Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 17)

18-04-2020 16:27 3005 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 2,2 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 154.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 31.589 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14 / deel 15 / deel 16
Dit keer hebben we weer een stuk langer gedaan over het topic vullen.
Ik ga even een nieuwe maken want dit is bericht 3000 :)
pejeka schreef:
26-04-2020 16:04
Ik zou nou ondertussen wel eens een keer willen horen hoeveel mensen het leven gered is door "de maatregelen". We horen elke dag in de media hoeveel mensen er nou weer "besmet" zijn, of in het ziekenhuis liggen, of overleden zijn, maar ik zou nou onderdehand ook wel eens willen weten hoeveel mensen nog leven dankzij "de maatregelen", of wat we er als samenleving op vooruit zijn gegaan door "de maatregelen", en hoe de economie eruit zal zien als "de maatregelen" eindelijk wat soepeler worden.
Simpel. Pak de cijfers van voor de lockdown en reken exponentieel verder. Er zijn genoeg tabellen te vinden op het net als je daar zin in hebt. Die dalende curve komt door de lockdown hé, niet omdat het virus nu ineens van de zon wil genieten en even geen zin heeft om te werken.
Nieuw topic: coronavirus-covid-19/coronavirus-covid- ... ges/461340
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 17:50
Gewoon omdat iedereen om de informatie die ik zou willen hebben, heen draait.
Hoe veel mensen zijn zonder complicaties genezen van corona, of hebben zelfs niet meer dan een milde verkoudheid (of helemáál geen verschijnselen) gehad, en hoe verhoudt zich dat aantal tot het aantal mensen dat wél ernstiger ziek wordt of eventueel opgenomen moet worden in het ziekenhuis?
Dat is alles wat ik vraag. En dat is in één zin te beantwoorden.
Ten eerste: dat vroeg je pas toen bleek dat het antwoord op je oorspronkelijke vraag niet zo lekker viel.

Ten tweede: we weten niet hoeveel mensen besmet zijn geweest, dus je vraag is idd in één zin te beantwoorden: die cijfers zijn er niet.

En die zijn in deze fase ook nog niet zo interessant, vandaar dat daar geen prioriteit ligt.
Prioriteit is zorgen dat degenen die het hebben en daar complicaties van krijgen de juiste zorg kunnen krijgen.

Verder sluit ik me aan bij Griebus: waarom doe ik nog steeds alsof jij een normale, volwassen gesprekspartner bent?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
pejeka schreef:
26-04-2020 16:08
En waar komt dat getal vandaan en hoe weten ze dat zo zeker? Immers, iets wat niet is gebeurd, is nooit te bewijzen.
Genoeg studies naar gedaan, genoeg wetenschappers die weten hoeveel personen elke patiënt gemiddeld op zijn beurt weer besmet. En zo verder. Google maar, dan krijg je wetenschappelijk antwoord op je vraag. Regeringen nemen niet even het rekenmachientje erbij, doen wat sommen en beslissen dan om landen te sluiten en de economie op te blazen omwille van een veronderstelling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven