Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 18)

26-04-2020 17:57 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 2,9 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 154.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 37.845 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14 / deel 15 / deel 16 / deel 17
pejeka schreef:
26-04-2020 19:16
Zal best. Maar het enige dat ik tot nu toe wetenschappelijk onderbouwd heb gezien is: we weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geweest en zonder complicaties genezen? We weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geraakt door zomaar op straat te lopen waar ook andere mensen rondlopen? We weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geraakt via het aanpakken van dingen (geld, boodschappenmandje, deurklink)? We weten het niet.
Kan je besmet worden doordat je zomaar in de buurt van een besmet persoon bent? We weten het niet.

Het enige dat ik wel weet is dat ik al 6 weken lang gewoon de dingen doe die ik moet doen, ik ga naar mijn werk, praat met collega's (op gepaste afstand), maar raak tegelijkertijd ook dingen aan die collega's hebben aangeraakt, ik fiets naar mijn werk en weer terug, raak daarbij onderweg de knoppen van het verkeerslicht aan zodat ze op groen springen, ga naar de supermarkt voor het avondeten, pak dingen uit het rek die wellicht al 10 andere mensen in de hand hebben gehad, inclusief de vakkenvullers, en ik ben nog steeds kerngezond. Misschien puur geluk, maar misschien ook gewoon omdat je niet meteen met longontsteking neervalt als je je neus zonder mondkapje buiten de deur steekt. Zeg het maar.

Met jouw ziektegeschiedenis en je rookgedrag lijkt me dat meer geluk dan wijsheid.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 19:23
Dat weet geen mens, want er wordt niet getest.
als jouw collega's gewoon netjes thuisblijven bij klachten, zou je niet besmet moeten kunnen raken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 11 mei worden er weer meer rechtszaken behandelt. Echter de officieren van justitie vrezen dat zelfs strafzaken die bewezen kunnen worden worden geseponeerd. Weet iemand binnen welke termijn normaal geacht wordt dat een zaak voorkomt ?

https://www.gelderlander.nl/arnhem/offi ... ~af028b18/
...
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
26-04-2020 19:23
Met jouw ziektegeschiedenis en je rookgedrag lijkt me dat meer geluk dan wijsheid.
Mijn rookgedrag ken je niet (wel dát ik rook, maar ik ben verre van een kettingroker, meer zoals anderen af en toe een snoepje nemen). Mijn ziektegeschiedenis tja, die is er nu eenmaal. Maar anderzijds: als een roker als ik en iemand met mijn ziektegeschiedenis zomaar kerngezond door deze episode heen komt zonder ook maar ergens last van te hebben, bovendien ook nog regelmatig tussen andere mensen verkeert... is dat dan niet temeer het bewijs dat het virus voor de meeste mensen niet dodelijk is?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 19:16
Zal best. Maar het enige dat ik tot nu toe wetenschappelijk onderbouwd heb gezien is: we weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geweest en zonder complicaties genezen? We weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geraakt door zomaar op straat te lopen waar ook andere mensen rondlopen? We weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geraakt via het aanpakken van dingen (geld, boodschappenmandje, deurklink)? We weten het niet.
Kan je besmet worden doordat je zomaar in de buurt van een besmet persoon bent? We weten het niet.

Het enige dat ik wel weet is dat ik al 6 weken lang gewoon de dingen doe die ik moet doen, ik ga naar mijn werk, praat met collega's (op gepaste afstand), maar raak tegelijkertijd ook dingen aan die collega's hebben aangeraakt, ik fiets naar mijn werk en weer terug, raak daarbij onderweg de knoppen van het verkeerslicht aan zodat ze op groen springen, ga naar de supermarkt voor het avondeten, pak dingen uit het rek die wellicht al 10 andere mensen in de hand hebben gehad, inclusief de vakkenvullers, en ik ben nog steeds kerngezond. Misschien puur geluk, maar misschien ook gewoon omdat je niet meteen met longontsteking neervalt als je je neus zonder mondkapje buiten de deur steekt. Zeg het maar.
Nieuwsflash: heel veel mensen hebben geen corona.
Gelukkig.
Want met de weinige besmettingen tot nu toe ontplofte de zorg al bijna.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
In Brabant stijgt het aantal ziekenhuisopnames juist weer, dus er gaat toch iets nog niet helemaal goed hier:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/319 ... ons-zorgen
Het RIVM meldde zaterdagmiddag dat er in de afgelopen 24 uur in het hele land 100 nieuwe ziekenhuisopnames zijn. Dat aantal ligt lager dan de 120 nieuwe opnames in Brabant. Dit komt doordat de RIVM-cijfers soms achterlopen omdat informatie nog niet is doorgegeven. Ook meldt het RIVM alleen het aantal ziekenhuisopnames van mensen bij wie het virus definitief is vastgesteld. Bij een deel van de 120 Brabantse ziekenhuisopnames is er een ernstige verdenking, maar is de uitslag van de officiële test nog niet binnen.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 26-04-2020 19:30
52.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 19:28
Mijn rookgedrag ken je niet (wel dát ik rook, maar ik ben verre van een kettingroker, meer zoals anderen af en toe een snoepje nemen). Mijn ziektegeschiedenis tja, die is er nu eenmaal. Maar anderzijds: als een roker als ik en iemand met mijn ziektegeschiedenis zomaar kerngezond door deze episode heen komt zonder ook maar ergens last van te hebben, bovendien ook nog regelmatig tussen andere mensen verkeert... is dat dan niet temeer het bewijs dat het virus voor de meeste mensen niet dodelijk is?
Het virus is sowieso voor de meeste mensen niet dodelijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 19:28
Mijn rookgedrag ken je niet (wel dát ik rook, maar ik ben verre van een kettingroker, meer zoals anderen af en toe een snoepje nemen). Mijn ziektegeschiedenis tja, die is er nu eenmaal. Maar anderzijds: als een roker als ik en iemand met mijn ziektegeschiedenis zomaar kerngezond door deze episode heen komt zonder ook maar ergens last van te hebben, bovendien ook nog regelmatig tussen andere mensen verkeert... is dat dan niet temeer het bewijs dat het virus voor de meeste mensen niet dodelijk is?
Het is ook voor de meeste mensen niet dodelijk, niemand die dat zegt.
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
26-04-2020 19:30
Het is ook voor de meeste mensen niet dodelijk, niemand die dat zegt.
OK, waarom zetten we dan de hele samenleving en de hele economie stil? Ja sure, vanwege de druk op de zorg, maar als dat de enige reden is waarom we duizenden bedrijven failliet laten gaan of in economische moeilijkheden laten komen, tienduizenden mensen werkloos laten worden, enorm veel ouderen laten verpieteren in eenzaamheid... enz... dan is het wel heel erg het doodslaan van een mug met een kanon, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
In het vorige deel is een artikel geplaatst over een lopende proef in Frankrijk vanwege het vermoeden dat Nicotine helpt in de behandeling tegen Corona. Dus geen zorgen Pejeka.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 19:34
OK, waarom zetten we dan de hele samenleving en de hele economie stil? Ja sure, vanwege de druk op de zorg, maar als dat de enige reden is waarom we duizenden bedrijven failliet laten gaan of in economische moeilijkheden laten komen, tienduizenden mensen werkloos laten worden, enorm veel ouderen laten verpieteren in eenzaamheid... enz... dan is het wel heel erg het doodslaan van een mug met een kanon, lijkt me.
Mag jij vinden. Veel anderen incl de regeringen vinden dat niet. Deal with it.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 19:34
OK, waarom zetten we dan de hele samenleving en de hele economie stil? Ja sure, vanwege de druk op de zorg, maar als dat de enige reden is waarom we duizenden bedrijven failliet laten gaan of in economische moeilijkheden laten komen, tienduizenden mensen werkloos laten worden, enorm veel ouderen laten verpieteren in eenzaamheid... enz... dan is het wel heel erg het doodslaan van een mug met een kanon, lijkt me.
Ja, je hebt gelijk.
Morgen alles gewoon weer open.

Die geschatte 100.000 - 200.000 corona-doden die dat oplevert....... dat weten we achteraf pas zeker, dus daar kunnen we geen beleid op maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
26-04-2020 19:35
In het vorige deel is een artikel geplaatst over een lopende proef in Frankrijk vanwege het vermoeden dat Nicotine helpt in de behandeling tegen Corona. Dus geen zorgen Pejeka.
Ik maak me sowieso geen zorgen. Misschien ook mijn leeftijd, ik weet het niet. Maar ik heb tientallen epidemieën overleefd in mijn leven en deze kan er ook nog wel bij. Ik gedraag me netjes, houd me aan afstandsregels en hygiëneregels, en meer kan ik niet doen. Ik kan er echter niet het Armageddon in zien wat overheid en media ervan trachten te maken, sorry.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
26-04-2020 19:17
als deze situatie iets heeft laten zien, is wel dat onze gezondheidszorg een flinke hervorming nodig heeft
De afgelopen+/- 10 jaar zijn er +/- 1000 IC bedden wegbezuinigd, ben benieuwd of ze dat gaan terugdraaien. Lege bedden kosten ook geld.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje, om nog even terug te komen op waar je in het vorige topic over schreef: hoe worden bij jullie de niet-geteste overlijdens meegeteld?
Is dat een schatting, of wordt er na het overlijden nog getest?

Jullie hebben nu zo'n hoog sterftecijfer.
Is daar nog rumoer om?
nounou
Alle reacties Link kopieren
zilverelfje schreef:
26-04-2020 19:46
De afgelopen+/- 10 jaar zijn er +/- 1000 IC bedden wegbezuinigd, ben benieuwd of ze dat gaan terugdraaien. Lege bedden kosten ook geld.
klopt, kost het ook. Er zou gezocht moeten worden naar een manier waarop die bedden voor meerdere doeleinden gebruikt zouden kunnen worden

Nu is het een virus, maar wat gebeurt er als er een grote ramp gebeurt?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Grootste vraag is denk ik, waar gaan ze de IC artsen en verpleegkundigen vandaan halen?

Ben bang dat als corona ooit onder controle is, er weer flink bezuinigd moet worden en de zorg als vanouds aan de beurt is....
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
zilverelfje schreef:
26-04-2020 19:56
Grootste vraag is denk ik, waar gaan ze de IC artsen en verpleegkundigen vandaan halen?
klopt ook, de bedden is het probleem niet zo op dit moment, wel de hoeveelheid artsen en verpleegkundigen. Ook daar zullen ze iets mee moeten. En misschien kun je daar wel een allroundverhaal van maken, maar geen idee of dat in de praktijk uberhaupt kan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
26-04-2020 19:58
klopt ook, de bedden is het probleem niet zo op dit moment, wel de hoeveelheid artsen en verpleegkundigen. Ook daar zullen ze iets mee moeten. En misschien kun je daar wel een allroundverhaal van maken, maar geen idee of dat in de praktijk uberhaupt kan
Je kan wel extra verpleegkundigen opleiden tot ic verpleegkundigen maar hoe blijven die bekwaam als je straks niet zoveel behoefte meer hebt aan hen. Misschien een soort reservisten die 1 keer per jaar tijdelijk hun ic kwaliteiten moeten bijhouden of zo.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
De hoeveelheid artsen en verpleegkundigen wordt nu toch alleen maar een groter probleem? In Italië stierven er bijv echt héél veel, en je hebt zo niet 123 nieuwe mensen opgeleid..
Alle reacties Link kopieren
AllyMcBeal schreef:
26-04-2020 20:04
Je kan wel extra verpleegkundigen opleiden tot ic verpleegkundigen maar hoe blijven die bekwaam als je straks niet zoveel behoefte meer hebt aan hen. Misschien een soort reservisten die 1 keer per jaar tijdelijk hun ic kwaliteiten moeten bijhouden of zo.
ja dat probleem zag ik idd ook wel, misschien idd op die manier
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
26-04-2020 20:05
De hoeveelheid artsen en verpleegkundigen wordt nu toch alleen maar een groter probleem? In Italië stierven er bijv echt héél veel, en je hebt zo niet 123 nieuwe mensen opgeleid..
zijn daar cijfers in Nederland over bekend eigenlijk?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
26-04-2020 20:05
De hoeveelheid artsen en verpleegkundigen wordt nu toch alleen maar een groter probleem? In Italië stierven er bijv echt héél veel, en je hebt zo niet 123 nieuwe mensen opgeleid..
Zo veel medisch personeel overlijdt hier gelukkig niet. Dus dat zal wel meevallen vermoed ik.
Overigens inderdaad interessant wat ze met de plekken gaan doen. Want dit soort hoeveelheden in stand houden voor het geval dat is ook weer wat.
En benieuwd hoe ze de kosten gaan dekken. Ik begreep van iemand die bij de financiën van een ziekenhuis werkt dat ze momenteel 2 miljoen verlies per maand draaien. Een ziekenhuis verliest altijd al op de meeste IC opnames, maar houdt dat aan omdat ze anders een hoop andere dingen niet zouden kunnen doen. Maar als dat ineens het enige is, en alle wel opbrengende zaken wegvallen, ben je dus super druk en maak je mega verlies.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
26-04-2020 20:18
Zo veel medisch personeel overlijdt hier gelukkig niet. Dus dat zal wel meevallen vermoed ik.
Overigens inderdaad interessant wat ze met de plekken gaan doen. Want dit soort hoeveelheden in stand houden voor het geval dat is ook weer wat.
En benieuwd hoe ze de kosten gaan dekken. Ik begreep van iemand die bij de financiën van een ziekenhuis werkt dat ze momenteel 2 miljoen verlies per maand draaien. Een ziekenhuis verliest altijd al op de meeste IC opnames, maar houdt dat aan omdat ze anders een hoop andere dingen niet zouden kunnen doen. Maar als dat ineens het enige is, en alle wel opbrengende zaken wegvallen, ben je dus super druk en maak je mega verlies.
Ik las gisteren een interview van een arts in opleiding tot anesthesist (als ik het goed heb? hij intubeerde ook) die zelf corona kreeg en nu op z'n 28ste bijna niks meer kon en nog moest revalideren. En 2 verpleegkundigen (tweeling) die 2 dagen na elkaar stierven aan corona. Verder weet ik het eigenlijk niet. In Italië hadden ze het er over dat er in 1 ziekenhuis al 30 artsen/verpleegkundigen waren overleden, maar dat was denk ik een maand geleden, in Lombardije.
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
26-04-2020 20:23
Ik las gisteren een interview van een arts in opleiding tot anesthesist (als ik het goed heb? hij intubeerde ook) die zelf corona kreeg en nu op z'n 28ste bijna niks meer kon en nog moest revalideren. En 2 verpleegkundigen (tweeling) die 2 dagen na elkaar stierven aan corona. Verder weet ik het eigenlijk niet. In Italië hadden ze het er over dat er in 1 ziekenhuis al 30 artsen/verpleegkundigen waren overleden, maar dat was denk ik een maand geleden, in Lombardije.

Twee weken geleden waren in Italië al meer dan 100 artsen aan corona overleden. Aan verpleegkundigen zullen het er nog wel meer zijn.
De situatie in Lombardije was natuurlijk wel extreem.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 26-04-2020 20:30
0.54% gewijzigd
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven