Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 16)

13-04-2020 19:19 3005 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 1,8 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 116.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 26.551 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14 / deel 15
Mijn advies aan de beleidsmakers zou zijn:
-gewist-

Het valt helemaal niet mee om een haalbare strategie te bedenken.
Alle reacties Link kopieren
TorenCfan schreef:
13-04-2020 20:02
Wat bedoel je met "verleiding"?
Dat als je kiest voor opsluiting, quarantaine, je er iets voor terug krijgt. Opleiding, gratis internet. Iets.....

Mensen doen het vrijwillig, dan mag je iets terug geven.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
13-04-2020 20:01
Dan niks. Maar liever 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht. En als je de thuisquarantaine opties aantrekkelijk genoeg maakt, gaat het echt wel meer als een kwart opleveren.

Opleidingen
Cursussen
50% korting op de gamma, inclusief bezorging.
Gratis internet
Gratis netflix.

What ever it takes. Iedereen heeft een prijs.
ok, ik ga hier in met je mee. We hebben het probleem wbt mensen thuis laten blijven opgelost.

Zijn we het eens over dat mensen in kazernes huisvesten een slechtere optie is dan mensen in thuisquarantaine? Dan tackelen we gelijk mijn vraag wbt de leegstaande huizen. Of heb je daar een ander idee over?

Volgende probleem: waar halen we de mensen vandaan om te zorgen dat de thuisblijvers verzorging enzo krijgen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Marnamai schreef:
13-04-2020 20:02
En waarom de grens ineens op 45 leggen en niet op 50, 60 of 70?


Mensen moeten tegenwoordig werken tot hun 67.
Dan zouden ze toch "gezond genoeg" moeten zijn om dat te kunnen doen.
IC-capaciteit.
Boven de 45 teveel risico op complicaties bij corona.
Het is maar een idee...
Friezin71 schreef:
13-04-2020 20:03
Getsie, wat doe jij nou? Je mening onderbouwen met verifieerbare bronnen en feiten?!?
Oh, was dat niet de bedoeling van dit topic? ;-)
Voor zover ik in het nieuws zie zijn het vooral de jongeren die bij elkaar blijven komen en lak hebben aan de voorschriften. Geen idee hoe je die aanspreekt.

Intussen is de app die in de maak is in Engeland precies wat we hier vooral buiten de deur moeten houden.

https://www.theguardian.com/world/2020/ ... s-response
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
13-04-2020 19:54
dat is niet de grootste vraag die ik oproep, de grootste vraag is, waar haal de mensen vandaan om al diegenen die je in quarantaine plaatst, te verzorgen en wat doe je met de huizen van degenen die je kazernes plaatst. Jij gaat alleen in op hoe je mensen thuis houdt. Dat vind ik de minste zorg
Dat met die huizen vroeg ik ook al, had 2east geen antwoord op.
Ook niet op het feit dat er veel meer risicopatiënten zijn dan bejaarden (lees: mensen met obesitas, longziektes, hartproblemen, prematuren. auto-immuunziektes, hiv/aids e.d.), daar had 2east ook geen antwoord op, ook niet op wie die uitkeringen dan ging betalen én wie er dan voor al die mensen gaat zorgen zonder dat er corona binnen komt waaien. Enige waar ze over kan beginnen is dat mensen maar in kazernes moeten óf in huis (maar er dan niet meer uit mogen want dan krijg je geen IC bed)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 37 en mijn man 53, ik mag dus straks niet meer in 1 huis wonen met hem als mijn leeftijdsgroep wordt 'losgelaten'?
Gezellig...
Dat krijg je wel een beetje met onhaalbare plannen, natuurlijk, dat er wat praktische bezwaren zijn.
Phineas schreef:
13-04-2020 20:01
Enfin, allemaal leuk en aardig die plannen, maar wat je in andere landen ziet gebeuren, is dat delen van de economie weer opgestart worden, zoals fabrieken die weer gaan werken (Italië) en scholen die weer open gaan (Denemarken)

https://www.trouw.nl/buitenland/italie- ... ~b614b5e8/

https://www.ad.nl/buitenland/denemarken ... ~ac2d03cf/
VO-scholen gaan pas na half mei weer open. Basisscholen gaan wel weer open in Denemarken. Ook dat doen ze gefaseerd, zo te lezen.
newspaper schreef:
13-04-2020 20:10
Ik ben 37 en mijn man 53, ik mag dus straks niet meer in 1 huis wonen met hem als mijn leeftijdsgroep wordt 'losgelaten'?
Gezellig...
Nee en ook niet met je potentiële kinderen en ook geen kangoeroewoning voor je ouders in de tuin. Geweldig goed uitvoerbaar idee, toch?
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
13-04-2020 20:10
Ik ben 37 en mijn man 53, ik mag dus straks niet meer in 1 huis wonen met hem als mijn leeftijdsgroep wordt 'losgelaten'?
Gezellig...
Joh, is maar voor een jaartje
Hoeveel mantelzorgers hebben we ook alweer in Nederland?
Alle reacties Link kopieren
Mag al het medisch personeel van boven de 45 dan ook thuisblijven? Bv de intensivist
Maris_90 schreef:
13-04-2020 20:08
Dat met die huizen vroeg ik ook al, had 2east geen antwoord op.
Ook niet op het feit dat er veel meer risicopatiënten zijn dan bejaarden (lees: mensen met obesitas, longziektes, hartproblemen, prematuren. auto-immuunziektes, hiv/aids e.d.), daar had 2east ook geen antwoord op, ook niet op wie die uitkeringen dan ging betalen én wie er dan voor al die mensen gaat zorgen zonder dat er corona binnen komt waaien. Enige waar ze over kan beginnen is dat mensen maar in kazernes moeten óf in huis (maar er dan niet meer uit mogen want dan krijg je geen IC bed)
Al die mensen die je wilt afzonderen zijn toch niet ineens hulpbehoevend en debiel? Die kunnen nog steeds thuiswerken en online shoppen.
(niet dat ik het een goed plan vind, maar het kan wel).
newspaper schreef:
13-04-2020 20:10
Ik ben 37 en mijn man 53, ik mag dus straks niet meer in 1 huis wonen met hem als mijn leeftijdsgroep wordt 'losgelaten'?
Gezellig...
Nee :P

Al ga ik er vanuit dat Rutte en zijn mannen niet het advies van 2east gaat opvolgen hoor.
2east schreef:
13-04-2020 20:05
Dat als je kiest voor opsluiting, quarantaine, je er iets voor terug krijgt. Opleiding, gratis internet. Iets.....

Mensen doen het vrijwillig, dan mag je iets terug geven.
Het idee van vrijwillig is dat je er niets voor terug hoeft te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Desalniette_ schreef:
13-04-2020 20:12
Al die mensen die je wilt afzonderen zijn toch niet ineens hulpbehoevend en debiel? Die kunnen nog steeds thuiswerken en online shoppen.
(niet dat ik het een goed plan vind, maar het kan wel).
Dat zeg ik niet, maar ze kunnen bijv niet naar buiten om boodschappen te doen. En online is ook niet altijd je van het, hier is online meer NIET te krijgen dan wel... En er zijn helaas ook nog steeds digibeten (sommigen niet eens zo oud) die online helemaal niks kunnen.
En bij heel veel dingen kun je niet eens thuiswerken, dus hoe moet dat dan?
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
13-04-2020 19:53
Lees jij wel? Of ben je dyslectisch?

Vrijwillig!

Verleiding!

Of moet ik de NOS doventolk voor je vragen?
Wat heb je toch een vervelende manier om te reageren op mensen die een andere mening hebben dan jij. Hoofdletters, uitroeptekens, provoceren, beledigen. Waarom is dat eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
13-04-2020 20:11
Dat krijg je wel een beetje met onhaalbare plannen, natuurlijk, dat er wat praktische bezwaren zijn.
:HA:
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
13-04-2020 20:06
ok, ik ga hier in met je mee. We hebben het probleem wbt mensen thuis laten blijven opgelost.

Zijn we het eens over dat mensen in kazernes huisvesten een slechtere optie is dan mensen in thuisquarantaine? Dan tackelen we gelijk mijn vraag wbt de leegstaande huizen. Of heb je daar een ander idee over?

Volgende probleem: waar halen we de mensen vandaan om te zorgen dat de thuisblijvers verzorging enzo krijgen?
Kazernes etc. Zijn een optie voor mensen die thuis een gezin hebben en die niet willen belemmeren. Verzorging kan deels door defensie, door delen te gebruiken van kazernes die operationeel zijn. De meeste hebben overcapaciteit. Daarnaast zal een deel van het internationale vliegverkeer voorlopig ook niet op gang komen, daar zit veel overcapaciteit in catering.

Zorgpersoneel is een grotere uitdaging. Maar niet idereen heeft medische zorg nodig, en NL kende voor deze crisis 200.000 werklozen.

Geen enkel plan is feilloos. En in deze situatie is eigenlijk niks écht leuk. Enige dat mij voor ogen staat is om de groep die.gebukt gaat onder maatregelen, zo.klein mogelijk is en zo weinig mogelijk de ervar 8 ng heeft gebukt te gaan.
jouw leven is een keuze
Maris_90 schreef:
13-04-2020 20:19
Dat zeg ik niet, maar ze kunnen bijv niet naar buiten om boodschappen te doen. En online is ook niet altijd je van het, hier is online meer NIET te krijgen dan wel... En er zijn helaas ook nog steeds digibeten (sommigen niet eens zo oud) die online helemaal niks kunnen.
En bij heel veel dingen kun je niet eens thuiswerken, dus hoe moet dat dan?
Nee ik geloof dat het plan verleiden was. In het vorige topic was dat nog inclusief volledige betaling van huidige salaris / omzet, maar dan met vrijstelling van werk. En dat je dan de hele dag gratis mag internetten en Netflixen.
Nu maar hopen dat die kwetsbare groep niet stiekem toch een vrij groot deel van de belastingbetalende economie betreft, want dan ben je verder van huis.
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
13-04-2020 20:08
Dat met die huizen vroeg ik ook al, had 2east geen antwoord op.
Ook niet op het feit dat er veel meer risicopatiënten zijn dan bejaarden (lees: mensen met obesitas, longziektes, hartproblemen, prematuren. auto-immuunziektes, hiv/aids e.d.), daar had 2east ook geen antwoord op, ook niet op wie die uitkeringen dan ging betalen én wie er dan voor al die mensen gaat zorgen zonder dat er corona binnen komt waaien. Enige waar ze over kan beginnen is dat mensen maar in kazernes moeten óf in huis (maar er dan niet meer uit mogen want dan krijg je geen IC bed)
Als jij consequenter mee leest, zie je dat ik daar wel degelijk op in ga.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
13-04-2020 20:22
Kazernes etc. Zijn een optie voor mensen die thuis een gezin hebben en die niet willen belemmeren. Verzorging kan deels door defensie, door delen te gebruiken van kazernes die operationeel zijn. De meeste hebben overcapaciteit. Daarnaast zal een deel van het internationale vliegverkeer voorlopig ook niet op gang komen, daar zit veel overcapaciteit in catering.

Zorgpersoneel is een grotere uitdaging. Maar niet idereen heeft medische zorg nodig, en NL kende voor deze crisis 200.000 werklozen.

Geen enkel plan is feilloos. En in deze situatie is eigenlijk niks écht leuk. Enige dat mij voor ogen staat is om de groep die.gebukt gaat onder maatregelen, zo.klein mogelijk is en zo weinig mogelijk de ervar 8 ng heeft gebukt te gaan.
dit gaat een groot probleem worden, want dan ga je gezinnen uit elkaar trekken. Dan vraag je echt heel veel van mensen, in mijn ogen te veel, zeker als er kinderen bij komen kijken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
13-04-2020 20:11
Nee en ook niet met je potentiële kinderen en ook geen kangoeroewoning voor je ouders in de tuin. Geweldig goed uitvoerbaar idee, toch?
Ja klinkt goed! Kan best een jaartje zonder hem :popcorn:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven