Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 23)

29-07-2020 12:35 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 11 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 538.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22
Alle reacties Link kopieren
Rosebloom schreef:
29-07-2020 14:19
Ik ben pro vaccinaties, maar een vaccin wat zo snel in elkaar is geflanst.. ik denk dat ik hem oversla als hij beschikbaar is en hem neem als hij bewezen werkt. Misschien werkt het net als de griepprik. Kwetsbare doelgroepen nemen hem en de rest die hoogstwaarschijnlijk milde klachten krijgen van COVID nemen hem niet.
Die griepprik, die elk jaar opnieuw in elkaar geflanst wordt bedoel je? :sarcastic:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dit geeft te denken:

In de afgelopen twee weken is 54,6% van de besmettingen waarvan we bron weten thuis, maar 58.9% van het totaal weten we het niet

Als we thuis niet meerekenen, dan weten we dus maar eigenlijk van 24%(!) van de totale besmettingen de bron te vinden.

https://twitter.com/edwinveldhuizen/sta ... 1713949696

Het zou me niet verbazen dat dit mede door asymptomatische besmettingen veroorzaakt wordt. Ik vind het vreemd dat daar in Nederland zo weinig aandacht voor is.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
29-07-2020 14:17
Ik twijfel, maar neig meer naar ja dan naar nee. Omdat ik niet in een risicogroep val gaan veel anderen voor, maar ik loop inmiddels wel richting de 60.
serieus???? Ik dacht dat je meer mijn leeftijd (49) was of jonger
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
29-07-2020 15:22
Dit geeft te denken:

In de afgelopen twee weken is 54,6% van de besmettingen waarvan we bron weten thuis, maar 58.9% van het totaal weten we het niet

Als we thuis niet meerekenen, dan weten we dus maar eigenlijk van 24%(!) van de totale besmettingen de bron te vinden.

https://twitter.com/edwinveldhuizen/sta ... 1713949696

Het zou me niet verbazen dat dit mede door asymptomatische besmettingen veroorzaakt wordt. Ik vind het vreemd dat daar in Nederland zo weinig aandacht voor is.
Wat een slechte ‘berekening’
We weten gewoon van 41% van de besmettingen de bron.
Dat daar de helft van thuis is besmet betekent niet dat we ineens de bron niet weten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het Oxfordvaccin niet zo snel in elkaar geflanst (sowieso vind ik 'in elkaar geflanst' nogal denigrerend voor iets waar waarschijnlijk met man en macht aan gewerkt wordt) maar zijn ze al veel langer bezig met een vaccin tegen MERS en is dit een bewerking daarvan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik begrijp niet zo goed die weerstand tegen een vaccin dat sneller door procedures is gegaan, vanwege de gote noodzaak. Dat een vaccin sneller door een procedure is gegaan zegt iets over de grote bureaucratie in het algemeen. Nu de hele wereld 'on hold' staat en er veel mensen overlijden kunnen stappen sneller. Dat is fijn.

Ik zou me laten inenten.
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
29-07-2020 16:10
Ik begrijp niet zo goed die weerstand tegen een vaccin dat sneller door procedures is gegaan, vanwege de gote noodzaak. Dat een vaccin sneller door een procedure is gegaan zegt iets over de grote bureaucratie in het algemeen. Nu de hele wereld 'on hold' staat en er veel mensen overlijden kunnen stappen sneller. Dat is fijn.

Ik zou me laten inenten.
Dit dus, iedereen maakt zich druk over het feit dat het nu zo snel zou gaan, maak je liever druk over alle bureaucratie die er voor zorgt dat het normaliter veel langer duurt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
29-07-2020 15:48
Wat een slechte ‘berekening’
We weten gewoon van 41% van de besmettingen de bron.
Dat daar de helft van thuis is besmet betekent niet dat we ineens de bron niet weten.

Ik vind het niet zo'n slechte berekening. Als je bedenkt dat bron- en contactonderzoek nu het belangrijkste middel is wat we hebben tegen de verspreiding van het virus is het vrij mager. Vreemd dat ze dat 'onbekend' buiten de lijstjes blijven houden.
nounou
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
29-07-2020 15:48
Wat een slechte ‘berekening’
We weten gewoon van 41% van de besmettingen de bron.
Dat daar de helft van thuis is besmet betekent niet dat we ineens de bron niet weten.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
29-07-2020 15:47
serieus???? Ik dacht dat je meer mijn leeftijd (49) was of jonger

Jaha, een oud sokje, al lijkt dat niet zo :D
nounou
Alle reacties Link kopieren
is 'onbekend' ook echt geen idee, of valt een vermoeden er ook onder?
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
29-07-2020 16:22
is 'onbekend' ook echt geen idee, of valt een vermoeden er ook onder?

Er staat 'geen setting', en het is met 12% toegenomen vergeleken met 4 mei.
Het vreemde vind ik dat er van de 'settings' ook nog een categorie 'onbekend' is. Heel onduidelijk.
nounou
rosanna08 schreef:
29-07-2020 16:14
Dit dus, iedereen maakt zich druk over het feit dat het nu zo snel zou gaan, maak je liever druk over alle bureaucratie die er voor zorgt dat het normaliter veel langer duurt.
Nou, dit dus!
Ziekenhuisbezetting blijft laag!

17 COVID-patiënten op IC

Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 17. Dat zijn 2 patiënten minder dan gisteren. Er liggen daarnaast 548 non-COVID-patiënten op de IC, 10 meer dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 565, 8 patiënten meer dan de voorgaande dag. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 63, 14 minder dan gisteren.

Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal COVID-patiënten in de Nederlandse ziekenhuizen is stabiel, en naar verhouding tot het aantal geïnfecteerde personen vrij laag.’


Bron LCPS
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
29-07-2020 16:10
Ik begrijp niet zo goed die weerstand tegen een vaccin dat sneller door procedures is gegaan, vanwege de gote noodzaak. Dat een vaccin sneller door een procedure is gegaan zegt iets over de grote bureaucratie in het algemeen. Nu de hele wereld 'on hold' staat en er veel mensen overlijden kunnen stappen sneller. Dat is fijn.

Ik zou me laten inenten.

Ik maak me niet zozeer zorgen over die snellere procedures en verminderde bureaucratie.

De (middel)lange termijn effecten van dit vaccin vind ik veel interessanter.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Zeepje-uit-de-zee schreef:
29-07-2020 16:34
Ziekenhuisbezetting blijft laag!

17 COVID-patiënten op IC

Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 17. Dat zijn 2 patiënten minder dan gisteren. Er liggen daarnaast 548 non-COVID-patiënten op de IC, 10 meer dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 565, 8 patiënten meer dan de voorgaande dag. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 63, 14 minder dan gisteren.

Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal COVID-patiënten in de Nederlandse ziekenhuizen is stabiel, en naar verhouding tot het aantal geïnfecteerde personen vrij laag.’


Bron LCPS
Wat ik toch niet snap: op de site van NICE staat dat er 28 Covid-19-patiënten op de ic liggen.

Was van de week ook al bij de discussie over hoeveel covid-19-patiënten er op het hoogtepunt op de ic lagen, dat het verschil tussen NICE en LCPS aanzienlijk was.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-07-2020 12:55
Hatsjoe.
dat was niet in je elleboog! :hamer:
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-07-2020 16:39
Wat ik toch niet snap: op de site van NICE staat dat er 28 Covid-19-patiënten op de ic liggen.

Was van de week ook al bij de discussie over hoeveel covid-19-patiënten er op het hoogtepunt op de ic lagen, dat het verschil tussen NICE en LCPS aanzienlijk was.
" Bij NICE zijn we geïnteresseerd in het volledige ziekteverloop van patiënten die met COVID-19 zijn opgenomen op de IC. Als een bepaalde patiënt na verloop van tijd niet meer besmettelijk is, maar nog wel IC-zorg nodig heeft in verband met de nasleep van een COVID infectie blijft deze patiënt in onze overzichten te zien.

Voor de LCPS is het belangrijk te weten hoeveel speciale COVID-bedden er benodigd zijn. De LCPS gebruikt hiervoor informatie op geaggregeerd IC-niveau die ROAZ-regio’s dagelijks aan LCPS aanleveren. In de overzichten van de LCPS worden patiënten, die na een periode van COVID-infectie niet meer besmettelijk blijken te zijn en zijn overgeplaatst naar een regulier IC-bed, niet meer meegenomen. Ook de patiënten die met als status COVID-19 verdacht opgenomen zijn, worden niet meegenomen in de overzichten die gepresenteerd worden door LCPS.

Voor informatie over de druk op de IC door COVID-patiënten blijft NICE de belangrijkste bron. "
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
29-07-2020 16:42
" Bij NICE zijn we geïnteresseerd in het volledige ziekteverloop van patiënten die met COVID-19 zijn opgenomen op de IC. Als een bepaalde patiënt na verloop van tijd niet meer besmettelijk is, maar nog wel IC-zorg nodig heeft in verband met de nasleep van een COVID infectie blijft deze patiënt in onze overzichten te zien.

Voor de LCPS is het belangrijk te weten hoeveel speciale COVID-bedden er benodigd zijn. De LCPS gebruikt hiervoor informatie op geaggregeerd IC-niveau die ROAZ-regio’s dagelijks aan LCPS aanleveren. In de overzichten van de LCPS worden patiënten, die na een periode van COVID-infectie niet meer besmettelijk blijken te zijn en zijn overgeplaatst naar een regulier IC-bed, niet meer meegenomen. Ook de patiënten die met als status COVID-19 verdacht opgenomen zijn, worden niet meegenomen in de overzichten die gepresenteerd worden door LCPS.

Voor informatie over de druk op de IC door COVID-patiënten blijft NICE de belangrijkste bron. "
Ah, thx. 28 dan dus.

Als ik dat lees krijg ik de indruk dat het cijfer van het LCPS nooit hoger kan zijn dan dat van NICE, terwijl dat in de discussie van afgelopen week wel zo was.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
29-07-2020 16:42
" Bij NICE zijn we geïnteresseerd in het volledige ziekteverloop van patiënten die met COVID-19 zijn opgenomen op de IC. Als een bepaalde patiënt na verloop van tijd niet meer besmettelijk is, maar nog wel IC-zorg nodig heeft in verband met de nasleep van een COVID infectie blijft deze patiënt in onze overzichten te zien.

Voor de LCPS is het belangrijk te weten hoeveel speciale COVID-bedden er benodigd zijn. De LCPS gebruikt hiervoor informatie op geaggregeerd IC-niveau die ROAZ-regio’s dagelijks aan LCPS aanleveren. In de overzichten van de LCPS worden patiënten, die na een periode van COVID-infectie niet meer besmettelijk blijken te zijn en zijn overgeplaatst naar een regulier IC-bed, niet meer meegenomen. Ook de patiënten die met als status COVID-19 verdacht opgenomen zijn, worden niet meegenomen in de overzichten die gepresenteerd worden door LCPS.

Voor informatie over de druk op de IC door COVID-patiënten blijft NICE de belangrijkste bron. "
dan geeft LCPS wel eel beperkt beeld dus, een covid19 patient die maar twee weken besmettelijk is maar twee maanden op ic blijft vanwege complicaties telt voor hun maar 2 weken mee
Alle reacties Link kopieren
Zoals Susan ook al plakt: Nice neemt bijvoorbeeld ook alle patiënten die nog opgenomen zijn door een eerdere Corona besmetting mee.
Deze mensen zijn op dit moment niet meer actief Corona patiënt maar liggen nog wel op de IC of gewone afdeling door complicaties nav de eerdere besmetting.

En bovendien nemen ze ook verdachte gevallen mee, nu zal dat bij de IC patiënten wel meevallen want die zijn natuurlijk, over het algemeen, al een paar dagen in het ziekenhuis. Maar voor de gewone afdeling maakt dat wel een groot verschil.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-07-2020 16:44
Ah, thx. 28 dan dus.

Als ik dat lees krijg ik de indruk dat het cijfer van het LCPS nooit hoger kan zijn dan dat van NICE, terwijl dat in de discussie van afgelopen week wel zo was.
LCPS is al weken lager dan NICE.
Tijdens de piek was het juist hoger omdat de registraties van NICE achter lopen.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
29-07-2020 16:45
dan geeft LCPS wel eel beperkt beeld dus, een covid19 patient die maar twee weken besmettelijk is maar twee maanden op ic blijft vanwege complicaties telt voor hun maar 2 weken mee
Nee hoor. Het doel van LCPS is beschikbaarheid van Covid gerelateerde apparatuur. Dus als iemand nog van andere complicaties moet genezen is dat niet meer relevant voor hun.

Ligt er maar net aan voor welk doel je registreert.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-07-2020 16:44
Ah, thx. 28 dan dus.

Als ik dat lees krijg ik de indruk dat het cijfer van het LCPS nooit hoger kan zijn dan dat van NICE, terwijl dat in de discussie van afgelopen week wel zo was.
Volgens mij kan dat wel, omdat de cijfers op Stichting NICE soms wat achterlopen op de werkelijkheid, terwijl LCPS wel actueel is op het moment dat ze het doorgeven. Stel dat er patiënten zijn die nog niet zijn verwerkt in het systeem van Stichting NICE en dat zouden er meer zijn dan patiënten bij wie het virus al uit hun lichaam is/patiënten met een nog niet bewezen besmetting, dan zou het aantal bij LCPS hoger liggen. Ernst Kuipers heeft een keer gezegd dat Stichting NICE geen real life weergave is.

Dat de cijfers bij Stichting NICE wat achterlopen op de werkelijkheid kan overigens dan natuurlijk ook betekenen dat een ontslag nog niet is verwerkt en bij LCPS wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, ook als je liever Stichting NICE als uitgangspunt neemt blijft het aantal patiënten op de IC redelijk stabiel. Daar gaat het om.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven