Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 14)

02-04-2020 14:35 3004 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 47.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 14.697 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 06-04-2020 12:23
3.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-04-2020 10:49
Iedereen is nu helemaal gefocust op hoestende en niezende mensen. Die worden gemeden als de pest en vermijden zelf ook contacten.
Wat we dus over het hoofd hebben gezien, is dat mensen al het meest besmettelijk zijn vóór ze symptomen hebben én dat het virus ook al in uitgeademde lucht zit.
Kan dus best zijn dat er op die manier nu de meeste mensen besmet worden. Vandaar ook dat er opeens om mondkapjes wordt geroepen.
nogmaals dat is niet aangetoond
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
04-04-2020 10:04
je realiseert je dat die Roemenen ons niet besmetten maar wij hen toch? (op dit moment dus)
Ik weet niet of jij weet hoe deze mensen wonen; vaak met veel te veel gepropt in een stacaravan of bij de boer in een schuur op stapelbedden die in ploegen gebruikt worden en met droevige sanitaire voorzieningen en samen de maaltijden in grote groepen gebruiken.
Als er dan corona onder deze mensen uitbreekt en zij naar het ziekenhuis moeten houden zij dan een bed bezet waar ook een Nederlandse huismoeder had kunnen liggen? Is het leven van een Roemeense gastarbeider meer waard of evenveel waard als jouw 60 jarige moeder? Of jouw kind? Want in die situatie dreigen we te komen. Gaan we dan de discussie aan? Geen leuk vooruitzicht, voor niemand.
Dus als het aan mij ligt nu even geen import uit het oostblok of waar dan ook. Blijf thuis moet ook voor die mensen gelden. En gezien de ontslagregen nu zijn er voldoende mensen die de asperges willen steken nu horeca en bijbaantjes voor jeugdigen weggevallen zijn.
De aspergeteler zal het in zijn portemonee voelen maar is daarin niet de enige. Maar ook hij zal inventief moeten zijn.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
florence13 schreef:
04-04-2020 10:50
kan vanalles zijn, het gaat alleen niet helpen.
Nee, dat schreef je. Mijn interesse blijft echter wel over het waarom en wat.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
04-04-2020 10:53
Nee, dat schreef je. Mijn interesse blijft echter wel over het waarom en wat.
als ik moet raden is het ofwel ethanol, ofwel chloor ofwel lysol. Want dat is makkelijk te krijgen, goedkoop, snel op grote schaal te produceren en het dood inderdaad corona.
Waarom? geen idee het is volslagen zinloos.
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
04-04-2020 10:20
China correspondente Cindy Huijgen in de Telegraaf

Ziek zonder klachten

In China zijn in de afgelopen 24 uur zestig nieuwe coronapatiënten geregistreerd die geen symptomen hebben. Dat maakte de nationale Gezondheidscommissie vrijdag bekend. Een dag eerder werden 130 nieuwe gevallen zonder symptomen gemeld.

Woensdag maakte de Chinese regering voor het eerst bekend dat zij data bijhoudt over coronagevallen zonder klachten. De resultaten voeden de vrees voor een tweede virusuitbraak in het land. China heeft naar eigen zeggen 1027 patiënten die geen symptomen vertonen onder medische observatie staan.

Dat is toch al veel langer bekend, dat je besmet kunt zijn zonder symptomen?

Dat artikel over Genua gisteren is in La Stampa aangevuld met beelden uit Napels (twee filmpjes, die geven een ander beeld dan slechts een momentopname).
https://www.lastampa.it/cronaca/2020/04 ... 1.38674825

Ik wil ook naar buiten, heb gelukkig wel een tuin. Prijs me gelukkig met een niet zo dichtbevolkte omgeving waarin het gemakkelijker is om buiten te zijn en toch meer dan genoeg afstand te bewaren.
Sterkte voor iedereen die in de grote steden in de Randstad woont.
nounou
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
04-04-2020 10:53
Ik weet niet of jij weet hoe deze mensen wonen; vaak met veel te veel gepropt in een stacaravan of bij de boer in een schuur op stapelbedden die in ploegen gebruikt worden en met droevige sanitaire voorzieningen en samen de maaltijden in grote groepen gebruiken.
Als er dan corona onder deze mensen uitbreekt en zij naar het ziekenhuis moeten houden zij dan een bed bezet waar ook een Nederlandse huismoeder had kunnen liggen? Is het leven van een Roemeense gastarbeider meer waard of evenveel waard als jouw 60 jarige moeder? Of jouw kind? Want in die situatie dreigen we te komen. Gaan we dan de discussie aan? Geen leuk vooruitzicht, voor niemand.
Dus als het aan mij ligt nu even geen import uit het oostblok of waar dan ook. Blijf thuis moet ook voor die mensen gelden. En gezien de ontslagregen nu zijn er voldoende mensen die de asperges willen steken nu horeca en bijbaantjes voor jeugdigen weggevallen zijn.
De aspergeteler zal het in zijn portemonee voelen maar is daarin niet de enige. Maar ook hij zal inventief moeten zijn.
oh ik ben het helemaal eens met het feit dat dit nu niet verstandig is, ook voor henzelf, het zou heel vervelend worden als wij straks meegewerkt hebben aan een hele grote uitbraak in roemenie. Voor die mensen zelf is het ook gewoon niet slim om in een besmet land zoals nederland te gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-04-2020 10:49
Iedereen is nu helemaal gefocust op hoestende en niezende mensen. Die worden gemeden als de pest en vermijden zelf ook contacten.
Wat we dus over het hoofd hebben gezien, is dat mensen al het meest besmettelijk zijn vóór ze symptomen hebben én dat het virus ook al in uitgeademde lucht zit.
Kan dus best zijn dat er op die manier nu de meeste mensen besmet worden. Vandaar ook dat er opeens om mondkapjes wordt geroepen.

Echt hoor, je praat in stelligheden op basis van selectief googelen en het lezen van berichten en onderzoeken die daar eventueel aanwijzingen toe geven.
Ik vrees dat de angst met je op de loop gaat, Impala. Doctor google is not your friend, dat geldt hiervoor ook denk ik.
nounou
OMG!
Tweeling Covid en Corona geboren
Een stel in India heeft hun tweeling Covid en Corona genoemd. De kindjes, een jongen en een meisje, zijn geboren tijdens de lockdown. De moeder zegt tegen Indiase media dat de namen voor haar symbool staan voor de beproevingen die ze heeft doorstaan tijdens de bevalling.

Ook benadrukt ze dat het coronavirus gevaarlijk is, maar dat het er juist ook voor zorgt dat mensen beter voor zichzelf en elkaar zorgen. Wel zeggen de ouders dat ze niet uitsluiten dat ze de kinderen in de toekomst toch andere namen zullen geven.
impala schreef:
04-04-2020 10:34
Het zit ook al in de adem die je uitademt.
Het is geen probleem om even in de buurt te zijn van iemand die het virus uitademt, maar je moet er niet te lang in blijven staan.
Vandaar ook dat zangkoren een grote infectiehaard zijn gebleken.
Ik heb de link naar deze info al eerder geplaatst.
Interessant dan, want tandartsen hebben nog niet officieel te horen gekregen dat ze moeten stoppen met werken.

Als tandarts hang je toch wel 5min tot 1,5 uur boven iemands gezicht en tijdens een behandeling spat er natuurlijk ook van alles in het rond. En zn mondkapje zal Corona niet tegenhouden.
florence13 schreef:
04-04-2020 10:57
oh ik ben het helemaal eens met het feit dat dit nu niet verstandig is, ook voor henzelf, het zou heel vervelend worden als wij straks meegewerkt hebben aan een hele grote uitbraak in roemenie. Voor die mensen zelf is het ook gewoon niet slim om in een besmet land zoals nederland te gaan werken.
Vind het best vreemd dat veiligheidsregio Brabant daar niet een stokje voor heeft gestoken dat ze massaal naar ons land komen nu. Zeker omdat we weten dat die mensen veel te dicht op elkaar zullen moeten leven hier. En die komen ondertussen ook gewoon in onze supermarkten.
Er zijn nu genoeg jongeren hun horecabijbaantjes kwijt om een aspergebaantje over te kunnen nemen.
redbulletje schreef:
04-04-2020 11:03
OMG!
100 x
:facepalm:
Zazamaenade schreef:
04-04-2020 10:55
Dat is toch al veel langer bekend, dat je besmet kunt zijn zonder symptomen?

Dat artikel over Genua gisteren is in La Stampa aangevuld met beelden uit Napels (twee filmpjes, die geven een ander beeld dan slechts een momentopname).
https://www.lastampa.it/cronaca/2020/04 ... 1.38674825

Ik wil ook naar buiten, heb gelukkig wel een tuin. Prijs me gelukkig met een niet zo dichtbevolkte omgeving waarin het gemakkelijker is om buiten te zijn en toch meer dan genoeg afstand te bewaren.
Sterkte voor iedereen die in de grote steden in de Randstad woont.
Dat laatste lijkt me nu ook echt niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
@Soliver, bedankt nog voor het artikel in de Limburger over het onderzoek in Heinsberg. Interessant.
nounou
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-04-2020 11:03
OMG!
Het is in veel culturen gewoonte om kinderen naar rampen te vernoemen. In Nederland gebeurde dat vroeger ook. Een bekend voorbeeld is de koopman die zijn schepen in een storm bij Texel verloor zijn dochter Tesselschade noemde.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-04-2020 10:34
Het zit ook al in de adem die je uitademt.
Het is geen probleem om even in de buurt te zijn van iemand die het virus uitademt, maar je moet er niet te lang in blijven staan.
Vandaar ook dat zangkoren een grote infectiehaard zijn gebleken.
Ik heb de link naar deze info al eerder geplaatst.

Het gaat hier zo snel waar zou ik de link kunnen vinden
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
04-04-2020 11:02
Echt hoor, je praat in stelligheden op basis van selectief googelen en het lezen van berichten en onderzoeken die daar eventueel aanwijzingen toe geven.
Ik vrees dat de angst met je op de loop gaat, Impala. Doctor google is not your friend, dat geldt hiervoor ook denk ik.
Ok ik ben wellicht te stellig als ik zeg: is aangetoond.
Had moeten zeggen: er zijn sterke aanwijzingen.

Maar het omgekeerde, wat Florence zegt, je bent minder besmettelijk als je weinig klachten hebt, is óók te stellig:


However, in the case of covid-19, it doesn’t necessarily follow that a higher viral load will lead to more severe symptoms.

For instance, health workers investigating the covid-19 outbreak in the Lombardy region of Italy looked at more than 5,000 infected people and found no difference in viral load between those with symptoms and those without. They reached this conclusion after tracing people who had been in contact with someone known to be infected with the coronavirus and testing them to see if they were also infected.

Similarly, when doctors at the Guangzhou Eighth People’s Hospital in China took repeated throat swabs from 94 covid-19 patients, starting on the day they became ill and finishing when they cleared the virus, they found no obvious difference in viral load between milder cases and those who developed more severe symptoms.

Although it is difficult to draw firm conclusions at this stage, such studies “may impact our assumptions about whether a high number of viral particles predisposes to a more serious disease”, says van Schaik.

Read more: https://www.newscientist.com/article/22 ... z6IdKLKxDx
.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
04-04-2020 11:12
Het gaat hier zo snel waar zou ik de link kunnen vinden
Hier staat eea in:
https://www.nytimes.com/2020/03/31/heal ... f7JTjeVXOs

The C.D.C. director says new data about people who are infected but symptom-free could lead the agency to recommend broadened use of masks.

Their experience points toward airborne transmission via aerosols, which can travel farther than the large droplets the W.H.O. and the C.D.C. have emphasized. The virus is still most likely to be expelled with a cough or a sneeze, as far as eight meters (about 26 feet), according to one study.
But studies on influenza and other respiratory viruses, including other coronaviruses, have shown that people can release aerosols containing the virus simply by breathing or talking — or, presumably, by singing.
“I think increasing evidence suggests the virus is spread not just through droplets but through aerosols,” Dr. Chowell said. “It would make a lot of sense to encourage at the very least face mask use in enclosed spaces including supermarkets.”


Several studies have shown now that people infected with the new coronavirus are most contagious about one to three days before they begin to show symptoms. This presymptomatic transmission was not true of the coronaviruses that caused SARS and MERS.
impala wijzigde dit bericht op 04-04-2020 11:17
68.54% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-04-2020 11:05
Vind het best vreemd dat veiligheidsregio Brabant daar niet een stokje voor heeft gestoken dat ze massaal naar ons land komen nu. Zeker omdat we weten dat die mensen veel te dicht op elkaar zullen moeten leven hier. En die komen ondertussen ook gewoon in onze supermarkten.
Er zijn nu genoeg jongeren hun horecabijbaantjes kwijt om een aspergebaantje over te kunnen nemen.
Alles draait om geld :cry: . Ook nu lijkt het weer belangrijker dan gezondheid. De aspergetelers hebben een seizoensproduct. Als er niet wordt geoogst is het een verloren jaar. Dus daarom halen ze Oostblokkers deze kant op.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
04-04-2020 11:14
Alles draait om geld :cry: . Ook nu lijkt het weer belangrijker dan gezondheid. De aspergetelers hebben een seizoensproduct. Als er niet wordt geoogst is het een verloren jaar. Dus daarom halen ze Oostblokkers deze kant op.
Als je je zo druk om die 'Oostblokkers' maakt, wellicht kun je dan zelf aan de slag in de aspergeteelt.
oudebaas schreef:
04-04-2020 11:10
Het is in veel culturen gewoonte om kinderen naar rampen te vernoemen. In Nederland gebeurde dat vroeger ook. Een bekend voorbeeld is de koopman die zijn schepen in een storm bij Texel verloor zijn dochter Tesselschade noemde.
Hmmm, dan kun je idd beter Covid heten, dat bekt in elk geval lekkerder ;-D
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
04-04-2020 11:14
Alles draait om geld :cry: . Ook nu lijkt het weer belangrijker dan gezondheid. De aspergetelers hebben een seizoensproduct. Als er niet wordt geoogst is het een verloren jaar. Dus daarom halen ze Oostblokkers deze kant op.
Zou het niet zo zijn dat Nederlanders (Belgen trouwens ook) dit werk gewoon niet willen doen?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
04-04-2020 10:48
In Borne een schijt aan Corona feestje ontmanteld.

Aan dat soort randdebielen hebben we niets als samenleving, haal die maar van de beademing af tezijnertijd. Noem het natuurlijke selectie.

(6)

Tis verschrikkelijk maar als je het nu over een ethische discussie hebt :cencored:
Zijn waarschijnlijk pubers of in ieder geval jongeren van wie de frontale cortex nog niet uitontwikkeld is.
Rokers met longkanker of mensen die hun been breken met skieën werd tot nu toe ook niet een medische behandeling onthouden.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Bedankt impala
Alle reacties Link kopieren
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20042937v1

Is dit onderzoek hier al besproken?
Dit onderzoek dat nog niet gepeerrevieuwd is overigens, legt een verband tussen landen waar ze wel iedereen met TBC vaccineren en de sterfte aan Covid en het aantal gevallen daar en landen (waaronder Nederland) waar ze dat niet doen.
Marloesjuh51 schreef:
04-04-2020 11:04
Interessant dan, want tandartsen hebben nog niet officieel te horen gekregen dat ze moeten stoppen met werken.

Als tandarts hang je toch wel 5min tot 1,5 uur boven iemands gezicht en tijdens een behandeling spat er natuurlijk ook van alles in het rond. En zn mondkapje zal Corona niet tegenhouden.
Absoluut, daarom doen ze nu ook alleen maar nog noodbehandelingen. Ze hebben zelf al aangegeven dat ze extra risico lopen met die aerosolen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven