Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 17)

18-04-2020 16:27 3005 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 2,2 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 154.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 31.589 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14 / deel 15 / deel 16
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
18-04-2020 22:52
De discussie is onvermijdelijk en nodig. Zeker in een open democratie. Niemand wil alles vrijgeven en niemand wil een “Spaanse” lockdown. Het gaat er om welk gewicht we aan het een of het ander willen toekennen. Op een anoniem forum gaat het er dan wel eens ongenuanceerd aan toe.
Dat is het nadeel van surrogaatcommunicatie, daarom weet ik ook dat ik ongeschikt ben voor digitaal contact. Daarom valt mij dit zo zwaar
Er is volgens mij geen tegenstelling tussen levens redden en economie. De discussie gaat eerder over pennywise vs pound foolish. Daarnaast maak ik me ook zorgen over het geestelijke welzijn. Maandenlange isolatie en huidhonger gaat effecten hebben. Zeker in de strenge landen waar de overheid de onderhorigen ook nog eens vernedert en onnodig treitert.
Maar hier maakt echt iedereen zich zorgen om.
Je doet alsof jij de enige bent die breder kijkt (nou ja, samen met een paar andere mannen hier op Viva).
Denk je niet dat Rutte en zijn adviseurs juist hiervan wakker liggen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-04-2020 22:57
Maar hier maakt echt iedereen zich zorgen om.
Je doet alsof jij de enige bent die breder kijkt (nou ja, samen met een paar andere mannen hier op Viva).
Denk je niet dat Rutte en zijn adviseurs juist hiervan wakker liggen?
Rutte wel. Een deel van de adviseurs niet. Ik denk dat er in de eerste instantie te eenzijdig is geluisterd naar de medische wereld. Pas sinds Jort Kelders provocatie wordt er ook meer naar adviseurs uit niet medische hoek geluisterd. Zeker nu duidelijk wordt dat het virus de komende jaren nog onder ons blijft.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
18-04-2020 23:04
Rutte wel. Een deel van de adviseurs niet. Ik denk dat er in de eerste instantie te eenzijdig is geluisterd naar de medische wereld. Pas sinds Jort Kelders provocatie wordt er ook meer naar adviseurs uit niet medische hoek geluisterd. Zeker nu duidelijk wordt dat het virus de komende jaren nog onder ons blijft.
Volgens mij was Rutte juist eerst economie-gericht, maar heeft ie moeten zwichten voor gezondheid.
Dat het virus blijvend is zegt verder niet zoveel, over een jaar kunnen we ons er waarschijnlijk tegen beschermen.
Die miljonairs die nu hun aandelen zien kelderen die kunnen zoveel willen.
Alle reacties Link kopieren
missfitz schreef:
18-04-2020 22:37
Hmm tja mijn dochter zit voor de gezelligheid en plezier op dansles, kunnen we geen gebruik van maken momenteel maar we betalen wel, dat wordt toch ook niet door de overheid gecompenseerd? En zo zal dat voor veel mensen gelden.
Zitten er bij de dansles van jouw kind ook ouders die maar een gedeelte van het lesgeld betalen ipv de volle mep, en krijgen die ouders dit gedeelte nu ook terug van de overheid?
Alle reacties Link kopieren
vivachantal schreef:
18-04-2020 19:54
Precies ja. Wij ontvangen geen toeslag en daar gaat het ook niet over. Het gaat me om de eigen bijdrage. De overheid heeft gesteld dat álle ouders die een eigen bijdrage betalen gecompenseerd worden. In ons geval is die bijdrage 100% van de rekening, omdat wij geen toeslag ontvangen. Daaruit trek ik de conclusie dat wij dan 100% gecompenseerd worden. Maar daar kan ik dus nog geen duidelijke informatie over vinden, alleen in het geval van een combinatie toeslag/eigen bijdrage.

@chantily, dank voor jouw info, ik hoop dat onze kinderopvangorganisatie binnenkort ook dit punt opheldert.
Hier zelfde situatie. Betaal bijna 400 eur per maand aan opvang die nu dus niet beschikbaar is. Hoop echt dat dat vergoed wordt, zoals beloofd. Eerst werd ons nl. op het hart gedrukt vooral te blijven betalen, want er zou compensatie komen, en nu ineens is alles onduidelijk en lijkt het er zelfs op dat we naar ons geld kunnen fluiten.
nootboek wijzigde dit bericht op 18-04-2020 23:31
3.18% gewijzigd
Dit vond ik op VRT.be. Ik weet niet welke testen er in zbelgie worden gebruikt en of dit voor meer landen geldt. 30% vals negatief is wel veel.
Coronatest geeft bij 30 procent besmette personen verkeerdelijk negatief resultaat"
De huidige coronatests zijn verre van perfect. Wie positief test, is weliswaar zo goed als zeker besmet, maar bij 30 van de 100 besmette personen levert de test verkeerdelijk een negatief resultaat op. Dat stelt Patrik Vankrunkelsven, deeltijds docent aan het Academisch Centrum voor Huisartsgeneeskunde van de KU Leuven, op de website gezondheidenwetenschap van het Centrum voor Evidence-Based Medicine (CEBAM).

"Er zijn veel redenen waarom een test valsnegatief kan zijn: onvoldoende aanwezigheid van virussen in het neusslijm, kwaliteit en moment van afname, omstandigheden van transport en de foutenmarge van de test zelf. De uitslag van de test is dus zeker niet altijd betrouwbaar. Exacte cijfers bestaan niet, maar een voorzichtige aanname is dat van alle besmette personen die zo'n test ondergaan slechts 70 procent positief test en in de resterende gevallen de betrokkene ten onrechte als niet besmet wordt bestempeld", aldus Vankrunkelsven.

Personen die COVID-19 doormaken, testen in het begin vaak positief op het neusuitstrijkje, maar na ongeveer een week niet meer terwijl ze dan nog wel veel virussen in het longvocht hebben en deze ook ophoesten. "Deze personen testen heel vaak negatief op de coronatest terwijl ze nog 14 dagen besmettelijk kunnen zijn", aldus Vankrunkelsven.

De coronatests zijn volgens Vankrunkelsven nuttig om een globaal epidemiologisch beeld te geven over de verspreiding en de evolutie Vlaanderen, maar op individueel niveau is hun nut beperkt. Hij waarschuwt er dan ook voor dat de actuele testen in woonzorgcentra een onnauwkeurig beeld opleveren van de situatie en "een vals gevoel van veiligheid kunnen geven". "De beschikbare coronatests veranderen dus heel weinig aan het concrete beleid in de woonzorgcentra. De verzorgenden moeten bij elk contact met een bewoner beschermende maatregelen en rigoureus handhygiëne toepassen", aldus de KUL-docent.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
18-04-2020 23:04
Rutte wel. Een deel van de adviseurs niet. Ik denk dat er in de eerste instantie te eenzijdig is geluisterd naar de medische wereld. Pas sinds Jort Kelders provocatie wordt er ook meer naar adviseurs uit niet medische hoek geluisterd. Zeker nu duidelijk wordt dat het virus de komende jaren nog onder ons blijft.
Ik hoop toch echt heel erg dat je niet ècht denkt dat Jort Kelder een balletje opgooide en toen iedereen dacht: huh? Oh.. Oh!

De niet-medische kant is echt al vanaf dag 1 dat er crisis ontstond in beeld. Echt waar.
nootboek schreef:
18-04-2020 23:20
Hier zelfde situatie. Betaal bijna 400 eur per maand aan opvang die nu dus niet beschikbaar is. Hoop echt dat dat vergoed wordt, zoals beloofd. Eerst werd ons nl. op het hart gedrukt vooral te blijven betalen, want er zou compensatie komen, en nu ineens is alles onduidelijk en lijkt het er zelfs op dat we naar ons geld kunnen fluiten.
Volgens wie/wat/waar? Ik lees net dat de vergoeding van eigen bijdrage ( dus bedrag naast de normale kot die je sowieso terug krijgt) in juni/juli zeker komt.
oudebaas schreef:
18-04-2020 23:04
Rutte wel. Een deel van de adviseurs niet. Ik denk dat er in de eerste instantie te eenzijdig is geluisterd naar de medische wereld. Pas sinds Jort Kelders provocatie wordt er ook meer naar adviseurs uit niet medische hoek geluisterd. Zeker nu duidelijk wordt dat het virus de komende jaren nog onder ons blijft.
Ja hoor. Echt welke berichten en TV programa's en onderzoeken ben je dan bewust aan het negeren als je echt denkt dat door hem ineens zogenaamd anders gekeken word naar alles.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
18-04-2020 23:45
Volgens wie/wat/waar? Ik lees net dat de vergoeding van eigen bijdrage ( dus bedrag naast de normale kot die je sowieso terug krijgt) in juni/juli zeker komt.
Het gaat hier om ouders die 100% zelf betalen en geen kot ontvangen.
En dus vooralsnog geen compensatie, want niet bekend bij de belastingdienst/toeslagen. Eventueel misschien vergoeding in de toekomst maar dat is nu onduidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Laten we wel wezen, niemand van ons weet wat er precies besproken wordt tijdens al die overleggen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
nootboek schreef:
18-04-2020 23:49
Het gaat hier om ouders die 100% zelf betalen en geen kot ontvangen.
En dus vooralsnog geen compensatie, want niet bekend bij de belastingdienst/toeslagen. Eventueel misschien vergoeding in de toekomst maar dat is nu onduidelijk.

Ja, die mensen ken ik niet. Zelfs bij 4x modaal krijg je nog een flink deel terug. En 33,3 procent kot is laagste percentage, iedereen die hun kinderen bij een geregistreerde opvang of echte gastouder doet heeft recht op kot.

Dus om wat voor soort opvang die mensen zelf helemaal betalen gaat het dan?
De niet wit betaalde opvang of die zonder de juiste papieren? Ik mis iets denk ik.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 19-04-2020 00:05
17.44% gewijzigd
rosanna08 schreef:
18-04-2020 23:55
Laten we wel wezen, niemand van ons weet wat er precies besproken wordt tijdens al die overleggen
En Jort was ooit een vriend/kennis van Rutte. Dus je weet maar nooit he?
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
18-04-2020 23:04
Rutte wel. Een deel van de adviseurs niet. Ik denk dat er in de eerste instantie te eenzijdig is geluisterd naar de medische wereld. Pas sinds Jort Kelders provocatie wordt er ook meer naar adviseurs uit niet medische hoek geluisterd. Zeker nu duidelijk wordt dat het virus de komende jaren nog onder ons blijft.
Ervoor waren er ook al kritische geluiden te horen bij op1 of Jinek. Echt niet alleen sinds de blog van Jort Kelders.

Maar zoals Rutte zei is het geen of/of het gaat om zowel gezondheidszorg als de economie. Wij hebben geen zicht op wat er zou gebeuren als we ons alleen focussen op de economie. Wij kennen al die onderzoeken toch niet.
...
Alle reacties Link kopieren
23:11
Eerder vandaag ontkende de vicedirecteur van het Chinese virusinstituut in Wuhan dat het coronavirus is ontstaan door mederwerker van zijn lab die besmet zou zijn en het virus heeft verspreid. Het gaat om complottheorie die niet waar is, aldus Yuan Zhiming.

Ook Anthony Fauci, de directeur van de infectiedivisie van het National Institute of Health in Amerika, heeft vandaag gezegd niet in die theorie te geloven. Dat zei hij tijdens een persconferentie toen een journalist vroeg naar een door de mens ontworpen virus dat wellicht uit een Chinees laboratorium was ontsnapt.

„Er is recent een onderzoek geweest, dat kunnen we nu wel zeggen, waarbij een groep hoog gekwalificeerde evolutionaire virologen keken naar de opeenvolging van het virus en die van het virus in vleermuizen. De mutaties die gezien zijn tot het punt dat het virus nu heeft bereikt, zijn volledig consistent met een overgang van dier op mens'', zei Fauci.


Bron: AD
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Semmie02 schreef:
18-04-2020 23:23
Dit vond ik op VRT.be. Ik weet niet welke testen er in zbelgie worden gebruikt en of dit voor meer landen geldt. 30% vals negatief is wel veel.

Florence schreef eerder ook over vals-negatieve uitslag in verband met de nieuwe Abbott-testen die in de VS geïntroduceerd zijn.
Maar dit gaat over testen in België?

30% vals-negatief is wel erg veel.
nounou
doornroosje9 schreef:
19-04-2020 00:05
23:11
Eerder vandaag ontkende de vicedirecteur van het Chinese virusinstituut in Wuhan dat het coronavirus is ontstaan door mederwerker van zijn lab die besmet zou zijn en het virus heeft verspreid. Het gaat om complottheorie die niet waar is, aldus Yuan Zhiming.

Ook Anthony Fauci, de directeur van de infectiedivisie van het National Institute of Health in Amerika, heeft vandaag gezegd niet in die theorie te geloven. Dat zei hij tijdens een persconferentie toen een journalist vroeg naar een door de mens ontworpen virus dat wellicht uit een Chinees laboratorium was ontsnapt.

„Er is recent een onderzoek geweest, dat kunnen we nu wel zeggen, waarbij een groep hoog gekwalificeerde evolutionaire virologen keken naar de opeenvolging van het virus en die van het virus in vleermuizen. De mutaties die gezien zijn tot het punt dat het virus nu heeft bereikt, zijn volledig consistent met een overgang van dier op mens'', zei Fauci.


Bron: AD
Gaan ze vast nog publiceren.
Alle reacties Link kopieren
Voor diegenen die de persconferentie willen 'lezen', er is een apart topic. :biggrin:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
19-04-2020 00:05


„Er is recent een onderzoek geweest, dat kunnen we nu wel zeggen, waarbij een groep hoog gekwalificeerde evolutionaire virologen keken naar de opeenvolging van het virus en die van het virus in vleermuizen. De mutaties die gezien zijn tot het punt dat het virus nu heeft bereikt, zijn volledig consistent met een overgang van dier op mens'', zei Fauci.


Bron: AD

In dit nieuwe artikel van Livescience wordt dat ook genoemd.
https://www.livescience.com/coronavirus ... igins.html
nounou
In meerdere hoofdsteden van Amerikaanse staten zijn vandaag honderden mensen de straat opgegaan om te demonstreren tegen de strenge lockdownmaatregelen die zijn ingevoerd om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De bijeenkomsten zijn allemaal illegaal, omdat er te veel mensen bijeen zijn en de demonstranten vaak te dicht bij elkaar staan.

In de Texaanse hoofdstad Austin zijn volgens The New York Times vandaag mensen bijeengekomen die willen dat de staat weer opengaat. De Texaanse gouverneur Greg Abbott maakte een dag eerder al bekend de staat weer te openen door de maatregelen te versoepelen. Andere gouverneurs lieten in antwoord op de demonstraties weten te kijken naar de mogelijkheden van het versoepelen van de maatregelen.

Ook in Concord, New Hampshire en Annapolis (Maryland) protesteerden honderden mensen tegen de strenge lockdown. De demonstraties zijn de hele week al aan de gang en in sommige steden namen demonstranten zelfs zware wapens mee. Veel mensen wapperen met Donald Trump-vlaggen en eisen dat het land ,,weer wordt geopend". President Trump steunde de demonstranten op Twitter door te zeggen dat gouverneurs de staten moeten heropenen. De demonstraties zijn vaak georganiseerd door conservatieve Amerikanen.


Bron: AD

:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Alex Jones, van Infowars, was ook in Austin, Texas.

Alex Jones, surrounded by fans, compared stay at home orders to what Nazis did. Said this is “21st century war” and those who ordered them “tyrants

Afbeelding
https://twitter.com/James_Barragan/stat ... 4876195840

(via NOS)

Hij voldoet aan het risicoprofiel: dikke oude man, en houdt geen afstand.
Misschien kan hij Trump ook even bezoeken?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het One World: Together at home echt wel heel mooi. Er zijn al mooie optredens geweest. Ook laten ze doktoren aan het woord die hard werken aan een vaccin of met andere goede dingen bezig zijn. Ook Bill Gates kwam voorbij.

Net hebben de Rolling Stones opgetreden :)
Alle reacties Link kopieren
In vorige delen hebben we het vaker gehad over de ACE2 receptor die het nieuwe coronavirus gebruikt om het lichaam binnen te dringen.
En dat deze receptor iets te maken heeft met hoge bloeddruk, een genoemde risicofactor voor ernstig ziek worden door het virus.
En welke rol bepaalde medicatie tegen een hoge bloeddruk daarin speelt.

Zelf ben ik daar erg mee bezig omdat ik een ACE-remmer slik tegen een te hoge bloeddruk.

Ik vond een video op YouTube van een arts die hier iets over zegt.
Een behoorlijk technisch verhaal over wat het virus precies doet in met name de longen en waardoor sommige mensen zo ernstig ziek worden of zelfs overlijden en anderen niet.

Wellicht interessant voor anderen die hier meer over willen weten.
Deze arts vermoedt dat bepaalde medicatie (oa. ACE-remmers) juist zouden kunnen helpen bij een behandeling van ernstig zieke patiënten en zelfs bij het al slikken van oa. deze medicijnen de kans zou kunnen verkleinen op een zeer ernstig verloop.

Vanaf minuut 15.07 gaat het erover en nog een keer bij ongeveer 20 minuten (daar somt hij een rijtje medicijnen op die volgens hem die kans op een ernstig verloop zouden kunnen verkleinen)

Het geeft mij in elk geval ietwat rust over de zorgen die ik hierover heb en ik vind het sowieso een interessant medisch verhaal:

https://www.youtube.com/watch?v=LV8wWhjTKRU&t=1
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
19-04-2020 00:45
Alex Jones, van Infowars, was ook in Austin, Texas.

Alex Jones, surrounded by fans, compared stay at home orders to what Nazis did. Said this is “21st century war” and those who ordered them “tyrants

Afbeelding
https://twitter.com/James_Barragan/stat ... 4876195840

(via NOS)

Hij voldoet aan het risicoprofiel: dikke oude man, en houdt geen afstand.
Misschien kan hij Trump ook even bezoeken?
Er sterven in de US vooral veel allochtonen in stedelijke gebieden aan dit virus, wat is het toch een eng land
https://www.nporadio1.nl/buitenland/231 ... n-van-kans

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven