Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 17)

18-04-2020 16:27 3005 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 2,2 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 154.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 31.589 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14 / deel 15 / deel 16
bisto schreef:
18-04-2020 19:34
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bfff6c7a/

Dit vind ik nóg erger......
Inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
18-04-2020 18:40
Maar als iedereen zijn eigen bijdrage terugkrijgt dan lijkt het me ook degene die het gehele bedrag als eigen bijdragen betalen. Ze zegt niets over het feit dat ze normaal alles zelf betaald. Ze vraagt zich af of ze nu ook de kosten die ze zelf betaald terugkrijgt.
Precies ja. Wij ontvangen geen toeslag en daar gaat het ook niet over. Het gaat me om de eigen bijdrage. De overheid heeft gesteld dat álle ouders die een eigen bijdrage betalen gecompenseerd worden. In ons geval is die bijdrage 100% van de rekening, omdat wij geen toeslag ontvangen. Daaruit trek ik de conclusie dat wij dan 100% gecompenseerd worden. Maar daar kan ik dus nog geen duidelijke informatie over vinden, alleen in het geval van een combinatie toeslag/eigen bijdrage.

@chantily, dank voor jouw info, ik hoop dat onze kinderopvangorganisatie binnenkort ook dit punt opheldert.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-04-2020 19:35
Kunnen ze niet gewoon de overheidssteun schrappen voor de bedrijven die nog bonussen durven uitkeren?
Ik wil het nog scherper maken. Alleen overheidssteun als de bestuurders die überhaupt een extra bonus in overweging hebben genomen de laan uit worden gestuurd. Plus een regeringscommissaris met vergaande bevoegdheden in de raad van bestuur.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Spanje:
Lockdown dag 35. Spanje is de 20 duizend doden voorbij. Afgelopen etmaal stierven opnieuw 565 patiënten. Dames en heren experts, die curve gaat niet omlaag. Ik word moedeloos. Heeft dat binnen zitten nu werkelijk zin? #coronavirusESP Bron Min. de Sanidad.
https://twitter.com/RopZoutberg/status/ ... 7399871489

Italië:
• Attualmente positivi: 106.607
• Deceduti: 22.170 (+525, +2,4%)
• Dimessi/Guariti: 40.164 (+2072, +5,4%)
• Ricoverati in Terapia Intensiva: 2.936 (-143, -4,6%)
• Tamponi: 1.178.403 (+60.999)
(bron Youtrend)

Interessant om hierbij te vermelden is dat maar 61 doden geteld zijn tussen Toscane tot aan het diepste zuiden in Sicilië. De lockdown heeft dus echt geholpen de verspreiding naar de rest van het land te voorkomen. Voor het noorden (421 doden) was het blijkbaar al veel te laat.
https://twitter.com/mousmar
nounou
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
18-04-2020 20:03
Ik wil het nog scherper maken. Alleen overheidssteun als de bestuurders die überhaupt een extra bonus in overweging hebben genomen de laan uit worden gestuurd. Plus een regeringscommissaris met vergaande bevoegdheden in de raad van bestuur.
Dit ja, deze mensen kennen geen schaamte.
Alle reacties Link kopieren
Ik beweer niet dat het bonussysteem goed is, maar het ligt wel net iets genuanceerder. Er zou gestemd worden over beleid om bonussen anders te berekenen. Níet over het nu uitkeren van een bonus, daar was al lang van af gezien. Dat is wel echt iets anders dan een CEO die op dit moment even wil cashen.

Een beetje zoals een gemeenteraad momenteel best kan stemmen over beleid om meer sportevenementen voor jeugd te gaan organiseren. Dat dat niet nu onder deze omstandigheden zal gebeuren is evident, maar dat gaat het ook niet over.
Zazamaenade schreef:
18-04-2020 20:10
Spanje:
Lockdown dag 35. Spanje is de 20 duizend doden voorbij. Afgelopen etmaal stierven opnieuw 565 patiënten. Dames en heren experts, die curve gaat niet omlaag. Ik word moedeloos. Heeft dat binnen zitten nu werkelijk zin? #coronavirusESP Bron Min. de Sanidad.
https://twitter.com/RopZoutberg/status/ ... 7399871489
Heftige situatie in Spanje :| Ze zitten al een tijdje in strenge quarantaine. Je zou zeggen dat die curve nu wel naar beneden moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
18-04-2020 19:34
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bfff6c7a/

Dit vind ik nóg erger......
Ongelooflijk.... :evil:
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
18-04-2020 20:18
Heftige situatie in Spanje :| Ze zitten al een tijdje in strenge quarantaine. Je zou zeggen dat die curve nu wel naar beneden moet gaan.

Ja, heel naar. Het gaat wel omlaag maar erg langzaam.
Hoe gaat de exitstrategie van Spanje na de noodtoestand eruit zien
https://www.spanjevandaag.com/18/04/202 ... ruit-zien/

Madrileense voorstad Torrejón begint met verspreiding gezichtsmaskers van deur tot deur. Tien per brievenbus. Lijkt veel, maar een chirurgisch maskertje dient hooguit voor een dag.


Afbeelding
https://twitter.com/RopZoutberg/status/ ... 1982818305
nounou
Het one world together at home concert van global citizen is nu bezig op o.a. Facebook en YouTube. Dus als er vanavond niks bijzonders op tv komt:
https://youtu.be/87-ZFjLfBAQ

Heb net het optreden van iemand gekeken maar geen idee wie het was.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
18-04-2020 20:35
Ja, heel naar. Het gaat wel omlaag maar erg langzaam.
Hoe gaat de exitstrategie van Spanje na de noodtoestand eruit zien
https://www.spanjevandaag.com/18/04/202 ... ruit-zien/

Madrileense voorstad Torrejón begint met verspreiding gezichtsmaskers van deur tot deur. Tien per brievenbus. Lijkt veel, maar een chirurgisch maskertje dient hooguit voor een dag.

Gaat het langzamer dan verwacht? En weten ze waarom dat zo is?

Er is een strenge lockdown in Spanje toch?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-04-2020 20:54
Gaat het langzamer dan verwacht? En weten ze waarom dat zo is?

Er is een strenge lockdown in Spanje toch?
Misschien is er geen verband tussen hoe strenger hoe minder verspreiding. Onze gematigde lockdown werkt net zo goed. Maar in die mediterrane landen geilen ze wel op keihard aanpakken en macht uitoefenen over de schlemielen. Zo’n agentje voelt zich dan ook weer een hele pief.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
18-04-2020 21:00
Misschien is er geen verband tussen hoe strenger hoe minder verspreiding. Onze gematigde lockdown werkt net zo goed. Maar in die mediterrane landen geilen ze wel op keihard aanpakken en macht uitoefenen over de schlemielen. Zo’n agentje voelt zich dan ook weer een hele pief.
Maar dat vroeg ik niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-04-2020 21:01
Maar dat vroeg ik niet.
Oh nee.
Ik las ergens dat het er ook mee te maken heeft dat ze in Spanje en Italië medicijnverslaafd zijn. Om de drie winkels heb je een Pharmacia en daar kun he zonder recept middelen kopen waar je hier een recept voor nodig hebt. Hierdoor is de weerstand tegen ziektes enorm verstoord geraakt.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-04-2020 20:54
Gaat het langzamer dan verwacht? En weten ze waarom dat zo is?

Er is een strenge lockdown in Spanje toch?

Weet ik niet. Misschien ook familiebesmettingen, net als in Italië? Vooral Catalonië wordt nu getroffen: 3879 doden op 7,5 miljoen inwoners.
https://pbs.twimg.com/media/EV4jsVRXgAQ ... ame=medium

Zeer strenge lockdown, de strengste van Europa wordt gezegd.
Sinds vorige week zijn een paar sectoren (oa de bouw) weer voorzichtig aan het werk.

De dader van dat 'rata contagiosa' op de auto van die arts is gepakt:
https://www.lavanguardia.com/vida/20200 ... icado.html

Net bekend geworden, geloof ik:
Kinderen in Spanje mogen vanaf 27 april naar buiten. Wát een opluchting moet dat zijn voor de vele gezinnen die al 5 weken zitten opgesloten in kleine appartementjes zonder balkon, terras of tuin.
https://twitter.com/carlijnteeven
nounou
Alle reacties Link kopieren
Morgenochtend op Radio1 bij OVT:
Is het tijd voor een oorlogseconomie? Historicus @NJTMulder@Cornell schreef hierover onderstaand artikel in @ForeignPolicy.
Zondag vertelt hij ons meer. Tussen 10&12u @NPORadio1.

The Coronavirus War Economy Will Change the World
When societies shift their economies to a war footing, it doesn’t just help them survive a crisis—it alters them forever.

https://foreignpolicy.com/2020/03/26/th ... the-world/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
18-04-2020 22:02
Morgenochtend op Radio1 bij OVT:
Is het tijd voor een oorlogseconomie? Historicus @NJTMulder@Cornell schreef hierover onderstaand artikel in @ForeignPolicy.
Zondag vertelt hij ons meer. Tussen 10&12u @NPORadio1.

The Coronavirus War Economy Will Change the World
When societies shift their economies to a war footing, it doesn’t just help them survive a crisis—it alters them forever.

https://foreignpolicy.com/2020/03/26/th ... the-world/
Met dat verschil dat men in een oorlog bewust een groot aantal doden accepteert om de vrijheid of welvaart te beschermen. En nu zitten we in een situatie waar doden juist niet geaccepteerd worden en liever de vrijheid en welvaart worden opgeofferd.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
18-04-2020 22:06
Met dat verschil dat men in een oorlog bewust een groot aantal doden accepteert om de vrijheid of welvaart te beschermen. En nu zitten we in een situatie waar doden juist niet geaccepteerd worden en liever de vrijheid en welvaart worden opgeofferd.
Ik word inmiddels ontzettend kriegel van deze versimpeling van een ingewikkelde situatie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
missfitz schreef:
18-04-2020 18:10
Het lijkt me vrij logisch dat als je niet werkt je ook geen recht hebt op toeslag.
Wat een nare reactie zeg. De een brengt haar kind naar het kdv op kosten van de staat zodat ze kan gaan werken, de ander trekt haar portemonnee zodat haar kind op haar eigen kosten wat sociale contacten heeft. Waarom zou die laatste categorie dan nu niet gecompenseerd mogen worden? Zij heeft toch net zo goed betaald voor iets waar ze geen gebruik van heeft kunnen maken?
Directeur ‘verdacht’ virusinstituut Wuhan reageert voor het eerst op wilde complottheorie coronavirus

Een in opspraak geraakt laboratorium in de Chinese stad Wuhan heeft na lang zwijgen dan toch gereageerd op een veel gedeelde complottheorie dat het nieuwe coronavirus daar is ontstaan



Yuan Zhiming, vicedirecteur van het Wuhan Instituut voor Virologie, zei vandaag in een interview met de Chinese staatsomroep CGTN dat zijn laboratorium slachtoffer was van een ‘samenzweringstheorie’ en valse verklaringen van politici in de Verenigde Staten. Tegenstanders van China waren er op uit om het land zwart te maken en de wereld te ‘verwarren’ met onzinverhalen. Hij ontkende dat het gecompliceerde coronavirus door de mens is veroorzaakt omdat de wetenschap daarvoor de kennis zou ontberen.



De wildste verhalen over het instituut in Wuhan - bijvoorbeeld dat een vleermuizenvirus daar werd onderzocht en door een besmette medewerker per ongeluk verspreid - doen al een tijdje de ronde in met name de sociale media maar het is nu voor het eerst dat er een openbare reactie komt van iemand van het instituut. ,,Wij zijn degenen die virussen onderzoeken. We weten welk onderzoek hier gaande is. Wij hebben een strenge gedragscode en strikte controles bij ons onderzoek. Dit virus kan op geen enkele manier van ons afkomstig zijn”, aldus Yuan Zhiming die als microbioloog en biotechnologie-expert is opgeleid en heeft gewerkt in Frankrijk, Denemarken en de Verenigde Staten. Het virologielab van Wuhan doet samen met andere instituten in de stad onderzoek naar gevaarlijke, zeer besmettelijke,  ziekten en heeft actief samengewerkt met de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en andere instellingen van de Verenigde Naties. Nog steeds is er intensieve samenwerking met wetenschappers over heel de wereld om tests en vaccins voor COVID-19 voor te bereiden, benadrukken de Chinezen.

Dr. Yuan Zhiming begreep wel hoe het verhaal de wereld in was geholpen aangezien het laboratorium midden in Wuhan staat, de miljoenenstad die het epicentrum was van de besmettingen in China. ,,Ik snap de associatie, maar het zijn geruchten waarmee mensen opzettelijk worden misleid.”

Het vuurtje dat er iets heel erg niet klopt aan het officiële Chinese verhaal wordt al een tijd opgestookt vanuit Amerika. Meerdere complotversies doen de ronde. De Amerikaanse kwaliteitskrant The Washington Post kreeg een document in handen dat zou aantonen dat Amerikaanse wetenschappers die het instituut in 2018 hadden bezocht bepaald niet gerust waren over de veiligheid in het laboratorium in de Chinese stad Wuhan. De vrees was in grote lijnen dat er mogelijk ooit een van de experimenten verkeerd zou gaan, mede vanwege onvoldoende gekwalificeerd personeel, met alle gevolgen van dien. Volgens Yuan Zhiming heeft The Washington Post het helemaal verkeerd. ,,Ze hebben geen kennis hierover, geen enkel bewijs. Het is speculatie". De vicedirecteur vermoedt dat er destructieve krachten bezig zijn het wetenschappelijke onderzoek in China ,,te ondermijnen”. 



Vooral in de Verenigde Staten worden vraagtekens geplaatst achter het Chinese verhaal. President Trump speelt regelmatig met het idee dat er meer achter de oorsprong van het virus moet zitten, vooral nu hem in eigen land het vuur aan de schenen wordt gelegd over zijn eigen aanpak van de pandemie.  Tot grote ergernis in China bleef hij het virus nadrukkelijk ‘China- of Wuhan-virus’ noemen. De officiële naam is COVID-19.

Trump vertelde gisteren opnieuw dat,, er veel vreemde dingen gebeuren” met betrekking tot de oorsprong van de pandemie en dat de Amerikaanse onderzoeken aan de gang waren. Volgens de Amerikaanse president zou de WHO afweten van vermeend geknoei door de Chinezen over de oorsprong van de pandemie. ,,We zullen de vreselijke situatie die zich in Wuhan heeft afgespeeld heel nauwgezet onderzoeken”, aldus Trump. 

Trumps minister van Buitenlandse Zaken, Mike Pompeo, gooide deze week nog eens olie op het vuur. ,,We weten dat ze over labs beschikken in Wuhan. En we weten dat het virus ontstond in Wuhan. Die dingen samen… De Chinezen moeten nu echt de ware toedracht delen.” Maar bewijzen dat wat werd gevreesd deze keer inderdaad zou zijn gebeurd werden niet door Pompeo geproduceerd.

AD.nl
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
18-04-2020 22:06
Met dat verschil dat men in een oorlog bewust een groot aantal doden accepteert om de vrijheid of welvaart te beschermen. En nu zitten we in een situatie waar doden juist niet geaccepteerd worden en liever de vrijheid en welvaart worden opgeofferd.

Daar gaat dit artikel helemaal niet over. Stokpaard, ofzo?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
18-04-2020 22:17
Daar gaat dit artikel helemaal niet over. Stokpaard, ofzo?
Er wordt in oorlogstermen gesproken. Ook wij hebben #frontberichten op TV. Ik luister morgen wel naar OVT.

Op zich belachelijk om dit met oorlog te vergelijken. Stokpaardje? Dat laat ik aan de linkdumpers ovet.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
18-04-2020 22:15
Wat een nare reactie zeg. De een brengt haar kind naar het kdv op kosten van de staat zodat ze kan gaan werken, de ander trekt haar portemonnee zodat haar kind op haar eigen kosten wat sociale contacten heeft. Waarom zou die laatste categorie dan nu niet gecompenseerd mogen worden? Zij heeft toch net zo goed betaald voor iets waar ze geen gebruik van heeft kunnen maken?
Hmm tja mijn dochter zit voor de gezelligheid en plezier op dansles, kunnen we geen gebruik van maken momenteel maar we betalen wel, dat wordt toch ook niet door de overheid gecompenseerd? En zo zal dat voor veel mensen gelden.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
18-04-2020 22:21
Er wordt in oorlogstermen gesproken. Ook wij hebben #frontberichten op TV. Ik luister morgen wel naar OVT.

Op zich belachelijk om dit met oorlog te vergelijken. Stokpaardje? Dat laat ik aan de linkdumpers ovet.

Ben ik met je eens, ik vind de oorlogssymboliek die veel gebruikt wordt een onnodige exploitatie van sentimenten.
Het artikel in Foreign Policy is een interessante analyse van de omvorming van een samenleving (en economie) in deze extreme omstandigheden en de gevolgen daarvan op de langere duur.

Sorry voor mijn stokpaard-sneer, ik raak net als Solomio wrevelig van de schijntegenstelling redden van levens vs de economie, waar de topics mee volstromen, de laatste dagen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
18-04-2020 22:40
Ben ik met je eens, ik vind de oorlogssymboliek die veel gebruikt wordt een onnodige exploitatie van sentimenten.
Het artikel in Foreign Policy is een interessante analyse van de omvorming van een samenleving (en economie) in deze extreme omstandigheden en de gevolgen daarvan op de langere duur.

Sorry voor mijn stokpaard-sneer, ik raak net als Solomio wrevelig van de schijntegenstelling redden van levens vs de economie, waar de topics mee volstromen, de laatste dagen.
De discussie is onvermijdelijk en nodig. Zeker in een open democratie. Niemand wil alles vrijgeven en niemand wil een “Spaanse” lockdown. Het gaat er om welk gewicht we aan het een of het ander willen toekennen. Op een anoniem forum gaat het er dan wel eens ongenuanceerd aan toe.
Dat is het nadeel van surrogaatcommunicatie, daarom weet ik ook dat ik ongeschikt ben voor digitaal contact. Daarom valt mij dit zo zwaar
Er is volgens mij geen tegenstelling tussen levens redden en economie. De discussie gaat eerder over pennywise vs pound foolish. Daarnaast maak ik me ook zorgen over het geestelijke welzijn. Maandenlange isolatie en huidhonger gaat effecten hebben. Zeker in de strenge landen waar de overheid de onderhorigen ook nog eens vernedert en onnodig treitert.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven