Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 14)

02-04-2020 14:35 3004 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 47.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 14.697 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 06-04-2020 12:23
3.15% gewijzigd
Solomio schreef:
04-04-2020 10:21
Dat is toch van de gekke: omdat mensen niet in staat zijn nuchter en realistisch te lezen, moeten de richtlijnen anders verwoord worden.
Die richtlijnen zijn voor de (ic-)artsen, niet voor het plebs.
Nou stuur een brief/ mail naar de kamer.
Goed artikel !


https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/03/je ... n-a3995834
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
04-04-2020 10:08
.
Dat lijkt mij de meest logische en ethische uitkomst.
Natuurlijk is dat niet in alle gevallen de meest ethische uitkomst. Als ik dit zo lees, is het maar goed dat wij niks over die selectiecriteria te zeggen hebben.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
04-04-2020 10:23
ja dat is er, het is nog niet sluitend, dus er zit nog onzekerheid in maar je bent minder besmettelijk als je weinig klachten hebt. Hoeveel minder besmettelijk is nog even niet duidelijk.
.

Het is nu toch juist aangetoond dat je de hoogste virusload hebt aan het eind van de incubatieperiode, dus vlak vóór of op het moment dat je de eerste klachten krijgt.

Dat men dit nu weet, is ook de reden dat er opeens om mondkapjes wordt geroepen.

Ik heb het zelf uit een publicatie die ik niet zo snel terug kan vinden, maar hier staat het ook:

A preprint of the temporal patterns of viral shedding in 94 laboratory-confirmed COVID-19 patients and analysis of a separate sample of 77 infector-infectee transmission pairs modelled the following:

Infectiousness started from 2.5 days before symptom onset and reached its peak at 0.6 days before symptom onset.
The proportion of transmission before symptom onset (area under the curve) was 44%.
Infectiousness was estimated to decline relatively quickly within 7 days of illness onset

https://www.cebm.net/covid-19/sars-cov- ... -covid-19/
impala wijzigde dit bericht op 04-04-2020 10:35
39.43% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-04-2020 10:28
Het is nu toch juist aangetoond dat je de hoogste virusload hebt aan het eind van de incubatieperiode, dus vlak vóór of op het moment dat je de eerste klachten krijgt.

Dat men dit nu weet, is ook de reden dat er opeens om mondkapjes wordt geroepen.
Maar dan nog blijft hoesten en niesen de belangrijkste manier van verspreiden.

Dus als je dat niet doet, en die 1,5e meter in acht neemt, en je handen regelmatig wast, ben je nog steeds nauwelijks een gevaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
04-04-2020 10:30
Maar dan nog blijft hoesten en niesen de belangrijkste manier van verspreiden.

Dus als je dat niet doet, en die 1,5e meter in acht neemt, en je handen regelmatig wast, ben je nog steeds nauwelijks een gevaar.
Een kwartier met iemand praten op te korte afstand was volgens Florence hetzelfde als 1 keer in het gezicht niesen. Dus met 2 of meer personen in een auto zitten kan dan dus al niet.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-04-2020 10:30
Maar dan nog blijft hoesten en niesen de belangrijkste manier van verspreiden.

Dus als je dat niet doet, en die 1,5e meter in acht neemt, en je handen regelmatig wast, ben je nog steeds nauwelijks een gevaar.
Het zit ook al in de adem die je uitademt.
Het is geen probleem om even in de buurt te zijn van iemand die het virus uitademt, maar je moet er niet te lang in blijven staan.
Vandaar ook dat zangkoren een grote infectiehaard zijn gebleken.
Ik heb de link naar deze info al eerder geplaatst.
.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-04-2020 10:32
Een kwartier met iemand praten op te korte afstand was volgens Florence hetzelfde als 1 keer in het gezicht niesen. Dus met 2 of meer personen in een auto zitten kan dan dus al niet.
Te korte afstand, je zegt het zelf al.

Niet voor niets dat momenteel het overgrote deel van de besmettingen 'binnenshuis' gebeuren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-04-2020 10:35
Te korte afstand, je zegt het zelf al.

Niet voor niets dat momenteel het overgrote deel van de besmettingen 'binnenshuis' gebeuren.
Jij zei dat het alleen (of vooral) via hoesten en niezen verspreid wordt. Dat is dus niet zo.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-04-2020 10:34
Het zit ook al in de adem die je uitademt.
Het is geen probleem om even in de buurt te zijn van iemand die het virus uitademt, maar je moet er niet te lang in blijven staan.
Vandaar ook dat zangkoren een grote infectiehaard zijn gebleken.
Ik heb de link naar deze info al eerder geplaatst.
Klopt allemaal, maar vandaar dus ook al die maatregelen.

Als iedereen zich daaraan houdt is de eventuele besmettelijkheid van mensen zonder symptomen (vrijwel) verwaarloosbaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-04-2020 10:36
Jij zei dat het alleen (of vooral) via hoesten en niezen verspreid wordt. Dat is dus niet zo.
Hoesten en niesen zijn idd de belangrijkste, en vooral verder reikende, manier van verspreiden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-04-2020 10:38
Hoesten en niesen zijn idd de belangrijkste, en vooral verder reikende, manier van verspreiden.
Dat denk jij. Dat is niet aangetoond.
.
impala schreef:
04-04-2020 10:36
Jij zei dat het alleen (of vooral) via hoesten en niezen verspreid wordt. Dat is dus niet zo.
Klopt. Een kwartier praten zegt denk ik ook niet alles, alleen hoe langer je praat met een besmet iemand hoe groter het risico.
Julus schreef:
04-04-2020 10:26
Goed artikel !


https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/03/je ... n-a3995834
Betaalmuur
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-04-2020 10:39
Dat denk jij. Dat is niet aangetoond.
Voorlopig is het tegendeel ook niet aangetoond.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
miekemv schreef:
04-04-2020 10:42
Betaalmuur
Als je hem opent in een " new private window " kan je het wel lezen ... ;-)
impala schreef:
04-04-2020 10:34
Het zit ook al in de adem die je uitademt.
Het is geen probleem om even in de buurt te zijn van iemand die het virus uitademt, maar je moet er niet te lang in blijven staan.
Vandaar ook dat zangkoren een grote infectiehaard zijn gebleken.
Ik heb de link naar deze info al eerder geplaatst.
Ja. Ik ben ook wel benieuwd naar nieuwe bevindingen. Je ziet bijvoorbeeld straten en huizen/ krotten ontsmet worden en vraag me af van het hoe en waarom. Wat zit er in de vloeistof.
Alle reacties Link kopieren
Uit medisch contact:
https://www.medischcontact.nl/opinie/bl ... m=facebook
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-04-2020 10:28
.

Het is nu toch juist aangetoond dat je de hoogste virusload hebt aan het eind van de incubatieperiode, dus vlak vóór of op het moment dat je de eerste klachten krijgt.

Dat men dit nu weet, is ook de reden dat er opeens om mondkapjes wordt geroepen.

Ik heb het zelf uit een publicatie die ik niet zo snel terug kan vinden, maar hier staat het ook:

A preprint of the temporal patterns of viral shedding in 94 laboratory-confirmed COVID-19 patients and analysis of a separate sample of 77 infector-infectee transmission pairs modelled the following:

Infectiousness started from 2.5 days before symptom onset and reached its peak at 0.6 days before symptom onset.
The proportion of transmission before symptom onset (area under the curve) was 44%.
Infectiousness was estimated to decline relatively quickly within 7 days of illness onset

https://www.cebm.net/covid-19/sars-cov- ... -covid-19/
nee het is niet aangetoond. Wat er staat is dat ze mensen die al symptomen hadden onderzocht hebben en toen terug geredeneerd hebben. Die terugredenering is niet hetzelfde als aantonen. Zij hebben een model gemaakt waarin dat zo zou kunnen zijn, maar hebben geen empirisch bewijs.
Er zijn wel studies met empirisch bewijs (die het tegenovergestelde beweren) maar daar is de n weer vrij laag.
In Borne een schijt aan Corona feestje ontmanteld.

Aan dat soort randdebielen hebben we niets als samenleving, haal die maar van de beademing af tezijnertijd. Noem het natuurlijke selectie.

(6)
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
04-04-2020 10:41
Klopt. Een kwartier praten zegt denk ik ook niet alles, alleen hoe langer je praat met een besmet iemand hoe groter het risico.
Iedereen is nu helemaal gefocust op hoestende en niezende mensen. Die worden gemeden als de pest en vermijden zelf ook contacten.
Wat we dus over het hoofd hebben gezien, is dat mensen al het meest besmettelijk zijn vóór ze symptomen hebben én dat het virus ook al in uitgeademde lucht zit.
Kan dus best zijn dat er op die manier nu de meeste mensen besmet worden. Vandaar ook dat er opeens om mondkapjes wordt geroepen.
.
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
04-04-2020 10:45
Uit medisch contact:
https://www.medischcontact.nl/opinie/bl ... m=facebook
Juist.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
04-04-2020 10:45
Ja. Ik ben ook wel benieuwd naar nieuwe bevindingen. Je ziet bijvoorbeeld straten en huizen/ krotten ontsmet worden en vraag me af van het hoe en waarom. Wat zit er in de vloeistof.
kan vanalles zijn, het gaat alleen niet helpen.
florence13 schreef:
04-04-2020 10:07
nee dat doe je dan ook niet, je sluit uit op basis van de kansberekening
Interessante discussie.

Etnisch profileren mag ook niet terwijl het in feite hetzelfde is.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-04-2020 10:49
Iedereen is nu helemaal gefocust op hoestende en niezende mensen. Die worden gemeden als de pest en vermijden zelf ook contacten.
Wat we dus over het hoofd hebben gezien, is dat mensen al het meest besmettelijk zijn vóór ze symptomen hebben én dat het virus ook al in uitgeademde lucht zit.
Kan dus best zijn dat er op die manier nu de meeste mensen besmet worden. Vandaar ook dat er opeens om mondkapjes wordt geroepen.
Dat is dus helemaal niet aangetoond.

Weer een nieuwe dag vol onbevestigde en uit z'n verband gerukte 'feiten'.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven