Coronavirus COVID-19 (deel 23)
woensdag 29 juli 2020 om 12:35
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 11 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 538.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid
Checklist bij vermoeden COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 11 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 538.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid
Checklist bij vermoeden COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22
donderdag 13 augustus 2020 om 00:45
Lastenverzwaring? 15 maart 2021 zijn er kamerverkiezingen. Bereid je maar vast voor op méér geld! Politiek blijft politiek ook in Corona-tijd.Kore schreef: ↑13-08-2020 00:29Als we nog horeca, evenementen en mkb willen hebben sluiten ze niks
https://www.nporadio1.nl/binnenland/257 ... t-asociaal
https://www.taxlive.nl/nl/documenten/ni ... belasting/
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/324 ... n-slagveld
Als het MKB uitstel krijgt dan heeft dit ook gevolgen voor de overheidsinkomsten en bestedingen voor komend jaar. Ik verwacht veel lasten verzwaringen.
Uitgestelde belastingen kan je als land gewoon op je balans zetten. Dat doen qe trouwens ook bij het bepalen van onze balansen. Ons pensioen bijvoorbeeld, is meer dan 1.000 miljard Bruto. Daar gaat de staat nog belasting over krijgen. Dus de staat wéét dat het nog 300 miljard tebgoed heeft. Diw kunnen ze nu al uitgeven.
Wat betreft de Horeca en evenementen, die sector is al jaren veel te groot. Overaanbod. Dus zie dit maar als marktcorrectie.
MKB is wel een gedeeltelijk probleem. Veel bedrijven maken door Corona onvermijdelijke kosten die ze zonder niet hadden gehad. Zelfde geldt overigens voor individuele burgers.
Däár zou enige compensatie gewenst zijn, maar ook qij, Nederland kunnen aanspraak make op hetbEuropees Corona-noodfonds.
jouw leven is een keuze
donderdag 13 augustus 2020 om 01:05
Dat weten we nog veel minder goed dan wat de effectiviteit van de genomen maatregelen is. Toen de discussies over de ontwikkeling van een Corona app dit voorjaar net begonnen, hebben een aantal Nederlanders een model ontwikkeld om in te schatten hoeveel Nederlanders hoe snel je contacten van besmette Nederlanders zou moeten opsporen om de epidemie in de hand te houden. Daar kwam uit dat Nederlanders heel trouw mee moeten werken en dat je heel snel moet zijn met je contactonderzoek.biebje schreef: ↑13-08-2020 00:41En toch is het niet bewezen. Die data is er niet. In de tussentijd zijn er ook trapsgewijs versoepelingen geweest bijvoorbeeld. Laten we dat eerst goed en meetbaar in beeld krijgen. Dat mensen weer wat wakker geschud worden is uiteraard goed. Maar de grootste winst ligt echt in het testen en meten.
Niet helemaal te vergelijken, maar binnen organisaties wordt ook vaak de schuld gelegd bij het personeel. Terwijl uit nadere analyses over jaren blijkt dat het zo’n 4% menselijk handelen is. En 96% ligt aan leiderschap, beleid, proces en middelen. Wat overigens goed nieuws is. Dat is wat gemakkelijker te veranderen. Het meeste werk is om het leiderschap daarvan te overtuigen. Ik zie wat overeenkomsten.
Die studie is inmiddels naar coronamaatstaven oud, en er kunnen nu best nieuwe inzichten zijn, maar als die niet dramatisch anders zijn, betekent dat dat je echt snel tegen de beperkingen van bco aanloopt, ook als je het op zich goed organiseert.
donderdag 13 augustus 2020 om 01:15
Kom net een interessant interview tegen over de verspreiding van het virus door het ventilatiesysteem. Kun je terugkijken via de site.
https://joop.bnnvara.nl/videos/coronavi ... mmuniceren
donderdag 13 augustus 2020 om 01:35
Ik ken dat model niet. Maar wat waren dan de beperkingen?
Kan het zijn dat er bij dat model sprake was van een samenleving zonder (gedeeltelijke) lockdowns?
Wat we nu missen is voornamelijk broninformatie. Wat ik vandaag hoorde is dat er of te weinig informatie is omdat er contactinformatie ontbreekt. Of dat er teveel contacten worden opgegeven en we niet de capaciteit hebben om die allemaal na te gaan en het door vertraging dan niet meer zinvol is.
Dan is dit gemakkelijker op te lossen door voldoende testcapaciteit en brononderzoek te regelen dan om het gedrag van 17 miljoen mensen te veranderen, een wetswijziging door te voeren en handhaving daarvan moet ook ergens van betaald worden. Terwijl het niet meetbaar is of het werkt. En of dat echt de oorzaak is. (Grote kans van niet)
Dit was overigens ook gewoon het beleid van het kabinet. Maar het is niet uitgevoerd.
Laten we daar eerst maar eens mee beginnen. Ook eerlijker naar de mensen en ondernemers toe die wel hun best doen.
Kan het zijn dat er bij dat model sprake was van een samenleving zonder (gedeeltelijke) lockdowns?
Wat we nu missen is voornamelijk broninformatie. Wat ik vandaag hoorde is dat er of te weinig informatie is omdat er contactinformatie ontbreekt. Of dat er teveel contacten worden opgegeven en we niet de capaciteit hebben om die allemaal na te gaan en het door vertraging dan niet meer zinvol is.
Dan is dit gemakkelijker op te lossen door voldoende testcapaciteit en brononderzoek te regelen dan om het gedrag van 17 miljoen mensen te veranderen, een wetswijziging door te voeren en handhaving daarvan moet ook ergens van betaald worden. Terwijl het niet meetbaar is of het werkt. En of dat echt de oorzaak is. (Grote kans van niet)
Dit was overigens ook gewoon het beleid van het kabinet. Maar het is niet uitgevoerd.
Laten we daar eerst maar eens mee beginnen. Ook eerlijker naar de mensen en ondernemers toe die wel hun best doen.
donderdag 13 augustus 2020 om 06:11
donderdag 13 augustus 2020 om 06:13
Why??????
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 13 augustus 2020 om 06:17
Maar ook dat weet je niet.biebje schreef: ↑13-08-2020 00:41En toch is het niet bewezen. Die data is er niet. In de tussentijd zijn er ook trapsgewijs versoepelingen geweest bijvoorbeeld. Laten we dat eerst goed en meetbaar in beeld krijgen. Dat mensen weer wat wakker geschud worden is uiteraard goed. Maar de grootste winst ligt echt in het testen en meten.
Niet helemaal te vergelijken, maar binnen organisaties wordt ook vaak de schuld gelegd bij het personeel. Terwijl uit nadere analyses over jaren blijkt dat het zo’n 4% menselijk handelen is. En 96% ligt aan leiderschap, beleid, proces en middelen. Wat overigens goed nieuws is. Dat is wat gemakkelijker te veranderen. Het meeste werk is om het leiderschap daarvan te overtuigen. Ik zie wat overeenkomsten.
Ik denk dat die 1,5e meter het allerbelangrijkst is.
Maar in de praktijk zal het een combi zijn, vermoed ik.
David Dunning
David Dunning
donderdag 13 augustus 2020 om 06:19
En wat vind jij daar precies interessant aan?Kore schreef: ↑13-08-2020 01:15Kom net een interessant interview tegen over de verspreiding van het virus door het ventilatiesysteem. Kun je terugkijken via de site.
David Dunning
David Dunning
donderdag 13 augustus 2020 om 06:43
WHO gaf in maart al aan om te gaan testen testen testen. Het kabinet gaf dat zelf ook aan ergens in mei of juni. En niet eens om het te stoppen, maar als een belangrijke voorwaarde voor de versoepelingen. Nu zijn we halverwege augustus en blijkt (oeps) het testen niet gelukt te zijn.
Dus al sinds de start van de pandemie en al die maanden ertussen is het ons kabinet nog niet gelukt om het testen voor elkaar te krijgen.
En dan heb ik het nog niet eens over het stoppen van het virus, maar over betere beheersbaarheid. Stel dat er weer wat versoepelingen teruggedraaid moeten worden, dan moet dat zo goed als op de gok.
En testen alleen zal ook niet genoeg zijn. Denk dat de 1,5 mtr ook nog wel even blijft.
En met testen bedoel ik dan ook het bron en contactonderzoek.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederl ... oronavirus
donderdag 13 augustus 2020 om 07:12
Maar jouw idee is net zo valide als wat Eze schrijft. Ook jij weet het niet.biebje schreef: ↑13-08-2020 06:43WHO gaf in maart al aan om te gaan testen testen testen. Het kabinet gaf dat zelf ook aan ergens in mei of juni. En niet eens om het te stoppen, maar als een belangrijke voorwaarde voor de versoepelingen. Nu zijn we halverwege augustus en blijkt (oeps) het testen niet gelukt te zijn.
Dus al sinds de start van de pandemie en al die maanden ertussen is het ons kabinet nog niet gelukt om het testen voor elkaar te krijgen.
En dan heb ik het nog niet eens over het stoppen van het virus, maar over betere beheersbaarheid. Stel dat er weer wat versoepelingen teruggedraaid moeten worden, dan moet dat zo goed als op de gok.
En testen alleen zal ook niet genoeg zijn. Denk dat de 1,5 mtr ook nog wel even blijft.
En met testen bedoel ik dan ook het bron en contactonderzoek.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederl ... oronavirus
Ik blijf erbij: we hebben de curve enorm geflattend zonder veel testen, dus het lijkt me sterk dat het gebrek aan testen nu ineens het grootste probleem is.
David Dunning
David Dunning
donderdag 13 augustus 2020 om 08:17
Dankzij de lockdown en het feit dat iedereen toen doordrongen was van de ernst van de situatie, lijkt me
Maar als je een tweede lockdown wilt voorkomen, moet je je bron-en contactonderzoek volgens mij wel op orde hebben. Dat er nu al maanden beloofd wordt dat die capaciteit snel op orde is, dat de GGD blijkbaar al lang wist dat het niet goed ging maar wilde uitstralen dat ze het onder controle hadden, dat er vorige maand nog gezegd werd: we gaan niet verder met mensen opleiden want anders zitten ze maar duimen te draaien en dat er nu alsnog weer weken voor nodig zijn op op te schalen tot het niveau dat we al een paar maanden terug bereikt zouden moeten hebben, dat vind ik een misser van de bovenste plank. In een pandemie kun je je dat echt niet permitteren.
donderdag 13 augustus 2020 om 08:20
Goed dat Gommers dit nu zegt, misschien dat mensen dan meer gaan opletten.
Ik denk ook dat dat zijn doel is, hij heeft het nog steeds over ‘de tweede golf kàn komen in september’ dus hij vindt nog niet dat we sowieso in de tweede golf zitten. En als hij komt kan hij ook nog later komen.
Ik zie dit vooral als nog een waarschuwing. Hopelijk werkt het...
Ik denk ook dat dat zijn doel is, hij heeft het nog steeds over ‘de tweede golf kàn komen in september’ dus hij vindt nog niet dat we sowieso in de tweede golf zitten. En als hij komt kan hij ook nog later komen.
Ik zie dit vooral als nog een waarschuwing. Hopelijk werkt het...
donderdag 13 augustus 2020 om 08:33
uh ja, dat lijkt me wel. Jij loopt al vanaf Pasen te roepen dat het de verkeerde kant op gaat, puur gebaseerd op jouw onderbuik.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 13 augustus 2020 om 08:38
Dat heeft verder geen zin als mensen het virus niet belangrijk vinden en niet meewerken aan maatregelen of contactonderzoek
donderdag 13 augustus 2020 om 08:42
precies, je kunt de hele boel op orde hebben, maar als mensen niet meewerken aan het contactonderzoek, kom je nog nergens
donderdag 13 augustus 2020 om 08:44
Ja, precies. Dat is het belangrijkste, mensen motiveren zich aan de maatregelen te houden, mee te werken aan bron-en contact onderzoek en te testen als je klachten hebt.
Lockdown lijkt mij vrij zinloos, zodra je weer los laait het virus weer op en dan weer en lockdown? Vaccin laat nog wel even op zich wachten. Lockdown zie ik alleen als noodzaak als de ziekenhuizen het niet meer aan dreigen te kunnen.
Gericht voorlichten is het belangrijkst. En dan op die kanalen waarmee je de doelgroep bereikt. Maatschappelijke organisaties dienen zeker betrokken te worden.
donderdag 13 augustus 2020 om 08:47
Nou, onderschat "verplichte quarantaine" en "strafmaat" ook niet!
Wij Nederlanders zijn een eigenwijs volkje en laten ons niet graag dwingen. Dit soort dreigende taal werkt bij een deel averechts.
jouw leven is een keuze
donderdag 13 augustus 2020 om 08:51
Van zo'n karretje wordt je niet snel ziek, maar dat onbenullige geklooi met doekjes en schoonmaakmiddel, recht voor de (beperkte) ingang van supermarkt, veelal door clubjes bejaarden, maken de 1.5 meter wél tot een "uitdaging"
(En omdat de jonge man bij mijn Jumbo die dit deed, een alleraardigst en verrekte, knappe vent is!)
jouw leven is een keuze
donderdag 13 augustus 2020 om 08:54
hier hebben ze bij de Jumbo zo'n apparaat staan waar je je karretje in rijdt en er naast een ding waar je je handen in steekt zodat er spul op gespoten wordt om te desinfecteren2east schreef: ↑13-08-2020 08:51Van zo'n karretje wordt je niet snel ziek, maar dat onbenullige geklooi met doekjes en schoonmaakmiddel, recht voor de (beperkte) ingang van supermarkt, veelal door clubjes bejaarden, maken de 1.5 meter wél tot een "uitdaging"
(En omdat de jonge man bij mijn Jumbo die dit deed, een alleraardigst en verrekte, knappe vent is!)