Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 15)

07-04-2020 18:56 3010 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 47.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 14.697 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14
Pandax schreef:
07-04-2020 19:39
Ik heb enorm veel moeite met een dergelijke app. Ik hoop van ganser harte dat we niet dat soort beslissingen gaan nemen.
Waarom zou je daar moeite mee hebben?

Als ze je willen volgen kunnen ze dat toch al met je kenteken, je googlelocaties en je paspoortnummer als je een vlucht geboekt hebt.
Pandax schreef:
07-04-2020 19:39
Ik heb enorm veel moeite met een dergelijke app. Ik hoop van ganser harte dat we niet dat soort beslissingen gaan nemen.
Ik ben oprecht benieuwd waarom je daar moeite mee zou kunnen hebben?

Ik vind het een goed initiatief! Het doel van de app is prima. En al zouden (wat ik niet denk) mijn gegevens bij de overheid belanden, dan boeit me dat totaal niet. Wat kan het Rutte nou schelen dat ik dinsdag om 17.43 uur in de AH stond 😅
Gebruna schreef:
07-04-2020 19:40
Dat wilden ze in het pre-corona tijdperk al: iedereen kunnen traceren + medische gegevens.
En dan ook proberen contant geld uit te bannen: definitief einde privacy?

Hugo de Jonge: "...het is testen, traceren (met wie je in contact bent geweest) en dan controleren vanuit huis uit..."
Maar: voorlopig zou men kunnen starten met testen en daarna geïnfecteerde mensen in isolatie zetten.

Vraag mij af hoe dat zou werken met zo'n app. Voor zo'n app die je contacten gaat opsporen heeft iedereen eerst een smartphone nodig én moet er overal wifi zijn om (door die app?) te kunnen laten meten bij wie je (in de supermarkt?) binnen 1,5 meter bent geweest?
Je hebt geen wifi nodig natuurlijk onderweg, 4G is voldoende.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
07-04-2020 19:43
Gaat waarschijnlijk niet op locatie maar welke andere telefoons in de buurt zijn geweest (op bluetooth afstand)
Oh bluetooth heb ik nooit aan staan. :hyper:
I like being a mess. It's who I am.
rosanna08 schreef:
07-04-2020 19:41
Het is puur op mijn eigen gevoel gebaseerd hoor, maar we hebben hier een behoorlijke waarschuwing gekregen met z'n allen en ik zie niet hoe we volledig terug kunnen naar hoe het was. Maar ik heb eerlijk gezegd ook geen concreet beeld bij hoe dat er dan uit zou zien.
Als je zoiets denkt/zegt heb je daar toch een soort van een beeld bij?
Eurus schreef:
07-04-2020 19:44
Ik denk dan juist weer dat dat de grootste schreeuwers op Twitter en FB zijn.

De grootste schreeuwers zijn in de minderheid.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
07-04-2020 19:35
Waarom zou je moeite hebben met zo'n app? Het dient toch het algemeen belang?!
Ik heb ook geen moeite met zo'n app. Liever zo'n app op mijn telefoon dan nog veel langer bijna niks mogen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Theamuts schreef:
07-04-2020 19:35
Waarom zou je moeite hebben met zo'n app? Het dient toch het algemeen belang?!
Hangt er maar net van af welk algemeen belang op de lange termijn groter zal blijken.
rosanna08 schreef:
07-04-2020 19:41
Het is puur op mijn eigen gevoel gebaseerd hoor, maar we hebben hier een behoorlijke waarschuwing gekregen met z'n allen en ik zie niet hoe we volledig terug kunnen naar hoe het was. Maar ik heb eerlijk gezegd ook geen concreet beeld bij hoe dat er dan uit zou zien.
Wat voor waarschuwing precies? 'Ga niet in Oostenrijk skiën?' 'Vier niet te uitbundig carnaval'?
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 07-04-2020 19:47
4.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
07-04-2020 19:45
De grootste schreeuwers zijn in de minderheid.
Gelukkig wel. Ze zijn alleen zo luid :mrgreen:

Maar goed, app prima, indien vrijwillig.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
07-04-2020 19:40
Dat wilden ze in het pre-corona tijdperk al: iedereen kunnen traceren + medische gegevens.
En dan ook proberen contant geld uit te bannen: definitief einde privacy?

Hugo de Jonge: "...het is testen, traceren (met wie je in contact bent geweest) en dan controleren vanuit huis uit..."
Maar: voorlopig zou men kunnen starten met testen en daarna geïnfecteerde mensen in isolatie zetten.

Vraag mij af hoe dat zou werken met zo'n app. Voor zo'n app die je contacten gaat opsporen heeft iedereen eerst een smartphone nodig én moet er overal wifi zijn om (door die app?) te kunnen laten meten bij wie je (in de supermarkt?) binnen 1,5 meter bent geweest?
ja precies, de enige manier om dit te doen is om te traceren welk apparaat bij welk ander apparaat in de buurt geweest is (en dat apparaat zit natuurlijk in de tas van een mens) en dan moet je ook nog weten welk apparaat bij een besmet mens hoort.
In principe zou dat dus betekenen dat als jij de hele week niemand ziet alleen mij (op straat etc) en ik blijk besmet dat jij dus weet dat ik besmet ben. Dat gaat in termen van de AVG heel ver, want dan weet jij niet alleen dat ik ziek ben, maar ook wat ik heb. Het is enorm herleidbaar naar een persoon. Ik heb werk technisch veel met AVG te maken, persoonlijk ben ik niet heel erg van de privacy, maar ik vind het wel erg ver gaan als ik kan zien waar jij allemaal geweest bent elke dag. (is overigens niet gezegd dat wij die data dan zouden berekenen, geen idee wie dat gaat doen)

Gezellig, hier krijg je buren ruzie van: "jij hebt mij vorige week besmet!!!".

Het idee klinkt heel efficient totdat je inderdaad bedenkt dat niet iedereen een smartphone heeft, niet overal wifi is, en niet iedereen hieraan wil meedoen. Als maar een deel van de bevolking meedoet geeft het alleen schijnveiligheid.
Eurus schreef:
07-04-2020 19:46
Gelukkig wel. Ze zijn alleen zo luid :mrgreen:

Maar goed, app prima, indien vrijwillig.

Inderdaad, en hopelijk lichten mensen zichzelf een beetje in in plaats van: 'liever deze app dan nog langer thuiszitten.'
Dat zijn niet de opties waartussen het gaat namelijk.
Ik vond het een goed persconferentie. Fijn dat er meer getest gaat worden en ik neem aan dat ze met die app echt wel goed kijken naar de privacy van mensen.

Ik denk dus niet dat als we die app hebben we zo'n bericht krijgen zoals "Tsum, is positief getest dus blijf thuis." Ik denk eerder dat het dan via GPS gaat en gewoon iedereen een melding krijgt die ergens is geweest. Net zoals in Corona. Daar krijgt men aan de had van GPS tracking een bericht als dat nodig is en daar staat dan in dat iemand positief getest is maar niet wie.
redbulletje schreef:
07-04-2020 19:45
Je hebt geen wifi nodig natuurlijk onderweg, 4G is voldoende.
Ha, heb ik ook niet. Tenminste ik heb hem op 3G staan. En dan kan het ook gewoon btw.
Bij die app heb ik wel zo mijn vraagtekens. Verder weinig nieuws. Gelukkig maar. Ergens vreesde ik dat ze met de paasdagen toch nog besloten tot strengere maatregelen.
TsumTsum schreef:
07-04-2020 19:48
Ik vond het een goed persconferentie. Fijn dat er meer getest gaat worden en ik neem aan dat ze met die app echt wel goed kijken naar de privacy van mensen.

Ik denk dus niet dat als we die app hebben we zo'n bericht krijgen zoals "Tsum, is positief getest dus blijf thuis." Ik denk eerder dat het dan via GPS gaat en gewoon iedereen een melding krijgt die ergens is geweest. Net zoals in Corona. Daar krijgt men aan de had van GPS tracking een bericht als dat nodig is en daar staat dan in dat iemand positief getest is maar niet wie.
Ik zou dat maar niet aannemen.
rosanna08 schreef:
07-04-2020 19:22
ik moet er nog even over nadenken wat ik van die apps vind.
Ik ook.
redbulletje schreef:
07-04-2020 19:45
Je hebt geen wifi nodig natuurlijk onderweg, 4G is voldoende.
Je bedoeld vast GPS. Mijn 4G staat standaard uit tenzij ik buiten de deur internet wil hebben.
florence13 schreef:
07-04-2020 19:47
ja precies, de enige manier om dit te doen is om te traceren welk apparaat bij welk ander apparaat in de buurt geweest is (en dat apparaat zit natuurlijk in de tas van een mens) en dan moet je ook nog weten welk apparaat bij een besmet mens hoort.
In principe zou dat dus betekenen dat als jij de hele week niemand ziet alleen mij (op straat etc) en ik blijk besmet dat jij dus weet dat ik besmet ben. Dat gaat in termen van de AVG heel ver, want dan weet jij niet alleen dat ik ziek ben, maar ook wat ik heb. Het is enorm herleidbaar naar een persoon. Ik heb werk technisch veel met AVG te maken, persoonlijk ben ik niet heel erg van de privacy, maar ik vind het wel erg ver gaan als ik kan zien waar jij allemaal geweest bent elke dag. (is overigens niet gezegd dat wij die data dan zouden berekenen, geen idee wie dat gaat doen)

Gezellig, hier krijg je buren ruzie van: "jij hebt mij vorige week besmet!!!".

Het idee klinkt heel efficient totdat je inderdaad bedenkt dat niet iedereen een smartphone heeft, niet overal wifi is, en niet iedereen hieraan wil meedoen. Als maar een deel van de bevolking meedoet geeft het alleen schijnveiligheid.
In Zwitserland gebruiken ze nu toch ook een app die alleen registreert als er teveel telefoons bij elkaar in de buurt zijn (groepsvorming) maar zonder privacy te schenden. Weet jij daar meer vanaf toevallig?
Hetvrijewoord schreef:
07-04-2020 19:48
Inderdaad, en hopelijk lichten mensen zichzelf een beetje in in plaats van: 'liever deze app dan nog langer thuiszitten.'
Dat zijn niet de opties waartussen het gaat namelijk.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
07-04-2020 19:48
Ik vond het een goed persconferentie. Fijn dat er meer getest gaat worden en ik neem aan dat ze met die app echt wel goed kijken naar de privacy van mensen.

Ik denk dus niet dat als we die app hebben we zo'n bericht krijgen zoals "Tsum, is positief getest dus blijf thuis." Ik denk eerder dat het dan via GPS gaat en gewoon iedereen een melding krijgt die ergens is geweest. Net zoals in Corona. Daar krijgt men aan de had van GPS tracking een bericht als dat nodig is en daar staat dan in dat iemand positief getest is maar niet wie.
dan nog ben je vrij snel herleidbaar in veel situaties. Het kan allemaal wel, met goede pseudonimisering op collectief niveau, maar op individueel niveau blijf je herleidbaarheid houden.
het lijkt op het contact onderzoek wat de ggd kan doen, maar dit is natuurlijk betrouwbaarder. Anderzijds is het zo dat de ggd alleen contact onderzoek doet bij mensen die al besmet zijn, dit gaat dan voor iedereen (die zich aangemeld heeft)
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
07-04-2020 19:44
Ik ben oprecht benieuwd waarom je daar moeite mee zou kunnen hebben?

Ik vind het een goed initiatief! Het doel van de app is prima. En al zouden (wat ik niet denk) mijn gegevens bij de overheid belanden, dan boeit me dat totaal niet. Wat kan het Rutte nou schelen dat ik dinsdag om 17.43 uur in de AH stond 😅

Het verplicht opgeven van vrijheid en autonomie gaat makkelijk in een situatie zoals deze, maar het wordt al gauw normaal. En zodra er zaken veranderen die we nu niet kunnen voorzien, gaat het opgeven van ieders recht op onvindbaarheid onvermijdelijk tegen ons werken. Dit probleem kan ook opgelost worden op een manier die geen inbreuk doet op fundamentele menselijke rechten.
anoniem_377206 wijzigde dit bericht op 07-04-2020 19:56
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2020 19:50
In Zwitserland gebruiken ze nu toch ook een app die alleen registreert als er teveel telefoons bij elkaar in de buurt zijn (groepsvorming) maar zonder privacy te schenden. Weet jij daar meer vanaf toevallig?
nee ik ken deze specifieke app niet.
Maar dat is niet moeilijk om te doen. Vraag is alleen hoe zinvol het is, want het maakt nogal uit of je met 100 coronaloze mensen in een groep staat of een uur aan het keuvelen bent met een besmet persoon.
florence13 schreef:
07-04-2020 19:54
nee ik ken deze specifieke app niet.
Maar dat is niet moeilijk om te doen. Vraag is alleen hoe zinvol het is, want het maakt nogal uit of je met 100 coronaloze mensen in een groep staat of een uur aan het keuvelen bent met een besmet persoon.
Volgens mij is het daar meer bedoeld om op groepsvorming te kunnen handhaven.
Overheidsdiensten zijn notoir onbetrouwbaar als het gaat om beveiliging van persoonsgegevens. En dan heb ik het alleen nog maar over de goedbedoelde projectjes.

Onder het mom van we 'bedoelen het goed' koppelen ze het liefst nog wat databases aan elkaar. Want: da's handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven