Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 20)

19-05-2020 22:22 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 4.6 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 297.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 44.249 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 05-06-2020 10:37
3.87% gewijzigd
Gelukkig hebben we de beelden uit Italië nog. Die laten zien wat we in Nederland zouden hebben gehad als er geen maatregelen genomen zouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is een verkeerde berekening om het aantal Corona slachtoffer te vergelijken met slachtoffers door schade aan de economie en zorg. Want dan ga je ervan uit dat er zonder maatregelen niets aan de hand was geweest in de zorg en economie. En dat is natuurlijk niet zo. Als de ziekenhuizen stampvol Corona patiënten lagen (ze lagen nu al vrij vol, zonder maatregelen nog veel voller), was er óók veel andere zorg uitgesteld. Bij veel zieken krijgt de economie óók een klap. Bij een rondwarend virus dat voor sommigen ernstige gevolgen heeft, daalt het consumentvertrouwen sowieso dramatisch.

Wat duidelijk was, was dat er zonder maatregelen heel snel behoorlijke ellende zou ontstaan. Dat maar gewoon laten gebeuren was geen optie.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
30-05-2020 21:25
Het is onmogelijk voor jou om met pejeka in discussie te gaan zonder je standpunt te verliezen omdat pejeka een zeer goed punt heeft.

Is dit virus erg genoeg voor al deze maatregelen?
De CDC heeft het sterftepercentage van covid19 naar beneden bijgesteld en het is maar 0.26...
Dus de maatregelen zijn erger: https://mises.org/power-market/cdc-slas ... -lockdowns
In Duitsland was de oversterfte "maar" 6% op het hoogtepunt. In Nederland nu dus zelfs ondersterfte. Ik heb deze discussie dus de hele tijd met mijn ouders, die over de 70 zijn en die gaan mee in allerlei complottheorieën. Geloven dus niet dat de lockdown echt nodig was en zijn boos op alles en iedereen. Vrezen voor recessie en dat ze gekort worden op hun pensioen. Die voelen zich het meest slachtoffer van iedereen, terwijl de lockdown eigenlijk juist voor mensen zoals zij bedoeld was. Ik vind het lastig om daarmee om te gaan. De realiteitszin is ver te zoeken zeg maar.
nausicaa schreef:
30-05-2020 23:25
Het is een verkeerde berekening om het aantal Corona slachtoffer te vergelijken met slachtoffers door schade aan de economie en zorg. Want dan ga je ervan uit dat er zonder maatregelen niets aan de hand was geweest in de zorg en economie. En dat is natuurlijk niet zo. Als de ziekenhuizen stampvol Corona patiënten lagen (ze lagen nu al vrij vol, zonder maatregelen nog veel voller), was er óók veel andere zorg uitgesteld. Bij veel zieken krijgt de economie óók een klap. Bij een rondwarend virus dat voor sommigen ernstige gevolgen heeft, daalt het consumentvertrouwen sowieso dramatisch.

Wat duidelijk was, was dat er zonder maatregelen heel snel behoorlijke ellende zou ontstaan. Dat maar gewoon laten gebeuren was geen optie.
Dit. Als de lijken op straat liggen ga je echt niet op stap om even lekker een zomertruitje te shoppen. Onveiligheid is natuurlijk dramatisch voor de economie, dus het was sowieso kiezen uit twee kwaden.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
30-05-2020 23:25
Het is een verkeerde berekening om het aantal Corona slachtoffer te vergelijken met slachtoffers door schade aan de economie en zorg. Want dan ga je ervan uit dat er zonder maatregelen niets aan de hand was geweest in de zorg en economie. En dat is natuurlijk niet zo. Als de ziekenhuizen stampvol Corona patiënten lagen (ze lagen nu al vrij vol, zonder maatregelen nog veel voller), was er óók veel andere zorg uitgesteld. Bij veel zieken krijgt de economie óók een klap. Bij een rondwarend virus dat voor sommigen ernstige gevolgen heeft, daalt het consumentvertrouwen sowieso dramatisch.

Wat duidelijk was, was dat er zonder maatregelen heel snel behoorlijke ellende zou ontstaan. Dat maar gewoon laten gebeuren was geen optie.
:worship:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat de protesten in oa Minneapolis niet een golf besmettingen gaat opleveren in Minnesota en de rest van de VS.
Veel mensen dragen weliswaar mondkapjes maar die gaan net zo vaak af en weer op, en mensen staan zo dicht op elkaar. Gelukkig speelt het zich veel buiten af.

Het zijn natuurlijk vaak jonge mensen, maar ze wonen misschien nog bij hun ouders.
nounou
Alle reacties Link kopieren
21 besmettingen door gebedsdienst(en) en begrafenis in moskee in Den Haag

https://www.telegraaf.nl/nieuws/9768815 ... gse-moskee
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
31-05-2020 12:35
21 besmettingen door gebedsdienst(en) en begrafenis in moskee in Den Haag

https://www.telegraaf.nl/nieuws/9768815 ... gse-moskee
Hoe vervelend het ook voor die mensen is, ik vind het wel positief dat we zulke clusters dus nu (eindelijk) kunnen identificeren.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
31-05-2020 12:35
21 besmettingen door gebedsdienst(en) en begrafenis in moskee in Den Haag

https://www.telegraaf.nl/nieuws/9768815 ... gse-moskee

Is dit een tweede uitbraak bij een moskee?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
31-05-2020 12:41
Is dit een tweede uitbraak bij een moskee?
Weet ik niet, lees dit nu net voor het eerst.

Voordat er weer iemand gaat zeiken: ik vind het interessant te lezen waar/wat nou besmettingsbronnen zijn, niet om mensen bang te maken
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
31-05-2020 12:41
Hoe vervelend het ook voor die mensen is, ik vind het wel positief dat we zulke clusters dus nu (eindelijk) kunnen identificeren.
Eens. En daar evt beleid op aanpassen
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
31-05-2020 12:44
Weet ik niet, lees dit nu net voor het eerst.

Voordat er weer iemand gaat zeiken: ik vind het interessant te lezen waar/wat nou besmettingsbronnen zijn, niet om mensen bang te maken
Wow, wat reageer jij overspannen zeg, relax. Ik had niet eens in de gaten dat je je aangesproken voelde. Ik doelde meer op de algemene negatieve berichtgeving overal, in kranten en ja, dus ook op fora. Dat we niet ieder specifiek geval hoeven te benoemen aangezien we het toch redelijk onder controle hebben allemaal.

Ik wilde je geenszins beledigen of aanvallen. Het is inderdaad interessant om te zien hoe we kleine uitbraken kunnen indammen. Maar gevallen van terminale kanker of andere dodelijke ziektes worden ook niet iedere dag in de krant genoemd dus ik vind het langzamerhand wat overdreven worden.

Dat is mijn mening hè, geen feit.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
31-05-2020 12:41
Is dit een tweede uitbraak bij een moskee?
Dat is dezelfde als gisteren
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
31-05-2020 12:53
Wow, wat reageer jij overspannen zeg, relax. Ik had niet eens in de gaten dat je je aangesproken voelde. Ik doelde meer op de algemene negatieve berichtgeving overal, in kranten en ja, dus ook op fora. Dat we niet ieder specifiek geval hoeven te benoemen aangezien we het toch redelijk onder controle hebben allemaal.

Ik wilde je geenszins beledigen of aanvallen. Het is inderdaad interessant om te zien hoe we kleine uitbraken kunnen indammen. Maar gevallen van terminale kanker of andere dodelijke ziektes worden ook niet iedere dag in de krant genoemd dus ik vind het langzamerhand wat overdreven worden.

Dat is mijn mening hè, geen feit.
Gevallen van kanker niet nee, tenzij een bner er aan overlijdt. Maar risicofactoren bij kanker worden wel degelijk besproken zoals roken, alcohol, overgewicht etc, dus ik zou echt niet weten waarom in een topic over corona, op een corona virus peiler nb, geen besmettingsbronnen besproken zouden mogen worden
smulrol schreef:
31-05-2020 12:44
Weet ik niet, lees dit nu net voor het eerst.

Voordat er weer iemand gaat zeiken: ik vind het interessant te lezen waar/wat nou besmettingsbronnen zijn, niet om mensen bang te maken
Helemaal prima om te posten maar je toon mag wel wat vriendelijker.
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
31-05-2020 12:53
Wow, wat reageer jij overspannen zeg, relax. Ik had niet eens in de gaten dat je je aangesproken voelde. Ik doelde meer op de algemene negatieve berichtgeving overal, in kranten en ja, dus ook op fora. Dat we niet ieder specifiek geval hoeven te benoemen aangezien we het toch redelijk onder controle hebben allemaal.

Ik wilde je geenszins beledigen of aanvallen. Het is inderdaad interessant om te zien hoe we kleine uitbraken kunnen indammen. Maar gevallen van terminale kanker of andere dodelijke ziektes worden ook niet iedere dag in de krant genoemd dus ik vind het langzamerhand wat overdreven worden.

Dat is mijn mening hè, geen feit.

Die zijn niet besmettelijk, en niet nieuw.

Elke dag met een vergrootglas de kleine verschuivingen in cijfers van het RIVM duiden vind ik zelf niet meer interessant maar zoals je uit die artikelen over 'superspreading events' kunt opmaken moeten we blijven opletten omdat het een onvoorspelbaar virus is. Ik vind het juist hoopgevend dat dit soort kleine uitbraken opvallen en in de kiem gesmoord kunnen worden.
De ervaring met opsporen en herleiden van besmettingen kunnen we in het najaar vast goed gebruiken.

Wat let je om dit topic niet meer te volgen als je het 'overdreven vindt worden'? Als het je triggert en je bent dat zat kun je de pijler ook nog laten blokkeren, dan kun je hier alleen lezen als je uitgelogd bent.
nounou
Ik hoop dat je hier blijft schrijven Jongengrijs! :)
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
31-05-2020 13:48
Ik hoop dat je hier blijft schrijven Jongengrijs! :)

Oh, even voor de duidelijkheid, wat ik schreef was niet als sneer bedoeld.
Ik begrijp alleen niet dat jongengrijs vindt dat we hier niet meer over uitbraken of besmettingen moeten schrijven.
nounou
Een gebied in Japan noemt de huidige nieuwe uitbraak daar de tweede golf.
Ik kan er niets over vinden in de NL media.
https://english.kyodonews.net/news/2020 ... -wave.html
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
31-05-2020 13:51
Oh, even voor de duidelijkheid, wat ik schreef was niet als sneer bedoeld.
Ik begrijp alleen niet dat jongengrijs vindt dat we hier niet meer over uitbraken of besmettingen moeten schrijven.
Zo bedoelde ik het ook niet. Ik had het meer over de algemene berichtgeving, niet per se hier maar overal. Krant, journaal, enz. Ik verbied niemand om over kleine uitbraken te schrijven, ik zou niet durven. En het is ook geen reden voor mij om hier niet mee te lezen of mee te schrijven. Het is alleen iets wat ik niet helemaal begrijp, nu we het virus al zo goed onder controle hebben. En dan valt het me op dat het nergens anders meer over gaat. Maar dat is al langere tijd zo.

Kleine uitbraken zullen er voorlopig altijd zijn en daar zullen we mee moeten leren leven.
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
31-05-2020 13:48
Ik hoop dat je hier blijft schrijven Jongengrijs! :)
Das lief :)
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
30-05-2020 23:25
Het is een verkeerde berekening om het aantal Corona slachtoffer te vergelijken met slachtoffers door schade aan de economie en zorg. Want dan ga je ervan uit dat er zonder maatregelen niets aan de hand was geweest in de zorg en economie. En dat is natuurlijk niet zo. Als de ziekenhuizen stampvol Corona patiënten lagen (ze lagen nu al vrij vol, zonder maatregelen nog veel voller), was er óók veel andere zorg uitgesteld. Bij veel zieken krijgt de economie óók een klap. Bij een rondwarend virus dat voor sommigen ernstige gevolgen heeft, daalt het consumentvertrouwen sowieso dramatisch.

Wat duidelijk was, was dat er zonder maatregelen heel snel behoorlijke ellende zou ontstaan. Dat maar gewoon laten gebeuren was geen optie.
Precies dit. Alsof zonder maatregelen alles bij het oude gebleven zou zijn. Mensen vergelijken de situatie van voor de maatregelen met nu. Ja, dan zijn we slechter af inderdaad. Maar we konden het virus helaas niet even weg toberen. Zonder maatregelen zouden de curves (besmettingen, IC, doden) exponentieel zijn blijven stijgen, terwijl ze nu hartstikke mooi afgebogen zijn naar beneden.

Als we helemaal niks gedaan hadden zou half Nederland tegelijk ziek geworden zijn, met alle gevolgen van dien. Door alle werkende mensen die thuis ziek in bed zouden zijn: dichte scholen en ook nauwelijks afstandsonderwijs, lege of dichte supermarkten, niet genoeg brandweer en politie, ouderen en gehandicapten die geen zorg meer kunnen krijgen, urgente ziekenhuis zorg die niet door zou gaan (voor corona patiënten en voor niet coronapatiënten), etc etc. Alle cruciale processen in de maatschappij die nu tijdens de lockdown wél doorgingen omdat de rest dicht ging, die zouden er dan keihard onder geleden hebben.
De cijfers van vandaag

Actuele cijfers COVID-19: 31 mei 2020

Positief geteste personen

46.442*(+185)Ziekenhuisopnames11.735

(+8)

Overleden personen

5.956**(+5)

*Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt.
** Er is een vertraging tussen de dag van ziekenhuisopname of overlijden en de dag waarop dat gerapporteerd wordt.  
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
31-05-2020 14:12
Zo bedoelde ik het ook niet. Ik had het meer over de algemene berichtgeving, niet per se hier maar overal. Krant, journaal, enz. Ik verbied niemand om over kleine uitbraken te schrijven, ik zou niet durven. En het is ook geen reden voor mij om hier niet mee te lezen of mee te schrijven. Het is alleen iets wat ik niet helemaal begrijp, nu we het virus al zo goed onder controle hebben. En dan valt het me op dat het nergens anders meer over gaat. Maar dat is al langere tijd zo.

Kleine uitbraken zullen er voorlopig altijd zijn en daar zullen we mee moeten leren leven.

Ah, ok, dan begreep ik je verkeerd.

Dat we het virus goed onder controle hebben betwijfel ik. Het zal eerder het seizoen en de zon zijn die helpen, en de maatregelen van de afgelopen twee maanden. Ik vind het best spannend hoe het in de herfst verder zal gaan, hopelijk hebben we dan een medicijn gevonden om het ziekteverloop te verlichten.
nounou
jongengrijs schreef:
31-05-2020 14:14
Das lief :)
:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven