toch dat het al wat verder verspreid is.

Het is pas 1 maand na de eerste geregistreerde besmetting. Het voelt alleen veel langer.
nounou
Wat een verwarring over fases en scenario's! Voor de duidelijkheid, ik had het de hele tijd over Rutte's scenario's zoals hierboven beschreven. Die komen uit zijn befaamde toespraak aan het volk.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
02-04-2020 16:24


En schubdieren en vleermuizen ? Kunnen ze niet gewoon al die " culinaire horror-markten " verbieden ?

Dat is een maand geleden al verboden in heel China. Of het gehandhaafd wordt en of het blijvend is is de vraag.
nounou
Alle reacties Link kopieren
The World Health Organization has reiterated its warning that children can also be affected by Covid-19, which has so far claimed the lives of several young people.

"The very notion that 'COVID-19 only affects older people' is factually wrong," the head of the WHO's European branch, Hans Kluge, told reporters during an online briefing from Copenhagen.

"Age is not the only risk for severe disease," Mr Kluge insisted.

Severe cases have been reported among teens and young adults, with some requiring intensive care and several deaths, he said.

In Europe, the youngest victim is a 12-year-old girl who died in Belgium. In the United States, a six-week-old baby has died from the virus.

Some 10-15% of cases detected in people under the age of 50 were a moderate to serious infection, according to the WHO.

RTE
Honey, you should see me in a crown
florence13 schreef:
02-04-2020 15:49
dat moet je natuurlijk pas doen als je omlaag kunt schalen naar fase 1, dus geen nieuwe besmettingen meer in nederland en losse gevallen testen en isoleren. dat kan nu nog niet
Dat kan ik goed volgen. Alleen ik kan het niet vertalen naar Rutte's grote plan, zeg maar. Vandaar dat ik even de weg kwijt ben. Wat zijn we precies aan het doen in Nederland? Welk scenario volgen we? Wat is het plan van aanpak?

Voor zover ik weet volgen we nog steeds Rutte's toespraak, scenario 1, maar met minder openlijke nadruk op groepsimmuniteit (maar met uiteindelijk hetzelfde resultaat).
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 16:45
14.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Smaaktnaarmeer schreef:
02-04-2020 16:24
Klinkt echt niet leuk. Denk dat de 'milde' versie voor veel mensen als een heftige ervaring gaat overkomen die net als ik eigenlijk nog nooit echt griep hebben gehad (hooguit 1 a 2 dagen ziek en dan voelde ik me al flink zielig) ...
Hoe komt het trouwens dat jullie getest zijn met 'milde' klachten? Dacht dat ze dat alleen deden bij mensen die naar het ziekenhuis moeten?
Ik ben inderdaad niet getest. Maar de huisarts was er wel vrij zeker van in hoeverre ze dat natuurlijk zo kan zeggen. Mijn klachten en beloop waren vrij typisch.

Maar mijn man werkt in het ziekenhuis als moleculair microbioloog in België. Hij doet dus onder andere de tests analyseren en onderzoek (helaas kon hij mij niet testen, want dat moet allemaal via de officiële weg).. Toen hij klachten kreeg, werd hij bij hem op het werk wel getest. Zeker met mij in het achterhoofd konden ze er eigenlijk niet om heen. Daarop is toen ook gezegd dat het eigenlijk niet anders kan dan dat ik het ook heb.

Gekke is dat hij op de dag van de test na niet gekucht heeft (ik heb echt flink gehoest), verder geen koorts. Maar waarschijnlijk had hij wel koude koorts.

De reden van testen was dat hij bloedneuzen kreeg (dat krijgt hij meestal zodra hij de griep krijgt of verkouden wordt), heel moe en duizelig. Die hoofdpijn en duizelige had hij wat dagen ervoor, maar hij was nu ook bijna non stop aan het werk. En toen dat kuchen, maar dat heeft niet doorgezet, en de andere klachten.

Wel had/heeft hij andere (typische) klachten erge hoofdpijn, zijn handen en voeten zijn echt steenkoud (ik voelde gewoon de kou als hij bij mij in de buurt kwam), licht in het hoofd en kortademig met pijn op de borst. Ook zijn smaak en reukvermogen is helemaal weg. Heel anders dan bij verkoudheid.

Dat hij er op zich wel veel van weet, vind ik niet altijd een voordeel. Ze zien vaak bij mensen (ik dacht) rond de 7e dag een kentering. De arts zag dat ook in haar praktijk.

Dat was bij mijn man ook. Het ging ineens best slecht. Vandaar dat de huisarts hem wilde zien. En omdat we een saturatie meter kregen van onze buurman die op de ic werkte en extra zuurstof nog niet nodig was, mocht hij naar huis. Wel met de boodschap dat als het erger wordt hij meteen moest melden. Mannen zijn een kwetsbare groep op zich.

Maar gelukkig ging na die dag de omslag de goede kant op zoals het nu lijkt.

Terugkijkend naar mij is dat bij mij ook zo geweest.

Alleen zit het bij mij waarschijnlijk ook in de darmen waardoor ik een soort van buikgriep klachten heb.

Maar ik denk wel dat je gelijk hebt. Een gewone griep schrikt veel mensen natuurlijk al af. Dat begrijp ik wel. Mijn “geluk” is dat door de ms griep enzo bij mij sowieso vaak nog wat heftiger is (ms klachten spelen dan ook erger op) en ik er lang van moet herstellen. Dus in die zin ben ik wel wat gewend. En was ik wel erg bang het te krijgen. Ook omdat ik zwanger ben. Ondanks dat ik het zeker geen pretje vond, ben ik wel “blij” hoe het gelopen is.

Bij mij zag de arts me trouwens liever ook wel opgenomen, ondanks dat ik geen zuurstof nodig had. Maar ze krijgen een protocol. Wat logisch is natuurlijk.

En ik ben eigenlijk blij dat ik toch thuis kon uitzieken. Want als geen behandeling nodig is, kunnen ze in ziekenhuis toch niet veel doen.
paardenkracht wijzigde dit bericht op 02-04-2020 16:54
6.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-04-2020 16:06
Aha, en dan zitten we nu dus in fase 2, waarvan ik dacht dat dat scenario 2 was.
Toch?
We zijn nooit helemaal officieel uit fase 1 geraakt. Feitelijk wel, eerst Brabant, toen de rest ook, maar dat wilde niemand zo noemen. Ik denk omdat het in het begin ook niet voor alle delen van het land hetzelfde was, en dat is lastiger communiceren.

Dus het ligt een beetje eraan of je theoretisch of praktisch bent ingesteld :P

Die scenario's had ik niet meer scherp maar las ze net, dus dan zitten we in fase 1 de facto 2 en in scenario 1
elein wijzigde dit bericht op 02-04-2020 16:46
2.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef: ↑02-04-2020 13:59
..... en als we, vanwege corona, al die maatregelen heel lang volhouden, lopen we dan ook nog het risico dat de reeds bestaande groepsimmuniteit voor allerlei andere griep/virussen gaan verliezen?


florence13
donderdag 2 april 2020 om 14:29
valt mee, meeste groepsimmuniteit die we hebben zit in de vaccinaties, die zijn er gewoon. Wat betreft andere ziektes is de immuniteit vaak ofwel toch al kort, dus die was je toch wel verloren, ofwel toch al lang, dus die raak je niet op 1 jaar kwijt. Dan zijn er nog wat dingen daartussen in, dat zou kunnen dat je die kwijtraakt, maar dat zijn meestal niet de hele enge virussen.



Was nog uit het vorige topic, maar ik was even met werk bezig...
Wederom hartelijk dank voor je altijd heldere antwoorden!
Alle reacties Link kopieren
Spanje:

Lockdown dag 19. Dramatisch. Het laatste etmaal overleden 950 mensen aan het coronavirus. Het totaal aantal doden komt daarmee op meer dan 10.000. Ook ruim achtduizend nieuwe geregistreerde besmettingen, totaal 110.238. Bron: Ministerio de Sanidad #coronavirusESP
https://twitter.com/RopZoutberg

Dit is een tabel met de ontwikkelingen tot gisteren:

Afbeelding
https://twitter.com/LauriettedR/status/ ... 2545680384
nounou
Zazamaenade schreef:
02-04-2020 16:53
Spanje:

Lockdown dag 19. Dramatisch.


Het is vreselijk daar :-(
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
02-04-2020 16:56
Het is vreselijk daar :-(

Ja. 950 doden is afschuwelijk veel, maar het is wel minder dan 11% groei van het aantal, dus hopelijk gaat die lijn verder omlaag.
nounou
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
02-04-2020 16:38
Wat een verwarring over fases en scenario's! Voor de duidelijkheid, ik had het de hele tijd over Rutte's scenario's zoals hierboven beschreven. Die komen uit zijn befaamde toespraak aan het volk.
Nou inderdaad, ik dacht ook dat ik het doorhad maar is toch wat anders.
Alle reacties Link kopieren
in het vorige topic werd er over gesproken. Dat de meeste mensen op de IC overgewicht hebben. Maar waarschijnlijk gaat het vooral om vetopslag rondom de buik. Dat gaat vaak samen met diabetes en hart en vaatziekten. En inderdaad zie je dat vaak (oudere) mannen hier het vet hebben zitten en vrouwen rondom de heupen.

https://www.facebook.com/45502366281/po ... 61282/?d=n
Alle reacties Link kopieren
In het AD net. Een beetje positief nieuws...


Nu 1273 coronapatiënten op intensive care: ‘Voor komende twee weken is het op te vangen’

Het aantal coronapatiënten dat momenteel in Nederland op de intensive care ligt bedraagt nu 1273. Dat zijn er 82 meer dan gisteren. Voor de komende twee weken lijkt het erop dat er genoeg plek is, als de voorspellingen kloppen, zegt Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg.
Victor Schildkamp 02-04-20, 16:18 Laatste update: 17:09

3

Kuipers gaf net een update in het Rotterdamse Erasmus MC. ,,De toename van 82 is iets meer dan gisteren, maar beduidend minder dan vorige week, toen we er soms meer dan honderd per dag hadden”, zei Kuipers. De bedoeling is om komend weekend naar 2400 beschikbare ic-plekken te gaan. ,,Je ziet dat we inmiddels zijn gegroeid naar zo’n 2100.” Ruim vijfhonderd ic-bedden zijn nodig voor niet-coronapatiënten.

Kuipers zei, op een vraag of de stijgende lijn afvlakt, dat hij gezien de voorspellingen verwacht dat Nederland nog twee weken goed vooruit kan. Over de vraag wat er daarna moet gebeuren, als de vraag het aanbod gaat overstijgen, zei Kuipers: ,,Dan kunnen we eventueel naar het buitenland kijken om mensen over te plaatsen. We hebben twee weken de tijd om ons voor te bereiden. We hebben nu contact met negen Duitse ziekenhuizen. Dat kunnen ook ziekenhuizen verder weg zijn. Een beschikbaar bed is een beschikbaar bed.”

Hij vertelde ook dat er 28 ic-patiënten zijn vervoerd naar ziekenhuizen waar meer plek is. Binnen Nederland zijn in totaal tot nu toe zo’n 700 coronapatiënten verplaatst vanuit volle ziekenhuizen naar ziekenhuizen die nog capaciteit over hadden.

Nederland blijft ook zoeken naar plekken in het buitenland, bij landen waar de druk op de ic's nu minder groot is. ,,Dat is in een aantal landen zo, omgekeerd: als een ander land nu bij ons zou aankloppen, zouden we niet kunnen helpen.”
Goed nieuws

Kuipers had ook goed nieuws: omdat de ziekenhuizen in Noord-Brabant de toename zien afvlakken (en fors hebben uitgebreid) kunnen de Brabantse ziekenhuizen nu ook patiënten overnemen van andere provincies: ,,Dat is mooi.”

Zo'n vijftig mensen die op de intensive care hebben gelegen, zijn daar inmiddels gezond en wel vanaf gekomen. Een klein aantal nog, omdat de ernstig zieken lang op de ic liggen, gemiddeld zo'n drie weken. De kans dat de instroom binnen twee weken minder groot is dan de uitstroom, is niet groot. ,,De voorspelling is dat de instroom de komende twee weken nog groter zal zijn dan de uitstroom,” aldus Kuipers.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
koko ook namens mij, sterkte en beterschap voor je vader .
When I find a colour darker than black, I'll wear it. But until then, I'm wearing black!
Alle reacties Link kopieren
paardenkracht schreef:
02-04-2020 17:07
in het vorige topic werd er over gesproken. Dat de meeste mensen op de IC overgewicht hebben. Maar waarschijnlijk gaat het vooral om vetopslag rondom de buik. Dat gaat vaak samen met diabetes en hart en vaatziekten. En inderdaad zie je dat vaak (oudere) mannen hier het vet hebben zitten en vrouwen rondom de heupen.

https://www.facebook.com/45502366281/po ... 61282/?d=n

Het artikel waarnaar gelinkt wordt gaat toch helemaal niet over overgewicht of vetopslag rond de buik?
Het gaat over hartschade en hartklachten.

Ik las eerder iets over die ACE-2 receptoren, waar het virus aan 'vasthaakt' die ook in het hart zouden voorkomen.
Zou een beschadigd hart meer van die receptoren hebben ontwikkeld?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Koko, beterschap voor je vader. Is hij blij dat hij naar huis kon of is het veel te snel en niet te doen voor jullie? Hij krijgt neem ik aan wel verpleegkundige hulp?
nounou
De persconferentie na het crisisoverleg kan elk moment beginnen. Geen idee wat we kunnen verwachten.
Zazamaenade schreef:
02-04-2020 17:20

Ik las eerder iets over die ACE-2 receptoren, waar het virus aan 'vasthaakt' die ook in het hart zouden voorkomen.
Zou een beschadigd hart meer van die receptoren hebben ontwikkeld?
Nee , volgens mij ging dat over bloeddrukverlagende medicijnen , de zgn. ACE-remmers ,waar het virus zich op zou vasthaken .

Op de site van de hartstichting staat dit daarover ;

" Op social media gaat een bericht rond met deze bewering:

Mensen die bepaalde bloeddrukverlagers slikken (ACE-remmers en angiotensine II-remmers) lopen meer risico op besmetting met het coronavirus.
Zij zouden ook meer problemen krijgen als ze besmet zijn.

Geen bewijs

Er is nog geen wetenschappelijk bewijs dat deze medicijnen het risico op besmetting en op een ernstiger verloop vergroten. "


bron : https://www.hartstichting.nl/nieuws/is- ... tpatienten
kijk onder : Verhogen bloeddrukverlagers de kans op ...
Nandina* schreef:
02-04-2020 17:32
De persconferentie na het crisisoverleg kan elk moment beginnen. Geen idee wat we kunnen verwachten.
Ik dacht dat hij elk moment kon beginnen, maar vooralsnog ziet het er niet uit alsof het elk moment kan gebeuren ;-)

https://nos.nl/livestream/2329169-kijk- ... binet.html
Alle reacties Link kopieren
https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/s ... ~ad1d58ec/

In het ziekenhuis in Tilburg is onderzoek gedaan onder de eerste honderd corona patiënten en daaruit lijkt toch wel een verband te bestaan.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
02-04-2020 17:36
Nee , volgens mij ging dat over bloeddrukverlagende medicijnen , de zgn. ACE-remmers ,waar het virus zich op zou vasthaken .

Op de site van de hartstichting staat dit daarover ;

" Op social media gaat een bericht rond met deze bewering:

Mensen die bepaalde bloeddrukverlagers slikken (ACE-remmers en angiotensine II-remmers) lopen meer risico op besmetting met het coronavirus.
Zij zouden ook meer problemen krijgen als ze besmet zijn.

Geen bewijs

Er is nog geen wetenschappelijk bewijs dat deze medicijnen het risico op besmetting en op een ernstiger verloop vergroten. "


bron : https://www.hartstichting.nl/nieuws/is- ... tpatienten
kijk onder : Verhogen bloeddrukverlagers de kans op ...

Nee ;-) , ik heb een vrij recent Engelstalig stuk hierover gelezen (of het klopt weet ik natuurlijk ook niet als leek).
Zal het proberen terug te vinden.
Dit verhaal van de Hartstichting is volgens mij al een paar weken oud, dat is een eeuwigheid nu.
nounou
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
02-04-2020 17:39
https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/s ... ~ad1d58ec/

In het ziekenhuis in Tilburg is onderzoek gedaan onder de eerste honderd corona patiënten en daaruit lijkt toch wel een verband te bestaan.
Dat blijft altijd lastig. Zoals wel bevestigd in Nederland (en ook in andere landen) heeft zo'n 80-90% van de mensen op IC overgewicht (BMI >25). Mensen met overgewicht hebben vaker dan gemiddeld o.a. hart-en vaatziektes, hoge bloeddruk en diabetes. Dus om echt verbanden te zien moet er veel meer onderzoek worden gedaan. Op dit moment kun je conclusies verschillende kanten op beredeneren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven