Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 18)

26-04-2020 17:57 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 2,9 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 154.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 37.845 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14 / deel 15 / deel 16 / deel 17
Alle reacties Link kopieren
Staat misschien al in het vorige topic.
Erasmus MC onderzoekt besmetting via aerosolen. (Ad.nl)
Klein stukje uit het hele verhaal:

Besmetting met een luchtwegvirus door de lucht kan op twee manieren gebeuren. Ten eerste via druppels (zoals door niezen en hoesten), waarbij de virusdeeltjes door de zwaartekracht binnen een meter van de verspreider al neerdalen. De tweede optie zijn kleine aerosolen, die lang in de lucht kunnen blijven zweven en zelfs uren later nog ingeademd kunnen worden door een ander persoon, die vervolgens geïnfecteerd kan worden.

Vervolgstudies
Of de overdracht bij het coronavirus door de lucht plaatsvindt via druppels, aerosolen of door beide weten de Rotterdamse onderzoekers nog niet. ,,In vervolgstudies zullen we daarom nader gaan onderzoeken of overdracht via de lucht ook over grotere afstand, en dus alleen via aerosolen, mogelijk is.”

Het onderzoek van Erasmus MC is nog niet peer reviewed (door vakgenoten gecontroleerd). Herfst stelt echter dat de bevindingen zeer betrouwbaar zijn.
emma95 wijzigde dit bericht op 26-04-2020 21:33
0.39% gewijzigd
pejeka schreef:
26-04-2020 19:34
OK, waarom zetten we dan de hele samenleving en de hele economie stil? Ja sure, vanwege de druk op de zorg, maar als dat de enige reden is waarom we duizenden bedrijven failliet laten gaan of in economische moeilijkheden laten komen, tienduizenden mensen werkloos laten worden, enorm veel ouderen laten verpieteren in eenzaamheid... enz... dan is het wel heel erg het doodslaan van een mug met een kanon, lijkt me.
Ja inderdaad, maar als het straks crisis is, zal het kabinet gaan zeggen dat de mensen zelf de scholen gesloten wilden hebben en dat ze het advies van het omt 1 op 1 hebben opgevolgd en de rest zal zeggen dat we alleen maar geen 100.000 doden hadden, door de maatregelen.

En inderdaad, wereldwijd zulke draconische maatregelen, dan verwacht ik ook een sterftepercentage van tenminste 5 procent.
Alle reacties Link kopieren
Emma95, zet even je bron (het Parool) erbij.

Echt jammer dat die uitzending van Tegenlicht, met Ruben Terlou over Wuhan niet doorgaat. Hopelijk kan het met kleine aanpassingen alsnog?
Ik vond de reportage vanuit Wuhan van Asian Boss die iemand hier plaatste wel erg vol van voor de Chinese regering wenselijke antwoorden. Niet vreemd als je daar woont en met je gezicht op camera iets over de lockdown in Wuhan vertelt, dat niet.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook weer. Ik mis Florence, ik hoop echt dat het goed met haar gaat.
Alle reacties Link kopieren
Tvp

Ik hoop van harte dat Florence niet op het matje is geroepen door haar werkgever.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Het zou best kunnen dat Florence het zat was dat ze door enkelen als fraudeur werd afgeschilderd
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft ook nergens anders meer gepost. Florence, mocht je dit lezen: bedankt voor je waardevolle input, ik hoop dat alles okee is met jou en je familie :redrose:
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
26-04-2020 20:32
Ja inderdaad, maar als het straks crisis is, zal het kabinet gaan zeggen dat de mensen zelf de scholen gesloten wilden hebben en dat ze het advies van het omt 1 op 1 hebben opgevolgd en de rest zal zeggen dat we alleen maar geen 100.000 doden hadden, door de maatregelen.

En inderdaad, wereldwijd zulke draconische maatregelen, dan verwacht ik ook een sterftepercentage van tenminste 5 procent.
:facepalm:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik hoop je ook weer snel (hier of elders) te lezen, Florence! Ik hoop dat het goed gaat met je.
Alle reacties Link kopieren
Ik las aan het begin van het topic een pleidooi voor het opheffen van beperkende maatregelen voor 50- ers.

Echter, in de VS constateert men dat dertigers en veertigers zonder medische voorgeschiedenis, die besmet zijn met het virus maar a-symptomatisch zijn, vaak het slachtoffer worden van een beroerte.
Een arts constateerde dat er zelfs tijdens het opereren er nieuwe bloedingen ontstonden.
Helaas is er door overbelasting van de medische zorg aldaar nauwelijks tijd voor autopsies.

https://www.google.nl/amp/s/www.washing ... utType=amp
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 19:39
Ik maak me sowieso geen zorgen. Misschien ook mijn leeftijd, ik weet het niet. Maar ik heb tientallen epidemieën overleefd in mijn leven en deze kan er ook nog wel bij. Ik gedraag me netjes, houd me aan afstandsregels en hygiëneregels, en meer kan ik niet doen. Ik kan er echter niet het Armageddon in zien wat overheid en media ervan trachten te maken, sorry.
Tientallen? Ik ben een paar jaar ouder dan jij en heb er echt niet zo veel meegemaakt.
Toen ik kind was nog mazelen, bof en waterpokken gehad. In de jaren '60 was er de A-griep, in de jaren '70 de Hong Kong-griep, tegen polio was er vaccinatie (met het beroemde suikerklontje), voor AIDS was ik niet bang, SARS en Mexicaanse griep heb ik niet gekregen. Al 22 jaar haal ik de jaarlijke griepprik.

Dat zijn in totaal echt geen tientallen epidemieen.
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
26-04-2020 20:23
Ik las gisteren een interview van een arts in opleiding tot anesthesist (als ik het goed heb? hij intubeerde ook) die zelf corona kreeg en nu op z'n 28ste bijna niks meer kon en nog moest revalideren. En 2 verpleegkundigen (tweeling) die 2 dagen na elkaar stierven aan corona. Verder weet ik het eigenlijk niet. In Italië hadden ze het er over dat er in 1 ziekenhuis al 30 artsen/verpleegkundigen waren overleden, maar dat was denk ik een maand geleden, in Lombardije.
Die tweeling was in England, eentje werkte al jaren niet meer, en de ander had het ook niet via haar werk gekregen. En met behoorlijk onderliggend lijden. Een drama voor de familie, daar niet van, maar niet een voorbeeld van gemiddelde zorgmedewerkers gelukkig.
Die IC arts/anesthesist was inderdaad wel ‘gewoon’ een jonge gezonde kerel. Wellicht dat hij ook zo ziek is geworden door hoge blootstelling of misschien gewoon pech. Helemaal niks meer kunnen was gelukkig niet aan de orde, maar revalideren wel, en hij zal voorlopig nog wel niet aan het werk zijn.

Ik ken behoorlijk wat mensen die nu op IC afdelingen werken, en ik hoor van niemand dat collega’s bij bosjes omvallen gelukkig. Wellicht omdat ze hier in elk geval in het ziekenhuis nooit zonder bescherming gezeten hebben?
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
26-04-2020 21:00
Tientallen? Ik ben een paar jaar ouder dan jij en heb er echt niet zo veel meegemaakt.
Toen ik kind was nog mazelen, bof en waterpokken gehad. In de jaren '60 was er de A-griep, in de jaren '70 de Hong Kong-griep, tegen polio was er vaccinatie (met het beroemde suikerklontje), voor AIDS was ik niet bang, SARS en Mexicaanse griep heb ik niet gekregen. Al 22 jaar haal ik de jaarlijke griepprik.

Dat zijn in totaal echt geen tientallen epidemieen.
Nou ja, we hebben elk jaar een griepepidemie, dus op onze leeftijd heb je er dan enkele tientallen meegemaakt. En overleefd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 19:39
Ik kan er echter niet het Armageddon in zien wat overheid en media ervan trachten te maken, sorry.
Zonder de lockdown was het misschien wel een Armageddon geworden.
Gelukkig is het niet zo ver gekomen.
tantejans schreef:
26-04-2020 20:32
Ja inderdaad, maar als het straks crisis is, zal het kabinet gaan zeggen dat de mensen zelf de scholen gesloten wilden hebben en dat ze het advies van het omt 1 op 1 hebben opgevolgd en de rest zal zeggen dat we alleen maar geen 100.000 doden hadden, door de maatregelen.

En inderdaad, wereldwijd zulke draconische maatregelen, dan verwacht ik ook een sterftepercentage van tenminste 5 procent.
Denk je werkelijk dat heel de wereld in lockdown gaat, gewoon omdat het kan?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-04-2020 19:48
Doornroosje, om nog even terug te komen op waar je in het vorige topic over schreef: hoe worden bij jullie de niet-geteste overlijdens meegeteld?
Is dat een schatting, of wordt er na het overlijden nog getest?

Jullie hebben nu zo'n hoog sterftecijfer.
Is daar nog rumoer om?
Alle gevallen die in woonzorgcentra sterven waar COVID voorkomt of mss voorkomt, worden meegeteld. Daar zijn er heel zeker ook bij die aan andere ziektes gestorven zijn natuurlijk. Ook mensen die thuis sterven en die een waarschijnlijkheid van COVID hebben, tellen ze mee. Niet getest, wel meegeteld.

Ja, er is rumoer om. Onze regering heeft het heel slecht gedaan, want zo hoge sterftecijfers. Dat we niet alleen overlijdens in ziekenhuizen meetellen, dringt bij sommigen niet door. 40% zijn overlijdens uit ziekenhuizen. Dat zeiden ze gisteren nog. 60% overlijdens buiten ziekenhuizen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
26-04-2020 21:05
Nou ja, we hebben elk jaar een griepepidemie, dus op onze leeftijd heb je er dan enkele tientallen meegemaakt. En overleefd.
Die jaarlijkse griepepidemieen waren (voor de ontwikkeling van griepvaccins) bij lange na niet zo hevig als COVID19 nu.
Dan zou bijvoorbeeld mn vader, die conducteur in het OV was, en mn moeder die in een modewinkel werkte, jaarlijks ziek moeten zijn geweest door griep.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-04-2020 20:29
Twee weken geleden waren in Italië al meer dan 100 artsen aan corona overleden. Aan verpleegkundigen zullen het er nog wel meer zijn.
De situatie in Lombardije was natuurlijk wel extreem.
Ja, dat is verwonderlijk hier. Voor zover ik weet, is er één verpleegster gestorven. Haar hart had het begeven.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
26-04-2020 21:12
Die jaarlijkse griepepidemieen waren (voor de ontwikkeling van griepvaccins) bij lange na niet zo hevig als COVID19 nu.
Dan zou bijvoorbeeld mn vader, die conducteur in het OV was, en mn moeder die in een modewinkel werkte, jaarlijks ziek moeten zijn geweest door griep.
Weet ik, maar pejeka heeft het over tientallen epidemieën en dat kan dus kloppen.

Dat dat verder onvergelijkbaar is met deze corona-pandemie lijkt voor pejeka verder niet uit te maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
26-04-2020 21:00
Ik las aan het begin van het topic een pleidooi voor het opheffen van beperkende maatregelen voor 50- ers.

Echter, in de VS constateert men dat dertigers en veertigers zonder medische voorgeschiedenis, die besmet zijn met het virus maar a-symptomatisch zijn, vaak het slachtoffer worden van een beroerte.
Een arts constateerde dat er zelfs tijdens het opereren er nieuwe bloedingen ontstonden.
Helaas is er door overbelasting van de medische zorg aldaar nauwelijks tijd voor autopsies.

https://www.google.nl/amp/s/www.washing ... utType=amp

Dit is verontrustend, het is dus geen uitzondering. Hier zijn al eerder berichten over verschenen. Was dat ook in New York, of in de VS, weet jij dat?
nounou
Nandina* schreef:
26-04-2020 21:07
Denk je werkelijk dat heel de wereld in lockdown gaat, gewoon omdat het kan?

Ja tuurlijk. Globaal experiment, je weet toch.
Zometeen op Op1 mijn favoriete onderwerp:
Moeten we naar een 60-min maatschappij? De jongeren starten alles weer op en alles boven de 60 blijft thuis. Voorzitter van MKB Jacco Vonhof ziet dat wel zitten. Of gaat zelfs dat niet ver genoeg? Mark Schalekamp wil een opening forceren en betaalt de boetes voor ondernemers die het aandurven. Vanavond bij Op1 vertellen ze erover.

;)
Hier nog een ander filmpje van Asian Boss waar men een expert op het gebied van vaccinaties interviewt: https://www.youtube.com/watch?v=5cYWd0N8nO4

Vind Asian Boss zowiezo een leuk kanaal, volg ze al een paar jaar en ik vind de items die ze nu hebben m.b.t. corona erg goed :)
mdh schreef:
26-04-2020 21:00
Ik las aan het begin van het topic een pleidooi voor het opheffen van beperkende maatregelen voor 50- ers.

Echter, in de VS constateert men dat dertigers en veertigers zonder medische voorgeschiedenis, die besmet zijn met het virus maar a-symptomatisch zijn, vaak het slachtoffer worden van een beroerte.
Een arts constateerde dat er zelfs tijdens het opereren er nieuwe bloedingen ontstonden.
Helaas is er door overbelasting van de medische zorg aldaar nauwelijks tijd voor autopsies.

https://www.google.nl/amp/s/www.washing ... utType=amp
Dat kan, maar ze vormen nog steeds veruit de minderheid van de IC-patienten. De reden dan we de economie nu om zeep helpen is de IC-capaciteit.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
26-04-2020 21:24
Hier nog een ander filmpje van Asian Boss waar men een expert op het gebied van vaccinaties interviewt: https://www.youtube.com/watch?v=5cYWd0N8nO4

Vind Asian Boss zowiezo een leuk kanaal, volg ze al een paar jaar en ik vind de items die ze nu hebben m.b.t. corona erg goed :)

Ah, dat was jij :)
Hun interviews met die Zuid-Koreaanse professor epidemiologie (of was hij viroloog?) waren erg interessant.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven